Overzicht van baten en lasten en toelichting

Opbouw baten en lasten

Opbouw baten en lasten

Terug naar navigatie - Opbouw baten en lasten

Opbouw baten
In onderstaande grafiek wordt de opbouw van de baten weergegeven. Veruit de meeste baten van de gemeente zijn verantwoord in hoofdtaakveld ‘algemene dekkingsmiddelen’ waarin o.a. de algemene uitkering, de integratie-uitkering sociaal domein en de belastingen opgenomen zijn. In hoofdtaakveld ‘Sociaal domein’ zijn o.a. de specifieke uitkeringen van het rijk opgenomen, in hoofdtaakveld “Volksgezondheid en milieu” de opbrengsten van de afvalstoffen- en rioolheffing en in ‘hoofdtaakveld ‘VHROSV’ de opbrengsten uit grondexploitaties en leges omgevingsvergunningen.

Opbouw lasten
In onderstaande grafiek wordt de opbouw van de lasten weergegeven. De meeste lasten bevinden zich in de hoofdtaakvelden ‘sociaal domein’. In hoofdtaakveld ‘sociaal domein’ zijn o.a. de uitvoering van de specifieke uitkeringen en de Jeugdhulp en Wmo en Wsw (oud en nieuw) opgenomen. In ‘hoofdtaakveld ‘VHROSV’ worden de grondexploitaties en in hoofdtaakveld “Volksgezondheid en milieu” het ophalen van huishoudelijk afval en het onderhoud van de riolering.

Gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten

Het gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Het gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten

Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening wordt vastgesteld met inachtneming van hetgeen omtrent de financiële positie op de balansdatum is gebleken tussen het moment van opmaken van de jaarstukken en het tijdstip van vaststelling daarvan, voor zover deze aanvullende informatie onontbeerlijk is voor het bedoelde inzicht.

Voor een nadere specificatie van het gerealiseerde, nog te bestemmen resultaat ad € 1.911.000,- wordt verwezen naar de analyse bij gerealiseerde baten en lasten per programma, dat hieronder is opgenomen. In het raadsvoorstel ter vaststelling van de jaarrekening wordt aan u een voorstel voor bestemming van dit resultaat gedaan, dat tevens is opgenomen als inleiding bij het jaarverslag.

In onderstaand overzicht van baten en lasten vindt u per hoofdtaakveld een financiële analyse van de grotere over- en onderschrijdingen.

Hoofdtaakveld saldo begroting 2020 voor wijziging begroting 2020 na wijziging jaarrekening 2020 saldo
rekening lasten baten saldo lasten baten saldo lasten baten saldo rekening
2019 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
Bestuur -1.513 -1.615 612 -1.003 -1.655 988 -667 -1.605 790 -815 -148
Overhead -5.100 -6.015 217 -5.798 -5.846 276 -5.570 -5.209 261 -4.948 622
Algemene dekkingsmiddelen:
Treasury 583 -254 893 639 -539 937 398 -437 977 540 142
OZB woningen 2.116 -237 2.425 2.188 -255 2.395 2.140 -309 2.395 2.086 -54
OZB niet woningen 1.772 -37 1.983 1.946 -33 1.861 1.828 -9 1.850 1.841 13
Algemene uitkering en overige uitk. 30.234 -5 30.356 30.351 -5 32.719 32.714 -5 32.759 32.754 40
Overige baten en lasten 26 -101 0 -101 0 0 0 -39 0 -39 -39
Vennootschapsbelasting 40 -14 0 -14 -25 0 -25 -387 0 -387 -362
Sub-totaal algemene dekkingsmiddelen 34.771 -648 35.657 35.009 -857 37.912 37.055 -1.186 37.981 36.795 -260
Veilgheid -1.502 -1.690 85 -1.605 -1.788 109 -1.679 -1.686 112 -1.574 105
Verkeer en vervoer -2.168 -2.722 37 -2.685 -2.797 199 -2.598 -2.680 238 -2.442 156
Economie 697 -543 1.227 684 -765 907 142 -613 894 281 139
Onderwijs -2.225 -2.563 33 -2.530 -3.785 648 -3.137 -3.645 620 -3.025 112
Sport, cultuur en recreatie -3.203 -4.039 613 -3.426 -4.547 644 -3.903 -4.559 986 -3.573 330
Sociaal domein -16.048 -20.656 2.792 -17.864 -25.408 6.635 -18.773 -25.440 7.362 -18.078 695
Volksgezondheid en milieu -1.133 -5.192 4.080 -1.112 -6.135 4.588 -1.547 -5.901 4.729 -1.172 375
VHROSV -572 -4.669 3.915 -754 -6.774 6.639 -135 -6.727 6.288 -439 -304
Saldo van baten en lasten 2.004 -50.352 49.268 -1.084 -60.357 59.545 -812 -59.251 60.261 1.010 1.822
Toevoeging/onttrekking aan reserves:
Bestuur -732 -1.493 2.119 626 -2.716 3.650 934 -2.342 3.243 901 -33
Totaal mutaties reserves -732 -1.493 2.119 626 -2.716 3.650 934 -2.342 3.243 901 -33
Gerealiseerd resultaat 1.272 -51.845 51.387 -458 -63.073 63.195 122 -61.593 63.504 1.911 1.789

-

Terug naar navigatie - -

Bij het vaststellen van de begroting 2020 vertoonde de jaarschijf 2020 een nadelig saldo van € 458.000,-. Dit was de resultante van een structureel voordeel van € 71.000,- en een incidenteel nadeel van € 529.000,-. De doorwerking van de mutaties van de najaarsnota 2019, de perspectiefnota 2020 en de najaarsnota van 2020 op het resultaat van de begroting 2020 leidde uiteindelijk tot een geraamd positief exploitatiesaldo van € 122.000,-.

De rekening 2020 laat per saldo een voordelig saldo zien ter grootte van € 1.911.000,-. In het voordelig resultaat is rekening gehouden met per saldo circa € 901.000,- onttrekking aan de reserves.

Het aanwenden van een reserve vereist een raadsbesluit waarin de reden van aanwending wordt aangegeven, die correspondeert met het doel van de reserve. In de rekening zijn alleen toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves verwerkt tot maximaal het bedrag dat via de begroting(swijzigingen) door de raad is goedgekeurd. Hieronder zijn de mutaties binnen de reserves nader toegelicht:

 

 

Onttrekking aan de reserves (baten): (x € 1.000,-)
- Algemeen reserve: budgetoverheveling 2019 507 inc.
aanvulling res.geactiveerde kapitaaluitgaven 710 inc.
aanvulling res.grondexploitatie 309 inc.
duurzame energie particulieren 225 inc.
sloop / afwaardering De Vest en Mariaschool 619 inc.
klimaatakkoord transitievisie warmte 8 inc.
voorbereiding Groene Long 25 inc.
voorbereiding raadsprogramma 37 inc.
- Reserve sportmaterieel X-sport vervanging materieel 2020 2 str.
- Reserve kwalitiet buitengebied project "Natuur in het dorp" 5 inc.
- Egalisatiereserve verkoop HNG dekking wegvallende winstuitkering 119 str.
- Reserve geactiveerde kapitaaluitgaven dekking kapitaallasten 637 str.
- Reserve bovenwijkse voorzieningen dekking aanleg fietspad nabij Flex Campus 40 inc.
Totaal ontrekkingen 3.243 a.
toevoeging aan de reserves (lasten): (x € 1.000,-)
- Algemene reserve: rentebijschrijvingen 212 str.
overschot dekking MFA Hapert 380 inc.
- Reserve grondexploitatie winstnemingen grondexploitaties 234 inc.
aanvulling res.grondexploitatie 309 inc.
- Reserve ruimtelijke kw.buitengebied opbrengst pachtgronden / ant.overeenkomsten 286 inc.
- Reserve geactiveerde kapitaaluitgaven resultaatbestemming 2019 (WVK-groep) 110 inc.
aanvulling tbv verb. Den Herd / Rabobank 600 inc.
rentebijschrijvingen 211 str.
Totaal toevoegingen 2.342 b.
Per saldo mutaties t.l.v. reserves -901 a - b

Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Mutaties reserves

In onderstaand overzicht worden de mutaties van de reserves op basis van artikel 28 onderdeel d van het BBV gespecificeerd naar structurele toevoegingen en onttrekkingen:

raming mutaties reserves 2020 realisatie mutaties reserves 2020
baten waarvan lasten waarvan baten waarvan lasten waarvan
(onttrekking structureel (toevoeging structureel (onttrekking structureel (toevoeging structureel
reserve) reserve) reserve) reserve)
Algemene reserve 2.848 -593 -212 2.440 -593 -212
Egalisatie reserve verkoop HNG 119 119 119 119
Reserve afschrijving geact. investeringen 637 637 -921 -211 637 637 -921 -211
Bestemmingsreserve bovenwijkse voorzieningen 40 40
Algemene reserve grondexploitatie -903 -543
Reserve verv.sportmaterieel X-sport 1 1 2 2
Reserve ruimtelijke kwaliteit buitengebied 5 -299 5 -286
totaal 3.650 757 -2.716 -423 3.243 758 -2.343 -423
waarvan waarvan waarvan waarvan
incidenteel incidenteel incidenteel incidenteel
2.893 -2.293 2.485 -1.920

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het BBV zegt hierover dat lasten en baten per hoofdtaakveld geanalyseerd moeten worden. De analyse is gebaseerd op een analyse op hoofdlijnen, waarbij iedere over- of onderschrijding groter dan € 10.000,- van een verklaring is voorzien. Hierna geven wij een overzicht van de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting (na wijziging) en de rekening.

