- 
			Blz. 1
		
			
			Begroting 2024
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Begroting 2024
		
	
- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			1. Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Voorwoord
		
			
	- 
			Blz. 6
		
			
			Voorwoord
		
	
- 
			Blz. 7
		
			
			Het financieel beeld in één opslag
		
	
- 
			Blz. 8
		
			
			Opbouw van de begroting
		
	
- 
			Blz. 9
		
			
			Lastendruk
		
	
- 
			Blz. 10
		
			
			Slot
		
	
 
 
- 
			Blz. 11
		
			
			2. Begroting op hoofdlijnen
		
			
	- 
			Blz. 12
		
			
			Begroting op hoofdlijnen: kosten
		
	
- 
			Blz. 13
		
			
			Begroting op hoofdlijnen: opbrengsten
		
	
- 
			Blz. 14
		
			
			Wat betalen de inwoners?
		
	
 
- 
			Blz. 15
		
			
			3. Uitkomsten begroting 2024
		
			
	- 
			Blz. 16
		
			
			Voorwoord
		
	
- 
			Blz. 17
		
			
			Vertrekpunt meerjarenperspectief in bestaand beleid
		
	
- 
			Blz. 18
		
			
			Meerjarenprogramma 2023-2027
		
	
- 
			Blz. 19
		
			
			Mutaties meerjarenprogramma 2023-2027
		
	
- 
			Blz. 20
		
			
			Het meerjarenperspectief totaal
		
	
 
- 
			Blz. 21
		
			
			4.0 Bestuur en ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 22
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 23
		
			
			Betrokkenheid en dienstverlening zijn vanuit de gemeente uitgangspunt voor deze relatie.
		
			
	- 
			Blz. 24
		
			
			Financieel gezonde gemeente
		
	
- 
			Blz. 25
		
			
			We willen actief, duidelijk en open communiceren met iedereen die iets met de gemeente Bladel te maken heeft.
		
	
 
 
- 
			Blz. 26
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
- 
			Blz. 27
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 28
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 29
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 30
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 31
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 32
		
			
			4.1 Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			Preventie en vergunningverlening
		
			
	- 
			Blz. 34
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 35
		
			
			Het sturen op een solide en effectief veiligheidsbeleid, waarbij wordt samengewerkt tussen gemeenten, partners en inwoners daar waar dat meer veiligheid oplevert.
		
			
	- 
			Blz. 36
		
			
			Zorg en Veiligheid
		
	
- 
			Blz. 37
		
			
			Maatschappelijke onrust
		
	
- 
			Blz. 38
		
			
			Ondermijning
		
	
- 
			Blz. 39
		
			
			High Impact Crimes (HIC)
		
	
- 
			Blz. 40
		
			
			Jeugd
		
	
- 
			Blz. 41
		
			
			Fysieke veiligheid
		
	
- 
			Blz. 42
		
			
			Gedigitaliseerde criminaliteit
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 43
		
			
			Handhaving
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 45
		
			
			Veiligheidsbeleid is onlosmakelijk verbonden met een gedegen, consequente integrale handhaving
		
			
	- 
			Blz. 46
		
			
			Repressief handhaven
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 47
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 48
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
- 
			Blz. 49
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 50
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 51
		
			
			Verbonden Partijen
		
	
- 
			Blz. 52
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 53
		
			
			4.2 Verkeer en vervoer
		
			
	- 
			Blz. 54
		
			
			Verkeer en vervoer
		
	
- 
			Blz. 55
		
			
			Infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 56
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 57
		
			
			Het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. Wij beheren de openbare ruimte volgens de kernbegrippen veilig, functioneel en schoon.
		
