1. Blz. 1 Begroting 2023
    1. Blz. 2 Begroting 2023
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 1. Inleiding
        1. Blz. 5 Voorwoord
          1. Blz. 6 Voorwoord
          2. Blz. 7 Opbouw van de begroting
          3. Blz. 8 Lastendruk
          4. Blz. 9 Slot
      2. Blz. 10 2. Begroting op hoofdlijnen
        1. Blz. 11 Begroting op hoofdlijnen: kosten
        2. Blz. 12 Begroting op hoofdlijnen: opbrengsten
        3. Blz. 13 Wat betalen de inwoners?
      3. Blz. 14 3. Uitkomsten begroting 2023
        1. Blz. 15 Voorwoord
        2. Blz. 16 Vertrekpunt meerjarenperspectief in bestaand beleid
        3. Blz. 17 Collegeprogramma 2022-2026
        4. Blz. 18 Meerjarenprogramma 2022-2026
        5. Blz. 19 Mutaties meerjarenprogramma 2022-2026
        6. Blz. 20 Het meerjarenperspectief totaal
      4. Blz. 21 4.0 Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 22 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 23 Betrokkenheid en dienstverlening zijn vanuit de gemeente uitgangspunt voor deze relatie.
            1. Blz. 24 Financieel gezonde gemeente
            2. Blz. 25 Rechtmatigheidsverantwoording college
            3. Blz. 26 We willen actief, duidelijk en open communiceren met iedereen die iets met de gemeente Bladel te maken heeft.
        2. Blz. 27 Wat weten we nog meer?
        3. Blz. 28 Meerjarenprogramma
        4. Blz. 29 Toelichting meerjarenprogramma
        5. Blz. 30 Ontwikkelingen
        6. Blz. 31 Verbonden partijen (zie paragraaf verbonden partijen)
        7. Blz. 32 Wat mag het kosten?
      5. Blz. 33 4.1 Veiligheid
        1. Blz. 34 Preventie en vergunningverlening
          1. Blz. 35 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 36 We verbeteren de veiligheid in de gemeente Bladel en het vergroten van het gevoel van veiligheid van de inwoners en bezoekers van de gemeente.
              1. Blz. 37 Brandveiligheid
              2. Blz. 38 Cybercrime en cybersecurity
              3. Blz. 39 Georganiseerde criminaliteit
              4. Blz. 40 High Impact Crimes (HIC)
              5. Blz. 41 Jeugd in relatie tot overlast, criminaliteit en middelengebruik
              6. Blz. 42 Polarisatie, radicalisering en maatschappelijke onrust
              7. Blz. 43 Sociale veiligheid
              8. Blz. 44 Verbinding zorg en veiligheid
        2. Blz. 45 Handhaving
          1. Blz. 46 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 47 Veiligheidsbeleid is onlosmakelijk verbonden met een gedegen, consequente integrale handhaving
              1. Blz. 48 Repressief handhaven
        3. Blz. 49 Beleidskaders
        4. Blz. 50 Wat weten we nog meer?
        5. Blz. 51 Meerjarenprogramma
        6. Blz. 52 Toelichting meerjarenprogramma
        7. Blz. 53 Verbonden Partijen
        8. Blz. 54 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 55 4.2 Verkeer en vervoer
        1. Blz. 56 Verkeer en vervoer
        2. Blz. 57 Infrastructuur
          1. Blz. 58 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 59 Het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. Wij beheren de openbare ruimte volgens de kernbegrippen veilig, heel en schoon.
              1. Blz. 60 Aanpassing Oude Provincialeweg Hapert
              2. Blz. 61 Energietransitie - Elektriciteit: We brengen onze infrastructuur op orde voor de toekomstige ontwikkelingen rond de opwekking van energie.
