Goed onderwijs draagt bij aan de inclusie (gaat over het meedoen en erbij horen van mensen met een beperking) en participatie van onze jongeren in de samenleving. Onderwijs draagt er mede aan bij dat jongeren kennis vergaren, weerbaar zijn. Onderwijs helpt op de weg naar zelfstandigheid. Wij streven daarom naar een gevarieerd aanbod van onderwijs op verschillende niveaus.
Onderwijs
Goed onderwijs draagt bij aan de inclusie (gaat over het meedoen en erbij horen van mensen met een beperking) en participatie van onze jongeren in de samenleving.Onderwijshuisvesting
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Zorgen voor onderwijshuisvesting in gezonde, veilige en stimulerende gebouwen. We streven ernaar dit zo dicht mogelijk in de eigen leefomgeving van het kind te bieden
Wat hebben we gedaan in 2021?
Onderwijs- en leerlingzaken
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Leerlingenvervoer
Wat hebben we gedaan in 2021?
Leerplicht
Participatie (o.a. Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB), volwasseneneducatie / laaggeletterdheid, en voorschoolse voorzieningen)
Wat hebben we gedaan in 2021?
Voortgang realisatie investeringen
Terug naar navigatie - Voortgang realisatie investeringenHierna lichten we de voortgang van de in uitvoering zijnde investeringen nader toe:
Nieuwbouw basisschool de Vest te Hoogeloon
Voor de vervangende nieuwbouw van basisschool de Vest te Hoogeloon is per saldo een krediet van € 2.304.000,- beschikbaar gesteld. De werkzaamheden zijn gestart in maart 2020 en de nieuwbouw is medio 2021 opgeleverd. In het 1e kwartaal 2021 zijn de laatste voorschotten tot een bedrag van € 758.000,- gedeclareerd. Het restantkrediet kan hiermee worden afgesloten.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenHieronder worden de meest actuele beleidsindicatoren uit de BBV-basisset gepresenteerd. Voor vergelijking met andere gemeenten verwijzen wij u naar de website www.Waarstaatjegemeente.nl (via de tegel “Besluit Begroting en Verantwoording”).
Naam Indicator | Jaarrekening 2020 | Jaarrekening 2021 | eenheid | Bron |
Absoluut verzuim | 2019: 0,0 | 2020: 0,0 | aantal per 1.000 leerlingen | Ingrado |
Relatief verzuim | 2018: 7 | 2019: 6 | aantal per 1.000 leerlingen | Ingrado |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder start- | 2019: 1,0% | 2020: 1,3% | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | Ingrado |
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDe navolgende verbonden partijen worden betrokken bij het realiseren van de geformuleerde doelstellingen:
- Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost
- Samenwerking Kempengemeenten
Wat heeft het beleidsveld gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het beleidsveld gekost?Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het gekost heeft?” Voor een nadere analyse wordt verwezen naar het "Overzicht van baten en lasten en toelichting".
Bedragen | Rekening | Begroting | Begroting | Rekening | Rekening | |||||
2020 | prm 2021 | na wijz.2021 | 2021 | t.o.v. | ||||||
(bedragen x € 1.000,-) | begroting | |||||||||
lasten: | ||||||||||
onderwijshuisvesting | n | -2.541 | n | -2.353 | n | -3.132 | n | -3.084 | v | 48 |
onderwijs- en leerlingenzaken: | ||||||||||
leerlingenvervoer | n | -513 | n | -312 | n | -814 | n | -661 | v | 153 |
leerplicht | n | -212 | n | -180 | n | -266 | n | -213 | v | 53 |
participatie / onderwijs achterstandenbeleid e.d. | n | -379 | n | -13 | n | -562 | n | -544 | v | 18 |
totaal gerealiseerde lasten | n | -3.645 | n | -2.858 | n | -4.774 | n | -4.502 | v | 272 |
baten: | ||||||||||
onderwijshuisvesting | v | 10 | v | 9 | v | 1.179 | v | 1.181 | v | 2 |
onderwijs- en leerlingenzaken: | ||||||||||
leerlingenvervoer | v | 247 | v | 500 | v | 377 | n | -123 | ||
leerplicht | v | 42 | v | 24 | v | 52 | v | 39 | n | -13 |
participatie / onderwijs achterstandenbeleid e.d. | v | 321 | v | 535 | v | 535 | ||||
totaal gerealiseerde baten | v | 620 | v | 33 | v | 2.266 | v | 2.132 | n | -134 |
gerealiseerd resultaat | n | -3.025 | n | -2.825 | n | -2.508 | n | -2.370 | v | 138 |