Begroting 2023
|
Blz. 1
|
Begroting 2023
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
1. Inleiding
|
Blz. 4
|
Voorwoord
|
Blz. 5
|
Voorwoord
|
Blz. 6
|
Opbouw van de begroting
|
Blz. 7
|
Lastendruk
|
Blz. 8
|
Slot
|
Blz. 9
|
2. Begroting op hoofdlijnen
|
Blz. 10
|
Begroting op hoofdlijnen: kosten
|
Blz. 11
|
Begroting op hoofdlijnen: opbrengsten
|
Blz. 12
|
Wat betalen de inwoners?
|
Blz. 13
|
3. Uitkomsten begroting 2023
|
Blz. 14
|
Voorwoord
|
Blz. 15
|
Vertrekpunt meerjarenperspectief in bestaand beleid
|
Blz. 16
|
Collegeprogramma 2022-2026
|
Blz. 17
|
Meerjarenprogramma 2022-2026
|
Blz. 18
|
Mutaties meerjarenprogramma 2022-2026
|
Blz. 19
|
Het meerjarenperspectief totaal
|
Blz. 20
|
4.0 Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 21
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 22
|
Betrokkenheid en dienstverlening zijn vanuit de gemeente uitgangspunt voor deze relatie.
|
Blz. 23
|
Financieel gezonde gemeente
|
Blz. 24
|
Rechtmatigheidsverantwoording college
|
Blz. 25
|
We willen actief, duidelijk en open communiceren met iedereen die iets met de gemeente Bladel te maken heeft.
|
Blz. 26
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 27
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 28
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 29
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 30
|
Verbonden partijen (zie paragraaf verbonden partijen)
|
Blz. 31
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 32
|
4.1 Veiligheid
|
Blz. 33
|
Preventie en vergunningverlening
|
Blz. 34
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 35
|
We verbeteren de veiligheid in de gemeente Bladel en het vergroten van het gevoel van veiligheid van de inwoners en bezoekers van de gemeente.
|
Blz. 36
|
Brandveiligheid
|
Blz. 37
|
Cybercrime en cybersecurity
|
Blz. 38
|
Georganiseerde criminaliteit
|
Blz. 39
|
High Impact Crimes (HIC)
|
Blz. 40
|
Jeugd in relatie tot overlast, criminaliteit en middelengebruik
|
Blz. 41
|
Polarisatie, radicalisering en maatschappelijke onrust
|
Blz. 42
|
Sociale veiligheid
|
Blz. 43
|
Verbinding zorg en veiligheid
|
Blz. 44
|
Handhaving
|
Blz. 45
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 46
|
Veiligheidsbeleid is onlosmakelijk verbonden met een gedegen, consequente integrale handhaving
|
Blz. 47
|
Repressief handhaven
|
Blz. 48
|
Beleidskaders
|
Blz. 49
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 50
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 51
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 52
|
Verbonden Partijen
|
Blz. 53
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 54
|
4.2 Verkeer en vervoer
|
Blz. 55
|
Verkeer en vervoer
|
Blz. 56
|
Infrastructuur
|
Blz. 57
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 58
|
Het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. Wij beheren de openbare ruimte volgens de kernbegrippen veilig, heel en schoon.
|
Blz. 59
|
Aanpassing Oude Provincialeweg Hapert
|
Blz. 60
|
Energietransitie - Elektriciteit: We brengen onze infrastructuur op orde voor de toekomstige ontwikkelingen rond de opwekking van energie.
|
Blz. 61
|
Realiseren de Hoeve Netersel
|
Blz. 62
|
Uitvoering geven aan de nieuwe verkeersvisie
|
Blz. 63
|
Uitvoering herinrichting N284
|
Blz. 64
|
Verbetering/gepland groot onderhoud wegen 2022-2026
|
Blz. 65
|
Verbreden bestaande recreatieve fietspaden Cartierheide
|
Blz. 66
|
Vervanging openbare verlichting 2022-2026
|
Blz. 67
|
Gedrag/Gebruik Infrastructuur
|
Blz. 68
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 69
|
Energietransitie - In 2030 is een reductie van 4.132 ton CO2 emissie behaald binnen deze sector t.o.v. 2020.
|
Blz. 70
|
Uitvoering geven aan de energietransitie voor verkeer en vervoer
|
Blz. 71
|
Het stimuleren van verantwoord, veilig en slim gebruik van de infrastructuur en openbare ruimte.
|
Blz. 72
|
De herinrichting van N284
|
Blz. 73
|
Het uitvoeringsprogramma bij de nieuwe verkeersvisie
|
Blz. 74
|
Realiseren van schoolzones
|
Blz. 75
|
Het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid in het ‘daily urban system’ van de regio.