              3. Blz. 62 Realiseren de Hoeve Netersel
              4. Blz. 63 Uitvoering geven aan de nieuwe verkeersvisie
              5. Blz. 64 Uitvoering herinrichting N284
              6. Blz. 65 Verbetering/gepland groot onderhoud wegen 2022-2026
              7. Blz. 66 Verbreden bestaande recreatieve fietspaden Cartierheide
              8. Blz. 67 Vervanging openbare verlichting 2022-2026
        3. Blz. 68 Gedrag/Gebruik Infrastructuur
          1. Blz. 69 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 70 Energietransitie - In 2030 is een reductie van 4.132 ton CO2 emissie behaald binnen deze sector t.o.v. 2020.
              1. Blz. 71 Uitvoering geven aan de energietransitie voor verkeer en vervoer
            2. Blz. 72 Het stimuleren van verantwoord, veilig en slim gebruik van de infrastructuur en openbare ruimte.
              1. Blz. 73 De herinrichting van N284
              2. Blz. 74 Het uitvoeringsprogramma bij de nieuwe verkeersvisie
              3. Blz. 75 Realiseren van schoolzones
            3. Blz. 76 Het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid in het ‘daily urban system’ van de regio.
              1. Blz. 77 Lanceren meerij-app
              2. Blz. 78 Regiobreed inzetten op maatregelen op het gebied van fiets, OV, auto, smart mobility en multimodaliteit/knooppunten
              3. Blz. 79 Snelfietsroute Reusel-Eersel-Veldhoven aanleggen tot aan stedelijk gebied
        4. Blz. 80 Beleidskaders
        5. Blz. 81 Wat weten we nog meer?
        6. Blz. 82 Meerjarenprogramma
        7. Blz. 83 Toelichting meerjarenprogramma
        8. Blz. 84 Ontwikkelingen
        9. Blz. 85 Wat mag het kosten?
      7. Blz. 86 4.3 Economie
        1. Blz. 87 Economie
        2. Blz. 88 Economische ontwikkeling, Infrastructuur en Organisatie
          1. Blz. 89 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 90 Verduurzaming bedrijven
              1. Blz. 91 Energietransitie - In 2030 is een reductie van 6.900 ton CO2 gerealiseerd ten opzichte van 2020 in de sector Industrie.
            2. Blz. 92 We zijn en blijven een topregio met een uitstekend internationaal vestigingsklimaat (Bladel- Brabantse Kempen- Brainport).
            3. Blz. 93 Vestigingsklimaat en Infrastructuur
              1. Blz. 94 Bereikbaarheid en Mobiliteit
              2. Blz. 95 Talentontwikkeling
              3. Blz. 96 Triple helix samenwerking
            4. Blz. 97 Vitale en toekomstbestendige Kempische bedrijventerreinenmarkt
              1. Blz. 98 Aantrekkelijke en duurzame bedrijventerreinen in gemeente Bladel
              2. Blz. 99 Nieuw aanbod van bedrijfskavels in de Kempen
            5. Blz. 100 Behoud voorzieningenniveau
              1. Blz. 101 Creëren van een centrumgevoel
              2. Blz. 102 Optimale randvoorwaarden voor centrumgebieden realiseren
              3. Blz. 103 Realiseren compacte winkelgebieden Hapert en Bladel
              4. Blz. 104 Reduceren m2 detailhandel buiten winkelgebieden
        3. Blz. 105 Promotie / Vrijetijdseconomie
          1. Blz. 106 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 107 De Brabantse Kempen is in 2026 een toeristisch en recreatief onderscheidende regio met grote naamsbekendheid in Nederland, België en Duitsland.
