Overzicht van baten en lasten en toelichting

Opbouw baten en lasten

Opbouw baten en lasten

Terug naar navigatie - Opbouw baten en lasten

Opbouw baten
In onderstaande grafiek wordt de opbouw van de baten weergegeven. Veruit de meeste baten van de gemeente zijn verantwoord in hoofdtaakveld ‘algemene dekkingsmiddelen’ waarin o.a. de algemene uitkering, de integratie-uitkering sociaal domein en de belastingen opgenomen zijn. In hoofdtaakveld ‘Sociaal domein’ zijn o.a. de specifieke uitkeringen van het rijk opgenomen, in hoofdtaakveld “Volksgezondheid en milieu” de opbrengsten van de afvalstoffen- en rioolheffing en in ‘hoofdtaakveld ‘VHROSV’ de opbrengsten uit grondexploitaties en leges omgevingsvergunningen.

Opbouw lasten
In onderstaande grafiek wordt de opbouw van de lasten weergegeven. De meeste lasten bevinden zich in de hoofdtaakvelden ‘sociaal domein’. In hoofdtaakveld ‘sociaal domein’ zijn o.a. de uitvoering van de specifieke uitkeringen en de Jeugdhulp en Wmo en Wsw opgenomen. In ‘hoofdtaakveld ‘VHROSV’ worden de grondexploitaties en in hoofdtaakveld “Volksgezondheid en milieu” het ophalen van huishoudelijk afval en het onderhoud van de riolering.

Gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten

Het gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Het gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten

Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening wordt vastgesteld met inachtneming van hetgeen omtrent de financiële positie op de balansdatum is gebleken tussen het moment van opmaken van de jaarstukken en het tijdstip van vaststelling daarvan, voor zover deze aanvullende informatie onontbeerlijk is voor het bedoelde inzicht.

Voor een nadere specificatie van het gerealiseerde, nog te bestemmen resultaat ad € 4.468.000,- wordt verwezen naar de analyse bij gerealiseerde baten en lasten per programma, dat hieronder is opgenomen. In het raadsvoorstel ter vaststelling van de jaarrekening wordt aan u een voorstel voor bestemming van dit resultaat gedaan, dat tevens is opgenomen als inleiding bij het jaarverslag.

In onderstaand overzicht van baten en lasten vindt u per hoofdtaakveld een financiële analyse van de grotere over- en onderschrijdingen.

Hoofdtaakveld saldo begroting 2021 voor wijziging begroting 2021 na wijziging jaarrekening 2021 saldo
rekening lasten baten saldo lasten baten saldo lasten baten saldo rekening
2020 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
Bestuur -815 -1.658 496 -1.162 -1.930 707 -1.223 -1.638 540 -1.098 125
Overhead -4.948 -5.942 179 -5.763 -5.519 235 -5.284 -5.239 253 -4.986 298
Algemene dekkingsmiddelen:
Treasury 540 -410 852 442 -366 625 259 -333 666 333 74
OZB woningen 2.086 -163 2.553 2.390 -256 2.494 2.238 -334 2.494 2.160 -78
OZB niet woningen 1.841 -37 2.056 2.019 -14 1.977 1.963 -7 1.976 1.969 6
Algemene uitkering en overige uitk. 32.754 -5 32.031 32.026 -5 34.440 34.435 -5 34.563 34.558 123
Overige baten en lasten -39 73 0 73 0 0 0 0 46 46 46
Vennootschapsbelasting -387 -14 0 17 -29 0 -29 132 0 132 161
Sub-totaal algemene dekkingsmiddelen 36.795 -556 37.492 36.967 -670 39.536 38.866 -547 39.745 39.198 332
Veilgheid -1.573 -1.719 85 -1.634 -1.894 213 -1.681 -1.865 201 -1.664 17
Verkeer en vervoer -2.442 -2.656 58 -2.598 -2.596 232 -2.364 -2.560 305 -2.255 109
Economie 281 -591 1.297 706 -705 1.281 576 -619 1.202 583 7
Onderwijs -3.026 -2.858 33 -2.825 -4.775 2.266 -2.509 -4.502 2.132 -2.370 139
Sport, cultuur en recreatie -3.573 -4.142 640 -3.502 -4.973 1.224 -3.749 -4.490 940 -3.550 199
Sociaal domein -18.078 -21.631 2.629 -19.002 -23.750 4.071 -19.679 -23.021 4.034 -18.987 692
Volksgezondheid en milieu -1.172 -5.210 4.053 -1.157 -6.248 4.725 -1.523 -6.136 4.828 -1.308 215
VHROSV -439 -6.428 5.003 -1.425 -3.963 3.695 -268 -3.190 2.345 -845 -577
Saldo van baten en lasten 1.010 -53.391 51.965 -1.395 -57.023 58.185 1.162 -53.807 56.525 2.718 1.556
Toevoeging/onttrekking aan reserves:
Bestuur 901 -4.420 6.129 1.709 -1.598 3.323 1.725 -1.300 3.048 1.748 23
Totaal mutaties reserves 901 -4.420 6.129 1.709 -1.598 3.323 1.725 -1.300 3.048 1.748 23
Gerealiseerd resultaat 1.911 -57.808 58.090 313 -58.619 61.509 2.889 -55.108 59.576 4.468 1.579

-

Terug naar navigatie - -

Bij het vaststellen van de begroting 2021 vertoonde de jaarschijf 2021 (na correctie extra verhoging OZB-tarieven) een voordelig saldo van € 279.000,-. Dit was de resultante van een structureel voordeel van € 260.000,- en een incidenteel voordeel van € 19.000,-. De doorwerking van de mutaties van de najaarsnota 2020, de perspectiefnota 2021 en de najaarsnota van 2021 op het resultaat van de begroting 2021 leidde uiteindelijk tot een geraamd positief exploitatiesaldo van € 2.889.000,-.

De rekening 2021 laat per saldo een voordelig saldo zien ter grootte van € 4.468.000,-. In het voordelig resultaat is rekening gehouden met per saldo circa € 1.749.000,- onttrekking aan de reserves.

Het aanwenden van een reserve vereist een raadsbesluit waarin de reden van aanwending wordt aangegeven, die correspondeert met het doel van de reserve. In de rekening zijn alleen toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves verwerkt tot maximaal het bedrag dat via de begroting(swijzigingen) door de raad is goedgekeurd. Hieronder zijn de mutaties binnen de reserves nader toegelicht:

Onttrekking aan de reserves (baten): (x € 1.000,-)
- Algemeen reserve: budgetoverheveling 2020 1.076 inc.
budgetoverheveling 2020: klimaatakkoord 237 inc.
aanvulling res.generatiepact 185 inc.
duurzame energie particulieren 330 inc.
- Reserve sportmaterieel X-sport opheffing reserve 112 inc.
- Reserve sportmaterieel Eureka opheffing reserve 51 inc.
- Reserve kwaliteit buitengebied project Groene Long 150 inc.
deelname programma ErvenPlus 3.0 5 inc.
- Reserve geactiveerde kapitaaluitgaven dekking kapitaallasten 783 str.
rentebijschrijvingen correctie 2020 res.kpl 78 inc.
- Reserve generatiepact bijdrage lasten generatiepact 2021 41 inc.
Totaal ontrekkingen 3.048 a.
toevoeging aan de reserves (lasten): (x € 1.000,-)
- Algemene reserve: rentebijschrijvingen correctie 2020 res.kpl 78 inc.
overschot dekking MFA Hapert 265 inc.
- Reserve grondexploitatie winstnemingen grondexploitaties 500 inc.
aanvulling res.grondexploitatie inc.
- Reserve ruimtelijke kw.buitengebied opbrengst anterieure overeenkomsten 23 inc.
- Reserve generatiepact vorming reserve 185 inc.
- Reserve geactiveerde kapitaaluitgaven project Groene Long 150 inc.
rentebijschrijvingen 98 str.
Totaal toevoegingen 1.299 b.
Per saldo mutaties t.l.v. reserves -1.749 a - b

Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Mutaties reserves

In onderstaand overzicht worden de mutaties van de reserves op basis van artikel 28 onderdeel d van het BBV gespecificeerd naar structurele toevoegingen en onttrekkingen:

raming mutaties reserves 2021 realisatie mutaties reserves 2021
baten waarvan lasten waarvan baten waarvan lasten waarvan
(onttrekking structureel (toevoeging structureel (onttrekking structureel (toevoeging structureel
reserve) reserve) reserve) reserve)
Algemene reserve 2.052 -343 1.828 -343
Reserve afschrijving geact. investeringen 861 861 -248 -98 861 861 -248 -98
Reserve generatiepact 41 -185 41 -185
Algemene reserve grondexploitatie -772 -500
Reserve verv.sportmaterieel X-sport 112 112
Reserve verv.sportmaterieel Eureka 51 51
Reserve ruimtelijke kwaliteit buitengebied 205 -50 155 -23
totaal 3.322 861 -1.598 -98 3.048 861 -1.299 -98
waarvan waarvan waarvan waarvan
incidenteel incidenteel incidenteel incidenteel
2.461 -1.500 2.187 -1.201

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het BBV zegt hierover dat lasten en baten per hoofdtaakveld geanalyseerd moeten worden. De analyse is gebaseerd op een analyse op hoofdlijnen, waarbij iedere over- of onderschrijding groter dan € 10.000,- van een verklaring is voorzien. Hierna geven wij een overzicht van de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting (na wijziging) en de rekening.