			
	- 
			Blz. 58
		
			
			Herinrichting Koolbogt
		
	
- 
			Blz. 59
		
			
			Uitvoering geven aan de nieuwe verkeersvisie
		
	
- 
			Blz. 60
		
			
			Uitvoering herinrichting N284
		
	
- 
			Blz. 61
		
			
			Verbetering/gepland groot onderhoud wegen 2023-2027
		
	
- 
			Blz. 62
		
			
			Verbreden bestaande recreatieve fietspaden Cartierheide
		
	
- 
			Blz. 63
		
			
			Vervanging openbare verlichting 2023-2027
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 64
		
			
			Gedrag/Gebruik Infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 65
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 66
		
			
			Het stimuleren van verantwoord, veilig en slim gebruik van de infrastructuur en openbare ruimte.
		
			
	- 
			Blz. 67
		
			
			De herinrichting van N284
		
	
- 
			Blz. 68
		
			
			Het uitvoeringsprogramma bij de nieuwe verkeersvisie
		
	
 
- 
			Blz. 69
		
			
			Het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid in het ‘daily urban system’ van de regio.
		
			
	- 
			Blz. 70
		
			
			F'kes meerijden (liftzuilen)
		
	
- 
			Blz. 71
		
			
			Regiobreed inzetten op maatregelen op het gebied van fiets, OV, auto, smart mobility en multimodaliteit/knooppunten
		
	
- 
			Blz. 72
		
			
			Snelfietsroute F67 Reusel-Eersel-Veldhoven aanleggen tot aan stedelijk gebied
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 73
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 74
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 75
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 76
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 77
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 78
		
			
			4.3 Economie
		
			
	- 
			Blz. 79
		
			
			Economie
		
	
- 
			Blz. 80
		
			
			Economische ontwikkeling, Infrastructuur en Organisatie
		
			
	- 
			Blz. 81
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 82
		
			
			Verduurzaming bedrijven
		
			
	- 
			Blz. 83
		
			
			Energietransitie Ondersteuning verduurzaming bedrijventerreinen
		
	
 
- 
			Blz. 84
		
			
			Vestigingsklimaat en Infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			Bereikbaarheid en Mobiliteit
		
	
- 
			Blz. 86
		
			
			Talentontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 87
		
			
			Triple helix samenwerking
		
	
 
- 
			Blz. 88
		
			
			Vitale en toekomstbestendige Kempische bedrijventerreinenmarkt
		
			
	- 
			Blz. 89
		
			
			Ontwikkeling bedrijventerrein in gemeente Bladel
		
	
- 
			Blz. 90
		
			
			Energielandschap de Kempen
		
	
- 
			Blz. 91
		
			
			Samenwerking OBGB en Parkmanagement
		
	
 
- 
			Blz. 92
		
			
			Behoud voorzieningenniveau
		
			
	- 
			Blz. 93
		
			
			Centrum Bladel: The Next Economy
		
	
- 
			Blz. 94
		
			
			Centrum Hapert: Een dorpse huiskamer
		
	
- 
			Blz. 95
		
			
			Detailhandel De Kempen
		
	
- 
			Blz. 96
		
			
			Gemeentebreed: Positionering
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 97
		
			
			Promotie / Vrijetijdseconomie
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 99
		
			
			De Brabantse Kempen is in 2026 een toeristisch en recreatief onderscheidende regio met grote naamsbekendheid in Nederland, België en Duitsland.
		
			
	- 
			Blz. 100
		
			
			Lokale uitvoering vrijetijdseconomie
		
	
- 
			Blz. 101
		
			
			Kempisch uitvoeringsprogramma vrijetijdseconomie 2023-2027
		
	
 
 
- 
			Blz. 102
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
 
- 
			Blz. 103
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 104
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
- 
			Blz. 105
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 106
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 107
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 108
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 109
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 110
		
			
			4.4 Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 111
		
			
			Onderwijs
		
	
- 
			Blz. 112
		
			
			Onderwijshuisvesting
		
			
	- 
			Blz. 113
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			Zorgen voor onderwijshuisvesting in gezonde, veilige en stimulerende gebouwen. We streven ernaar dit zo dicht mogelijk in de eigen leefomgeving van het kind te bieden
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			Integraal huisvestingsplan
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 116
		