              1. Blz. 108 Regiopromotie
              2. Blz. 109 Uitvoeringsprogramma vrijetijdseconomie (VTE)
          2. Blz. 110 Wat weten we nog meer?
        4. Blz. 111 Beleidskaders
        5. Blz. 112 Wat weten we nog meer?
        6. Blz. 113 Prestatie-indicatoren
        7. Blz. 114 Meerjarenprogramma
        8. Blz. 115 Toelichting meerjarenprogramma
        9. Blz. 116 Verbonden partijen
        10. Blz. 117 Ontwikkelingen
        11. Blz. 118 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 119 4.4 Onderwijs
        1. Blz. 120 Onderwijs
        2. Blz. 121 Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 122 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 123 Zorgen voor onderwijshuisvesting in gezonde, veilige en stimulerende gebouwen. We streven ernaar dit zo dicht mogelijk in de eigen leefomgeving van het kind te bieden
              1. Blz. 124 Uitvoering geven aan het strategische huisvestingsplan
        3. Blz. 125 Onderwijs- en leerlingzaken
          1. Blz. 126 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 127 Leerlingenvervoer
            2. Blz. 128 Leerplicht
            3. Blz. 129 Participatie (o.a. Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB), volwasseneneducatie / laaggeletterdheid, en voorschoolse voorzieningen)
              1. Blz. 130 Laaggeletterdheid
              2. Blz. 131 Voorschoolse voorziening educatie (vve)
              3. Blz. 132 Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
          2. Blz. 133 Wat weten we nog meer?
        4. Blz. 134 Beleidskaders
        5. Blz. 135 Meerjarenprogramma
        6. Blz. 136 Toelichting meerjarenprogramma
        7. Blz. 137 Verbonden partijen
        8. Blz. 138 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 139 4.5 Sport, Cultuur en Recreatie
        1. Blz. 140 Sport, Cultuur en Recreatie
        2. Blz. 141 Sport en bewegen
          1. Blz. 142 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 143 Het mogelijk maken van een levenlang plezier aan sporten en bewegen in een inclusieve sport- en beweegomgeving, zowel individueel als in verenigingsverband.
              1. Blz. 144 Aanleg kunstgras voetbalveld op sportpark Hapert
              2. Blz. 145 Fusie korfbalverenigingen Hapert en Hoogeloon
              3. Blz. 146 Herontwikkeling sportpark Casteren
              4. Blz. 147 Herontwikkeling sportpark Netersel
              5. Blz. 148 Het stimuleren van burgerinitiatieven gericht op speelvoorzieningen
              6. Blz. 149 Uitvoering van het sportakkoord 2020 t/m 2022 (Kempenbreed)
              7. Blz. 150 Vergroten toegankelijkheid bij vervanging van speeltoestellen
          2. Blz. 151 Wat weten we nog meer?
          3. Blz. 152 Beleidskaders
        3. Blz. 153 Cultuur
          1. Blz. 154 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 155 Beschermen van het cultuurhistorische erfgoed van Bladel
            2. Blz. 156 Verbinding en samenwerking stimuleren tussen culturele organisaties en verenigingen onderling en met andere disciplines.
              1. Blz. 157 Uitvoering geven aan de aansturing van de combinatiefunctionaris cultuur
              2. Blz. 158 Realiseren uitvoeringsprogramma cultuur
          2. Blz. 159 Beleidskaders
        4. Blz. 160 Meerjarenprogramma
        5. Blz. 161 Toelichting meerjarenprogramma
        6. Blz. 162 Verbonden partijen
        7. Blz. 163 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 164 4.6 Sociaal Domein
        1. Blz. 165 Sociaal Domein
        2. Blz. 166 Participatie
          1. Blz. 167 Maatschappelijk effect
          2. Blz. 168 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 169 Algemeen toegankelijke individuele ondersteuning, zoals cliëntondersteuning, maatjesprojecten en maatschappelijk werk
            2. Blz. 170 Arbeidsparticipatie: Kempenplus & Praktijkhuis Bladel
              1. Blz. 171 Gefaseerde implementatie Garantiebanenproject Bladel
              2. Blz. 172 Implementatie Wet Inburgering
              3. Blz. 173 Praktijkhuis Bladel
              4. Blz. 174 Voortzetten en zo nodig bijstellen trainings- en diagnose traject TalentPlus
              5. Blz. 175 Voortzetten werkwijze Social Return
            3. Blz. 176 Mantelzorg
            4. Blz. 177 Voorliggende voorzieningen zoals indicatievrije inloop en dagopvang
              1. Blz. 178 Evaluatie invulling indicatievrije inloop
          3. Blz. 179 Beleidskaders
        3. Blz. 180 Wmo
          1. Blz. 181 Doel
          2. Blz. 182 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 183 Complexe casuïstiek
            2. Blz. 184 Maatwerkdienstverlening 18+
              1. Blz. 185 Wmo Begeleiding
              2. Blz. 186 Wmo Beschermd Wonen
            3. Blz. 187 Zorgloket
          3. Blz. 188 Beleidskaders
        4. Blz. 189 Inkomensregelingen
          1. Blz. 190 Doel
          2. Blz. 191 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 192 Armoedebestrijding
              1. Blz. 193 Uitvoering geven aan de kadernota armoedebestrijding
          3. Blz. 194 Beleidskaders
          4. Blz. 195 Ontwikkelingen
        5. Blz. 196 Jeugd
          1. Blz. 197 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 198 Kinderen en jongeren met problemen ontvangen op tijd goede en effectieve jeugdhulp zodat ze veilig, gezond en kansrijk opgroeien
              1. Blz. 199 Evaluatie en actualisatie meerjarenbeleidskader jeugd
              2. Blz. 200 In het meerjarenbeleidskader jeugdhulp in de Kempen 2020-2024 zijn per actielijn activiteiten uitgewerkt om het doel te kunnen bereiken.