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
bestuur en ondersteuning n -1.496 n -1.572 n -1.794 n -1.544 250
beheer overige gebouwen en gronden n -109 n -86 n -136 n -94 42
gerealiseerde lasten n -1.605 n -1.658 n -1.930 n -1.638 v 292
baten:
bestuur en ondersteuning v 245 v 289 v 397 v 310 -87
beheer overige gebouwen en gronden v 545 v 207 v 310 v 231 -79
totaal gerealiseerde baten v 790 v 496 v 707 v 541 n -166
toevoegingen reserves n -2.342 n -4.420 n -1.598 n -1.300 v 298
onttrekkingen reserves v 3.243 v 6.129 v 3.323 v 3.048 n -275
geraamd/gerealiseerd resultaat v 86 v 547 v 502 v 651 v 149
bestemming van gerealiseerd resultaat n -1.911 n -279 n -2.889 n -4.468 n -1.579
gerealiseerd resultaat n -1.825 v 268 n -2.387 n -3.817 n -1.430

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 125.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 35 Inventarisatie en onderzoek oneigenlijk gebruik gemeentegronden loopt door naar 2021.
Bestuursorganen 104 Lagere loonkosten a.g.v. nog niet ingevulde vacatures.
Rekenkamerfunctie 105 Uitstel inwerkingtreding rekenkamerfunctie
Overige lasten bestuursorganen 17 projectkosten Ontwikkelstrategie De Kempen
41 Lagere bijdrage Metropoolregio "afrekening 2020"
28 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 330
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Bestuursorganen -35 Aanvulling voorziening voormalige wethouders op basis van actualisatie van de onderliggende
verplichtingen.
Overige lasten bestuursorganen -12 Projectkosten Ontwikkelstrategie De Kempen
Rekenkamerfunctie -75 Retour bijdrage Kempengemeenten wegens "uitstel inwerkingtreding rekenkamerfunctie"
Agrarische zaken e.d. -82 Geraamde opbrengsten grondverkopen welke pas in 2022 worden getransporteerd. De opbrengst
nemen we op in de perspectiefnota 2022.
Totaal nadeel -204
Totaal verschil 126 voordeel

Toelichting reserves:

Voordeel Nadeel
Algemene reserve: budgetoverhevelingen   225.000,-
Algemene reserve grondexploitatie: toevoeging winstuitname 272.000,-  
Reserve ruimtelijke kwaliteit buitengebied   26.000,-   50.000,-
  298.000,- 275.000,-
saldo   23.000,-

Kosten overhead

Terug naar navigatie - Kosten overhead

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
overhead n -5.209 n -5.942 n -5.519 n -5.239 v 280
totaal gerealiseerde lasten n -5.209 n -5.942 n -5.519 n -5.239 v 280
baten:
overhead v 261 v 179 v 235 v 253 v 18
totaal gerealiseerde baten v 261 v 179 v 235 v 253 v 18
gerealiseerd resultaat n -4.948 n -5.763 n -5.284 n -4.986 v 298

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 297.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Loonkosten 158 Lagere loonkosten a.g.v. nog niet ingevulde vacatures, alsmede
lagere loonmutatie o.b.v. CAO-akkoord
P&O 29 Lagere diverse P&O kosten (saldo lagere diverse P&O kosten)
12 Hogere uitkering WAZO uitkering UWV
Automatisering en Informatiebeveiliging 24 Lagere projectkosten Automatisering en Informatiebeveiliging
Afdeling Ontwikkeling 36 Lagere lasten voor inhuur personeel van derden.
Afrekening BIZOB 17 Lagere bijdrage BIZOB 2021
Werkkostenregeling 9 Eindafrekening werkkostenregeling 2021
61 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 346
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Afdeling Dienstverlening en Bedrijfvoering -36 Hogere lasten voor overige personele inhuur
Automatisering -12 Hogere last Platform Verbeterdebuurt gemeente Bladel
Totaal nadeel -48
Totaal verschil 298 voordeel

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
algemene dekkingsmiddelen n -1.185 n -558 n -669 n -547 v 122
totaal gerealiseerde lasten n -1.185 n -558 n -669 n -547 v 122
baten:
algemene dekkingsmiddelen v 37.981 v 37.489 v 39.536 v 39.745 v 209
totaal gerealiseerde baten v 37.981 v 37.489 v 39.536 v 39.745 v 209
gerealiseerd resultaat v 36.796 v 36.931 v 38.867 v 39.198 v 331

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 331.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Geldleningen 14 Renteresultaat 2021
59 Doorbelaste rentelasten a.g.v. bijstelling rente-omslagpercentage.
Vennootschapsbelasting 169 Vennootschapsbelasting 2021 en inclusief afrekening 2020
Algemene uikering 89 Hogere uitkering Algemene uitkering door definitieve aanpassing verdeelmaatstaven
46 vrijval voorziening dubieuze debiteuren
40 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 417
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verrekening loonkosten -62 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Bezwaarschriften OZB -24 Hogere lasten t.b.v. afhandeling bezwaren door meer bezwaren OZB dan waar rekening mee
is gehouden
Totaal nadeel -86
Totaal verschil 331 voordeel

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
integrale veiligheid
preventie en vergunningverlening n -68 n -82 n -58 n -66 n -8
handhaving n -219 n -272 n -407 n -388 v 19
rampenbestrijding / crisisbeheersing n -1.399 n -1.364 n -1.429 n -1.411 v 18
totaal gerealiseerde lasten n -1.686 n -1.718 n -1.894 n -1.865 v 29
baten:
integrale veiligheid
preventie en vergunningverlening v 8 v 13 v 14 v 11 n -3
handhaving v 125 v 125
rampenbestrijding / crisisbeheersing v 104 v 72 v 74 v 65 n -9
totaal gerealiseerde baten v 112 v 85 v 213 v 201 n -12
gerealiseerd resultaat n -1.574 n -1.633 n -1.681 n -1.664 v 17

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 17.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 22 Ontvangen specifieke uitkering van het rijk voor inhuur extra toezicht inzake Corona
8 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 30
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Overige beschermende maatregelen -10 afwaardering nog te ontvangen bedragen 2020 Brand Posthof
-3 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal nadeel -13
Totaal verschil 17 voordeel

Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
infrastructuur:
invsteringen
onderhoud
beheer (schoon) n -2.157 n -2.215 n -2.008 n -2.012 n -4
parkeren n -8 n -8 n -7 n -4 v 3
gedrag / gebruik infrastructuur
veiligheid n -308 n -275 n -390 n -355 v 35
doorstroming n -207 n -108 n -192 n -189 v 3
openbaar vervoer n -50
totaal gerealiseerde lasten n -2.680 n -2.656 n -2.597 n -2.560 v 37
baten:
infrastructuur:
invsteringen
onderhoud
beheer (schoon) v 133 v 49 v 122 v 216 v 94
parkeren v 4 v 4 v 4 v 4
gedrag / gebruik infrastructuur
veiligheid v 5 v 5 v 6 v 6
doorstroming v 95 v 100 v 79 n -21
openbaar vervoer
totaal gerealiseerde baten v 237 v 58 v 232 v 305 v 73
gerealiseerd resultaat n -2.443 n -2.598 n -2.365 n -2.255 v 110

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 110.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 42 Uitgestelde werkzaamheden weginspectie & Pilot kleinschalig vervoer
Verrekening loonkosten 85 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Wegen, straten en pleinen 82 Hogere opbrengsten degeneratievergoeding en leges Kabels en Leidingen,
lagere kosten Stortrechten
27 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 236
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Wegen, straten en pleinen -36 Hogere kosten gladheidsbestreiding, Juridische kosten zaak KempenGlas
Openbare verlichting -38 Hogere elektriciteitskosten, verplaatsten lichtmasten Kranenberg
Verkeersregelingen -10 Hogere kosten modulair opzetten GVVP
Project verkeer en vervoer Kempenregio -42 Hogere kosten inhuur van derden en een lagere terugontvangst van de andere Kempengemeenten
Totaal nadeel -126
Totaal verschil 110 voordeel

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
economische ontwikkeling:
innovatie / stimulering n -80 n -79 n -75 n -77 n -2
regionale samenwerking n -51 n -54 n -54 n -38 v 16
infrastruictuur:
bedrijventerreinen (incl. KBP) n -28 n -44 n -26 n -27 n -1
overige infrastructuur n -1
organisatie:
werkgelegenheid n -153 n -153 n -174 n -173 v 1
overleg / beheer / samenwerking n -219 n -180 n -191 n -194 n -3
promotie n -83 n -81 n -185 n -110 v 75
totaal gerealiseerde lasten n -614 n -592 n -705 n -619 v 86
baten:
economische ontwikkeling:
innovatie / stimulering v 80 v 75 v 75 v 77 v 2
regionale samenwerking
infrastruictuur:
bedrijventerreinen (incl. KBP) v 27 v 33 v 28 v 23 n -5
overige infrastructuur
organisatie:
werkgelegenheid v 1 v 3 v 2 n -1
overleg / beheer / samenwerking v 1 v 11 v 18 v 18
promotie v 785 v 1.177 v 1.158 v 1.082 n -75
totaal gerealiseerde baten v 894 v 1.296 v 1.282 v 1.202 n -79
gerealiseerd resultaat v 280 v 704 v 577 v 583 v 7

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 6.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 57 Uitvoering van het project Kempische Vrijetijdseconomie loopt door naar 2022
Bevordering toerisme 30 Lagere bijdrage routebeheer & geen uitgaven t.b.v. nieuw initiatieven
1 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 88
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Toeristenbelasting -81 Lagere opbrengsten toeristenbelasting wegens Corona
Totaal nadeel -81
Totaal verschil 7 voordeel