			
			Onderwijs- en leerlingzaken
		
			
	- 
			Blz. 117
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 118
		
			
			Leerlingenvervoer
		
	
- 
			Blz. 119
		
			
			Leerplicht
		
	
- 
			Blz. 120
		
			
			Participatie (o.a. Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB), volwasseneneducatie / laaggeletterdheid, en voorschoolse voorzieningen)
		
			
	- 
			Blz. 121
		
			
			Laaggeletterdheid
		
	
- 
			Blz. 122
		
			
			Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
		
	
- 
			Blz. 123
		
			
			Voorschoolse voorziening educatie (vve)
		
	
 
 
- 
			Blz. 124
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
 
- 
			Blz. 125
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 126
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 127
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 128
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 129
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 130
		
			
			4.5 Sport, Cultuur en Recreatie
		
			
	- 
			Blz. 131
		
			
			Sport, Cultuur en Recreatie
		
	
- 
			Blz. 132
		
			
			Sport en bewegen
		
			
	- 
			Blz. 133
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 134
		
			
			Het mogelijk maken van een levenlang plezier aan sporten en bewegen in een inclusieve sport- en beweegomgeving, zowel individueel als in verenigingsverband.
		
			
	- 
			Blz. 135
		
			
			Herontwikkeling sportpark Casteren
		
	
- 
			Blz. 136
		
			
			Het stimuleren van burgerinitiatieven gericht op speelvoorzieningen
		
	
- 
			Blz. 137
		
			
			Accommodatie korfbalverenging KVC Hapert en Kunstgrasvelden sportpark Hapert
		
	
- 
			Blz. 138
		
			
			Uitvoering van het Kempisch Sport- en Beweegakkoord 2.0
		
	
- 
			Blz. 139
		
			
			Vergroten toegankelijkheid bij vervanging van speeltoestellen
		
	
 
 
- 
			Blz. 140
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 141
		
			
			Cultuur
		
			
	- 
			Blz. 142
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 143
		
			
			Beschermen van het cultuurhistorische erfgoed van Bladel
		
	
- 
			Blz. 144
		
			
			Verbinding en samenwerking stimuleren tussen culturele organisaties en verenigingen onderling en met andere disciplines.
		
			
	- 
			Blz. 145
		
			
			Realiseren uitvoeringsprogramma cultuur
		
	
 
 
- 
			Blz. 146
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 147
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 148
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 149
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 150
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 151
		
			
			4.6 Sociaal Domein
		
			
	- 
			Blz. 152
		
			
			Sociaal Domein
		
	
- 
			Blz. 153
		
			
			Participatie
		
			
	- 
			Blz. 154
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 155
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 156
		
			
			Algemeen toegankelijke individuele ondersteuning, zoals cliëntondersteuning, maatjesprojecten en maatschappelijk werk
		
	
- 
			Blz. 157
		
			
			Arbeidsparticipatie: Kempenplus & Praktijkhuis Bladel
		
			
	- 
			Blz. 158
		
			
			Evaluatie Wet Inburgering
		
	
- 
			Blz. 159
		
			
			Praktijkhuis Bladel
		
	
- 
			Blz. 160
		
			
			Voortzetten werkwijze Social Return
		
	
- 
			Blz. 161
		
			
			Toekomstverkenning Kempenplus
		
	
- 
			Blz. 162
		
			
			Wetswijziging P-Wet breed offensief
		
	
 
 
- 
			Blz. 163
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 164
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 165
		
			
			Wmo
		
			
	- 
			Blz. 166
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 167
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 168
		
			
			Actueel Wmo beleid
		
			
	- 
			Blz. 169
		
			
			Evaluatie Beleidskader Maatschappelijke Ondersteuning
		
	
 