              3. Blz. 201 Uitvoering geven aan de beleidsnotitie Kempenbranie
          2. Blz. 202 Beleidskaders
          3. Blz. 203 Wat weten we nog meer?
        6. Blz. 204 Vrijwilligers
          1. Blz. 205 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 206 Stimuleren, faciliteren en ondersteunen van vrijwilligersorganisaties en de individuele vrijwilliger om het sociale karakter van Bladel in stand te houden
              1. Blz. 207 Uitvoering geven aan het vrijwilligersbeleid 2019+
          2. Blz. 208 Beleidskaders
        7. Blz. 209 Wat weten we nog meer?
        8. Blz. 210 Meerjarenprogramma
        9. Blz. 211 Toelichting meerjarenprogramma
        10. Blz. 212 Verbonden partijen
        11. Blz. 213 Ontwikkelingen
        12. Blz. 214 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 215 4.7 Volksgezondheid en Milieu
        1. Blz. 216 Volksgezondheid en Milieu
        2. Blz. 217 Volksgezondheid
          1. Blz. 218 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 219 Bladel Gezond! is kort en krachtig de ambitie van de gemeente Bladel
              1. Blz. 220 Het actualiseren van het lokaal gezondheidsbeleid (LGB)
              2. Blz. 221 Uitvoeren van het project voor het tegengaan van normalisering (en bespreekbaar maken) van drugsgebruik samen met onze partners
              3. Blz. 222 Het Kempisch Preventieakkoord evalueren
              4. Blz. 223 Een Kansrijke Start in de Kempen
          2. Blz. 224 Beleidskaders
        3. Blz. 225 Riolering
          1. Blz. 226 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 227 Volledig voorzien in de wettelijke taakstelling voor zorgplicht op het gebied van afvalwater, hemelwater en grondwater, waardoor er geen water in gebouwen of woningen komt. Klimaatadaptatie en burgerparticipatie zijn expliciet onderdeel hiervan.
              1. Blz. 228 Invulling van klimaatadaptatie, door betere waterstructuren aan te leggen
              2. Blz. 229 Klimaatadaptatie door participatie
              3. Blz. 230 Uitvoeringsplan GRP 2021-2025
              4. Blz. 231 Tussenevaluatie GRP 2021-2025
          2. Blz. 232 Beleidskaders
        4. Blz. 233 Duurzaam grondstoffengebruik/afval
          1. Blz. 234 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 235 Zoveel mogelijk afgedankte materialen van een zo goed mogelijke kwaliteit gescheiden inzamelen en daarmee tegelijkertijd de hoeveelheid restafval (nog) verder terugdringen en dat alles tegen zo laag mogelijke kosten.
              1. Blz. 236 Een gezamenlijk grondstoffencentrum realiseren
          2. Blz. 237 Beleidskaders
          3. Blz. 238 Wat weten we nog meer?
        5. Blz. 239 Kwaliteit van de leefomgeving
          1. Blz. 240 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 241 Een goed woon en leefklimaat en een aantrekkelijke, toekomstbestendige omgeving voor onze inwoners.