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten bestuur n -2.305 n -1.615 n -1.655 n -1.605 v 50
baten bestuur v 793 v 612 v 988 v 790 n -198
gerealiseerd saldo van baten en lasten n -1.512 n -1.003 n -667 n -815 n -148
toevoegingen reserves n -9.738 n -1.493 n -2.716 n -2.342 v 374
onttrekkingen reserves v 9.005 v 2.119 v 3.650 v 3.243 n -407
geraamd/gerealiseerd resultaat n -2.245 n -377 v 267 v 86 n -181
bestemming van gerealiseerd resultaat n -1.274 v 458 n -122 -1.911 v -1.789
gerealiseerd resultaat n -3.519 v 81 v 145 n -1.825 n -1.970

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 148.000,- nadelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 32 Onderzoek organisatie Strategische Kempenagenda loopt door naar 2021.
41 Inventarisatie en onderzoek oneigenlijk gebruik gemeentegronden loopt door naar 2021.
Verrekening loonkosten 110 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Bestuursorganen 37 Lagere loonkosten.
21 Diverse lagere exploitatielasten.
8 Minder accountantskosten omdat er geen gebruik gemaakt is van aanvullende adviseringen.
Griffie 6 Loonkosten en inhuur griffie.
Huwelijken 3 Lagere loonkosten.
Leges 22 Afdracht rijksleges burgerzaken valt lager uit vanwege minder productie voor reisdocumenten en rijbewijzen.
8 Lagere lasten voor gezondheidsverklaringen wegens minder productie rijbewijzen.
Verkiezingen 3 Niet besteedt budget vanuit de algemene uitkering.
Dorpsraden 5 Minder verstrekte presentiegelden mede als gevolg van de genomen coronamaatregelen
Totaal voordeel 296
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Budgetoverheveling -24 Onderzoek organisatie Strategische Kempenagenda loopt door naar 2021.
Bestuursorganen -14 Aanvulling voorziening voormalige wethouders op basis van actualisatie van de onderliggende verplichtingen.
-146 De voorziening wethouderspensioenen is in overeenstemming gebracht met de actuariële uitgangspunten o.b.v. een rekenrente van 0,082%.
Leges -86 Verrekening overhead afdeling ontwikkeling aan investeringen, Vpb-activiteiten en tarieven (verrekening was extra comptabel geraamd.)
-45 Lagere legesopbrengsten reisdocumentenvanwege verlenging geldigheidsduur paspoorten, en rijbewijzen en lagere inkomsten voor de af te
dragen rijksleges.
Agrarische zaken e.d. -112 Geraamde opbrengsten grondverkopen minus notariskosten kunnen eerst in 2021 getransporteerd worden. De opbrengst nemen we op
in de perspectiefnota 2021.
-17 Lagere pachtopbrengsten
Totaal nadeel -444
Totaal verschil -148 nadeel

Toelichting reserves:

Voordeel Nadeel

Algemene reserve: budgetoverheveling
Algemene reserve: dekking coronamaatregelen

  262.000,-
145.000,-
Algemene reserve grondexploitaties 361.000,-  
Reserve kwaliteit buitengebied      12.000,-                    0
totaal mutaties reserves 373.000,- 407.000,-
Saldo 34.000,-  

Kosten overhead

Terug naar navigatie - Kosten overhead

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten overhead n -5.362 n -6.015 n -5.846 n -5.209 v 637
baten overhead v 261 v 217 v 276 v 261 n -15
gerealiseerd saldo van baten en lasten n -5.101 n -5.798 n -5.570 n -4.948 v 622
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat n -5.101 n -5.798 n -5.570 n -4.948 v 622

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 622.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Loonkosten 280 Lagere loonkosten a.g.v. nog niet ingevulde vacatures.
Ontwikkeling 81 Verrekening overhead afdeling ontwikkeling aan investeringen, Vpb-activiteiten en tarieven.
16 Lagere diverse bedrijfsvoeringskosten (saldo lagere diverse bedrijfsvoeringskosten)
Dienstverlening en 53 Lagere lasten vooor inhuur personeel van derden.
Bedrijfsvoering 78 Lagere diverse bedrijfsvoeringskosten (saldo lagere diverse bedrijfsvoeringskosten)
85 Verrekening overhead afdeling dienstverlening en bedrijfsvoering aan investeringen, Vpb-activiteiten en tarieven.
Automatisering 55 Ten laste van de stelpost automatisering zijn geen kosten verantwoord.
Informatiebeleid 24 Lagere projectkosten en kosten onderhoudscontracten i.v.m. minder ondersteuningsuren vanuit BMC en minder IC-controle in 2020.
Totaal voordeel 672
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
P&O Bladel -14 Hogere advertentiekosten ivm kosten TV item "De Helden van Nu".
Gemeentehuis -16 Per saldo diverse hogere huisvestingskosten
Kempensamenwerking -10 Hogere bijdrage op basis van voorlopige afrekening 2020.
Diversen -10 Diverse kleine afwijkingen en afronding.
Totaal nadeel -50
Totaal verschil 622 voordeel

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten algemene dekkingsmiddelen n -686 n -647 n -857 n -1.186 n -329
baten algemene dekkingsmiddelen v 35.457 v 35.656 v 37.912 v 37.981 v 69
gerealiseerd saldo van baten en lasten v 34.771 v 35.009 v 37.055 v 36.795 n -260
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat v 34.771 v 35.009 v 37.055 v 36.795 n -260

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 260.000,- nadelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Algemene uitkeringen 41 Hogere uitkering uit het gemeentefonds wegens actualisatie van diverse verdeelmaatstaven e.d. (incl. vorige dienstjaren en € 20.000,-
compensatie corona).
Geldleningen -15 Renteresultaat 2020, mede vanwege erg lage renteposities.
158 Doorbelaste rentelasten a.g.v. bijstelling rente-omslagpercentage.
Uitvoering WOZ / BAG / 20 Resultante van enerzijds lagere taxatiekosten en minder uitbestede werkzaamheden en hogere kosten voor bezwaarschriften.
heffing en invordering
Totaal voordeel 204
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verrekening loonkosten -50 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Vennootschapsbelasting -362 Hogere Vpb-belasting als gevolg van doorwerking van de fiscale winst over grondverkopen grondexploitatie.
Onroerende zaakbelasting -13 Lagere opbrengst onroerende zaakbelastingen (is 0,3% van raming wegens correcties en afrondingen).
Voorziening dub.deb. -39 Extra dotatie voorziening dubieuze debiteuren o.b.v. actualisatie openstaande vorderingen.
Totaal nadeel -464
Totaal verschil -260 nadeel

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten veiligheid n -1.591 n -1.690 n -1.788 n -1.686 v 102
baten veiligheid v 89 v 85 v 109 v 112 v 3
gerealiseerd saldo van baten en lasten n -1.502 n -1.605 n -1.679 n -1.574 v 105
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat n -1.502 n -1.605 n -1.679 n -1.574 v 105

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 105.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 51 Toezicht en handhaving in het kader van coronamaatregelen
Verrekening loonkosten 39 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Brandweer en rampenbe- 13 Hogere opbrengsten wegens doorberekening kosten branden Posthof en KBP.
strijding
Ondermijnende criminaliteit 11 Lagere kosten voorlichting en inzet personeel van derden
Totaal voordeel 114
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Leges bijzondere wetten -9 Lagere opbrengst vanwege minder afgegeven vergunningen.
Totaal nadeel -9
Totaal verschil 105 voordeel

Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten verkeer en vervoer n -2.335 n -2.722 n -2.797 n -2.680 v 117
baten verkeer en vervoer v 167 v 37 v 199 v 238 n 39
gerealiseerd saldo van baten en lasten n -2.168 n -2.685 n -2.598 n -2.442 v 156
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat n -2.168 n -2.685 n -2.598 n -2.442 v 156

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 156.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 30 Aandeel kosten en projecten verkeer en vervoer Kempenregio. Project loopt door naar 2021.
Verrekening loonkosten 84 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Wegbeheer 31 Resultante van hogere onderhoudskosten en lagere kosten voor gladheidsbestrijdingen en hogere doorbelasting rentelasten a.g.v.
bijstelling rente-omslagpercentage.
39 Verrekening voordeel gemeentelijk project voorbereiding N284 / leges kabels en leidingen.
Openbare verlichting -2 Lagere kosten onderhoud openbare verlichting en hogere energiekosten door energiebelasting 2019 en 2020.
Totaal voordeel 182
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verkeersregelingen -15 Hogere kosten voor evaluatie en modulair opzetten GVVP en hogere bijdrage regionale proceskosten bereikbaarheidsagenda.
-10 Lagere leges degeneratievergoeding
Diversen -1 Diverse kleine afwijkingen en afronding.
Totaal nadeel -26
Totaal verschil 156 voordeel