- 
			Blz. 170
		
			
			Complexe casuïstiek
		
	
- 
			Blz. 171
		
			
			Maatwerkdienstverlening 18+
		
			
	- 
			Blz. 172
		
			
			Wmo Begeleiding
		
	
- 
			Blz. 173
		
			
			Wmo Beschermd Wonen
		
	
 
- 
			Blz. 174
		
			
			Mantelzorg
		
	
- 
			Blz. 175
		
			
			Ouderenbeleid
		
	
- 
			Blz. 176
		
			
			Voorliggende voorzieningen zoals indicatievrije inloop en dagopvang
		
			
	- 
			Blz. 177
		
			
			Evaluatie invulling indicatievrije inloop
		
	
 
- 
			Blz. 178
		
			
			Zorgloket
		
	
 
- 
			Blz. 179
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 180
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 181
		
			
			Inkomensregelingen
		
			
	- 
			Blz. 182
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
- 
			Blz. 183
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 184
		
			
			Armoedebestrijding
		
			
	- 
			Blz. 185
		
			
			Uitvoering geven aan de geactualiseerde kadernota armoedebestrijding
		
	
 
 
- 
			Blz. 186
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 187
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
- 
			Blz. 188
		
			
			Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 189
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 190
		
			
			Kinderen en jongeren met problemen ontvangen op tijd goede en effectieve jeugdhulp zodat ze veilig, gezond en kansrijk opgroeien
		
			
	- 
			Blz. 191
		
			
			Evaluatie Beleidskader Maatschappelijke Ondersteuning
		
	
- 
			Blz. 192
		
			
			In het meerjarenbeleidskader jeugdhulp in de Kempen 2020-2024 zijn per actielijn activiteiten uitgewerkt om het doel te kunnen bereiken.
		
	
- 
			Blz. 193
		
			
			Preventie
		
	
- 
			Blz. 194
		
			
			Regiovisie Samen voor Jeugd
		
	
 
 
- 
			Blz. 195
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 196
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
 
- 
			Blz. 197
		
			
			Vrijwilligers
		
			
	- 
			Blz. 198
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 199
		
			
			Stimuleren, faciliteren en ondersteunen van vrijwilligersorganisaties en de individuele vrijwilliger om het sociale karakter van Bladel in stand te houden
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			Uitvoering geven aan het vrijwilligersbeleid 2019+
		
	
 
 
- 
			Blz. 201
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 202
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
- 
			Blz. 203
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 204
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 205
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 206
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 207
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 208
		
			
			4.7 Volksgezondheid en Milieu
		
			
	- 
			Blz. 209
		
			
			Volksgezondheid en Milieu
		
	
- 
			Blz. 210
		
			
			Volksgezondheid
		
			
	- 
			Blz. 211
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 212
		
			
			Bladel Gezond! is kort en krachtig de ambitie van de gemeente Bladel
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			Een Kansrijke Start in de Kempen
		
	
- 
			Blz. 214
		
			
			Uitvoeren van het project voor het tegengaan van normalisering (en bespreekbaar maken) van drugsgebruik samen met onze partners
		
	
 
 
- 
			Blz. 215
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 216
		
			
			Riolering
		
			
	- 
			Blz. 217
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 218
		
			
			Volledig voorzien in de wettelijke taakstelling voor zorgplicht op het gebied van afvalwater, hemelwater en grondwater, waardoor er geen water in gebouwen of woningen komt. Klimaatadaptatie en burgerparticipatie zijn expliciet onderdeel hiervan.
		
			
	- 
			Blz. 219
		
			
			Uitvoering geven aan het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)
		
	
 
 
- 
			Blz. 220
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 221
		
			
			Duurzaam grondstoffengebruik/afval
		
			
	- 
			Blz. 222
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 223
		
			
			Zoveel mogelijk afgedankte materialen van een zo goed mogelijke kwaliteit gescheiden inzamelen en daarmee tegelijkertijd de hoeveelheid restafval (nog) verder terugdringen en dat alles tegen zo laag mogelijke kosten.
		