              1. Blz. 242 Beweegvriendelijke omgeving
              2. Blz. 243 De taken die naar ons toekomen met de omgevingswet op het gebied van de Wet Bodembescherming borgen in onze werkzaamheden.
          2. Blz. 244 Beleidskaders
        6. Blz. 245 Klimaat
          1. Blz. 246 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 247 Energietransitie
              1. Blz. 248 Het uitvoeringsprogramma klimaat en energie
            2. Blz. 249 Klimaatadaptatie
              1. Blz. 250 Uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie opstellen
          2. Blz. 251 Beleidskaders
          3. Blz. 252 Wat weten we nog meer?
        7. Blz. 253 Wat weten we nog meer?
        8. Blz. 254 Meerjarenprogramma
        9. Blz. 255 Toelichting meerjarenprogramma
        10. Blz. 256 Verbonden partijen
        11. Blz. 257 Wat mag het kosten?
      12. Blz. 258 4.8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 259 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing
        2. Blz. 260 Bebouwd
          1. Blz. 261 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 262 Energietransitie - We willen een emissiereductie voor de sector gebouwde omgeving behalen van 6.500 ton CO2.
              1. Blz. 263 Uitvoering geven aan de energietransitie voor de bebouwde omgeving
            2. Blz. 264 Het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit en doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke behoeften.
              1. Blz. 265 Nieuwe ontwikkelingen
              2. Blz. 266 Voorbereiden invoering Omgevingswet
              3. Blz. 267 We actualiseren het bestemmingsplan voor het buitengebied
              4. Blz. 268 Woningbouwprogramma
              5. Blz. 269 Evaluatie en actualisatie Kempische en Bladelse woonvisie
              6. Blz. 270 Huisvesting statushouders
              7. Blz. 271 Realisatie Gemeenschapshuis aan de Markt
              8. Blz. 272 Accommodatiecarrousel
              9. Blz. 273 Posthofontwikkeling
          2. Blz. 274 Beleidskaders
          3. Blz. 275 Wat weten we nog meer?
        3. Blz. 276 Onbebouwd
          1. Blz. 277 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 278 Energietransitie - Landbouw en natuur: Reductie emissie broeikasgassen van 1.500 ton CO2 in 2030 ten opzichte van 2020.
              1. Blz. 279 We werken aan de reductie van broeikasgassen.
            2. Blz. 280 We verhogen biodiversiteit door systeemherstel in het buitengebied.
              1. Blz. 281 Het landschapsbeleidsplan en landschapsontwikkelplan worden meegenomen in de nieuwe omgevingsvisie
              2. Blz. 282 Realisatie Natuurnetwerk (NNB)
              3. Blz. 283 Verbinding centrum Bladel met de Groene Long
              4. Blz. 284 Verhogen biodiversiteit
              5. Blz. 285 Verhogen waterstanden in natuurgebieden
              6. Blz. 286 Verminderen stikstofdepositie
          2. Blz. 287 Beleidskaders
          3. Blz. 288 Wat weten we nog meer?
        4. Blz. 289 Wat weten we nog meer?
        5. Blz. 290 Meerjarenprogramma
        6. Blz. 291 Toelichting meerjarenprogramma
        7. Blz. 292 Verbonden partijen
        8. Blz. 293 Ontwikkelingen
        9. Blz. 294 Wat mag het kosten?
      13. Blz. 295 4.9 Overhead en ondersteuning organisatie
        1. Blz. 296 Overhead en ondersteuning organisatie
        2. Blz. 297 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 298 De gemeentelijke bedrijfsvoering volgt en anticipeert op ontwikkelingen in de maatschappij, door de optimale ondersteuning van het primaire proces. De relatie van bedrijfsvoering met het primaire proces kenmerkt zich als een ‘klant-leverancier'
            1. Blz. 299 Strategisch HR beleid
            2. Blz. 300 Administratieve organisatie / interne financiële beheersing
        3. Blz. 301 Wat weten we nog meer?
        4. Blz. 302 Meerjarenprogramma
        5. Blz. 303 Toelichting op meerjarenprogramma
        6. Blz. 304 Verbonden partijen (zie paragraaf verbonden partijen)
        7. Blz. 305 Ontwikkelingen
        8. Blz. 306 Wat mag het kosten?
      14. Blz. 307 4.10 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 308 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        2. Blz. 309 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 310 Voorzieningenniveau in evenwicht met beschikbare middelen.