|
Blz. 76
|
Lanceren meerij-app
|
Blz. 77
|
Regiobreed inzetten op maatregelen op het gebied van fiets, OV, auto, smart mobility en multimodaliteit/knooppunten
|
Blz. 78
|
Snelfietsroute Reusel-Eersel-Veldhoven aanleggen tot aan stedelijk gebied
|
Blz. 79
|
Beleidskaders
|
Blz. 80
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 81
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 82
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 83
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 84
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 85
|
4.3 Economie
|
Blz. 86
|
Economie
|
Blz. 87
|
Economische ontwikkeling, Infrastructuur en Organisatie
|
Blz. 88
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 89
|
Verduurzaming bedrijven
|
Blz. 90
|
Energietransitie - In 2030 is een reductie van 6.900 ton CO2 gerealiseerd ten opzichte van 2020 in de sector Industrie.
|
Blz. 91
|
We zijn en blijven een topregio met een uitstekend internationaal vestigingsklimaat (Bladel- Brabantse Kempen- Brainport).
|
Blz. 92
|
Vestigingsklimaat en Infrastructuur
|
Blz. 93
|
Bereikbaarheid en Mobiliteit
|
Blz. 94
|
Talentontwikkeling
|
Blz. 95
|
Triple helix samenwerking
|
Blz. 96
|
Vitale en toekomstbestendige Kempische bedrijventerreinenmarkt
|
Blz. 97
|
Aantrekkelijke en duurzame bedrijventerreinen in gemeente Bladel
|
Blz. 98
|
Nieuw aanbod van bedrijfskavels in de Kempen
|
Blz. 99
|
Behoud voorzieningenniveau
|
Blz. 100
|
Creëren van een centrumgevoel
|
Blz. 101
|
Optimale randvoorwaarden voor centrumgebieden realiseren
|
Blz. 102
|
Realiseren compacte winkelgebieden Hapert en Bladel
|
Blz. 103
|
Reduceren m2 detailhandel buiten winkelgebieden
|
Blz. 104
|
Promotie / Vrijetijdseconomie
|
Blz. 105
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 106
|
De Brabantse Kempen is in 2026 een toeristisch en recreatief onderscheidende regio met grote naamsbekendheid in Nederland, België en Duitsland.
|
Blz. 107
|
Regiopromotie
|
Blz. 108
|
Uitvoeringsprogramma vrijetijdseconomie (VTE)
|
Blz. 109
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 110
|
Beleidskaders
|
Blz. 111
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 112
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 113
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 114
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 115
|
Verbonden partijen
|
Blz. 116
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 117
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 118
|
4.4 Onderwijs
|
Blz. 119
|
Onderwijs
|
Blz. 120
|
Onderwijshuisvesting
|
Blz. 121
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 122
|
Zorgen voor onderwijshuisvesting in gezonde, veilige en stimulerende gebouwen. We streven ernaar dit zo dicht mogelijk in de eigen leefomgeving van het kind te bieden
|
Blz. 123
|
Uitvoering geven aan het strategische huisvestingsplan
|
Blz. 124
|
Onderwijs- en leerlingzaken
|
Blz. 125
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 126
|
Leerlingenvervoer
|
Blz. 127
|
Leerplicht
|
Blz. 128
|
Participatie (o.a. Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB), volwasseneneducatie / laaggeletterdheid, en voorschoolse voorzieningen)
|
Blz. 129
|
Laaggeletterdheid
|
Blz. 130
|
Voorschoolse voorziening educatie (vve)
|
Blz. 131
|
Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
|
Blz. 132
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 133
|
Beleidskaders
|
Blz. 134
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 135
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 136
|
Verbonden partijen
|
Blz. 137
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 138
|
4.5 Sport, Cultuur en Recreatie
|
Blz. 139
|
Sport, Cultuur en Recreatie
|
Blz. 140
|
Sport en bewegen
|
Blz. 141
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 142
|
Het mogelijk maken van een levenlang plezier aan sporten en bewegen in een inclusieve sport- en beweegomgeving, zowel individueel als in verenigingsverband.
|
Blz. 143
|
Aanleg kunstgras voetbalveld op sportpark Hapert
|
Blz. 144
|
Fusie korfbalverenigingen Hapert en Hoogeloon
|
Blz. 145
|
Herontwikkeling sportpark Casteren
|
Blz. 146
|
Herontwikkeling sportpark Netersel
|
Blz. 147
|
Het stimuleren van burgerinitiatieven gericht op speelvoorzieningen
|
Blz. 148
|
Uitvoering van het sportakkoord 2020 t/m 2022 (Kempenbreed)
|
Blz. 149
|
Vergroten toegankelijkheid bij vervanging van speeltoestellen
|
Blz. 150
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 151
|
Beleidskaders
|
Blz. 152
|
Cultuur
|
Blz. 153
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 154
|
Beschermen van het cultuurhistorische erfgoed van Bladel
|
Blz. 155
|
Verbinding en samenwerking stimuleren tussen culturele organisaties en verenigingen onderling en met andere disciplines.