			
	- 
			Blz. 224
		
			
			Een verbeterde milieustraat realiseren
		
	
 
 
- 
			Blz. 225
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 226
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
 
- 
			Blz. 227
		
			
			Kwaliteit van de leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 228
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 229
		
			
			Een goed woon en leefklimaat en een aantrekkelijke, toekomstbestendige omgeving voor onze inwoners.
		
			
	- 
			Blz. 230
		
			
			Beweegvriendelijke omgeving
		
	
- 
			Blz. 231
		
			
			De taken die naar ons toekomen met de omgevingswet op het gebied van de Wet Bodembescherming borgen in onze werkzaamheden.
		
	
 
 
- 
			Blz. 232
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 233
		
			
			Klimaat
		
			
	- 
			Blz. 234
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 235
		
			
			Energietransitie
		
			
	- 
			Blz. 236
		
			
			Het uitvoeringsprogramma klimaat en energie
		
	
 
- 
			Blz. 237
		
			
			Klimaatadaptatie
		
			
	- 
			Blz. 238
		
			
			Uitvoering geven aan het programma Klimaatadaptatie
		
	
 
 
- 
			Blz. 239
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 240
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
 
- 
			Blz. 241
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
- 
			Blz. 242
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 243
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 244
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 245
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 246
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 247
		
			
			4.8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing
		
			
	- 
			Blz. 248
		
			
			Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing
		
	
- 
			Blz. 249
		
			
			Bebouwd
		
			
	- 
			Blz. 250
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 251
		
			
			Accommodatiecarrousel
		
			
	- 
			Blz. 252
		
			
			Accommodatiecarrousel
		
	
 
- 
			Blz. 253
		
			
			Het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit en doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke behoeften.
		
			
	- 
			Blz. 254
		
			
			Actualisatie Kempische en Bladelse woonvisie
		
	
- 
			Blz. 255
		
			
			Huisvesting nieuwkomers
		
	
- 
			Blz. 256
		
			
			Nieuwe ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 257
		
			
			Posthofontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 258
		
			
			Realisatie Gemeenschapshuis aan de Markt
		
	
- 
			Blz. 259
		
			
			Voorbereiden invoering Omgevingswet
		
	
- 
			Blz. 260
		
			
			We actualiseren het bestemmingsplan voor het buitengebied
		
	
- 
			Blz. 261
		
			
			Woningbouwprogramma
		
	
 
- 
			Blz. 262
		
			
			Realiseren van 2900 woningen in de periode tot en met 2040
		
			
	- 
			Blz. 263
		
			
			Actualiseren van het woonbeleid
		
	
- 
			Blz. 264
		
			
			Schaalsprong
		
	
 
 
- 
			Blz. 265
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 266
		
			
			Onbebouwd
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 268
		
			
			We verhogen biodiversiteit door systeemherstel in het buitengebied.
		
			
	- 
			Blz. 269
		
			
			Realisatie Natuurnetwerk (NNB)
		
	
- 
			Blz. 270
		
			
			Verbinding centrum Bladel met de Groene Long
		
	
- 
			Blz. 271
		
			
			Verhogen biodiversiteit
		
	
- 
			Blz. 272
		
			
			Verhogen waterstanden in natuurgebieden
		
	
- 
			Blz. 273
		
			
			Verminderen stikstofdepositie
		
	
- 
			Blz. 274
		
			
			Kempenland West
		
	
 
 
- 
			Blz. 275
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
- 
			Blz. 276
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
- 
			Blz. 277
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 278
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 279
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 280
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 281
		
			
			4.9 Overhead en ondersteuning organisatie
		
			
	- 
			Blz. 282
		
			
			Overhead en ondersteuning organisatie
		
	
- 
			Blz. 283
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 284
		
			
			De gemeentelijke bedrijfsvoering volgt en anticipeert op ontwikkelingen in de maatschappij, door de optimale ondersteuning van het primaire proces. De relatie van bedrijfsvoering met het primaire proces kenmerkt zich als een ‘klant-leverancier'
		
			
	- 
			Blz. 285
		
			
			Administratieve organisatie / interne financiële beheersing
		
	
- 
			Blz. 286
		
			
			Strategisch HR beleid
		
	
 
 
- 
			Blz. 287
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
- 
			Blz. 288
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 289
		
			
			Toelichting op meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 290
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 291
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
- 
			Blz. 292
		
			
			4.10 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 293
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
	
- 
			Blz. 294
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 295
		
			
			Voorzieningenniveau in evenwicht met beschikbare middelen.
		