Onderwijs

Terug naar navigatie - Onderwijs

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
onderwijshuisvesting n -2.541 n -2.353 n -3.132 n -3.084 v 48
onderwijs- en leerlingenzaken:
leerlingenvervoer n -513 n -312 n -814 n -661 v 153
leerplicht n -212 n -180 n -266 n -213 v 53
participatie / onderwijs achterstandenbeleid e.d. n -379 n -13 n -562 n -544 v 18
totaal gerealiseerde lasten n -3.645 n -2.858 n -4.774 n -4.502 v 272
baten:
onderwijshuisvesting v 10 v 9 v 1.179 v 1.181 v 2
onderwijs- en leerlingenzaken:
leerlingenvervoer v 247 v 500 v 377 n -123
leerplicht v 42 v 24 v 52 v 39 n -13
participatie / onderwijs achterstandenbeleid e.d. v 321 v 535 v 535
totaal gerealiseerde baten v 620 v 33 v 2.266 v 2.132 n -134
gerealiseerd resultaat n -3.025 n -2.825 n -2.508 n -2.370 v 138

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 138.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 5 Coronamaatregelen: compensatie voorschoolse opvang peuters
Loonkosten 52 Lagere doorbelastingen salariskosten diverse
Leerlingenvervoer 151 Administratieplicht leerlingenvervoer Kempengemeenten is een gebroken boekjaar maar is voor
een heel jaar begroot, hierdoor zijn kosten en baten te hoog geraamd
Bijdrage scholen 63 Lagere inkomensoverdracht scholen / BVL-subsidie / Stelpost loon- en prijsmutaties
2 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 273
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Leerlingenvervoer -122 Administratieplicht leerlingenvervoer Kempengemeenten is een gebroken boekjaar maar is voor
Project VUP -13 Afrekening projectsubsdie VUP 2021
een heel jaar begroot, hierdoor zijn kosten en baten te hoog geraamd
Totaal nadeel -135
Totaal verschil 138 voordeel

Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Sport, cultuur en recreatie

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
sport en beweging:
accommodaties n -1.255 n -1.325 n -1.322 n -1.292 v 30
bevorderen deelname en activiteiten n -329 n -311 n -415 n -388 v 27
cultuur:
cultuur en verbinding n -197 n -184 n -194 n -190 v 4
cultuur en participatie n -311 n -325 n -491 n -431 v 60
accommodaties n -560 n -570 n -576 n -575 v 1
erfgoed en kunst n -77 n -69 n -63 n -64 n -1
natuur n -1.830 n -1.357 n -1.911 n -1.551 v 360
totaal gerealiseerde lasten n -4.559 n -4.141 n -4.972 n -4.491 v 481
baten:
sport en beweging:
accommodaties v 475 v 469 v 473 v 499 v 26
bevorderen deelname en activiteiten v 35 v 85 v 87 v 2
cultuur:
cultuur en verbinding v 10 v 11 v 11
cultuur en participatie v 7 v 21 v 136 v 146 v 10
accommodaties v 103 v 101 v 105 v 105
erfgoed en kunst v 16 v 7 v 10 v 11 v 1
natuur v 340 v 42 v 405 v 82 n -323
totaal gerealiseerde baten v 986 v 640 v 1.225 v 941 n -284
gerealiseerd resultaat n -3.573 n -3.501 n -3.747 n -3.550 v 197

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 197.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 438 Fusie korfbalverenigingen / Herinrichting sportpark Casteren / Kroonvensche Heide /
Werkzaamheden Kranenberg / Bouwschuren / nazorg watergen geplante bomen 2021
Loonkosten 42 Lagere doorbelasting salariskosten Openbaar groen & Speelvoorzieningen
Sportvelden de Smagtenbocht 6 Uitkering SPUK sport 2020 / bijdrage verhuurders sportaccommodatie COVID-19
Combinatiefuncties/buurtsportcoaches 18 Lagere kosten combinatiefucties/buurtsportcoaches
40 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 544
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Budgetoverheveling -267 Overheveling bijdrage Provincie Kroonvensche Heide
Binnensportaccommo- -43 Lagere huuropbrengsten in verband kwijtgescholden huur als gevolg van de genomen corona
maatregelen
-11 Hogere kosten onderhoud en projecten
Sporthal X-Sport -26 Afrekening Gas 2020
Totaal nadeel -347
Totaal verschil 197 voordeel

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
Lasten:
participatie:
accommodaties n -1.116 n -1.901 n -1.707 n -1.622 v 85
algemeen toegankelijke individuele ondersteuning n -270 n -351 n -514 n -254 v 260
mantelzorg n -45 n -52 n -99 n -83 v 16
voorliggende voorzieningen n -473 n -484 n -640 n -538 v 102
arbeidsparticipatie n -205 n -277 n -258 n -204 v 54
overige lokale initiatieven n -101 n -147 n -161 n -110 v 51
Wmo:
zorgloket n -466 n -456 n -443 n -426 v 17
maatwerkdienstverlening 18+ n -4.389 n -4.243 n -4.774 n -4.951 n -177
complexe cacuïstiek
inkomensregelingen:
inkomensvoorzieningen n -12.565 n -8.474 n -9.652 n -9.484 v 168
minimabeleid n -444 n -413 n -471 n -515 n -44
bijzondere bijstand
schuldhulpverlening n -4 n -10 n -10 n -3 v 7
jeugd:
preventie n -1.182 n -1.175 n -1.078 n -1.019 v 59
maatwerkdienstverlening 18- n -3.739 n -3.340 n -3.462 n -3.408 v 54
geëscaleerde zorg 18+
geëscaleerde zorg 18- n -386 n -241 n -398 n -330 v 68
vrijwilligers (waardering / ondersteuning) n -83 n -66 n -83 n -74 v 9
totaal gerealiseerde lasten n -25.468 n -21.630 n -23.750 n -23.021 v 729
baten:
participatie:
accommodaties v 100 v 195 v 84 v 87 v 3
algemeen toegankelijke individuele ondersteuning v 7 v 6 v 54 v 57 v 3
mantelzorg
voorliggende voorzieningen v 11 v 12 v 56 v 56
arbeidsparticipatie v 21 v 22 v 17 v 22 v 5
overige lokale initiatieven v 3 v 3 v 3 v 7 v 4
Wmo:
zorgloket
maatwerkdienstverlening 18+ v 141 v 159 v 140 v 140
complexe cacuïstiek
inkomensregelingen:
inkomensvoorzieningen v 7.038 v 2.164 v 3.648 v 3.547 n -101
minimabeleid v 30 v 30 v 30 v 30
bijzondere bijstand
schuldhulpverlening
jeugd:
preventie v 38 v 39 v 39 v 38 n -1
maatwerkdienstverlening 18-
geëscaleerde zorg 18+
geëscaleerde zorg 18- v 51 v 51
vrijwilligers (waardering / ondersteuning)
totaal gerealiseerde baten v 7.389 v 2.630 v 4.071 v 4.035 n -36
gerealiseerd resultaat n -18.079 n -19.000 n -19.679 n -18.986 v 693

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 693.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 35 bijzonder bijstand / re-integratie corona
79 lokale culturele voorzieningen corona
87 begeleiding kwetsbare groepen / bestrijding eenzaamheid ouderen corona
8 buurt- en dorphuizen corona
5 mentale ondersteuning jeugd / activiteiten ontmoeting jeugd corona
25 perspectief jeugd- en jongeren / jeugd- en jongerenwerk
80 Eenmalige kosten MFA Hapert
51 Bijdrage DUVO-middelen Veilig Thuis
Verrekening loonkosten 142 lokale culturele voorzieningen en buurt- en dorpshuizen
De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Participatie: Wet werk en bijstand 62 BTW herziening op re-integratie, btw reeds aangemerkt als kostprijsverhogend alsnog verhaald via
het btw-compensatiefonds
10 Lagere lasten individuele studietoeslag
Dementievriendelijke gemeente 15 Jaarlijkse projectbudget Dementievriendelijke gemeente maar voor een klein deel gebruikt
Uitvoering diverse taken ihkv Wmo 10 Lagere inhuur Personeel van derden
Gemeenschapshuis aan de Markt 51 Lagere energie- en onderhoudslasten dan waar rekening mee was gehouden
Garantiebanen 20 Er zijn minder garantiebanen geplaatst dan waar we van uit zijn gegaan.
Vrijval stelposten 271 Er vallen diverse stelposten en Coronastelposten vrij
12 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 963
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Gemeentelijk minimabeleid -30 In 2021 zijn er meer verzoeken voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen binnengekomen
-41 Hogere lasten bijzondere bijstand "TONK"
Bijstandsbesluit zelfstandigen -37 Afrekening Tozo 2020 / Rijksbijdrage Soza budget
BUIG: Wet werk en bijstand -45 Lagere bijdrage gebundelde rijksuitkering Soza
KempenPlus -28 Afrekening KempenPlus
MFA's -18 Resultante van diverse lagere diverse exploitatielasten en hogere doorbelaste rente aan Den
Herd naar de Markt.
Generalistenteams Jeugd -61 Hogere doorbelasting Maatschappelijke dienstverlening inzake generalistenteams Jeugd
-10 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal nadeel -270
Totaal verschil 693 voordeel

Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
volksgezondheid:
preventie n -474 n -749 n -840 n -810 v 30
acute zorg n -308 n -2
riolering n -1.995 n -1.908 n -2.007 n -2.015 n -8
duurzaam grondstoffengebruik / afval n -1.960 n -1.669 n -1.978 n -2.109 n -131
kwaliteit van de leefomgeving
preventie n -613 n -552 n -731 n -665 v 66
handhaving n -104 n -100 n -98 n -98
natuur (aanleg) n -128 n -147 n -97 n -75 v 22
klimaat n -318 n -83 n -496 n -364 v 132
totaal gerealiseerde lasten n -5.900 n -5.210 n -6.247 n -6.136 v 111
baten volksgezondheid en milieu
volksgezondheid:
preventie v 24 v 55 v 50 n -5
acute zorg
riolering v 2.165 v 2.069 v 2.193 v 2.209 v 16
duurzaam grondstoffengebruik / afval v 2.261 v 1.983 v 2.304 v 2.423 v 119
kwaliteit van de leefomgeving
preventie v 3 v 28 v 4 n -24
handhaving
natuur (aanleg)
klimaat v 276 v 144 v 142 n -2
totaal gerealiseerde baten v 4.729 v 4.052 v 4.724 v 4.828 v 104
gerealiseerd resultaat n -1.171 n -1.158 n -1.523 n -1.308 v 215