            1. Blz. 311 Belastingen en andere baten heffen om ambities waar te maken.
            2. Blz. 312 Een goede risicobeheersing en een weerstandsvermogen van voldoende omvang om de risico’s op te kunnen vangen.
            3. Blz. 313 Een reëel en structureel sluitende begroting.
        3. Blz. 314 Beleidskaders
        4. Blz. 315 Wat weten we nog meer?
        5. Blz. 316 Meerjarenprogramma
        6. Blz. 317 Toelichting meerjarenprogramma
        7. Blz. 318 Verbonden partijen (zie § verbonden partijen)
        8. Blz. 319 Wat mag het kosten?
    3. Blz. 320 5. Paragrafen
      1. Blz. 321 5.1 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 322 Beleid voor risicomanagement
        2. Blz. 323 Risicoprofiel
        3. Blz. 324 Risico-inventarisatie
        4. Blz. 325 Financiële indicatie risico-inventarisatie en -kwantificering
        5. Blz. 326 Weerstandsvermogen
        6. Blz. 327 Kengetallen en de signaleringswaarde
        7. Blz. 328 Financiële kengetallen
        8. Blz. 329 Conclusie houdbare financiële positie
      2. Blz. 330 5.2 Lokale heffingen
        1. Blz. 331 Voorwoord
        2. Blz. 332 Algemene uitgangspunten
        3. Blz. 333 Ongebonden heffingen
        4. Blz. 334 - Onroerende zaakbelastingen
        5. Blz. 335 - Toeristenbelasting
        6. Blz. 336 Gebonden heffingen
        7. Blz. 337 - Bedrijven InvesteringsZone (BIZ) belasting
        8. Blz. 338 - Rioolheffing
        9. Blz. 339 - Afvalstoffenheffing
        10. Blz. 340 - Leges
        11. Blz. 341 Leges onderbouwing
        12. Blz. 342 Kruissubsidiëring
        13. Blz. 343 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
        14. Blz. 344 Aanslagoplegging gemeentelijke belastingen 2023
      3. Blz. 345 5.3 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 346 Voorwoord
        2. Blz. 347 Organisatiebeleid
        3. Blz. 348 Verbonden partijen
      4. Blz. 349 5.4 Financiering
        1. Blz. 350 Inleiding
        2. Blz. 351 Risicobeheer
        3. Blz. 352 Kasgeldlimiet
        4. Blz. 353 Renterisiconorm
        5. Blz. 354 Liquiditeitsrisico's
        6. Blz. 355 Risico's op verstrekte gemeentegaranties
        7. Blz. 356 Debiteurenrisico's
        8. Blz. 357 Renteresultaat
        9. Blz. 358 Overige informatie
      5. Blz. 359 5.5 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 360 Onderhoud kapitaalgoederen
      6. Blz. 361 5.6 Grondbeleid
        1. Blz. 362 Inleiding
        2. Blz. 363 Visie op grondbeleid
        3. Blz. 364 Gevoeligheidsanalyse
        4. Blz. 365 Risicobeheer
        5. Blz. 366 Tussentijdse winsten
        6. Blz. 367 BBV-verslaggeving regels rondom grondexploitaties
        7. Blz. 368 Bouwgrond in exploitaties (BIE)
        8. Blz. 369 Gronden (materiële vaste activa)
        9. Blz. 370 Toekomstige (in voorbereiding zijnde) grondexploitaties
        10. Blz. 371 Gevolgen Stikstofbesluit en PFAS / Coronacrisis
        11. Blz. 372 Algemene reserve grondexploitaties
      7. Blz. 373 5.7 Verbonden partijen
        1. Blz. 374 Inleiding
        2. Blz. 375 Visie op verbonden partijen
        3. Blz. 376 Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen
        4. Blz. 377 Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
        5. Blz. 378 Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
        6. Blz. 379 Metropoolregio Eindhoven
        7. Blz. 380 KempenPlus