			
	- 
			Blz. 296
		
			
			Belastingen en andere baten heffen om ambities waar te maken.
		
	
- 
			Blz. 297
		
			
			Een goede risicobeheersing en een weerstandsvermogen van voldoende omvang om de risico’s op te kunnen vangen.
		
	
- 
			Blz. 298
		
			
			Een reëel en structureel sluitende begroting.
		
	
 
 
- 
			Blz. 299
		
			
			Beleidskaders
		
	
- 
			Blz. 300
		
			
			Wat weten we nog meer?
		
	
- 
			Blz. 301
		
			
			Meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 302
		
			
			Toelichting meerjarenprogramma
		
	
- 
			Blz. 303
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 304
		
			
			Verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 305
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
 
- 
			Blz. 306
		
			
			5. Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 307
		
			
			5.1 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 308
		
			
			Beleid voor risicomanagement
		
	
- 
			Blz. 309
		
			
			Risicoprofiel
		
	
- 
			Blz. 310
		
			
			Risico-inventarisatie
		
	
- 
			Blz. 311
		
			
			Financiële indicatie risico-inventarisatie en -kwantificering
		
	
- 
			Blz. 312
		
			
			Weerstandsvermogen
		
	
- 
			Blz. 313
		
			
			Kengetallen en de signaleringswaarde
		
	
- 
			Blz. 314
		
			
			Financiële kengetallen
		
	
- 
			Blz. 315
		
			
			Conclusie houdbare financiële positie
		
	
 
- 
			Blz. 316
		
			
			5.2 Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 317
		
			
			Voorwoord
		
	
- 
			Blz. 318
		
			
			Algemene uitgangspunten
		
	
- 
			Blz. 319
		
			
			Ongebonden heffingen
		
	
- 
			Blz. 320
		
			
			- Onroerende zaakbelastingen
		
	
- 
			Blz. 321
		
			
			- Toeristenbelasting
		
	
- 
			Blz. 322
		
			
			Gebonden heffingen
		
	
- 
			Blz. 323
		
			
			- Bedrijven InvesteringsZone (BIZ) belasting
		
	
- 
			Blz. 324
		
			
			- Rioolheffing
		
	
- 
			Blz. 325
		
			
			- Afvalstoffenheffing
		
	
- 
			Blz. 326
		
			
			- Leges
		
	
- 
			Blz. 327
		
			
			Leges onderbouwing
		
	
- 
			Blz. 328
		
			
			Kruissubsidiëring
		
	
- 
			Blz. 329
		
			
			Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
		
	
- 
			Blz. 330
		
			
			Aanslagoplegging gemeentelijke belastingen 2024
		
	
 
- 
			Blz. 331
		
			
			5.3 Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 332
		
			
			Voorwoord
		
	
- 
			Blz. 333
		
			
			Organisatiebeleid (P&O)
		
	
- 
			Blz. 334
		
			
			Overige bedrijfsvoeringsinformatie
		
	
- 
			Blz. 335
		
			
			Personeelsgegevens ambtelijke organisatie
		
	
- 
			Blz. 336
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
- 
			Blz. 337
		