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 215.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 24 Het saneringsprogramma beperking geluidhinder woningen loopt door naar 2022.
16 Leertraject IJslandse preventie-aanpak wordt in 2022 voortgezet
225 Opstelling van de warmtevisie heeft vertraging opgelopen gezien de samenhang met de
Regionale Energie Strategie (RES).
Omgevingsdienst ZO-Brabant 33 Lagere bijdrage Omgevingsdienst Zuid-Oost Brabant (RUD)
Afvalverwijdering 137 Hogere baten: PMD, oud papier, metaal, poorttarieven
Ongediertebestrijding 21 Lagere lasten voor bestrijding eikenprocessierupsen.
Diversen 2 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 458
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Loonkosten -59 Verschil op de loonkosten is ontstaan door niet geraamde doorbelasting van salarissen
op Klimaatbeid.
Klimaatbeleid -26 Horgere kosten project toetsingskader grootschalige wind- en zonne-energie
Afvalverwijdering -148 Hogere dotatie aan egalisatievoorziening afvalstoffenheffing / hogere kosten milieustraat
Riolering -9 Hogere diverse exploitatielasten riolering.
-1 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal nadeel -243
Totaal verschil 215 voordeel

VHROSV

Terug naar navigatie - VHROSV

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2020 prm 2021 na wijz.2021 2021 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten:
bebouwd:
wonen n -2.342 n -1.198 n -1.434 n -1.148 v 286
grondexploitaties n -3.233 n -3.567 n -1.070 n -771 v 299
overig gebruik ruimte n -1.147 n -874 n -1.405 n -1.266 v 139
onbebouwd:
cultuurlandschap n -5 n -695 n -55 n -5 v 50
natuur / water n -95
totaal gerealiseerde lasten n -6.727 n -6.429 n -3.964 n -3.190 v 774
baten VHROSV
bebouwd:
wonen v 2.779 v 850 v 1.536 v 1.045 n -491
grondexploitaties v 3.317 v 3.719 v 1.839 v 1.090 n -749
overig gebruik ruimte v 150 v 169 v 270 v 186 n -84
onbebouwd:
cultuurlandschap v 43 v 215 v 50 v 24 n -26
natuur / water v 50
totaal gerealiseerde baten v 6.289 v 5.003 v 3.695 v 2.345 n -1.350
gerealiseerd resultaat n -438 n -1.426 n -269 n -845 n -576

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 576.000,- nadelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Verrekening loonkosten 67 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Budgetoverheveling 145 De uitvoering van de subsidieregeling duurzame energie particulieren loopt door naar 2022.
108 De implementatie van de invoering Omgevingswet heeft doorwerking naar 2022.
Ruimtelijke ordening 20 Lagere planschadevergoedingen
Bouw-, woning- en welstandstoezicht 71 Lagere doorbelasting uren VTH
Digitaliseren bouwvergunningen 55 Lagere kosten project digitalisering bouwvergunningen
Kwaliteit buitengebied 65 Bijdrage Provincie sloop vrijgekomen bedrijfsgebouwen / restant structuurvisie woningbouwlocaties
Grondexploitatie 245 Saldo grondexploitaties
156 Dotaties voorziening grondexploitatie
41 Mutaties onderhandenwerk
26 Diverse verschillen exploitatielasten <10K.
Totaal voordeel 932
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Ruimtelijke ordening -13 Hogere advieskosten diverse projecten
-25 Geen ontvangen planschadevergoedingen in 2021
-13 Lagere opbrengsten anterieure overeenkomsten
-60 Afwikkeling nog te ontvangen bedragen provincie N-B bijdrage proceskosten
Kwaliteit buitengebied -26 Lagere opbrengsten regeling uitbreiding bijgebouwen en woningen, deel doorgeschoven naar 2022
Leges bouwvergunningen -435 Legesopbrengsten van twee grote bouwprojecten op KBP worden wegens schorsing doorgeschoven naar
2022
Grondexploitatie -646 Grondverkopen, anterieure overeenkomsten, overige opbrengsten
-290 winstuitname grondexploitaties
Totaal nadeel -1.508
Totaal verschil -576 nadeel

Toelichting op investerings- en projectbudgetten

Toelichting op investerings- en projectbudgetten

Terug naar navigatie - Toelichting op investerings- en projectbudgetten

In deze paragraaf lichten we de lopende investeringen en projecten per hoofdtaakveld toe door middel van de zgn. smileys. Bij een smiley is de investering of project afgerond, bij een smiley is de investering of project in uitvoering en bij een smiley is de investering of project nog niet in uitvoering.

Van de begrote investeringsuitgaven van € 35,964 miljoen is in vorige jaren een totaalomvang gerealiseerd van € 6.312.000,-. In 2021 is € 16.760.000,- gerealiseerd. We stellen voor om restantkredieten tot een bedrag van € 12.482.000,-  door te schuiven naar het volgende jaar. Daarnaast kunnen een aantal kredieten worden afgesloten. Als de uitvoering van een investering of project met meer dan € 10.000,- overschreden wordt lichten we dat voor die investering of project nader toe in het onderdeel “Begrotingsrechtmatigheid”.

Toelichting Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting Overhead

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld overhead zijn in 2021 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

Aanpassingen gemeentehuis ihkv huisvestingsplan  
Het beschikbaar gesteld krediet wordt aangewend voor het ontkoppelen van de elektrotechnische installatie van het rechterdeel van het gemeentehuis, de verbouwing van de doucheruimte in de kelder van de oudbouw van het gemeentehuis en het in samenhang hiermee treffen van enkele energiebesparende maatregelen. Het merendeel van de werkzaamheden is in 2020 en 2021 uitgevoerd.  Het restantkrediet ad € 20.000,- kan vrijvallen bij de jaarrekening 2021. 

  Aanschaf meubilair ihkv huisvestingsplan  
Het restantkrediet 2020 ad € 15.000,- is in 2021 ingezet voor de afronding van het meubileren van diverse kantoorruimten.   

Verduurzaming gemeentehuis Bladel  
In 2021 zijn alle noodverlichtingsarmaturen en alle verouderde pictogramarmaturen (vluchtroute aanduidingen) vervangen door LED-armaturen. De vervanging van de overige nog aanwezige conventionele verlichting door Led verlichting is verplaatst naar 2022 (fase 1) en is deels opgeschort (fase 2) in verband met mogelijke ontwikkelingen rondom het oudbouwgedeelte van het gemeentehuis. Het aanbrengen van zonwering in de raadzaal is in januari 2022 uitgevoerd. Het restantkrediet 2021 ad € 262.000,- zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. 

  Renovatie dak oudbouw gemeentehuis  
De renovatie van het dak van de oudbouw, inclusief het aanbrengen van extra isolatievoorzieningen, is in 2021 uitgevoerd. Het krediet kan met een onderschrijding van circa € 24.000,- worden afgewikkeld. 

  Vervanging installaties gemeentehuis  
In 2021 is de verwarmingsinstallatie vervangen en zijn verbeteringsmaatregelen uitgevoerd met betrekking tot het binnenklimaat van het gemeentehuis voor een totaalbedrag van circa € 59.000,-. De vervanging en verduurzaming van het koelingssysteem en tevens de verduurzaming van de warmteopwekking (door inzet van warmtepomp- en booster warmtepomptechnieken) zijn verplaatst naar 2022. de voorbereidingen en de uitwerking van deze plannen zijn gereed en de aanbesteding van de werkzaamheden is uitgezet. De opdrachtverstrekking staat gepland voor februari 2022. De oplevering en ingebruikstelling van de nieuwe installaties is gepland in de maanden april/mei 2022. Het restantkrediet 2021 ad € 141.000,- zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. 

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2020 2021 krediet > €10.000,- boeken
Energieneutraal maken gemeentehuis 346 61 23 262 262
Aanpassingen gemeentehuis 149 128 1 20
Meubilair gemeentehuis ihkv huisvestingsplan 105 90 8 7
Renovatie dak oudbouw 115 91 24
Vervangen installaties gemeentehuis 204 4 59 141 141
totaal 919 283 182 454 403

Toelichting Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting Verkeer en vervoer

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld verkeer en vervoer zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

  Uitvoering herinrichting N284  
De gemeenten Reusel – De Mierden en Bladel werken samen met de provincie aan een nieuwe robuuste N282. De voorbereidingen zijn gestart in 2019, met als resultaat een gedragen voorkeursalternatief. Daarna is gewerkt aan de verdere uitwerking van het tracé en de kruispunten. Van het voorbereidingskrediet van € 300.000,- resteert ultimo 2021 nog € 274.000,-. Dit restantkrediet zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022 en worden ingezet voor de verdere uitwerking van het voorkeursalternatief inclusief de ruimtelijke gevolgen.

Verkeersvisie Hapert / aanpassing Oude Provincialeweg  
De voorbereiding is gestart in 2020 en wordt afgestemd met zowel de N284 plannen alsmede de MFA plannen in Hapert. In 2022 start de voorbereiding van de uitvoering. De verwachting is dat de daadwerkelijke uitvoering in 2023-2024 kan worden afgerond omdat we met de aanpak willen wachten tot de nieuwe MFA in Hapert gereed is. Het restantkrediet ad € 104.000,- zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022.

  Aanpassing omgeving De Vest  
Voor de aanpassing van de omgeving van in verband met de nieuwbouw van basisschool de Vest is in 2020 een krediet geraamd van € 45.000,-. In 2021 hebben slechts beperkte herstelkosten plaatsgevonden voor een bedrag van € 4.000,-. De verdere herstelkosten zijn afhankelijk van de definitieve invulling van deze locatie/omgeving in de loop van het jaar 2022. Het restantkrediet ad € 41.000,- zal  worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. 

