Accommodaties
De raad heeft in zijn vergadering van 20 juni 2019 het krediet voor de realisatie van MFA Hapert gevoteerd. Oplevering heeft medio 2022 plaatsvinden. Deze multifunctionele accommodatie wordt ingezet voor de uitvoering van diverse specifieke taken. In de vergadering van 10 februari 2022 heeft de raad ook een krediet beschikbaar gesteld voor de realisatie van het gemeenschapshuis aan de Markt voor de kern Bladel. Oplevering is voorzien eind 2024. Deze investeringen leiden vanaf 2023 tot hogere kapitaallasten. Daarnaast werken de financiële consequenties van het meerjarenprogramma meerjarig door in de ramingen.
Algemeen toegankelijk individuele ondersteuning
De oorlog in Oekraïne is een dramatische bladzijde in de geschiedenis die heel veel onschuldige slachtoffers kent. In de eerste plaats in het land zelf. Het menselijk leed dat er hiermee gepaard gaat blijkt onder meer uit de grote vluchtelingenstroom die op gang is gekomen. Dat laat niemand onberoerd, ook in Nederland niet, getuige de vele initiatieven die worden ontplooid. Deze vluchtelingen moeten opgevangen worden. Daarom heeft het kabinet aan alle 25 veiligheidsregio’s, waaronder Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, de opdracht gegeven om samen met gemeenten voor opvangplekken voor ontheemden uit Oekraïne te zorgen. Het kabinet heeft in 2022 de rijksbijdrage afgestemd op een vast bedrag per bed per dag. Doordat de werkelijke kosten aanzienlijk lager waren heeft dat tot een financieel voordeel geleid in 2022. Wij zijn er vooralsnog van uit gegaan dat deze opvang tot medio 2024, of zelfs langer, door zal lopen. De kosten van de tijdelijke noodopvang van vluchtelingen in Den Tref werden daarentegen tegen kostprijs vergoed door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).
Mantelzorg
De subsidie voor mantelzorgondersteuning is met ingang van 2023 verhoogd. De lasten van garantiebanen stijgen door de te plaatsen formaties. Vanaf 2023 ramen we hogere baten en lasten ten behoeve van garantiebanen. We hebben in 2022 en 2023 een specifieke uitkering ontvangen, waarmee we de invoering van de Wet Inburgering bekostigen. Deze middelen hebben we hiervoor afgezonderd. De kosten voor Wmo en Jeugd zijn afgestemd op de bijgestelde ramingen van afdeling SK / Maatschappelijke Dienstverlening. De bijdragen aan het participatiebedrijf KempenPlus zijn voorts meerjarig afgestemd op de ontwerpbegroting 2024 van KempenPlus. Deze stijgen aanzienlijk, enerzijds als gevolg van hogere lonen en prijzen en anderzijds door lagere omzetten (zie R23.043).
Arbeidsparticipatie
Met ingang van 2023 is rekening gehouden met 3,4 fte voor garantiebanen. Een deel van de kosten krijgen we via loonkostensubsidie van KempenPlus gecompenseerd.
Overige lokale initiatieven
In 2022 en 2023 hebben we een specifieke uitkering ontvangen van het Rijk in het kader van de Wet Inburgering 2021. Door een verhoogde instroom van het aantal inburgeraars stijgen de kosten van KempenPlus
Inkomensvoorzieningen / minimabeleid
Het kabinet heeft de minimumlonen met ingang van 1 januari 2023 verhoogd en de daaraan gekoppelde uitkeringen met 10,15% verhoogd. Via het BUIG-budget worden we gecompenseerd voor deze verhoging. Het kabinet heeft ook besloten om een eenmalige energietoeslag voor huishoudens met een laag inkomen mogelijk te maken. In 2022 en 2023 hebben we hiervoor eenmalige middelen opgenomen. De kosten van KempenPlus stijgen door de doorwerking van hogere minimumlonen voor de doelgroep in combinatie met hogere lonen voor de ambtenaren en overige prijsstijgingen.