			
			5.4 Financiering
		
			
	- 
			Blz. 338
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 339
		
			
			Risicobeheer
		
	
- 
			Blz. 340
		
			
			Kasgeldlimiet
		
	
- 
			Blz. 341
		
			
			Renterisiconorm
		
	
- 
			Blz. 342
		
			
			Liquiditeitsrisico's
		
	
- 
			Blz. 343
		
			
			Risico's op verstrekte gemeentegaranties
		
	
- 
			Blz. 344
		
			
			Debiteurenrisico's
		
	
- 
			Blz. 345
		
			
			Renteresultaat
		
	
- 
			Blz. 346
		
			
			Overige informatie
		
	
 
- 
			Blz. 347
		
			
			5.5 Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 348
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
	
 
- 
			Blz. 349
		
			
			5.6 Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 350
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 351
		
			
			Visie op grondbeleid
		
	
- 
			Blz. 352
		
			
			Gevoeligheidsanalyse
		
	
- 
			Blz. 353
		
			
			Risicobeheer
		
	
- 
			Blz. 354
		
			
			Tussentijdse winsten
		
	
- 
			Blz. 355
		
			
			BBV-verslaggeving regels rondom grondexploitaties
		
	
- 
			Blz. 356
		
			
			Bouwgrond in exploitaties (BIE)
		
	
- 
			Blz. 357
		
			
			Gronden (materiële vaste activa)
		
	
- 
			Blz. 358
		
			
			Toekomstige (in voorbereiding zijnde) grondexploitaties
		
	
- 
			Blz. 359
		
			
			Gevolgen Stikstofbesluit en PFAS / Coronacrisis/Oorlog in Oekraïne/Bouwkostenstijging
		
	
- 
			Blz. 360
		
			
			Algemene reserve grondexploitaties
		
	
- 
			Blz. 361
		
			
			Tot slot: onderzoek nota Grondbeleid 2019
		
	
 
- 
			Blz. 362
		
			
			5.7 Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 363
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 364
		
			
			Visie op verbonden partijen
		
	
- 
			Blz. 365
		
			
			Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen
		
	
- 
			Blz. 366
		
			
			Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
		
	
- 
			Blz. 367
		
			
			Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
		
	
- 
			Blz. 368
		
			
			Metropoolregio Eindhoven
		
	
- 
			Blz. 369
		
			
			KempenPlus
		
	
- 
			Blz. 370
		
			
			Kempisch bedrijvenpark
		
	
- 
			Blz. 371
		
			
			Samenwerking Kempengemeenten
		
	
- 
			Blz. 372
		
			
			Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
		
	
- 
			Blz. 373
		
			
			Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
		
	
- 
			Blz. 374
		
			
			Stichting Zorg en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO)
		
	
- 
			Blz. 375
		
			
			Privaatrechtelijke verbondenheden
		
	
- 
			Blz. 376
		
			
			NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
		
	
- 
			Blz. 377
		
			
			NV Brabant Water
		
	
- 
			Blz. 378
		
			
			Coöperatieve Bosgroep Zuid Nederland U.A.
		
	
 
- 
			Blz. 379
		
			
			5.8 Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid
		
			
	- 
			Blz. 380
		
			
			Beleid en ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 381
		
			
			Woo-contactpersoon en coördinator
		
	
- 
			Blz. 382
		
			
			Risico's
		
	
- 
			Blz. 383
		
			
			Bestedingen middelen
		
	
 
 
- 
			Blz. 384
		
			
			6. Financiële begroting
		
			
	- 
			Blz. 385
		
			
			6.1 Toelichting begroting (baten en lasten)
		
			
	- 
			Blz. 386
		
			
			Toelichting op overzicht baten en lasten
		
	
 
- 
			Blz. 387
		
			
			6.2 Overzicht geraamde baten en lasten op hoofdtaakniveau
		
			
	- 
			Blz. 388
		
			
			Overzicht geraamde baten en lasten
		
	
 
- 
			Blz. 389
		
			
			6.3 Overzicht incidentele baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 390
		
			
			Overzicht incidentele baten en lasten
		
	
 
- 
			Blz. 391
		
			
			6.4 Overzicht reserves
		
			
	- 
			Blz. 392
		
			
			Overzicht reserves
		
	
- 
			Blz. 393
		
			
			Algemene reserve
		
	
- 
			Blz. 394
		
			
			Bestemmingsreserves
		
	
- 
			Blz. 395
		
			
			Reserve kapitaallasten investeringen
		
	
- 
			Blz. 396
		
			
			Algemene reserve grondexploitaties
		
	
- 
			Blz. 397
		
			
			Reserve duurzaamheid
		
	
- 
			Blz. 398
		
			
			Reserve ruimtelijke kwaliteit buitengebied
		
	
- 
			Blz. 399
		
			
			Reserve generatiepact
		
	
- 
			Blz. 400
		
			
			Recapitulatie reserves
		
	
 
- 
			Blz. 401
		
			
			6.5 Overzicht voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 402
		
			
			Voorzieningen
		
	
- 
			Blz. 403
		
			
			Voorzieningen voor risico's ter zake van verplichtingen en verliezen
		
	
- 
			Blz. 404
		
			
			Voorzieningen voor verplichtingen en verliezen die redelijkerwijs te schatten zijn
		
	
- 
			Blz. 405
		
			
			Voorziening dubieuze debiteuren (incl. KempenPlus)
		
	
- 
			Blz. 406
		
			
			Voorziening wethouderspensioenen
		
	
- 
			Blz. 407
		
			
			Voorziening  wachtgeldverplichtingen voormalige wethouders
		
	
- 
			Blz. 408
		
			
			Voorziening verlofsparen
		
	
- 
			Blz. 409
		
			
			Voorzieningen voor vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven
		
	
- 
			Blz. 410
		
			
			Verliezen voor gelijkmatige verdeling van lasten
		
	
- 
			Blz. 411
		
			
			Voorziening onderhoud wegen
		
	
- 
			Blz. 412
		
			
			Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen
		
	
- 
			Blz. 413
		
			
			Voorzieningen wegens van derden verkregen middelen
		
	
- 
			Blz. 414
		
			
			Egalisatie voorziening afvalstoffenheffing
		
	
- 
			Blz. 415
		
			
			Egalisatie voorziening riolering
		
	
- 
			Blz. 416
		
			
			Recapitulatie voorzieningen
		
	
 
- 
			Blz. 417
		
			
			6.6 Investeringen
		
			
	- 
			Blz. 418
		
			
			Investeringen
		
	
 
- 
			Blz. 419
		
			
			6.7 Geprognosticeerde balans
		
			
	- 
			Blz. 420
		
			
			Geprognosticeerde balans
		
	
 
- 
			Blz. 421
		
			
			6.8 Emu-saldo
		
			
	- 
			Blz. 422
		
			
			Emu-saldo
		
	
 
- 
			Blz. 423
		
			
			6.9 Stille reserves
		
			
	- 
			Blz. 424
		
			
			Stille reserves
		
	
 
- 
			Blz. 425
		
			
			6.10 Langlopende financiële rechten en verplichtingen
		
			
	- 
			Blz. 426
		
			
			Langlopende financiële rechten en verplichtingen
		
	
 
 
- 
			Blz. 427
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 428
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 429
		
			
			1. Overzicht geraamde baten en lasten per (hoofd-)taakveld
		
	
- 
			Blz. 430
		
			
			2. Meerjarenprogramma 2023-2027
		
	
- 
			Blz. 431
		
			
			3. Prognose verloop algemene reserve
		
	
- 
			Blz. 432
		
			
			4. Subsidiejaarprogramma welzijn 2024
		
	
- 
			Blz. 433
		
			
			5. Woningbouwprogramma
		
	
- 
			Blz. 434
		
			
			6. Afkortingenlijst
		
	
 
 
- 
		
			
			Activiteiten
		
	
- 
		
			
			Zoeken
		
	
- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
- 
		
			
			Contact
		
	
- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
- 
		
			
			Sitemap