  Verbreden fietspaden Cartierheide  
Voor het aandeel van Bladel in het project verbreden recreatieve fietspaden en uitkijktoren Cartierheide is in 2020 en 2021 een krediet van in totaal € 600.000,- (is inclusief € 150.000,- door te betalen subsidie) beschikbaar gesteld, mede op basis van een toegekende subsidie vanuit Brainport van € 300.000.- (waarvan 50% voor Bladel). Na de nodige voorbereidingen resteert er van dit krediet ultimo 2021 nog € 531.000,-. Dit restantkrediet alsmede het nog te ontvangen subsidiebedrag van € 300.000,- zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. In het 1e kwartaal 2022 zal worden gestart de uitvoering van het verbreden van de fietspaden op de Cartierheide en zal tevens een natuurcompensatieplan worden opgesteld.    

  Verbetering bereikbaarheid bedrijventerrein de Sleutel & Kleine Hoeve  
Het plan omtrent de N284 voorziet in een nieuw kruispunt tussen beide bedrijventerreinen. Het wegvak vanaf dit kruispunt naar beide bedrijventerreinen dient aangelegd en gefinancierd te worden door beide gemeenten. Daartoe wordt momenteel een plan van aanpak / overeenkomst opgesteld. Voor de verbetering van de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen De Sleutel & Kleine Hoeve is in 2018 een krediet van € 100.000,- beschikbaar gesteld. Het restantkrediet 2021 ad € 75.000,- is deels ingezet voor de opzet van een plan van aanpak ten behoeve van flankerende maatregelen N284. In afwachting van de opstelling van een uitvoeringsplan en in relatie met de herinrichting van de N284 zal het ultimo 2021 nog resterende krediet € 48.000,- worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022.  

  GVVP actieplan en uitvoering traject 2020  
Vanuit het GVVP is tot en met 2020 jaarlijks een krediet ter beschikking gesteld ten behoeve van de uitvoering van de verkeerskundige werken. De nieuwe verkeersvisie zal in 2022 aan de raad worden gepresenteerd. Om het jaar 2021 te kunnen overbruggen is het restantkrediet 2021 ad € 124.000,- eenmalig met een bedrag van € 50.000,- verhoogd en is volledig ingezet ten behoeve van de aanleg van een trottoir aan de Heuvelseweg te Hoogeloon, aanpassing Dorpsstraat Casteren, Europlaan en rotonde Helleneind en reconstructie De Hoeve te Netersel. 

Gepland groot onderhoud wegen 2020  
Het restantkrediet 20202 ad € 1.078.000,- is in 2021 ingezet voor de reconstructie en uitvoering van klimaat-maatregelen met betrekking tot het gebied Hoofdstraat, Bieshof, Vonderke en De Hoef te Hoogeloon, reconstructie Kranenberg in Casteren, fiets- en voetpaden Europalaan en de uitvoering van het programma asfaltonderhoud 2021.     

Gepland groot onderhoud wegen 2021  
Voor gepland groot onderhoud wegen is 2021 is een krediet van € 1.200.000,- beschikbaar gesteld. Dit krediet is voor het merendeel ingezet de afronding van de reconstructie Kranenberg in Casteren, de verdere uitvoering van klimaatmaatregelen Hoogeloon fase 1 en de afrekening aanleg fiets- en voetpaden Europalaan. Het restantkrediet ad € 186.000,- zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022.

Vervanging masten en armaturen 2021  
De kredieten 2021 voor de vervanging van de openbare verlichting ad resp. € 65.000,- (armaturen) en  € 69.000,- (masten) zijn in 2021 geheel ingezet ten behoeve van onderhoud, beheer en vervanging conform de meerjarig gesloten overeenkomst met Heijmans Wegen B.V. te Eindhoven.  

Herinrichting Sniederslaan  
Bij de perspectiefnota 2021 is een voorbereidingskrediet van € 80.000,- beschikbaar gesteld voor het opstellen van een ontwerp voor de herinrichting van de openbare ruimte van de Sniederslaan (tussen de Markt en de Profile fietsenwinkel) en het opstellen van een toetsingskader waaraan beeldkwaliteit en reclame-uitingen kunnen worden getoetst. In verband met een nadere prioritering van werkzaamheden in relatie met de beschikbare capaciteit binnen Ruimtelijke Ordening is de voorbereiding en aanpak van dit project vooralsnog opgeschort. Het krediet zal in afwachting van de verdere aanpak worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. 

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2020 2021 krediet > €10.000,- boeken
Verb. bereikbh. bedr.terrein Sleutel & Kl. Hoeven 100 25 27 48 48
Gepland groot onderhoud wegen 2020 1.100 21 1.078 1
Gepland groot onderhoud wegen 2021 1.200 1.014 186 186
Uitvoering herinrichting N284 300 26 274 274
Verkeersvisie Hapert: aanp. Oude Provinciale weg 215 29 82 104 104
Aanpassing omgeving de Vest 45 4 41 41
Verbreden fietspaden Cartierheide 600 15 54 531 531
Herinrichting Sniederslaan 80 80 80
Vervanging openbare verlichting 2021: armaturen 65 65
Vervanging openbare verlichting 2021: masten 69 70 -1
GVVP uitvoering traject 2020 200 26 178 -4
totaal 3.974 116 2.598 1.260 1.264

Toelichting Onderwijs

Terug naar navigatie - Toelichting Onderwijs

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld onderwijs zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Nieuwbouw basisschool de Vest te Hoogeloon
Voor de vervangende nieuwbouw van basisschool de Vest te Hoogeloon is per saldo een krediet van  € 2.304.000,- beschikbaar gesteld. De werkzaamheden zijn gestart in maart 2020 en de nieuwbouw is medio 2021 opgeleverd. In het 1e kwartaal 2021 zijn de laatste voorschotten tot een bedrag van € 758.000,- gedeclareerd. Het restantkrediet kan hiermee worden afgesloten. 

 Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2020 2021 krediet > €10.000,- boeken
Nieuwbouw basisschool de Vest Hoogeloon 2.304 1.546 758
totaal 2.304 1.546 758

Toelichting Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Toelichting Sport, cultuur en recreatie

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld sport, cultuur en recreatie zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Renovatie Graanmolen Hapert   
De renovatie van de graanmolen is in 2020 grotendeels voltooid. In 2021 zijn afrondende werkzaamheden uitgevoerd met betrekking tot de vervanging van de wieken en het staartwerk, de bliksembeveiliging en zijn de trappen vervangen en is er onder de trappen straatwerk aangebracht. Het restantkrediet kan met een geringe overschrijding van circa € 2.000,- worden afgewikkeld. 

Uitvoering groenstructuurplan 2020  
Het restantkrediet ad € 42.000,- is in 2021 geheel ingezet voor het vervangen van bomen in de Hoeven te Netersel en Kranenberg te Casteren. Het restantkrediet kan hiermee worden afgesloten

Uitvoering groenstructuurplan 2021  
Voor de uitvoering van het groenstructuurplan is in 2021 een krediet van € 110.000,- beschikbaar gesteld. Dit krediet is geheel ingezet voor het vervangen van bomen in de Hoeven te Netersel en Kranenberg te Casteren en het aanplanten van groenvoorzieningen voor de herinrichting van de Volderstraat in Hoogeloon. Het krediet kan hiermee worden afgesloten

Renovatie sportvelden  
De bespeelbaarheid van de sportvelden in onze gemeente is van een zodanig niveau dat vervanging dan wel (grondige) renovatie zich gemiddeld 1 keer per 20 jaar voordoet. Ook de onkruiddruk noopt tot maatregelen. Met ingang van 2021 is hiervoor een jaarlijks krediet van € 25.000,- geraamd. In 2021 is opdracht verleend tot het in kaart brengen van de kwaliteit van de sportvelden. Aan de hand van een objectief beoordelingssysteem wordt in overleg met de gebruikers de kwaliteitsnorm voor de komende jaren bepaald. Op basis daarvan heeft eind 2021 aanbesteding van het sportveldenonderhoud plaatsvinden en zal een meerjarige onderhoudsplanning worden opgesteld. Voordat de sportvelden op het gewenste kwaliteitsniveau onderhouden kunnen worden, dient eerst een inhaalslag te worden gemaakt om de velden op dat niveau te krijgen. Daartoe zal een herstelplan per veld worden opgesteld. De kosten die met het herstel gemoeid zullen zijn worden vooralsnog ingeschat op € 50.000,-. Deze kunnen worden bekostigd uit het ingaande 2021 jaarlijks in het MIP geraamde krediet voor renovatie sportvelden ad € 25.000,-. Het krediet 2021 ad € 25.000,- zal daarom worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. 

Verduurzaming en vervanging installaties gemeentelijke gebouwen  
Bij de perspectiefnota 2021 zijn enkele nieuwe kredieten beschikbaar gesteld voor de verduurzaming en vervanging van technische installaties van een aantal gemeentelijke gebouwen. Daarnaast zijn zowel bij de perspectiefnota en de najaarsnota 2021 een aantal preventieve (groot) onderhoudswerken en een aantal kredieten bijgesteld op basis van de resultaten van de aanbesteding, nadere prioritering qua jaar van uitvoering en/of bijstelling van ambities op het gebied van verduurzaming. Door de nasleep van de Covid-19 crisis hebben voorbereidingen, aanbestedingen, schaarste van (basis)materialen (met als gevolg verlate leveringen), uitval en een te kort aan personeel, invloed gehad op planningen van projecten / uitvoering van werkzaamheden, waardoor deze (wederom) de nodige vertraging hebben opgelopen. Daarnaast hebben de extra werkzaamheden rondom de renovatie en transformatie, inclusief de bouwkundige en installatietechnische voorbereidingen, van (fusie) korfbal locatie in Hapert en de renovatie en transformatie, inclusief de bouwkundige en installatietechnische voorbereidingen van voetbal locatie in Casteren, het afgelopen jaar voor extra inzet gevraagd.
Voor het jaar 2021 zijn per saldo uiteindelijk de volgende kredieten geraamd:

-   Vervanging installaties tribune V.V. Hapert  
Kredietraming € 47.000,-. De financiële afwikkeling van de vervanging van deze installaties heeft in 2021 plaatsgevonden. Het project is gereed en het krediet kan met een onderschrijding van circa € 9.000,- worden afgewikkeld. In het kader van de regeling uitkering stimulering sport (SPUK) is een bijdrage van € 5.000,- ontvangen.  