Wmo / Jeugd
We werken met de overige Kempengemeenten samen op verschillende beleidsterreinen. De werkzaamheden van de afdeling SK/MD hebben directe relatie met externe klanten. Dit samenwerkingsonderdeel is als directe kosten toegerekend aan de verschillende beleidsvelden, omdat ze volledig gericht zijn op de externe klant. De afdeling MD geeft namens de gemeente uitvoering aan de Wmo, Jeugdhulp, Bijzondere Bijstand, Schuldhulp, Sociaal Raadsliedenwerk, Wvggz en meldpunt zorgwekkend gedrag. De bedrijfsvoeringskosten van het onderdeel MD stijgen op basis van de ontwerpbegroting 2024 van de SK. Dit wordt veroorzaakt doordat de formatie voor CJG+ is uitgebreid om hiermee de druk op de dienstverlening op te vangen. Vanaf 2023 en verder is er daarna sprake van een stijging door doorwerking van de gekozen verdeelsleutels in combinatie met reguliere indexatie van lonen en prijzen.
Rijk en VNG werken al enige tijd aan de Hervormingagenda jeugdzorg. Onderhandelingen hierover zijn afgerond. Vooruitlopend op de uitkomsten van deze onderhandelingen zijn in de meicirculaire voor de jaren 2022, 2023, 2024 en 2025 aanvullende, incidentele middelen toegevoegd aan het gemeentefonds, in lijn met de financiële reeks van de uitspraak van de Commissie van Wijzen (CvW). Naast de besparingsopgave die volgt uit de uitspraak van de Commissie van Wijzen heeft het kabinet besloten tot het realiseren van een aanvullende besparing van structureel € 511 miljoen (macro), welke een Rijksverantwoordelijkheid is gemaakt. Concreet betekent dit dat het aan de Rijksoverheid is om de besparing in te vullen met (wettelijke) maatregelen. Het gaat daarbij om maatregelen waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd kunnen worden. Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden. De provincies als financieel toezichthouders erkennen de noodzaak om op deze ontwikkelingen te anticiperen en hebben beoordeeld in hoeverre het ramen van de financiële reeks van de CvW ná 2025 als reëel kan worden beoordeeld (artikel 203 lid 1 Gemeentewet).
We hebben in deze begroting rekening gehouden met een besparing op de uitgaven van (macro) €500 miljoen in 2025, € 500 miljoen in 2026 en vanaf 2027 € 511 miljoen (structureel) als gevolg van (wettelijke) maatregelen die het Rijk zal uitwerken. Voor onze gemeente betekent dit resp. € 415.000,-, € 415.000,- en € 425.000,-. Deze besparing is nog niet doorgevoerd op de afzonderlijke budgetten van het sociaal domein maar is voorlopig als stelpost geraamd op het sociaal domein. Als het (wettelijk) beleid vanuit het Rijk bekend is worden de hieruit voortvloeiende aanpassingen t.z.t. doorgevoerd in de budgetten van het sociaal domein. Deze aanpassingen zullen t.z.t. door Maatschappelijke Dienstverlening budgettair onderbouwd worden. Hiermee krijgen we de mogelijkheid om de in eerdere jaren ingezette verwerkingswijze in de meerjarenraming van begroting 2024 voort te zetten. Met ingang van 2023 heeft er een administratieve aanpassing plaats gevonden van plaatsgevonden tussen preventie en maatwerk dienstverlening 18- (afstemming op BBV: Iv3 categorieën).
In onderstaand overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van sociaal domein weergegeven.
Bedragen |
Rekening |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenraming |
|
|
|
(bedragen x € 1.000,-) |
|
2022 |
|
2023 |
|
2024 |
|
2025 |
|
2026 |
|
2027 |
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
participatie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- accommodaties |
n |
-1.645 |
n |
-2.678 |
n |
-2.485 |
n |
-3.245 |
n |
-3.244 |
n |
-3.212 |
|
|
|
- algemeen toegankelijke individuele ondersteuning |
n |
-708 |
n |
-878 |
n |
-641 |
n |
-404 |
n |
-404 |
n |
-404 |
|
|
|
- mantelzorg |
n |
-52 |
n |
-100 |
n |
-94 |
n |
-94 |
n |
-94 |
n |
-94 |
|
|
|
- voorliggende voorzieningen |
n |
-553 |
n |
-626 |
n |
-591 |
n |
-546 |
n |
-547 |
n |
-546 |
|
|
|
- arbeidsparticipatie |
n |
-202 |
n |
-355 |
n |
-359 |
n |
-359 |
n |
-359 |
n |
-359 |
|
|
|
- overige lokale initiatieven |
n |
-372 |
n |
-434 |
n |
-473 |
n |
-555 |
n |
-506 |
n |
-504 |
|
|
|
Wmo: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- zorgloket |
n |
-597 |
n |
-844 |
n |
-849 |
n |
-849 |
n |
-852 |
n |
-852 |
|
|
|
- maatwerkdienstverlening 18+ |
n |
-5.120 |
n |
-5.876 |
n |
-5.803 |
n |
-5.768 |
n |
-5.548 |
n |
-5.545 |
|
|
|
inkomensregelingen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- inkomensvoorzieningen |
n |
-8.634 |
n |
-10.570 |
n |
-10.357 |
n |
-10.228 |
n |
-10.046 |
n |
-9.904 |
|
|
|
- minimabeleid |
n |
-1.222 |
n |
-824 |
n |
-429 |
n |
-431 |
n |
-433 |
n |
-435 |
|
|
|
- schuldhulpverlening |
n |
-5 |
n |
-7 |
n |
-7 |
n |
-7 |
n |
-7 |
n |
-7 |
|
|
|
jeugd: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- preventie |
n |
-1.235 |
n |
-1.094 |
n |
-1.060 |
n |
-1.012 |
n |
-1.012 |
n |
-1.012 |
|
|
|
- maatwerkdienstverlening 18- |
n |
-2.687 |
n |
-2.943 |
n |
-2.667 |
n |
-2.252 |
n |
-2.470 |
n |
-2.459 |
|
|
|
- geëscaleerde zorg 18- |
n |
-343 |
n |
-317 |
n |
-302 |
n |
-302 |
n |
-302 |
n |
-302 |
|
|
|
- vrijwilligers (waardering / ondersteuning) |
n |
-100 |
n |
-76 |
n |
-76 |
n |
-76 |
n |
-76 |
n |
-76 |
|
|
|
Totaal lasten |
n |
-23.475 |
n |
-27.622 |
n |
-26.193 |
n |
-26.128 |
n |
-25.900 |
n |
-25.711 |
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
participatie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- accommodaties |
v |
177 |
v |
137 |
v |
137 |
v |
137 |
v |
137 |
v |
137 |
|
|
|
- algemeen toegankelijke individuele ondersteuning |
v |
1.357 |
v |
482 |
v |
204 |
v |
4 |
v |
4 |
v |
4 |
|
|
|
- mantelzorg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- voorliggende voorzieningen |
v |
8 |
v |
12 |
v |
12 |
v |
12 |
v |
12 |
v |
12 |
|
|
|
- arbeidsparticipatie |
v |
26 |
v |
92 |
v |
96 |
v |
96 |
v |
96 |
v |
96 |
|
|
|
- overige lokale initiatieven |
v |
136 |
v |
261 |
v |
3 |
v |
3 |
v |
3 |
v |
3 |
|
|
|
Wmo: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- zorgloket |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- maatwerkdienstverlening 18+ |
v |
183 |
v |
145 |
v |
145 |
v |
145 |
v |
145 |
v |
145 |
|
|
|
inkomensregelingen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- inkomensvoorzieningen |
v |
2.439 |
v |
3.132 |
v |
2.811 |
v |
2.811 |
v |
2.801 |
v |
2.811 |
|
|
|
- minimabeleid |
v |
30 |
v |
30 |
v |
30 |
v |
30 |
v |
30 |
v |
30 |
|
|
|
- schuldhulpverlening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jeugd: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- preventie |
v |
41 |
v |
40 |
v |
40 |
v |
40 |
v |
40 |
v |
40 |
|
|
|
- maatwerkdienstverlening 18- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- geëscaleerde zorg 18- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- vrijwilligers (waardering / ondersteuning) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal baten |
v |
4.397 |
v |
4.331 |
v |
3.478 |
v |
3.278 |
v |
3.268 |
v |
3.278 |
|
|
|
Geraamd saldo van baten en lasten |
n |
-19.078 |
n |
-23.291 |
n |
-22.715 |
n |
-22.850 |
n |
-22.632 |
n |
-22.433 |
|
|
|
(- = nadeel en + = voordeel) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|