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten economie n -643 n -543 n -765 n -613 v 152
baten economie v 1.340 v 1.227 v 907 v 894 n -13
gerealiseerd saldo van baten en lasten v 697 v 684 v 142 v 281 v 139
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat v 697 v 684 v 142 v 281 v 139

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 139.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 29 Update van bedrijventerrein De Sleutel loopt door naar 2021.
89 Uitvoering van het project Kempische Vrijetijdseconomie loopt door naar 2021.
Aangelegenheden handel 21 Lagere lasten voor centrummanagement en voor uitvoering KIA
Bevordering toerisme 42 Lagere projectkosten voor regionale visie ruimtelijke vrijetijdseconomie, ondersteuning kleinschalige initiatieven en bijdrage routebeheer.
Totaal voordeel 181
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verrekening loonkosten -27 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Kempisch Bedrijven Park -7 Lagere opbrengst voor verleende administratieve ondersteuning.
Toeristenbelasting -8 Lagere opbrengst wegens vermindering aanslag.
Totaal nadeel -42
Totaal verschil 139 voordeel

Onderwijs

Terug naar navigatie - Onderwijs

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten onderwijs n -2.477 n -2.563 n -3.785 n -3.645 v 140
baten onderwijs v 253 v 33 v 648 v 620 n -28
gerealiseerd saldo van baten en lasten n -2.224 n -2.530 n -3.137 n -3.025 v 112
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat n -2.224 n -2.530 n -3.137 n -3.025 v 112

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 112.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 104 Tijdelijke huisvesting, sloop en verhuizing De Vest loopt door naar 2021.
9 Coronamaatregelen: compensatie voorschoolse opvang peuters
Onderwijs (huisvesting) 24 Lagere verrekening sloopkosten Marnixschool
Leerlingenvervoer 43 lagere kosten leerlingenvervoer i.v.m. lager aantal te vervoeren leerlingen (mede ivm corona)
Gemeenschappelijke lasten 12 Lagere bijdragen in kosten van neveninstroom kinderen statushouders
Totaal voordeel 192
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verrekening loonkosten -29 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Onderwijs (huisvesting) -21 Extra doorbetaling gedecentraliseerde bijdragen onderwijshuisvesting Pius-X-college wegens afrekeningen voorgaande jaren.
-30 Doorbelaste rentelasten a.g.v. bijstelling rente-omslagpercentage.
Totaal nadeel -80
Totaal verschil 112 voordeel

Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Sport, cultuur en recreatie

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten sport, cultuur en recreatie n -3.865 n -4.039 n -4.547 n -4.560 n -13
baten sport, cultuur en recreatie v 662 v 613 v 644 v 987 v 343
gerealiseerd saldo van baten en lasten n -3.203 n -3.426 n -3.903 n -3.573 v 330
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat n -3.203 n -3.426 n -3.903 n -3.573 v 330

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 330.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverhevelingen 17 Uitvoering sportakkoord loopt door naar 2021.
10 Uitvoering onderzoek ecologisch bermbeheer loopt door naar 2021.
22 De aanleg van voorzieningen rondom rentevijver in Hapert loopt door naar 2021.
8 Coronamaatregelen: compensatie vrijwilligersorganisaties jeugd
16 Project gebiedsplan Groene Long loopt door naar 2021.
Verrekening loonkosten 121 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Combinatiefuncties 10 De kosten van de combinatiefuncties en buurtcoaches zijn per saldo onderschreden als gevolg van de genomen coronamaatregelen.
Bibliotheek 10 Per saldo lagere lasten energieverbruik, onderhoud en overige exploitatielasten
SPUK-uitkering 35 Hogere SPUK-uitkering 2019 en 2020 wegens hogere toerekenbare exploitatielasten.
46 Bijdrage van het rijk wegens compensatie kwijtgescholden huren sportverenigingen in het kader de genomen coronamaatregelen.
Buitensportaccommodaties 23 De exploitatielasten van de 5 sportparken zijn per saldo onderschreden als gevolg van lagere onderhoudskosten
Kunst / monumenten 14 Diverse lagere onderhoudskosten
Openlucht recreatie / 9 Diverse lagere onderhoudskosten
Evenementterreinen
Kroonvensche Heide 300 Van de provincie is subsidie ontvangen voor de gebiedsontwikkeling Kroonvensche Heide.
Natuurbescherming en 24 Lagere onderhoudskosten als gevolg van lagere kosten rooien, planten en renovatie van plantvakken, alsmede
openbaar groen -12 hogere doorbetaling inrichtingssubsidie GOB aan Staatsbosbeheer
Speelvoorzieningen e.d. 12 Diverse lagere onderhoudskosten.
Diversen 2 Diverse kleine afwijkingen en afronding.
Totaal voordeel 667
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Binnensportaccommo- -37 Lagere huuropbrengsten in verband kwijtgescholden huur als gevolg van de genomen coronamaatregelen.
Kroonvensche Heide -300 Van de provincie is subsidie ontvangen voor de gebiedsontwikkeling Kroonvensche Heide. Deze is via "vooruit ontvangen bedragen" overgebracht
naar de overlopende passiva van de balans.
Totaal nadeel -337
Totaal verschil 330 voordeel

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten sociaal domein n -20.237 n -20.656 n -25.408 n -25.467 v -59
baten sociaal domein v 4.190 v 2.792 v 6.635 v 7.389 v 754
gerealiseerd saldo van baten en lasten n -16.047 n -17.864 n -18.773 n -18.078 v 695
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat n -16.047 n -17.864 n -18.773 n -18.078 v 695

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 695.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 158 Coronamaatregelen: compensatie noodopvang kinderen van ouders met cruciaal beroep, loklae culturele voorzieningen en buurt-
en dorpshuizen.
391 Aanvulling vermogen KempenPlus
Sociale werkvoorziening 34 Op basis van de septembercirculaire ontvangen we hogere compensatie voor de Wsw voor het eerste halfjaar. Deze hadden we vooralsnog
afgezonderd voor de doorbetaling aan KempenPlus. Dat is niet noodzakelijk geweest, zodat het bedrag kan vrijvallen.
Kinderopvang 158 Vrijval geraamde kosten voorschoolse voorziening opvang peuter ('zgn. Asscher-middelen)
Praktijkhuis en -winkel 13 Resultante van lagere exploitatielasten en hogere verkoopopbrengsten.
Opvang vluchtelingen 5 Lagere vervoerskosten van leerlingen van statushouders vorig jaar.
Uitkeringen 140 De omvang van het totale BUIG-klantenbestand (= Bbz/WWB/IOAW/IOAZ) is in 2020 ten opzichte van waarmee rekening gehouden gedaald
Daarnaast is de definiteve uitkering van het rijk over 2020 hoger uitgevallen.
10 Restitutie btw wegens re-integratietrajecten
72 Hogere rijksbijdrage t.b.v. BUIG-uitkeringen.
177 Afwikkeling dubieuze debiteuren soziale zaken op basis van geactualiseerde inschattingen door KempenPlus.
Uitvoering Tozo 498 Extra ontvangen specifieke uitkering van het rijk
-321 Hogere uitvoeringskosten Tozo. In totaal zijn er 455 besluiten genomen voor levensonderhoud en 28 besluiten voor kapitaalverstrekkingen.
-108 Verrekening Tozo met balanspost "vooruit ontvangen bedragen".
Maatschppelijk werk 17 Op basis van de septembercirculaire ontvangen we hogere compensatie voor de corona. Dit leidt in afwachting van de definitieve afrekening van
het sociaal domein vooralsnog tot een voordeel
Diverse taken inzake Wmo 8 Lagere projectkosten Wmo.
34 stelpost algemene uitkering t.b.v. veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd.
Mantelzorgondersteuning 95 Lagere kosten van enerzijds mantelzorgondersteuning en anderzijds lagere lasten voor mantelzorgbonnen. De mantelzorgondersteuner is in
loondienst van de gemeente gekomen.
Dementievriendelijke gem. 16 Lagere projectkosten voor dementievriendelijke gemeente
en jeugd- en jongerenwerk
Garantiebanen 42 Er zijn minder garantiebanen geplaatst dan waar we van uit zijn gegaan.
Totaal voordeel 1.439
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verrekening loonkosten -176 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Diverse taken inzake Wmo -45 Lagere opbrengst eigen bijdrage HHV
MFA's -8 Resultante van diverse lagere diverse exploitatielasten en hogere doorbelaste rente aan Den Herd naar de Markt.
Jeugdhulp -433 Hogere lasten voor jeugdhulp met name zorg met en zonder verblijf
Ouderenbeleid -4 Hogere huur pand Kerkstraat 28 Hapert
Collectief vervoer WMO -11 Correctie af te dragen btw vorige jaren.
Diversen -58 Hogere doorbelasting kosten Maatschappelijke Dienstverlening.
-9 Diverse kleine afwijkingen en afronding.
Totaal nadeel -744
Totaal verschil 695 voordeel

Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten volksgezondheid en milieu n -5.748 n -5.192 n -6.135 n -5.901 v 234
baten volksgezondheid en milieu v 4.616 v 4.080 v 4.588 v 4.729 v 141
gerealiseerd saldo van baten en lasten n -1.132 n -1.112 n -1.547 n -1.172 v 375
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat n -1.132 n -1.112 n -1.547 n -1.172 v 375

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 375.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 31 Het saneringsprogramma beperking geluidhinder woningen loopt door naar 2020.
30 Project voorbereiding grondstoffeneconomie loopt door naar 2021.
268 Opstelling van de warmtevisie heeft vertraging opgelopen gezien de samenhang met de Regionale Energie Strategie (RES).
11 Uitvoering van het haalbaarheidsonderzoek grootschalige wind- en energie de Kempen loopt door naar 2020.
Verrekening loonkosten 86 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Afvalverwijdering 31 Hogere opbrengst afvalstoffenheffing: variabele tarieven i.v.m. hoger aanbod containers restafval en gft
22 Egalisatie voorziening afvalstoffenheffing verrekening nadelig exploitatieresultaat
Riolering 21 Hogere opbrengst rioolheffingen i.v.m. mutaties in aantallen huishouden en niet-woningen .
8 Egalisatie voorziening rioolheffing verrekening nadelig exploitatieresultaat
Ongediertebestrijding 19 Lagere lasten voor bestrijding eikenprocessierupsen.
Diversen 7 Diverse kleine afwijkingen en afronding.
Totaal voordeel 534
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Budgetoverheveling -23 Subsidie saneringsprogramma beperking geluidhinder wonngen ontvangen we nadat het saneringsprogramma gerealiseerd is..
-30 Bijdrage voorziening riolering
Afvalverwijdering -76 Diverse exploitatielasten afvalverwerking voor inzameling van restafval, Gft, PMD en kleding en textiel.
Riolering -11 Hogere diverse exploitatielasten riolering.
ODZOB -19 Hogere lasten wegens afrekening werkprogramma 2020 als gevolg van toename vergunningverlening, juridische ondersteuning en meldingen.
Totaal nadeel -159
Totaal verschil 375 voordeel

VHROSV

Terug naar navigatie - VHROSV

Het onder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2019 prm 2020 na wijz.2020 2020 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
lasten VHROSV n -3.049 n -4.669 n -6.774 n -6.727 v 47
baten VHROSV v 2.477 v 3.915 v 6.639 v 6.288 n -351
gerealiseerd saldo van baten en lasten n -572 n -754 n -135 n -439 n -304
toevoegingen reserves
onttrekkingen reserves
gerealiseerd resultaat n -572 n -754 n -135 n -439 n -304

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 304.000,- nadelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 63 De implementatie van de invoering Omgevingswet heeft doorwerking naar 2021.
15 Het project "Langer thuis wonen" heeft doorwerking naar 2021.
25 De uitvoering van de subsidieregeling duurzame energie particulieren loopt door naar 2021.
20 Inhuur personeel tbv vastgoedbeheer en project park De Tipmast werken door naar 2021.
Voormalige praktijkschool 9 Lagere onderhouds- en overige exploitatielasten.
Ruimtelijke ordening 50 Lagere planschadevergoedingen en projectkosten voor CPO-initiatieven en versnellen woningbouw.
Leges omgevingsvergun- 280 Mede vanwege een aantal grote verleende omgevingsvergunningen (met name t.p.v. KBP en MFA Hapert) is een hogere legesopbrengst
ningen gerealiseerd.
Volkshuisvesting 12 Lagere advies- en landmeetkundige kosten t.b.v. bouw- en woningtoezicht, alsmede exploitatie woonwagencentra.
17 Digitalisering bouwvergunningen
Grondexploitatie 182 Hogere kosten bouw- en woonrijpmaken exploitaties
540 Diverse opbrengsten grondexploitatie (grondverkopen, bijdrage voorziening en vermogensoverdrachten wegens anterieure overeenkomsten)
Totaal voordeel 1.213
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Budgetoverheveling -75 De ontvangst van subsidie ihkv de sanering varkenshouderijen wordt doorgeschoven naar 2021.
Verrekening loonkosten -98 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden toegerekend aan de onderscheidene
taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van werkelijke tijdsbesteding.
Ruimtelijke ordening -104 Lagere vergoeding wegens gesloten anterieure overeenkomsten. Inkomsten kunnen eerst in 2021 gerealiseerd worden (nemen we op de
perspectiefnota 2021).
-66 Resultante van lagere exploitatielasten en hogere verrekening overhead.
Woningexploitaties -6 Hogere doorbelasting van rentelasten a.g.v. aankoop woningen.
-20 Resultatnte van lagere opbrengst verkoop woning vergunninghouders en hogere notariskosten.
Grondexploitatie -598 Mutaties onderhanden werken en voorbereiding grondexploitaties (naar balans)
-162 Plan Biezen 2.0 extra grond- en verhardingswerkzaamheden.
-27 Extra dotatie voorziening tekorten grondexploitaties Latestraat en Hoeve 11-13
-361 Tussentijdse winstuitnames
Totaal nadeel -1.517
Totaal verschil -304 nadeel

Toelichting op investerings- en projectbudgetten

Toelichting op investerings- en projectbudgetten

Terug naar navigatie - Toelichting op investerings- en projectbudgetten

In deze paragraaf lichten we de lopende investeringen en projecten per hoofdtaakveld toe door middel van de zgn. smileys. Bij een smiley is de investering of project afgerond, bij een smiley is de investering of project in uitvoering en bij een smiley is de investering of project nog niet in uitvoering.

Van de begrote investeringsuitgaven van € 44,267 miljoen is in vorige jaren een totaalomvang gerealiseerd van € 6.543.000,-. In 2020 is € 11.896.000,- gerealiseerd en kan € 22.232.000,- (waarvan voor MFA Hapert € 16,774 miljoen) worden overgeheveld naar het volgende jaar. Daarnaast kunnen een aantal kredieten worden afgesloten. Als de uitvoering van een investering of project met meer dan € 10.000,- overschreden wordt lichten we dat voor die investering of project nader toe in het onderdeel “Begrotingsrechtmatigheid”.

Toelichting Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting Overhead

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld overhead zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

  Energiebesparende maatregelen, renovatie dak en vervanging installaties gemeentehuis
Van de in de periode 2016 t/m 2018 beschikbaar gestelde kredieten ten behoeven van het treffen van energiebesparende maatregelen voor het gemeentehuis resteert per ultimo 2020 een restantkrediet van (afgerond) € 482.000,-. Tot en met 2020 zijn de uitgaven beperkt gebleven tot het plaatsen van zonnepanelen en een gedeeltelijke vervanging van de binnenverlichting door smart lighting LED-verlichting). Op basis van de geactualiseerde investeringsbegroting in relatie met het MJOP 2020-2029 worden op dit moment de volgende investeringen met betrekking tot het gemeentehuis voorzien:
• 2021: € 259.000,- / renovatie dak oudbouw;
• 2021: € 315.000,- / vervanging installaties (verwarming en koeling);
• 2021: € 188.000,- / energiebesparende maatregelen;
• 2021: € 52.000,- / vervangen overige binnenverlichting (led) en isolatie technische ruimten

De energiebesparende maatregelen die samenhangen met voornoemde investeringen zullen ten laste van het restantkrediet 2020 worden gebracht. Na uitvoering van voornoemde werkzaamheden zal de noodzaak voor verder te treffen energiebesparende maatregelen worden geactualiseerd en zullen voornoemde kredieten in de reguliere P&C-cyclus zo nodig worden bijgesteld.

 Aanpassingen gemeentehuis ihkv huisvestingsplan
In 2020 is een krediet beschikbaar gesteld in verband met het ontkoppelen van de elektrotechnische installatie van het rechterdeel van het gemeentehuis, de verbouwing van de doucheruimte in de kelder van de oudbouw van het gemeentehuis en het in samenhang hiermee treffen van enkele energiebesparende maatregelen. Het merendeel van de werkzaamheden is in 2020 uitgevoerd. In verband met de afronding van enkele energiebesparende maatregelen en de aanpassing van enkele vergaderruimten zal het restantkrediet  worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Aanschaf meubilair ihkv huisvestingsplan
Het restantkrediet is in 2020 ingezet voor de aanschaf van meubilair in diverse ruimten en het aanbrengen van akoestische wandpanelen. Het restantkrediet zal worden overgeheveld naar 2021 en worden ingezet voor de afronding van het meubileren van kantoorruimten en de inrichting van enkele flexplekken.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2019 2020 krediet > €10.000,- boeken
Energieneutraal maken gemeentehuis 542 58 3 481 481
Aanpassingen gemeentehuis 149 104 24 21 21
Meubilair gemeentehuis ihkv huisvestingsplan 105 81 10 14 14
Aanschaf spreekkamerunits 26 26
Renovatie dak oudbouw 137 137 137
Vervangen installaties gemeentehuis 315 4 311 311
totaal 1.274 243 67 964 964

Toelichting Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting Verkeer en vervoer

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld verkeer en vervoer zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Verbetering bereikbaarheid bedrijventerrein de Sleutel & Kleine Hoeve
Het plan omtrent de N284 voorziet in een nieuw kruispunt tussen beide bedrijventerreinen. Het wegvak vanaf dit kruispunt naar beide bedrijventerreinen dient aangelegd en gefinancierd te worden door beide gemeenten. Daartoe wordt momenteel een plan van aanpak / overeenkomst opgesteld. Tot en met heden zijn de kosten beperkt gebleven tot onderzoekskosten en interne apparaatskosten. In afwachting van de opstelling van een uitvoeringsplan en in relatie met de herinrichting van de N284 zal het restantkrediet worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Gepland onderhoud wegen 2019
Dit krediet is in combinatie met de uitvoering van het GRP 2019, ingezet voor een aantal projecten, te weten herinrichting Volderstraat e.o. Hoogeloon, herinrichting Nieuwstraat- Ganzestraat Hapert, De Steenakkers Hapert en werkzaamheden aan de Marktstraat te Bladel. Het krediet kan bij de jaarrekening 2020 met een geringe onderschrijding  worden afgewikkeld.

 Gepland groot onderhoud wegen 2020
Het krediet zal worden ingezet voor de reconstructie en uitvoering van klimaatmaatregelen met betrekking tot het gebied Hoofdstraat, Bieshof, Vonderke en De Hoef te Hoogeloon en reconstructie Kranenberg in Casteren. Het restantkrediet zal bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Herinrichting Nieuwstraat en Ganzestraat te Hapert
In de raadsvergadering van 7 februari 2019 is een krediet van € 550.000,- beschikbaar gesteld ten behoeve van het herinrichtingsplan voor de Nieuwstraat en Ganzestraat te Hapert. De betreffende werkzaamheden zijn medio 2020 opgeleverd. Ter afronding zijn in het najaar nog de nodige groenvoorzieningen aangebracht. Het krediet kan bij de jaarrekening 2020 met een gering overschrijding worden afgesloten.

 Verkeersvisie Hapert / aanpassing Oude Provincialeweg
Voor advies-, project- en overige voorbereidingskosten is voor 2020 een krediet van € 65.000,- beschikbaar gesteld. Dit project is inmiddels opgestart. Het restantkrediet zal bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Planstudie N284
Vanaf 2016 is er samen met de Provincie en de gemeente Reusel-De Mierden gewerkt aan een samenwerking met als doel de Provinciale weg N284 “toekomst proof” te maken. Voor de planstudie is eerder een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 450.000,- waarvan € 405.000,- voor rekening van de provincie en € 4.000,- voor rekening van de gemeente Reusel-de Mierden. Het aandeel van de gemeente Bladel bedraagt ca € 41.000,-. De planstudie is in het 2e kwartaal 2020 afgerond. De totale kosten bedroegen in 2020 € 199.000,- en zijn met de provincie en Reusel-De Mierden afgerekend. Vanaf het 1e kwartaal 2021 starten de vervolgonderzoeken en verdere uitvoering / uitwerking van het tracé.

 Uitvoering / uitwerking herinrichting N284
Voor advies-, project- en overige voorbereidingskosten is voor 2020 een krediet van € 200.000,- beschikbaar gesteld. Aangezien in 2020 nog geen kosten zijn gemaakt zal het krediet bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Aanpassing omgeving De Vest
Voor de aanpassing van de omgeving van de Vest is in 2020 een krediet geraamd van € 45.000,-. Met de nieuwbouw van basisschool de Vest in Hoogeloon zal het 2e halfjaar 2020 worden gestart. De aanpassing van de omgeving zal pas na de oplevering in 2021 plaatsvinden. Dit krediet zal daarom bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Voorbereiding verbreden fietspaden Cartierheide
Voor advies- en overige voorbereidingskosten is voor 2020 een krediet van € 50.000,- beschikbaar gesteld. Dit project is inmiddels opgestart. Het restantkrediet zal bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Vervangen brug bij de Uitgang
Voor het vervangen van de brug bij de Uitgang is een krediet van € 200.000,- beschikbaar gesteld. De betreffende werkzaamheden zijn in september 2020 opgeleverd. De totale kosten van de vervanging bedroegen € 124.000,- zodat het krediet bij de jaarrekening 2020 met een onderschrijding van € 71.000,- kan worden afgewikkeld.

 Vervanging masten en armaturen 2020
De kredieten 2020 voor de vervanging van de openbare verlichting ad resp. € 215.000,- (armaturen) en € 186.000,- (masten) zijn in 2020 geheel ingezet ten behoeve van onderhoud, beheer en vervanging conform de meerjarig gesloten overeenkomst.

 GVVP actieplan en uitvoering traject 2020
Het voor 2020 beschikbare krediet ad € 35.000,- in het kader van het actieplan GVVP is overgeheveld naar het krediet uitvoering traject 2020 ad € 115.000,-. Het totale krediet zal o.a. worden ingezet ten behoeve van de aanleg van een trottoir aan de Heuvelseweg te Hoogeloon en de aanpak van enkele verkeerkundige maatregelen in de Dorpsstraat te Casteren. Het restantkrediet zal bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2019 2020 krediet > €10.000,- boeken
Verbetering bereikbaarheid bedrijventerrein de Sleutel en kl. Hoeven 100 16 9 75 75
Gepland groot onderhoud wegen 2019 1.000 93 905 2
Gepland groot onderhoud wegen 2020 1.100 21 1.079 1.079
Herinrichting Nieuwstraat en Ganzestraat Hapert 550 495 67 -12 -12
Planstudie N284 450 206 199 45
Uitvoering herinrichting N284 200 200 200
Verkeersvisie Hapert: aanpassing Oude provinciale weg 65 29 36 36
Aanpassing omgeving de Vest 45 45 45
Voorbereiden verbreden fietspaden Cartierheide 50 15 35 35
Vervangen brug bij De Uitgang 200 5 124 71
Vervanging openbare verlichting 2020: armaturen 215 216 -1
Vervanging openbare verlichting 2020: masten 186 187 -1
GVVP uitvoering traject en actieplan 2020 150 26 124 124
totaal 4.311 815 1.798 1.698 -12 1.594

Toelichting Onderwijs

Terug naar navigatie - Toelichting Onderwijs

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld onderwijs zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Nieuwbouw basisschool de Vest te Hoogeloon
Voor de vervangende nieuwbouw van basisschool de Vest te Hoogeloon is per saldo een krediet van € 2.304.000,- beschikbaar gesteld. De werkzaamheden zijn gestart in maart 2020. In totaal is in 2020 een bedrag van € 1.546.000,- aan voorschotten gedeclareerd. Het resterende bedrag van € 758.000,- is reeds bij de najaarsnota 2021 overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Renovatie Mariaschool
Voor de renovatie van de Mariaschool te Bladel is in 2019 per saldo een krediet van € 1.186.000,- beschikbaar gesteld. De renovatiewerkzaamheden zijn medio 2020 opgeleverd binnen het aangegeven krediet. Het krediet kan bij de jaarrekening 2020 worden afgewikkeld.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2019 2020 krediet > €10.000,- boeken
Nieuwbouw basisschool de Vest Hoogeloon 2.304 1.546 758 758
Renovatie Mariaschool 1.186 322 864
totaal 3.490 322 2.410 758 758

Toelichting Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Toelichting Sport, cultuur en recreatie

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld sport, cultuur en recreatie zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Renovatie graanmolen
De werkzaamheden omvatten met name de vervanging van de wieken en het staartwerk van de molen en zijn grotendeels in 2020 uitgevoerd. De afronding van de renovatie is voorzien in het 1e kwartaal 2021. Het restantkrediet zal bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Aankoop bosgrond 
Dit jaar is een perceel bosgrond aangekocht aan de Gagelvelden te Casteren. Het perceel sluit aan bij andere bosgronden in eigendom van de gemeente en kan worden ingezet voor als als compensatiegrond en/of ten behoeve van klimaatdoelstellingen.

 Aankoop ondergrond zwembad
Bij de perspectiefnota 2020 is een krediet beschikbaar gesteld voor de aankoop van de ondergrond van het zwembad inclusief bijkomende kosten. De ondergrond is inmiddels aangekocht zodat de gemeente geheel eigenaar is van het gebied wat de ontwikkeling van de Egyptische Poort weer ten goede komt.

 Uitvoering groenstructuurplan 2020
Dit krediet is ingezet voor het rooien van dode bomen en herplanten van nieuwe bomen op diverse locaties binnen de gemeenten en het vervangen van bomen in de Hoeven te Netersel en Kranenberg te Casteren. Daarnaast wordt een deel van het krediet gebruikt voor de herinrichting van de Volderstraat in Hoogeloon en het plaatsen van een hekwerk in de dierenweide in Hapert. Het restantkrediet zal bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Verduurzaming en vervanging installaties gemeentelijke gebouwen
Bij de perspectiefnota 2020 zijn diverse kredieten beschikbaar gesteld voor de verduurzaming en vervanging van technische installaties van onderstaande gemeentelijke gebouwen.
• Vervanging installaties tribune VV Hapert
• Vervanging installaties tennis/korfbal de Lemelvelden
• Verduurzaming gebouwen sportpark de Lemelvelden
• Verduurzaming gebouwen sportpark de Roetwijer
• Vervanging installaties sporthal X-sport

Door de nasleep van de Covid-19 crisis en capaciteitsproblemen bij BIZOB (inkoop) hebben de voorbereidingen en aanbestedingen van deze projecten de nodige vertraging opgelopen. In 2020 zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. De uitvoering en afronding van het merendeel van deze projecten staat gepland voor het 1e halfjaar 2021. De werkzaamheden met betrekking tot de accommodaties van de korfbalverenigingen in Hapert en Casteren zijn tijdelijk on hold gezet in verband met het onderzoek naar de fusiemogelijkheden van deze verenigingen. De restantkredieten  zullen bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Vervanging speeltoestellen 2019
Het restantkrediet 2019 is ingezet voor de vervanging van speeltoestellen in de Koolbogt te Bladel en het toegankelijker maken van speelvoorzieningen en kan met een geringe onderschrijding bij de jaarrekening 2020 worden afgewikkeld.

 Vervanging speeltoestellen 2020
Het krediet is voor het merendeel bestemd voor de vervanging van skatetoestellen en speeltoestellen op het Doollandveld in Bladel. Hiervoor lopen nog een tweetal inkooptrajecten die door de nasleep van de Covid-19 crisis en capaciteitsproblemen bij BIZOB (inkoop) de nodige vertraging hebben opgelopen. De uitvoering en afronding van deze vervangingen staat gepland voor het 1e halfjaar 2021.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2019 2020 krediet > €10.000,- boeken
Renovatie Graanmolen Hapert 102 91 11 11
Aankoop bosgrond Gagelvelden 13 13
Aankoop ondergrond zwembad 152 152
Uitvoering groenstructuurplan 2020 110 68 42 42
Verduurzaming sportpark de Lemelvelden 163 163 163
Verduurzaming sportpark de Roetweijer 72 72 72
Vervanging installaties tribune V.V. Hapert 92 92 92
Vervanging installaties tennis/ korfbal Lemelvelden 34 34 34
Vervanging installaties sporthal X-sport 56 31 25 25
Vervanging speeltoestellen 2019 115 88 25 2
Vervanging speeltoestellen 2020 90 7 83 83
totaal 999 88 387 524 522

Toelichting Sociaal domein

Terug naar navigatie - Toelichting Sociaal domein

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld sociaal domein zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Verduurzaming en vervanging installaties gemeentelijke gebouwen
Bij de perspectiefnota 2020 zijn diverse kredieten beschikbaar gesteld voor de verduurzaming en vervanging van technische installaties van onderstaande gemeentelijke gebouwen. 
• Verduurzaming MFA D’n Anloop
• Verduurzaming MFA de Poel
• Vervanging installaties MFA de Poel

Door de nasleep van de COVID-19 crisis en capaciteitsproblemen bij BIZOB (inkoop) hebben de voorbereidingen en aanbestedingen van deze projecten de nodige vertraging opgelopen. In 2020 zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. De uitvoering en afronding van het merendeel van deze projecten staat gepland voor het 1e halfjaar 2021.  De restantkredieten zullen bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Bouw overkapping bij MFA Hoogeloon
Voor de realisatie van een overkapping aan de achterzijde van MFA D’n Anloop is ten behoeve van materialen (o.a. van verenigingen) en de vervanging van een toegangsdeur in 2019 een krediet beschikbaar gesteld. De overkapping is reeds in 2019 gerealiseerd. De inpandige wijziging (deurverbreding) is in 2020 uitgevoerd. het krediet kan met een geringe onderschrijding bij de jaarrekening 2020 worden afgewikkeld.

 Realisatie MFA Hapert
In 2020 zijn ontwerp-, advies- en overige voorbereidingskosten gemaakt voor een totaalbedrag van circa € 1.875.000,-. De restantkredieten zullen bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Aankoop en verbouwing Rabobank
Op 1 oktober 2020 heeft de levering van de panden Markt 5-7 van de Rabobank aan de gemeente plaatsgevonden voor een aankoopbedrag van € 3.000.000,-. De gemeente is hiermee nu dus formeel eigenaar van het Rabobankpand aan de Markt in de kern Bladel. In het 4e kwartaal 2020 is de architect gestart met het opstellen van het programma van eisen en het schetsontwerp. Voor het honorarium van de architect (en bijkomende ontwerpkosten) is een krediet van € 600.000,- beschikbaar gesteld. Het restantkrediet zal bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2019 2020 krediet > €10.000,- boeken
Verduurzaming MFA D'n Anloop 2019 26 26
Verduurzaming MFA D'n Anloop 2020 226 50 176 176
Verduurzaming MFA De Poel 141 3 138 138
Vervanging installaties MFA De Poel 78 78 78
Bouw overkapping bij MFA Hoogeloon 27 18 7 2
Realisatie MFA Hapert 20.271 1.622 1.875 16.774 16.774
Aankoop pand Rabobank 3.000 3.000
Verbouwing Rabobank tbv Den Herd 600 61 539 539
totaal 24.369 1.643 5.019 17.707 17.705

Toelichting Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Toelichting Volksgezondheid en milieu

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld volksgezondheid en milieu zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Uitvoering GRP 2019
Voor de uitvoering van het gemeentelijke rioleringsplan (GRP) is in 2019 een krediet van € 1.282.000,- beschikbaar gesteld. Dit krediet is, in combinatie met het gepland groot onderhoud aan de wegen, ingezet voor een drietal projecten, te weten herinrichting Volderstraat en omgeving Hoogeloon, herinrichting Nieuwstraat- Ganzestraat Hapert en reconstructie de Steenakkers Hapert. Het krediet kan bij de jaarrekening 2020 met een minimale overschrijding worden afgewikkeld.

 Uitvoering GRP 2020
Dit krediet zal, in combinatie met het gepland groot onderhoud aan de wegen, worden ingezet voor de reconstructie en uitvoering van klimaatmaatregelen met betrekking tot het gebied Hoofdstraat, Bieshof, Vonderke en De Hoef te Hoogeloon en reconstructie Kranenberg in Casteren. Het restantkrediet  zal bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2019 2020 krediet > €10.000,- boeken
Uitvoering GRP 2019 1.282 144 1.144 -6
Uitvoering GRP 2020 1.292 603 689 689
totaal 2.574 144 1.747 683 689

Toelichting VHROSV

Terug naar navigatie - Toelichting VHROSV

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld sociale samenhang en leefbaarheid zijn in 2020 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Aanschaf ICT t.b.v. implementatie Omgevingswet
Voor de aanschaf van ICT-voorzieningen in het kader van de implementatie van de Omgevingswet is in 2020 een krediet van € 75.000,- beschikbaar gesteld. Aangezien hiervoor in 2020 nog geen kosten zijn gemaakt zal het krediet bij de jaarrekening 2020 worden overgeheveld naar het dienstjaar 2021.

 Huisvesting vergunninghouders
Het restantkrediet kan met een aanzienlijke onderschrijding worden afgewikkeld.

 Startersleningen
In 2020 is voor startersleningen een krediet van € 375.000,- beschikbaar. In 2020 zijn 18 startersleningen verstrekt voor een totaalbedrag van € 428.000,- en zijn nog 3 aanvragen in behandeling voor een bedrag van € 63.000,-. Voor het jaar 2021 is wederom een krediet beschikbaar van € 375.000,-.

 Anticiperende verwervingen
In 2020 heeft slechts één anticiperende grondaankoop plaatsgevonden voor een bedrag van € 40.000,-, te weten een perceel grond van 3.795 m2 aan de Berschotten, gelegen tegen industrieterrein de Sleutel te Bladel. Dit perceel kan in de toekomst dienen als ruilgrond voor het plan Egyptische Poort of kan worden ingezet voor verduurzaming (het omzetten van gronden naar natuur, zonne- of windenergie). Het restantkrediet ad € 1.960.000,- kan bij de jaarrekening 2020 komen te vervallen. Voor het jaar 2021 is voor anticiperende verwervingen wederom een krediet van € 2.000.000,- beschikbaar.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2019 2020 krediet > €10.000,- boeken
Implementatie omgevingswet: aanschaf ICT 75 75
Huisvesting vergunninghouders 4.800 3.288 1.512
Startersleningen 375 428 -53 -53
Anticiperende verwervingen 2.000 40 1.960
totaal 7.250 3.288 468 3.494 -53

Overzicht aanwending onvoorzien

Overzicht van incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

Als tegenhanger van de verplichting in de begroting een overzicht van geraamde baten en lasten op te nemen wordt in artikel 28 van het BBV bij de eisen aan de jaarrekening een overzicht van de gerealiseerde incidentele baten en lasten verplicht gesteld.
Door inzicht in de incidentele baten en lasten te geven wordt informatie gegeven die relevant is voor het beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming. Bij de begroting dient de vraag zich aan of structurele lasten bekostigd worden uit structurele baten, men leidt dit af uit de mate waarin incidentele baten voorkomen. Bij de rekening moet worden nagegaan of de invloed beperkt blijft tot 2020 en of deze geen effect hebben op volgende jaren. In de onderstaande tabel wordt inzicht gegeven in de incidentele lasten en baten.

Hoofdtaakveld begroting voor wijziging begroting na wijziging realisatie 2020
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Bestuur en ondersteuning
0.1 raad: diverse (schermen, cursussen, representatie) -11 -11 -5 -5
0.1 B&W: aanvilling voorziening pensioen 10 10 -136 -136
0.1 B&W: voorziening wachtgelden voormalige wethouders -14 -14
0.1 griffie: vrijval voorziening 27 27 28 28
0.1 onderzoek strategische kempenagenda/bijdragen -32 24 -8
0.2 verkiezingen 30 30 30 30 17 17
0.3 onderzoekskosten oneigenlijk gebruik gemeentegronden -50 -50 -9 -9
0.3 grondverkopen algemene dienst 100 100 560 560 357 357
0.3 huur MMC de Kempen -3 -3
totaal bestuur en ondersteuning 30 100 130 -63 618 555 -147 385 238
Overhead
0.4 loonkosten 88 88 20 20
0.4 inhuur personeel -75 -75 -250 -250 -250 -250
0.4 actualisatie dotatie voorziening -1 -1 -7 -7
0.4 Kempensamenwerking: bijdrage eenmalige kosten/ doorbelasting 7 7
0.4 Kempensamenwerking: restitutie bijdrage 2019 77 77 77 77
0.4 akoestisch optimaliseren kantoren -7 -7 -7 -7
0.4 bijdrage Rural Data Center -20 -20 -20 -20 -20 -20
0.4 taxatie opstalverzekering gebouwen -31 -31 -29 -29
0.4 juridische en advieskosten bestuurlijk gevoelige dossiers -60 -60 -61 -61
0.4 huren/werkplekvergoedingen 21 21 21 21
0.4 overige opbrengsten 19 19 21 21
0.4 kantinebenodigdheden 5 5 12 12
0.4 Bureau Inkoop & Aanbesteding: bestemming resultaat 2019 8 8 7 7
0.4 SSC BTW correctie -11 -11
0.4 P&O RTL 4 De helden van Nu -15 -15
0.4 projectkosten vitaliteit -3 3
0.4 bedrijfslunches 4 4 8 8
totaal overhead en ondersteuning organisatie -102 21 -81 -183 43 -140 -269 21 -248
Algemene dekkingsmiddelen
0.5 voorlopig resultaat NJN 2019 30 30
0.5 correctie incidenteel naar structureel 235 235
0.5 dividend BNG -89 -89
0.5 onderuitputting kapitaallasten (mip) 367 367 394 394
0.5 onderuitputting kapitaallasten projectnieuwbouw MFA 272 272 272 272
0.61 inhuur personeel project omzetting inhoud/oppervlakte -75 -75 -75 -75 -74 -74
0.7 algemene uitkering: actualisatie, sept. Circulaire, voorgaand jaar 1.030 1.030 1.085 1.085
0.9 vennootschapsbelasting: voorgaand jaar 2 2 2 2
totaal algemene dekkingsmiddelen 594 594 828 941 1.769 -72 1.085 1.013
Veiligheid
1.2 Toezicht en handhaving/ compensatiepakket coronacrisis -51 -51
totaal veiligheid -51 -51
Verkeer en vervoer
2.1 kosten aanleg voetpad t.b.v. Flexcampus -40 -40 -23 -23
2.1 kosten invordering degeneratievergoeding -10 -10 -22 -22
2.1 openbare verlichting: diverse -30 -30 -54 -54
2.1 evaluatie GVVP -25 -25 -13 -13 -19 -19
2.1 Voorb. proj. verkker en vervoer Kempenregio -13 -13
2.1 voorbereiding projecten N284: diverse -175 85 -90 -132 80 -52
totaal verkeer en vervoer -25 -25 -268 85 -183 -263 80 -183
Economie
3,1 vergoeding terrassen -11 -11
3.1 Kempische Industrieagenda -13 -13 -6 -6
3.1 afrekening Interreg subsidie 2018
3.1 update bedrijventerrein De Sleutel -20 -20 -40 -40 -9 -9
3.1 biodeiversiteit bedrijventerreinen: vrijval budget onderzoekskosten 10 10
3.2 vergoeding KBP secretariaat, administratie en archief 33 33 27 27
3.4 uitvoeringsprogramma Kempische Vrijetijdseconomie -113 -113 -23 -23
3.4 projectkosten onderzoek routestructuren -20 -20
3.4 regionale beleidsvisie uitbreidingen/ verplaatsingen toeristische bedrijven -10 -10 -3 -3
3.4 toeristenbelasting -416 -416 -424 -424
totaal economie -20 -20 -186 -394 -580 -41 -397 -438
Onderwijs
4.2 project nieuwbouw MFA: eenmalige kosten/ sloopkosten en afwaardering -143 -143 -143 -143 -119 -119
4.2 sloopkosten bestaand gebouw en tijdelijke huisvesting de Vest -350 -350 -245 -245
4.2 afwaardering boekwaarde de Vest -269 -269 -269 -269
4.2 bijdrage tijdelijke huisvesting Mariaschoool -55 -55 -55 -55
4.2 DDC afrekening 2016, 2018, 2019 -21 -21
4.3 BLV subsidie 2020 -18 18 -18 18
4.3 conciergevergoedingen 6 6 6 6
4.3 VVE/GOA: diverse -369 321 -48 -360 321 -39
totaal onderwijs -143 -143 -1.198 339 -859 -1.087 345 -742
Sport, cultuur en recreatie
5.1 uitvoeringsbudget sportbeleid -10 -10 -10 -10
5.1 projectkosten regionaal sportakkoord/uitkering -15 15 -7 15 8
5.1 uitvoeringskosten lokaal sportakkoord/uitkering -20 20 -11 20 9
5.1 sportpark Lemelvelden: dotatie voorziening -32 -32 -32 -32
5.2 sportvelden de Smagtenbocht: aanbrengen kantplanken kunstgrasvelden -30 -30 -28 -28
5.2 huuropbrengst sportvelden -31 -31 -21 -21
5.2 uitkering stimulering sport vorig jaar 27 27
5.2 bijdrage verhuurders sportacc. COVID-19 46 46
5.3 doorbelasting salarissen -50 -50 -95 -95
5.3 opbrengst verhuur sporthal -17 -17 -55 -55
5.3 vrijwilligersorganisaties -8 -8
5.5 monumenten: restitutie BRIM subsidie 2014-2019 -10 -10 -3 -3
5.5 monumenten: subsidie graanmolen Hapert 10 10 10 10
5.6 staangelden kermis -18 -18 -18 -18
5.7 eindafrekening gebiedscontract Kempenland II (STIKA) 8 8 8 8
5.7 openbaar groen: onderzoek ecologisch bermbeheer -12 -12 -12 -12 -7 -7
5.7 SNL aanvraag 2019 -13 -13
5.7 subsidie gebiedsontwikkeling Kroonvensche -300 300
5.7 gebiedsvisie de Groene Long -62 -62 -31 -31
totaal sport, cultuur en recreatie -44 -44 -231 -31 -262 -494 321 -173
Sociaal domein
6.1 mantelzorgondersteuning -38 -38
6.1 kinderopvang: diverse -119 -119 -1 -1
6.1 AMW: dak- en thuisloosheid -18 -18
6.1 AMW: stelpost compensatiepakket corona 1-2 -114 -114
6.1 ouderenbeleid: gemeentelijk ouderenconsulent -25 -25 -21 -21
6.1 mantelzorgbeleid -83 -83
6.1 gemeenschapshuizen: compensatiepakket coronacrisis -13 -13
6.1 extra kosten huisartsenpost Den Tref, wegens corona -7 -7 -7 -7
6.1 eenmalige subsidie MFA de Poel wegens aanvulling EV -27 -27 -9 -9
6.2 opbrengst verkoop spullen praktijkwinkel -5 -5 -2 -2
6.2 generalistenteam jeugd: stelpost compensatiepakket coronacrisis -29 -29
6.2 generalistenteam jeugd: doorbelasting MD -224 -224 -226 -226
6.3 tijdelijke regeling Tozo -3.912 3.912 -4.342 4.410 68
6.3 BUIG -127 -127 -127 -127 -154 -154
6.3 Gebundelde rijksuitkering Soza 91 91
6.4 bijdrage KempenPlus incidenteel -321 -321 -321 -321 -294 -294
6.4 WSW stelpost compensatiepakket coronacrisis -425 -425
6.4 uitvoering diverse taken Wmo: diverse 38 38 12 12 -47 -47
6.72 armoedebestrijding kinderen -19 -19 -19 -19
totaal sociaal domein -467 -467 -5.451 3.907 -1.544 -5.101 4.499 -602
Volksgezondheid en milieu
7.1 Basisgezondheidszorg: diverse -28 21 -48 21 -27 -48 21 -27
7.1 JGZ afrekening subsidie 2019 Zuidzorg 4 4 4 4
7.4 projectkosten intensivering toezicht veehouderij 32 32 32 32
7.4 milieubeheer: doorbelasting VTH -79 -79 -79 -79
7.4 project geluidsanering N284, Oude Provincialeweg -75 23 -52 -45 -45
7.4 kosten bestrijding ziekten en plagen -25 -25 -25 -25 -2 -2
7.4 ongediertebestrijding : bestrijding eikenprocessierups -71 -71 -85 -85
7,4 bijdrage ODZOB -32 -32 -32 -32 -40 -40
7.4 klimaatbeleid: diverse -200 -200 -567 276 -291 -134 276 142
7.4 uitvoering Klimaatakkoord: diverse -237 -237 -8 -8
7.4 opstellen warmtevisie -10 -10
totaal volksgezondheid en milieu -253 21 -225 -1.108 320 -788 -437 297 -140
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Prdening en Stedelijke Vernieuwing
8.1 ruimtelijke ordening: diverse -100 234 134 -67 -67
8.1 centrumvisie: advieskosten -25 -25 -20 -20
8.1 advieskosten vastgoedbeheer -65 -65 -54 -54
8.1 plattelandsontwikkeling: transitie landelijk gebied -10 -10 -10 -10
8.1 invoering/ implementatie omgevingswet -74 -74 -86 -86
8.3 duurzamheid: maatregelen omgeving windpark de Pals -50 -50
8.3 kwaliteit buitengebied: diverse -550 165 -385 -5 50 45
8.2 grondexploitaties: diverse winstuitnames 575 575 595 595 234 234
8.3 voorziening tekorten -135 -135 -162 -162
8.3 verkoop woningen Hapert/ Casteren -1.267 1.510 243 -1.270 1.494 223
8.3 huivesting vergunninghouders: gasverbruik -3 -3 -3 -3
8.3 plan de Biezen 2.1 -44 44 174 174
8.3 bijdrage bovenwijkse voorziening plan de Biezen 2.1 30 30 30 30
8.3 versnellen woningbouw -25 -25 -41 -41
8.3 onderzoeken CPO -23 -23 -14 -14
8.3 onderzoek langer thuis wonen -15 -15
8.3 Kwaliteit buitengebied: opbrengst uitbreiding bijgebouwen e.d. 50 50 43 43
totaal ruimtelijke ontwikkeling en beheer -635 820 185 -1.807 2.463 656 -1.442 1.711 268
Reserves
0.10 algemene reserve: diverse -446 225 -221 -489 2.848 2.358 -381 2.441 2.059
0,10 reserve afschrijving: diverse -710 -710 -710 -710
0.10 reserve grondexploitatie: vrijval surplus, winstuitnames, resultaat 2019 -575 12 -563 -904 -904 -543 -543
0.10 reserve bovenwijkse voorziening -30 -30 40 40 40 40
0.10 reserve kwaliteit buitengebied: diverse -215 550 335 -299 5 -294 -286 5 -281
0.10 reserve duurzaamheid: dekking omgeving de Pals 50 50
totaal reserves -1.266 837 -429 -2.402 2.893 490 -1.920 2.486 565
totaal incidentele lasten en baten -2.331 1.799 -525 -12.120 11.184 -937 -11.273 10.833 -442
( - = nadeel en + = voordeel)