- Renovatie dak sporthal Eureka  
Kredietraming € 105.000,-. De renovatie van het dak is in 2021 voor circa 80% voltooid en financieel afgewikkeld. De afronding van de werkzaamheden (oplevering) staat gepland in februari 2022. Het restantkrediet ad € 14.000,- zal hiervoor worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. In het kader van de regeling uitkering stimulering sport (SPUK) is een bijdrage van € 13.000,- ontvangen.  

-   Vervanging installaties sporthal Eureka  
Kredietraming € 160.000,-. De voorbereidingen en de uitwerking van de nieuwe plannen, zijnde de bijstellingen van ambitie gasloos naar energieoptimalisatie, zijn in 2021 gestart. De uitwerking van deze planning staat gepland voor het 1e kwartaal 2022. De vervanging van de installaties staat gepland voor het 3e en 4e kwartaal 2022. 

  Vervanging installaties sporthal X-sport  
Het restantkrediet ad € 40.000,-. De financiële afwikkeling van de vervanging van deze installaties heeft in 2021 plaatsgevonden. Het project is gereed en het krediet kan met een onderschrijding van circa € 9.000,- worden afgewikkeld. In het kader van de regeling uitkering stimulering sport (SPUK) is een bijdrage van € 4.000,- ontvangen.  

  Technische installaties VV Hoogeloon    
Kredietraming € 62.000,-. De uitvoering van deze werkzaamheden is voltooid in december 2021. De oplevering en eindfacturatie hiervan heeft in januari 2022 plaatsgevonden. Het restantkrediet ad € 24.000,- kan vrijvallen bij de jaarrekening 2021. 

Verduurzaming sporthal Eureka (ivm MFA)  
De voorbereidingen en de uitwerking van de nieuwe plannen, zijnde de bijstellingen van ambitie gasloos naar energie optimalisatie, zijn in 2021 gestart. De uitwerking van deze planning staat gepland voor het 1e kwartaal 2022. De realisatie van de verduurzamingsmaatregelen staat gepland voor het 3e en 4e kwartaal 2022. Het krediet 2021 ad € 277.000,- zal daarom worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. 

Vervanging speeltoestellen  
Het restantkrediet 2020 ad € 84.000,- is in 2021 ingezet voor de vervanging van een kabelbaan en de skatetoestellen op het Doollandveld in Bladel. Hiervoor lopen nog een tweetal inkooptrajecten die door de nasleep van de COVID-19 crisis en capaciteitsproblemen bij BIZOB (inkoop) de nodige vertraging hebben opgelopen. De uitvoering en afronding van deze vervangingen staat gepland voor het 1e halfjaar 2022. Het restantkrediet ad € 51.000,- zal hiervoor worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. 

Het krediet 2021 ad € 90.000,- is deels ingezet voor asfaltrenovatie, nieuwe tafeltennistafels en de vervanging van andere losse speeltoestellen op diverse locaties. Het restantkrediet ad € 56.000,- zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022 en voor dezelfde doeleinden worden ingezet in het 1e halfjaar 2022.    

Gebiedsplan de Groene Long  
Voor de aanleg van de infrastructurele voorzieningen in het Gebiedsplan de Groene Long is in 2021 een krediet van € 416.000,- beschikbaar gesteld. De uitgaven in 2021 ad € 121.000,- betreffen met name advieskosten en kosten voor bodem- en milieuonderzoeken. De verdere uitvoering wacht op de uitwerking van het bestemmingsplan en de aanbestedingsprocedure. waarna in 2022 kan worden begonnen met de aanleg van de beoogde voorzieningen. Het restantkrediet ultimo 2021 ad € 295.000,- zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022.

Aankoop perceel grond natuurgrond nabij Kroonven   
In samenhang met de aankoop van het agrarisch bedrijf Leemskuilen 16 te Bladel in het kader van Egyptische Poort is in 2017 besloten tot de aankoop van een perceel agrarische grond / cultuurgrond naast het Kroonven, gemeente Bladel, groot 54.515 m², voor een bedrag € 425.000,-. Omdat de grond in de Ecologische Hoofdstructuur ligt wil de Provincie de aankoop subsidiëren voor 50% ofwel een bedrag van ca € 212.000,-. Inmiddels is gebleken dat de definitieve subsidiebeschikking van de provincie is gekoppeld aan de voortgang van het windmolenpark De Pals en dat deze subsidiebeschikking eerst in 2022 wordt verwacht. Als gevolg hiervan zal het geraamde subsidiebedrag van € 212.000,- worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. 

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2020 2021 krediet > €10.000,- boeken
Renovatie Graanmolen Hapert 109 91 20 -2
Uitvoering groenstructuurplan 2020 110 68 42
Uitvoering groenstructuurplan 2021 110 110
Gebiedsplan Groene Long: aanleg voorzieningen 416 121 295 295
Vervanging installaties tribune V.V. Hapert 47 38 9
Technische installaties VV Hoogeloon 62 38 24
Renovatie sportvelden 2021-2025 25 25 25
Renovatie dak sporthal Eureka 105 91 14 14
Vervanging installaties sporthal Eureka 160 2 158 158
Verduurzaming sporthal Eureka (ivm MFA) 277 277 277
Vervanging installaties sporthal X-sport 71 31 31 9
Vervanging speeltoestellen 2020 90 6 33 51 51
Vervanging speeltoestellen 2021 90 34 56 56
totaal 1.672 196 560 916 876

Toelichting Sociaal domein

Terug naar navigatie - Toelichting Sociaal domein

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld sociaal domein zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Verduurzaming en vervanging installaties gemeentelijke gebouwen
Bij de perspectiefnota 2020 zijn diverse kredieten beschikbaar gesteld voor de verduurzaming en vervanging van technische installaties van onderstaande gemeentelijke gebouwen. 
• Verduurzaming MFA de Poel
• Vervanging installaties MFA de Poel

De voorbereidingen en de uitwerking van de nieuwe plannen (vaststellen maatregelenpakket) is in december 2021 voltooid. De formele opdrachtverstrekking aan het bouwteam staat gepland in februari 2022. Op verzoek en in overleg met het bestuur van stichting De Poel zal in juni 2022 met de uitvoering van de werkzaamheden worden gestart. De betreffende restantkredieten ad resp. € 32.000,- en € 73.000,- zullen hiervoor worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. 

Realisatie MFA Hapert
Voor de realisatie van de nieuwe MFA Hapert was in 2021 een totaalkrediet van € 16.768.000,- beschikbaar. Hiervan is in 2021 een bedrag van € 8.211.000,- tot besteding gekomen. De restantkredieten, in totaal circa  € 8.557.000,- zullen worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022 voor de afronding van de ver/nieuwbouw, inrichtingskosten en de inrichting van de buitenruimte. 

Verbouwing gemeenschapshuis aan de Markt
Voor het honorarium van de architect (en bijkomende ontwerpkosten) is in 2020 een krediet van € 600.000,- beschikbaar gesteld. Het restantkrediet 2020 ad € 538.000,- is bij de perspectiefnota 2021 verhoogd met een extra voorbereidingskrediet van € 200.000,- in verband met een verhoging van de totale bouwkosten. Het restantkrediet ultimo 2021 ad € 66.000,- zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2020 2021 krediet > €10.000,- boeken
Verduurzaming MFA De Poel 36 3 1 32 32
Vervanging installaties MFA De Poel 78 5 73 73
Realisatie MFA Hapert 20.271 3.503 8.211 8.557 8.557
Gemeenschapshuis aan de Markt: verbouwing 800 62 672 66 66
totaal 21.185 3.568 8.889 8.728 8.728

Toelichting Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Toelichting Volksgezondheid en milieu

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld volksgezondheid en milieu zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Uitvoering GRP 2020
Het restantkrediet 2020 ad € 689.000,- voor de uitvoering van het gemeentelijke rioleringsplan (GRP) is in 2021, in combinatie met het gepland groot onderhoud aan de wegen, ingezet voor de reconstructie en uitvoering van klimaatmaatregelen met betrekking tot het gebied Hoofdstraat, Bieshof, Vonderke en De Hoef te Hoogeloon en de herinrichting van Kranenberg te Casteren. Het krediet kan met een geringe overschrijding van circa € 8.000,- worden afgesloten. 

Uitvoering GRP 2021
Voor het uitvoeringsprogramma GRP 2021 zijn kredieten beschikbaar gesteld van resp. € 1.200.000,- voor vervanging riolering en € 500.000,- voor klimaatmaatregelen.  Op dit moment lopen diverse projecten waaronder de afronding van de herinrichting Kranenberg Casteren en de klimaatmaatregelen in Hoogeloon. Daarnaast hebben rioolherstelwerkzaamheden plaatsgevonden in de Bossingel, Burgemeester van Woenseldreef en Fons van der Heijdenstraat. De restantkredieten, resp. € 820.000,- en € 391.000,- (is inclusief verhoging toegekend subsidiebedrag ad € 124.000,-) zullen worden overgeheveld naar het dienstjaar 2022. Het krediet voor de elektromechanische vervangingen ad € 75.000,- is in 2021 volledig besteed en kan worden afgewikkeld. 