        8. Blz. 381 Kempisch bedrijvenpark
        9. Blz. 382 Samenwerking Kempengemeenten
        10. Blz. 383 Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
        11. Blz. 384 Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
        12. Blz. 385 Stichting Huis van de Brabantse Kempen
        13. Blz. 386 Privaatrechtelijke verbondenheden
        14. Blz. 387 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        15. Blz. 388 NV Brabant Water
        16. Blz. 389 Coöperatieve Bosgroep Zuid Nederland U.A.
    4. Blz. 390 6. Financiële begroting
      1. Blz. 391 6.1 Toelichting begroting (baten en lasten)
        1. Blz. 392 Toelichting op overzicht baten en lasten
      2. Blz. 393 6.2 Overzicht geraamde baten en lasten op hoofdtaakniveau
        1. Blz. 394 Overzicht geraamde baten en lasten
      3. Blz. 395 6.3 Overzicht incidentele baten en lasten
        1. Blz. 396 Overzicht incidentele baten en lasten
      4. Blz. 397 6.4 Overzicht reserves
        1. Blz. 398 Overzicht reserves
        2. Blz. 399 Algemene reserve
        3. Blz. 400 Bestemmingsreserves
        4. Blz. 401 Reserve kapitaallasten investeringen
        5. Blz. 402 Algemene reserve grondexploitaties
        6. Blz. 403 Reserve bovenwijkse voorzieningen
        7. Blz. 404 Reserve duurzaamheid
        8. Blz. 405 Reserve ruimtelijke kwaliteit buitengebied
        9. Blz. 406 Reserve generatiepact
        10. Blz. 407 Recapitulatie reserves
      5. Blz. 408 6.5 Overzicht voorzieningen
        1. Blz. 409 Voorzieningen
        2. Blz. 410 Voorzieningen voor risico's ter zake van verplichtingen en verliezen
        3. Blz. 411 Voorzieningen voor verplichtingen en verliezen die redelijkerwijs te schatten zijn
        4. Blz. 412 Voorziening dubieuze debiteuren (incl. KempenPlus)
        5. Blz. 413 Voorziening wethouderspensioenen
        6. Blz. 414 Voorziening wachtgeldverplichtingen voormalige wethouders
        7. Blz. 415 Voorzieningen voor vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven
        8. Blz. 416 Verliezen voor gelijkmatige verdeling van lasten
        9. Blz. 417 Voorziening onderhoud wegen
        10. Blz. 418 Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen
        11. Blz. 419 Voorzieningen wegens van derden verkregen middelen
        12. Blz. 420 Egalisatie voorziening afvalstoffenheffing
        13. Blz. 421 Egalisatie voorziening riolering
        14. Blz. 422 Recapitulatie voorzieningen
      6. Blz. 423 6.6 Investeringen
        1. Blz. 424 Investeringen
      7. Blz. 425 6.7 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 426 Geprognosticeerde meerjarenbalans
      8. Blz. 427 6.8 Emu-saldo
        1. Blz. 428 Emu-saldo
      9. Blz. 429 6.9 Stille reserves
        1. Blz. 430 Stille reserves
      10. Blz. 431 6.10 Langlopende financiële rechten en verplichtingen
        1. Blz. 432 Langlopende financiële rechten en verplichtingen
    5. Blz. 433 Bijlagen
      1. Blz. 434 Bijlagen
        1. Blz. 435 1. Overzicht geraamde baten en lasten per (hoofd-)taakveld
        2. Blz. 436 2. Meerjarenprogramma 2022-2026
        3. Blz. 437 3. Prognose verloop algemene reserve
        4. Blz. 438 4. Subsidiejaarprogramma welzijn 2023
        5. Blz. 439 5. Woningbouwprogramma
        6. Blz. 440 6. Afkortingenlijst
    6. Activiteiten
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap