Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn.”
De gemeente is een inkomens bestedende huishouding. Omdat het gaat om de besteding van publiek geld is het van vitaal belang dat de baten, lasten en vermogensmutaties rechtmatig tot stand komen.
Begrotingsoverschrijdingen zijn strikt formeel onrechtmatig. Er zijn een aantal verschillende begrotingsoverschrijdingen te onderscheiden. De accountant kan de onrechtmatigheden, zoals genoemd in kolom b. betrekken bij zijn oordeel. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen, volgens de commissie BBV, ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:
cat.nr | begrotingsoverschrijding door: |
onrechtmatig (telt niet mee voor oordeel) |
onrechtmatig (telt wel mee voor oordeel) |
1 | Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten of kostendekkende omzet. | onrechtmatig | |
2 | Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. | onrechtmatig | |
3 | Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. | onrechtmatig | |
4 | Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. | onrechtmatig | |
5 |
Budgetoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingswijziging is ingediend. | onrechtmatig | |
6 | Budgetoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt. - 6a. geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar - 6b. geconstateerd na verantwoordingsjaar |
onrechtmatig |
onrechtmatig |
7 | Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere kapitaallasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. - 7a. jaar van investeren - 7b. kapitaallasten in latere jaren |
onrechtmatig |
onrechtmatig |
De begroting 2020 is op het niveau van de hoofdtaakvelden door de raad vastgesteld, zodat voor budgetoverschrijdingen op het niveau van het hoofdtaakveld goedkeuring moet worden gevraagd. Om te voldoen aan het begrotingsrechtmatigheidscriterium worden de volgende budgetoverschrijdingen van de lasten ten opzichte van de begroting gemeld (inclusief reserves).
In onderstaand tabel is per hoofdtaakveld de lastenoverschrijding ten opzichte van de begroting per “soort” begrotingsafwijking weergegeven. De toelichting per “soort” begrotingsafwijking is hiervoor weergegeven.
Aangezien een lastenoverschrijding op hoofdtaakveldniveau een saldo is van meerdere hoofdtaakveldonderdelen, is het mogelijk dat de nadere uitsplitsing van de overschrijdingen kan leiden tot een hoger bedrag aan overschrijdingen dan het saldo op het hoofdtaakveld. Op bepaalde hoofdtaakveldonderdelen zijn ook lagere lasten dan begroot gerealiseerd. Deze zijn in het kader van de beoordeling van de begrotingsrechtmatigheid buiten beschouwing gelaten tenzij deze relevant zijn voor de beoordeling.
omschrijving beleidsvelden | begroting 2020 na wijz. | rekening 2020 | begrotingsafwijking | lasten | ||||||||||||
overschrijding | ||||||||||||||||
(bedragen x € 1.000,-) | totaal lasten | totaal baten | saldo | totaal lasten | totaal baten | saldo | totaal lasten | totaal baten | saldo | > € 10.000,- | ||||||
bestuur en ondersteuning | -1.655 | 988 | -667 | -1.605 | 790 | -815 | 50 | -198 | -148 | |||||||
overhead en ondersteuning organisatie | -5.846 | 276 | -5.570 | -5.209 | 261 | -4.948 | 637 | -15 | 622 | |||||||
algemene dekkingsmiddelen | -857 | 37.912 | 37.055 | -1.186 | 37.981 | 36.795 | -329 | 69 | -260 | -329 | ||||||
veiligheid | -1.788 | 109 | -1.679 | -1.686 | 112 | -1.574 | 102 | 3 | 105 | |||||||
verkeer en vervoer | -2.797 | 199 | -2.598 | -2.680 | 238 | -2.442 | 117 | 39 | 156 | |||||||
economie | -765 | 907 | 142 | -613 | 894 | 281 | 152 | -13 | 139 | |||||||
onderwijs | -3.785 | 648 | -3.137 | -3.645 | 620 | -3.025 | 140 | -28 | 112 | |||||||
sport, cultuur en recreatie | -4.547 | 644 | -3.903 | -4.560 | 987 | -3.573 | -13 | 343 | 330 | -13 | ||||||
sociaal domein | -25.408 | 6.635 | -18.773 | -25.467 | 7.389 | -18.078 | -59 | 754 | 695 | -59 | ||||||
volksgezondheid en milieu | -6.135 | 4.588 | -1.547 | -5.901 | 4.729 | -1.172 | 234 | 141 | 375 | |||||||
VHROSV | -6.774 | 6.639 | -135 | -6.727 | 6.288 | -439 | 47 | -351 | -304 | |||||||
Totaal (exclusief reserves) | -60.357 | 59.545 | -812 | -59.279 | 60.289 | 1.010 | 1.078 | 744 | 1.822 | -401 | ||||||
reserves | -2.716 | 3.650 | 934 | -2.342 | 3.243 | 901 | 374 | -407 | -33 | |||||||
Totaal (inclusief reserves) | -63.073 | 63.195 | 122 | -61.621 | 63.532 | 1.911 | 1.452 | 337 | 1.789 | -401 | ||||||