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2020 2021 krediet > €10.000,- boeken
Uitvoering GRP 2020 1.292 603 697 -8
Uitvoering GRP 2021: vervanging riolering 1.465 645 820 820
Uitvoering GRP 2021: klimaatmaatregelen 500 233 267 267
Uitvoering GRP 2021: klimaatmaatregelen: subsidie 124
Uitvoering GRP 2021: electromechanische vervanging 75 75
totaal 3.332 603 1.650 1.079 1.211

Toelichting VHROSV

Terug naar navigatie - Toelichting VHROSV

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld sociale samenhang en leefbaarheid zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

Voorbereiding ontwikkeling Egyptische Poort
Als gevolg van toegekend meerwerk is het krediet overschreden met € 14.000,-. De voorbereidingskosten zullen t.z.t. betrokken worden bij het beschikbaar stellen van het daadwerkelijk krediet voor de ontwikkeling van het plan Egyptische Poort. De verwachting is dat in 2022 de vervolgstappen gezet gaan worden voor de ontwikkeling van de Egyptische Poort. 

 Startersleningen
In 2021 is voor startersleningen een krediet van € 375.000,- beschikbaar. Er zijn in 2021 17 startersleningen verstrekt voor een totaalbedrag van € 410.000,-. Voor het jaar 2022 is wederom een krediet beschikbaar van € 375.000,-. 

 Anticiperende verwervingen
Voor anticiperende verwervingen is in 2021 een krediet van € 2.000.000,- beschikbaar. Dit krediet is in 2021 ingezet ten behoeve van de aankoop van landbouwgrond aan de Egyptischedijk voor € 301.000,- en de aankoop van het pand Zwartakkers 16 te Bladel voor € 1.175.000,- en daarmee samenhangende advieskosten ad € 21.000,-. Het restantkrediet ad € 504.000,- kan bij de jaarrekening 2021 komen te vervallen.  Voor het jaar 2022 is voor anticiperende verwervingen wederom een krediet van € 2.000.000,- beschikbaar.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2020 2021 krediet > €10.000,- boeken
Voorbereiding ontwikkeling Egyptische Poort 203 217 -14 -14
Startersleningen 375 410 -35 -35
Startersleningen 2.000 1.496 504
totaal 2.578 2.123 455 -49

Overzicht aanwending onvoorzien

Overzicht aanwending onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht aanwending onvoorzien

In onderstaand overzicht wordt de specificatie van de aanwending van het bedrag voor onvoorzien weergegeven.

onvoorziene uitgaven en stelposten Realisatie 2020 Realisatie 2021 Raming 2021 na wijziging Raming 2021 vóór wijziging
Begroting 2021: onvoorziene uitgaven -13.000 -13.000
BW 5-2021 perspectiefnota 2021 7.000
BW 7-2021 najaarsnota 2021 6.000
Totaal onvoorziene uitgaven -13.000
Begroting 2021: stelpost loon- en prijsmutatie -128.000 -128.000
- BW 2021 vaststelling begroting 70.000
- BW 2-2021 doorwerking najaarsnota 2020 45.000
- BW 3-2021 vaststellen tarieven -42.000
- BW 5-2021 perspectiefnota 2021 55.000
Begroting 2021: door te belasten rente en afschrijvingen 221.000 221.000
- BW 2021 vaststelling begroting -227.000
- BW 5-2021 perspectiefnota 2021 6.000
Begroting 2021: stelpost onderuitputting kapitaallasten 199.000 199.000
- BW 2021 vaststelling begroting -95.000
- BW 5-2021 perspectiefnota 2021 -104.000
Begroting 2021: stelpost verrekening overhead en lonen -2.000 -2.000
- BW 5-2021 perspectiefnota 2021 2.000
Dotatie / vrijval voorziening dubieuze debiteuren -39.000 46.000
Totaal stelposten -39.000 46.000 290.000
Totaal onvoorzien en stelposten -39.000 46.000 277.000

Overzicht van incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

Als tegenhanger van de verplichting in de begroting een overzicht van geraamde baten en lasten op te nemen wordt in artikel 28 van het BBV bij de eisen aan de jaarrekening een overzicht van de gerealiseerde incidentele baten en lasten verplicht gesteld.
Door inzicht in de incidentele baten en lasten te geven wordt informatie gegeven die relevant is voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming. Bij de begroting dient de vraag zich aan of structurele lasten bekostigd worden uit structurele baten, men leidt dit af uit de mate waarin incidentele baten voorkomen. Bij de rekening moet worden nagegaan of de invloed beperkt blijft tot 2021 en of deze geen effect hebben op volgende jaren. In de onderstaande tabel wordt inzicht gegeven in de incidentele lasten en baten.