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen

Informatie WNT

Terug naar navigatie - Informatie WNT

Met ingang van 1 januari 2013 is de Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) in werking getreden. Deze wet stelt grenzen aan de maximale bezoldiging voor topfunctionarissen en geeft beperkingen op het gebied van de onderdelen van het beloningspakket. De WNT is van toepassing op gemeente Bladel. Het voor gemeente Bladel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2020 € 201.000,-.

1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf 13e maand van de functievervulling

Terug naar navigatie - 1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf 13e maand van de functievervulling

Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt. In het verslagjaar hebben er bij de gemeente Bladel geen beloningen plaatsgevonden die hoger zijn dan de algemene maximale bezoldiging. De WNT voor de leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking wordt in navolgende onderverdeling toegelicht:

bedragen x € 1,- E. Mol J.v.d.Wiel F. Dirks
functiegegevens secretaris griffier griffier
aanvang en einde functievervulling in 2020 1/1 - 31/12 6/1 - 31/12
omvang dienstverband (als deelfactor in fte) 1,0 1,0
dienstbetrekking ja ja
bezoldiging:
- beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 99.002 65.554
- beloningen betaalbaar op termijn 17.598 10.741
subtotaal 116.600 76.295 0
individueel toepasselijke bezoldidingsmaximum 201.000 113.432
-/- onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag n.v.t. n.v.t.
bezoldiging 116.600 76.295 0
het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaanan n.v.t. n.v.t.
toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t.
gegevens 2019
aanvang en einde functievervulling in 2019 1/1 - 31/12 1/1 - 1/6
omvang dienstverband (als deelfactor in fte) 1,0 1,0
dienstbetrekking ja ja
bezoldiging:
- beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 96.012 35.166
- beloningen betaalbaar op termijn 16.578 6.056
subtotaal 112.590 0 41.222
individueel WNT-maximum 2019 194.000 189.000
bezoldiging 112.590 0 41.222

1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaanden 1 t/m 12

Terug naar navigatie - 1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaanden 1 t/m 12

In het verslagjaar hebben er bij de gemeente Bladel geen beloningen plaatsgevonden die hoger zijn dan de algemene maximale bezoldiging. De WNT voor de leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking wordt in navolgende onderverdeling toegelicht:

bedragen x € 1,- S. Verouden
functiegegevens wnd griffier
kalenderjaar 2020 2019
periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang - einde) 1/1 - 1/9 14/1 - 1/12
aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 8 12
omvang dienstverband in uren per kalenderjaar 32 n.v.t.
individueel toepasselijke bezolgingsmaximum
maximum uurtarief in het kalenderjaar 193 187
maxima op basis van de normbedragen per maand 201.400 273.000
individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 474.400
bezoldiging
werkelijk uurtarief lager dan het (gemiddeld) maximum uurtarief? ja
bezoldiging in de betreffende periode 2.692 48.777
totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 51.469
minus onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag n.v.t.
totaal bezoldiging, exclusief btw 51.469
reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t. n.v.t.
toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t.

1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700

Terug naar navigatie - 1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700

De totale bezoldiging van een topfunctionaris inclusief degene die op grond van zijn/haar voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris wordt aangemerkt, voor al zijn/haar functies bij één WNT-instelling en eventuele aan deze WNT-instelling gelieerde rechtspersonen (uitsluitend te verantwoorden indien en voor zover er sprake is bij een topfunctionaris van bezoldiging voor andere werkzaamheden dan die als topfunctionaris bij de WNT-instelling en/of bezoldiging uit hoofde van werkzaamheden bij gelieerde rechtspersonen). Niet van toepassing.

1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700 waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is

Terug naar navigatie - 1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700 waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is

In het geval een leidinggevende topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700, op of na 1-1-2018 met een WNT-instelling een dienstbetrekking aangaat en hij/zij bij een of meer andere WNT-instellingen reeds een dienstbetrekking heeft als topfunctionaris, niet zijnde een toezichthoudende topfunctionaris, zijn bepaalde of alle onderdelen van deze tabel van toepassing. Indien van toepassing kan het betreffende tabelonderdeel dienen als aanvulling op tabel 1a. Dit geldt in voorkomende gevallen ook voor diegene die op grond van zijn/haar voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris wordt aangemerkt met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700. Niet van toepassing.

1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is

Terug naar navigatie - 1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is

In het geval een leidinggevende topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder, op of na 1-1-2018 met een WNT-instelling een dienstbetrekking aangaat en hij/zij bij een of meer andere WNT-instellingen reeds een dienstbetrekking heeft als topfunctionaris, niet zijnde een toezichthoudende topfunctionaris, zijn bepaalde of alle onderdelen van deze tabel van toepassing. Indien van toepassing kan het betreffende tabelonderdeel dienen als aanvulling op tabel 1d, Dit geldt in voorkomende gevallen ook voor diegene die op grond van zijn/haar voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris wordt aangemerkt met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder. Niet van toepassing.