Bij de samenstelling van de begroting is een onderscheid aangebracht in bestaand beleid en het nieuwe beleid, zoals opgenomen in het meerjarenprogramma 2023-2027. De bedoeling hiervan is om ruwweg een verdeling aan te geven tussen het bestaande en de onderdelen van het nieuwe beleid. Daarnaast worden de mutaties van de reserves afzonderlijk weergegeven.
De begroting maakt ook onderscheid tussen structurele en incidentele middelen. Structurele middelen zijn jaarlijks terugkerende middelen. Incidentele, en de naam zegt het al, zijn eenmalig of voor een beperkt aantal jaren. In de “BBV-notitie structurele en incidentele baten en lasten” worden hierover richtlijnen gegeven. Om het huishoudboekje van de gemeente gezond te maken en te houden is het van belang om de jaarlijks terugkerende lasten te kunnen betalen uit de jaarlijks terugkerende inkomsten.
Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten wordt in onderstaand overzicht het geactualiseerde meerjarenperspectief gepresenteerd. Deze mutaties zijn bij de programma's van de begroting uitgewerkt en samengevat in de financiële begroting.
De begroting 2024 sluit dan met een structureel overschot van € 1.667.000,- en een incidenteel tekort van € 184.000,-. Het positief begrotingsresultaat 2024 bedraagt dan pro saldo € 1.483.000,-. Ook planjaar 2025 sluit nog met een structureel overschot. Vanaf 2026 en 2027 (de zogenoemde 'ravijnjaren') ontstaan echter structurele tekorten, in 2026 € 274.000,- oplopend naar € 621.000,- in 2027. De meerjarige begrotingsresultaten worden vooralsnog verrekend met de algemene reserve.
Bij dit perspectief maken wij de kanttekening dat de uitkering uit het gemeentefonds op basis van de septembercirculaire 2023 dit perspectief mogelijk nog positief of negatief kan beïnvloeden. Wij verwachten dat de septembercirculaire op Prinsjesdag (19 september 2023) ontvangen wordt. Zodra de septembercirculaire door ons doorgerekend is, zullen wij de financiële resultaten hiervan ter kennis brengen van uw raad, zodat deze betrokken kunnen worden bij de besluitvorming over deze begroting.
Voor onze financiële positie zijn wij in grote mate afhankelijk van de inkomsten die we van het Rijk krijgen. Financieel gezien staan we er voor de jaren tot en met 2025 nog goed voor. Vanaf 2026 is er echter sprake van onzekere tijden en zien we dat de financiële positie van onze gemeente meer onder druk komt te staan. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een terugval van inkomsten vanuit de algemene uitkering. Ten eerste worden gemeenten vanaf 2026 weer geconfronteerd met de opschalingskorting op de algemene uitkering. Daarnaast zal vanaf 2027 een nieuwe financieringssystematiek van de algemene uitkering ingaan, met als doel een stabiele(re) financiering en meer autonomie voor gemeenten. Echter moet de exacte invulling van die financieringssystematiek nog wel verder worden uitgewerkt, wat er toe leidt dat er op dit moment nog veel onzekerheid is over de financiering. Bij het uitwerken van de nieuwe financieringssystematiek wordt de mogelijkheid voor een groter eigen belastinggebied betrokken.
Het geactualiseerde meerjarenperspectief wordt in onderstaand tabel weergegeven:
(bedragen x € 1.000,-) |
|
2023 |
|
2024 |
|
2025 |
|
2026 |
|
2027 |
|
|
|
structureel: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ruimte aanvaard beleid |
|
v |
1.152 |
v |
1.447 |
v |
1.769 |
n |
-497 |
n |
-677 |
|
|
|
ruimte reserves |
|
v |
659 |
v |
647 |
v |
967 |
v |
1.151 |
v |
1.171 |
|
|
|
structurele ruimte bestaand beleid |
|
v |
1.811 |
v |
2.094 |
v |
2.736 |
v |
654 |
v |
494 |
|
|
|
ruimte meerjarenprogramma 2023-2027 |
|
v |
412 |
n |
-427 |
n |
-1.267 |
n |
-928 |
n |
-1.115 |
|
|
|
structurele begrotingsruimte |
a |
v |
2.223 |
v |
1.667 |
v |
1.469 |
n |
-274 |
n |
-621 |
|
|
|
incidenteel: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ruimte aanvaard beleid |
|
n |
-1.462 |
n |
-907 |
v |
447 |
v |
1.042 |
n |
-181 |
|
|
|
ruimte reserves |
|
v |
1.268 |
v |
723 |
n |
-596 |
n |
-966 |
v |
296 |
|
|
|
incidentele ruimte bestaand beleid |
|
n |
-194 |
n |
-184 |
n |
-149 |
v |
76 |
v |
115 |
|
|
|
ruimte meerjarenprogramma 2023-2027 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
incidentele begrotingsruimte |
b |
n |
-194 |
n |
-184 |
n |
-149 |
v |
76 |
v |
115 |
|
|
|
totaal begrotingsresultaat |
a+b |
v |
2.029 |
v |
1.483 |
v |
1.320 |
n |
-198 |
n |
-506 |
|
|
|
mutaties ten laste/gunste van de algemene reserve |
|
n |
-2.029 |
n |
-1.483 |
n |
-1.320 |
v |
198 |
v |
506 |
|
|
|
totaal na mutaties reserves |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(- = nadeel en + = voordeel) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|