Hoofdtaakveld begroting voor wijziging begroting na wijziging realisatie 2021
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Bestuur en ondersteuning
0.1 projectkosten traject politiek actief/bijdragen gemeenten -11 8 -3 -16 8 -8
0.1 Opstellen ontwikkelstrategie/ bijdragen kempengemeenten -50 38 -12 -33 25 -8
0.1 verkiezingen: stelpost compensatiepakket coronacrisis -28 -28
0.1 onderzoek Strategische Kempenagenda -32 24 -8 -33 26 -7
0.3 grondverkopen algemene dienst 100 100 219 219 137 137
0.3 inventarisatie en onderzoek oneigenlijk gebruik gemeentegronden -41 -41 -6 -6
0.3 huur MMC de Kempen corona -2 -2
totaal bestuur en ondersteuning 100 100 -162 289 127 -88 194 106
Overhead
0.4 Afdeling Ontwikkeling: salariskosten gemeentelijk ouderenconsulent -50 -50
0.4 Afdeling Ontwikkeling: inhuur tijdelijk personeel -38 -38 -38 -38 -1 -1
0.4 DV/BV: jur.en advieskosten bestuurlijk gevoelige dossiers/ akoestisch optimaliseren -7 -7 -47 -47 -54 -54
0.4 Kempensamenwerking, bijdrage eenmalige kosten/doorbelasting -30 -30
0.4 SK: restitutie bijdrage 2020 137 137 135 135
0.4 kosten P&O Bladel: loonheffing voorgaande jaren 45 45 45 45
totaal overhead en ondersteuning organisatie -125 -125 97 97 125 125
Algemene dekkingsmiddelen
0.5 stelpost onderuitputting mip 464 464 561 561
0.61 Uitvoering Wet Woz (woningen): personeel van derden -25 -25 -25 -25
0.7 algemene uitkering actualisatie obv dec.circulaire 488 488 488 488
0.7 algemene uitkering correctie voorgaande jaren 96 96 96 17 113
totaal algemene dekkingsmiddelen 464 464 536 584 1.120 559 17 576
Veiligheid
1.2 stelpost compensatiepakket coronacrisis -51 -51 -28 -28
1.2 uitbestede werkzaamheden/ bijdrage -72 72 -43 72 29
1.2 ondersteuning voor controle op naleving coronatoegangsbewijzen -53 53 -53 53
1.2 opsporing en ruiming van explosieven: onderzoekskosten -24 -24 -24 -24
totaal veiligheid -200 125 -75 -148 125 -23
Verkeer en vervoer
2.1 verkeersregelingen: advieskosten -20 -20 -28 -28
2.1 update bedrijventerrein de Sleutel: bochtverbreding -54 -54 -53 -53
2.1 aandeel kosten projecten Verkeer en Vervoer Kempenregio -10 -10
2.1 voorbereiding projecten verkeer Kempenregio/ terugontvangst advieskosten Kempengemeenten -120 100 -20 -141 79 -62
2.1 Regionale HUB 2021-2022 -11 -11 -11 -11 -11 -11
totaal verkeer en vervoer -11 -11 -215 100 -115 -233 79 -154
Economie
3.1 vergoeding KBP secretariaat, administratie en archief 33 33 28 28 23 23
3.1 update bedrijventerrein De Sleutel -20 -20 5 5
3.1 studie nieuwe werklocaties kavels bedrijventerreinen -10 -10 -13 -13
3.4 Budgetoverheveling 2020: uitvoeringsprogramma Kempische vrijetijdseconomie -90 -90 -38 -38
3.4 Toeristenbelasting voorgaande jaren 98 98 98 98
totaal economie -20 33 13 -95 126 31 -51 121 70
Onderwijs
4.2 nieuwbouw b.s. de Vest; afwikkeling kosten sloop, huisv. en verhuizing -59 -59 -128 -128 -74 -74
4.2 project nieuwbouw MFA: afwaardering boekwaarde Palet/ Marnix -408 -408 -5 -5
4.2 bijzonder basisonderwijs: (doorbetaling) uitkering SPUK ventilatie scholen -69 69 -69 69
4.2 Voortgezet onderwijs: bijdrage inventarisatie scholen/ doorbetaling -1.000 1.000 -1.000 1.000
4.3 Gem. baten en lasten onderwijs: stelpost compensatiepakket coronacrisis -24 -24
4.3 (doorbetaling) subsidie BVL 2021 -28 28 -19 28 9
4.3 (doorbetaling ) uitkering GOAB 2019 / 2020 -325 325 -122 325 203
4.3 VVE/GOA: voorschoolse voorziening: stelpost compensatiepakket coronacrisis -15 -15
4.3 VVE/GOA: uitkering gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid/ doorbetaling -208 208 -208 208
totaal onderwijs -467 -467 -1.802 1.630 -172 -1.492 1.630 138
Sport, cultuur en recreatie
5.2 uitvoering regeling sportakkoord/ uitkering -103 85 -18 -64 85 21
5.2 opzet MJOP onderhoud sportvelden -30 -30 -35 -35
5.2 Sportvelden de Groesbocht Netersel: vrijval voorziening onderhoud 4 4 4 4
5.2 Sportvelden de Lemelvelden Hapert: afrekening gasverbruik 2020 -14 -14 -14 -14
5.2 Sportvelden de Lemelvelden: voorbereiding korfbalaccommodatie en kunstgrasveld -55 -55
5.2 Sportvelden de Smeel: voorbereiding voetbalaccommodatie -35 -35
5.2 Bijdrage verhuurders sportaccommodaties COVID-19 56 56
5.5 Cultuurhistorie: projectkosten -9 -9 -21 2 -19
5.7 gebiedsontwikkeling Kroonvensche Heide: projectkosten/ bijdrage Provincie -300 300 -33 33
5.7 onderzoek ecologisch bermbeheer -10 -10 -5 -5
5.7 groeninventarisatie -20 -20 -30 -30
5.7 aanleg voorzieningen rondom retentievijver Hapert / bouwschuren -72 -72
5.7 Gebiedsplan de Groene Long: advieskosten/projectkosten -26 -26 29 29
totaal sport, cultuur en recreatie -674 389 -285 -173 180 7
Sociaal domein
6.1 vluchtelingenhulp- en opvang: budget begeleiding statushouders/ rijksuitkering -43 43
6.1 algemeen maatschappelijk werk: stelpost compensatiepakket coronacrisis/ cultuur -467 -467 -62 -62
6.1 ouderenbeleid: doorbelasting salariskosten gemeentelijk ouderenconsulent -61 -61 -60 -60
6.1 ouderenbeleid: vrijval voorziening 45 45 45 45
6.1 project nieuwbouw MFA: eenmalige kosten -51 -51 -51 -51
6.1 Gemeenschapshuis D`n Anloop: extra dotatievoorziening onderhoud -28 -28 -28 -28
6.1 Gemeenschapshuis D`n Aord: vrijval voorziening onderhoud 5 5 5 5
6.1 Gemeenschapshuis aan de Markt: extra dotatie voorziening ondehoud -172 -172 -172 -172
6.1 Gemeenschapshuis aan de Markt: gasverbruik, inclusief afrekening 2020 -55 -55 -35 -35
6.1 algemene voorziening jeugd: doorbelasting MD eenmalige lasten -105 -105 -80 -80
6.3 Bijstandsbesluit zelfstandigen: stelpost lonen en prijzen -585 -585 -574 -574
6.3 Bijstandsbesluit zelfstandigen: tijdelijke regeling Tozo/ rijksuitkering -600 1.185 585 -555 1.185 630
6.3 minimabeleid: uitvoering door MD TONK 1 + 2 -124 -124 -124 -124
6.4 sociale werkvoorziening: bijdrage KempenPlus: aandeel frictiekosten -133 -133 -133 -133 -133 -133
6.4 diverse taken ihkv Wmo: gemeentelijk ouderenconsulent/ dekking lasten 11 11 -6 -6
6.4 btw-herziening re-integratie 61 61
totaal sociaal domein -184 -184 -2.413 1.278 -1.135 -1.829 1.296 -533
Volksgezondheid en milieu
7.1 Leertraject IJslandse preventie-aanpak: aanschaf bus en spelmaterialen -18 30 12 -12 30 18
7.2 riolering en waterzuivering: voorziening -137 137
7.3 vuilophaal- en afvoer: stelpost compensatiepakket coronacrisis -33 33
7.3 projectkosten voorbereiding grondstoffencentrum; dekking tlv voorz. -30 30 -17 -17
7.4 milieubeheer: projectkosten / vertrouwenspersoon buitengebied -10 -10
7.4 uitvoeringsprogramma sanering verkeerslawaai -31 23 -8 -7 -7
7.4 RRE project: diverse kosten/ uitkering regeling reductie energieverbruik -144 144 -142 142
7.4 klimaat-akkoord toetsingskader grootschalige wind- en zonne-energie -279 -279 -49 -49
totaal volksgezondheid en milieu -682 397 -285 -227 172 -55
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Prdening en Stedelijke Vernieuwing
8.1 subsidies Rijk sanering varkenshouderijen 75 75 75 75
8.1 Centrumvisie Bladel: advieskosten/ inhuur -60 -60 -49 -49
8.1 invoering omgevingswet:projectkosten/inrichten werkprocessen en software -25 -25 -88 -88 -7 -7
8.2 grondexploitaties: winstuitname 130 130 772 772 500 500
8.3 Bouw,- woning- en welstandstoezicht: doorbelasting VTH eenmalige lasten -62 -62 -16 -16
8.3 subsidieregeling energie particulieren -250 -250 -475 -475 -330 -330
8.3 budgetoverheveling 2020: project langer thuiswonen -15 -15
8.3 duurzaamheid: maatregelen bevorderen duurzaamheid -25 -25
8.3 kwaliteit buitengebied: realiseren ehs zuidelijke natuurgebied -675 215 -460 -55 50 -5 -5 24 19
totaal ruimtelijke ontwikkeling en beheer -975 345 -630 -755 897 142 -407 599 192
Reserves
0.10 algemene reserve: diverse -265 4.160 3.895 -343 2.052 1.709 -343 1.828 1.485
0,10 reserve afschrijving: diverse -3.543 -3.543 -150 78 -72 -248 861 613
0.10 reserve sportmaterieel 164 164 164 164
0.10 reserve grondexploitatie: vrijval surplus, winstuitnames, resultaat 2019 -130 -130 -772 -772 -500 -500
0.10 reserve generatiepact -185 41 -144 -185 41 -144
0.10 reserve kwaliteit buitengebied: diverse -215 825 610 -50 205 155 -24 155 131
0.10 reserve duurzaamheid: dekking omgeving de Pals 25 25
totaal reserves -4.153 5.010 857 -1.500 2.540 1.040 -1.300 3.049 1.749
totaal incidentele lasten en baten -5.471 5.488 17 -7.865 8.355 490 -5.264 7.462 2.198

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen

Informatie WNT

Terug naar navigatie - Informatie WNT

Met ingang van 1 januari 2013 is de Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) in werking getreden. Deze wet stelt grenzen aan de maximale bezoldiging voor topfunctionarissen en geeft beperkingen op het gebied van de onderdelen van het beloningspakket. De WNT is van toepassing op gemeente Bladel. Het voor gemeente Bladel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2021 € 209.000,-.

1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf 13e maand van de functievervulling

Terug naar navigatie - 1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf 13e maand van de functievervulling

Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt. In het verslagjaar hebben er bij de gemeente Bladel geen beloningen plaatsgevonden die hoger zijn dan de algemene maximale bezoldiging. De WNT voor de leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking wordt in navolgende onderverdeling toegelicht:

bedragen x € 1,- E. Mol J.v.d.Wiel
functiegegevens secretaris griffier
aanvang en einde functievervulling in 2021 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
omvang dienstverband (als deelfactor in fte) 1,0 1,0
dienstbetrekking ja ja
bezoldiging:
- beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 98.951 69.289
- beloningen betaalbaar op termijn 18.655 12.076
subtotaal 117.606 81.365
individueel toepasselijke bezoldidingsmaximum 2021 209.000 209.000
-/- onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag n.v.t. n.v.t.
bezoldiging 117.606 81.365
het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaanan n.v.t. n.v.t.
toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t.
gegevens 2020
aanvang en einde functievervulling in 2020 1/1 - 31/12 6/1 - 31/12
omvang dienstverband (als deelfactor in fte) 1,0 1,0
dienstbetrekking ja ja
bezoldiging:
- beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 99.002 65.554
- beloningen betaalbaar op termijn 17.598 10.741
subtotaal 116.600 76.295
individueel WNT-maximum 2020 201.000 198.797
bezoldiging 116.600 76.295

1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700,-

Terug naar navigatie - 1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700,-

De totale bezoldiging van een topfunctionaris inclusief degene die op grond van zijn/haar voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris wordt aangemerkt, voor al zijn/haar functies bij één WNT-instelling en eventuele aan deze WNT-instelling gelieerde rechtspersonen (uitsluitend te verantwoorden indien en voor zover er sprake is bij een topfunctionaris van bezoldiging voor andere werkzaamheden dan die als topfunctionaris bij de WNT-instelling en/of bezoldiging uit hoofde van werkzaamheden bij gelieerde rechtspersonen). Niet van toepassing.

1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700,- waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is

Terug naar navigatie - 1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700,- waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is

In het geval een leidinggevende topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700,- op of na 1-1-2018 met een WNT-instelling een dienstbetrekking aangaat en hij/zij bij een of meer andere WNT-instellingen reeds een dienstbetrekking heeft als topfunctionaris, niet zijnde een toezichthoudende topfunctionaris, zijn bepaalde of alle onderdelen van deze tabel van toepassing. Indien van toepassing kan het betreffende tabelonderdeel dienen als aanvulling op tabel 1a. Dit geldt in voorkomende gevallen ook voor diegene die op grond van zijn/haar voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris wordt aangemerkt met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700,-. Niet van toepassing.

1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700,- of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is

Terug naar navigatie - 1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700,- of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is

In het geval een leidinggevende topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700,- of minder, op of na 1-1-2018 met een WNT-instelling een dienstbetrekking aangaat en hij/zij bij een of meer andere WNT-instellingen reeds een dienstbetrekking heeft als topfunctionaris, niet zijnde een toezichthoudende topfunctionaris, zijn bepaalde of alle onderdelen van deze tabel van toepassing. Indien van toepassing kan het betreffende tabelonderdeel dienen als aanvulling op tabel 1d, Dit geldt in voorkomende gevallen ook voor diegene die op grond van zijn/haar voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris wordt aangemerkt met een totale bezoldiging van € 1.700,- of minder. Niet van toepassing.