Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn strikt formeel onrechtmatig. Er zijn een aantal verschillende begrotingsoverschrijdingen te onderscheiden. De accountant kan de onrechtmatigheden, zoals genoemd in kolom b. betrekken bij zijn oordeel. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen, volgens de commissie BBV, ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:
cat.nr | begrotingsoverschrijding door: |
onrechtmatig (telt niet mee voor oordeel) |
onrechtmatig (telt wel mee voor oordeel) |
1 | Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten of kostendekkende omzet. | onrechtmatig | |
2 | Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. | onrechtmatig | |
3 | Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. | onrechtmatig | |
4 | Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. | onrechtmatig | |
5 |
Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingswijziging is ingediend. | onrechtmatig | |
6 | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt. - 6a. geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar - 6b. geconstateerd na verantwoordingsjaar |
onrechtmatig |
onrechtmatig |
7 | Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere kapitaallasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. - 7a. jaar van investeren - 7b. kapitaallasten in latere jaren |
onrechtmatig |
onrechtmatig |
De begroting 2022 is op het niveau van de hoofdtaakvelden door de raad vastgesteld, zodat voor budgetoverschrijdingen op het niveau van het hoofdtaakveld goedkeuring moet worden gevraagd. Om te voldoen aan het begrotingsrechtmatigheidscriterium worden de volgende budgetoverschrijdingen van de lasten ten opzichte van de begroting gemeld (inclusief reserves).
In onderstaand tabel is per hoofdtaakveld de lastenoverschrijding ten opzichte van de begroting per “soort” begrotingsafwijking weergegeven. De toelichting per “soort” begrotingsafwijking is hiervoor weergegeven.
Aangezien een lastenoverschrijding op hoofdtaakveldniveau een saldo is van meerdere taakveldonderdelen, is het mogelijk dat de nadere uitsplitsing van de overschrijdingen kan leiden tot een hoger bedrag aan overschrijdingen dan het saldo op het hoofdtaakveld. Op bepaalde hoofdtaakveldonderdelen zijn ook lagere lasten dan begroot gerealiseerd. Deze zijn in het kader van de beoordeling van de begrotingsrechtmatigheid buiten beschouwing gelaten tenzij deze relevant zijn voor de beoordeling.
omschrijving beleidsvelden | begroting 2022 na wijz. | rekening 2022 | begrotingsafwijking | lasten | ||||||||||||
overschrijding | ||||||||||||||||
(bedragen x € 1.000,-) | totaal lasten | totaal baten | saldo | totaal lasten | totaal baten | saldo | totaal lasten | totaal baten | saldo | > € 10.000,- | ||||||
bestuur en ondersteuning | -2.364 | 639 | -1.725 | -1.919 | 581 | -1.338 | 445 | -58 | 387 | |||||||
overhead en ondersteuning organisatie | -6.356 | 284 | -6.072 | -5.859 | 305 | -5.554 | 497 | 21 | 518 | |||||||
algemene dekkingsmiddelen | -962 | 44.065 | 43.103 | -852 | 44.687 | 43.835 | 110 | 622 | 732 | |||||||
veiligheid | -2.008 | 191 | -1.817 | -1.843 | 163 | -1.680 | 165 | -28 | 137 | |||||||
verkeer en vervoer | -3.123 | 393 | -2.730 | -2.723 | 429 | -2.294 | 400 | 36 | 436 | |||||||
economie | -808 | 2.403 | 1.595 | -626 | 2.468 | 1.842 | 182 | 65 | 247 | |||||||
onderwijs | -4.500 | 2.074 | -2.426 | -3.753 | 1.415 | -2.338 | 747 | -659 | 88 | |||||||
sport, cultuur en recreatie | -5.551 | 1.063 | -4.488 | -4.792 | 859 | -3.933 | 759 | -204 | 555 | |||||||
sociaal domein | -24.606 | 3.315 | -21.291 | -23.474 | 4.397 | -19.077 | 1.132 | 1.082 | 2.214 | |||||||
volksgezondheid en milieu | -6.913 | 4.786 | -2.127 | -6.369 | 4.753 | -1.616 | 544 | -33 | 511 | |||||||
VHROSV | -7.170 | 7.376 | 206 | -6.984 | 8.006 | 1.022 | 186 | 630 | 816 | |||||||
Totaal (exclusief reserves) | -64.361 | 66.589 | 2.228 | -59.194 | 68.063 | 8.869 | 5.167 | 1.474 | 6.641 | |||||||
toevoeging reserves | -2.932 | -2.932 | -2.886 | -2.886 | 46 | 46 | ||||||||||
onttrekking reserves | 3.654 | 3.654 | 3.194 | 3.194 | -460 | -460 | ||||||||||
Totaal (inclusief reserves) | -67.293 | 70.243 | 2.950 | -62.080 | 71.257 | 9.177 | 5.213 | 1.014 | 6.227 | |||||||