|
Blz. 156
|
Uitvoering geven aan de aansturing van de combinatiefunctionaris cultuur
|
Blz. 157
|
Realiseren uitvoeringsprogramma cultuur
|
Blz. 158
|
Beleidskaders
|
Blz. 159
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 160
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 161
|
Verbonden partijen
|
Blz. 162
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 163
|
4.6 Sociaal Domein
|
Blz. 164
|
Sociaal Domein
|
Blz. 165
|
Participatie
|
Blz. 166
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 167
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 168
|
Algemeen toegankelijke individuele ondersteuning, zoals cliëntondersteuning, maatjesprojecten en maatschappelijk werk
|
Blz. 169
|
Arbeidsparticipatie: Kempenplus & Praktijkhuis Bladel
|
Blz. 170
|
Gefaseerde implementatie Garantiebanenproject Bladel
|
Blz. 171
|
Implementatie Wet Inburgering
|
Blz. 172
|
Praktijkhuis Bladel
|
Blz. 173
|
Voortzetten en zo nodig bijstellen trainings- en diagnose traject TalentPlus
|
Blz. 174
|
Voortzetten werkwijze Social Return
|
Blz. 175
|
Mantelzorg
|
Blz. 176
|
Voorliggende voorzieningen zoals indicatievrije inloop en dagopvang
|
Blz. 177
|
Evaluatie invulling indicatievrije inloop
|
Blz. 178
|
Beleidskaders
|
Blz. 179
|
Wmo
|
Blz. 180
|
Doel
|
Blz. 181
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 182
|
Complexe casuïstiek
|
Blz. 183
|
Maatwerkdienstverlening 18+
|
Blz. 184
|
Wmo Begeleiding
|
Blz. 185
|
Wmo Beschermd Wonen
|
Blz. 186
|
Zorgloket
|
Blz. 187
|
Beleidskaders
|
Blz. 188
|
Inkomensregelingen
|
Blz. 189
|
Doel
|
Blz. 190
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 191
|
Armoedebestrijding
|
Blz. 192
|
Uitvoering geven aan de kadernota armoedebestrijding
|
Blz. 193
|
Beleidskaders
|
Blz. 194
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 195
|
Jeugd
|
Blz. 196
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 197
|
Kinderen en jongeren met problemen ontvangen op tijd goede en effectieve jeugdhulp zodat ze veilig, gezond en kansrijk opgroeien
|
Blz. 198
|
Evaluatie en actualisatie meerjarenbeleidskader jeugd
|
Blz. 199
|
In het meerjarenbeleidskader jeugdhulp in de Kempen 2020-2024 zijn per actielijn activiteiten uitgewerkt om het doel te kunnen bereiken.
|
Blz. 200
|
Uitvoering geven aan de beleidsnotitie Kempenbranie
|
Blz. 201
|
Beleidskaders
|
Blz. 202
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 203
|
Vrijwilligers
|
Blz. 204
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 205
|
Stimuleren, faciliteren en ondersteunen van vrijwilligersorganisaties en de individuele vrijwilliger om het sociale karakter van Bladel in stand te houden
|
Blz. 206
|
Uitvoering geven aan het vrijwilligersbeleid 2019+
|
Blz. 207
|
Beleidskaders
|
Blz. 208
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 209
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 210
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 211
|
Verbonden partijen
|
Blz. 212
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 213
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 214
|
4.7 Volksgezondheid en Milieu
|
Blz. 215
|
Volksgezondheid en Milieu
|
Blz. 216
|
Volksgezondheid
|
Blz. 217
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 218
|
Bladel Gezond! is kort en krachtig de ambitie van de gemeente Bladel
|
Blz. 219
|
Het actualiseren van het lokaal gezondheidsbeleid (LGB)
|
Blz. 220
|
Uitvoeren van het project voor het tegengaan van normalisering (en bespreekbaar maken) van drugsgebruik samen met onze partners
|
Blz. 221
|
Het Kempisch Preventieakkoord evalueren
|
Blz. 222
|
Een Kansrijke Start in de Kempen
|
Blz. 223
|
Beleidskaders
|
Blz. 224
|
Riolering
|
Blz. 225
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 226
|
Volledig voorzien in de wettelijke taakstelling voor zorgplicht op het gebied van afvalwater, hemelwater en grondwater, waardoor er geen water in gebouwen of woningen komt. Klimaatadaptatie en burgerparticipatie zijn expliciet onderdeel hiervan.
|
Blz. 227
|
Invulling van klimaatadaptatie, door betere waterstructuren aan te leggen
|
Blz. 228
|
Klimaatadaptatie door participatie
|
Blz. 229
|
Uitvoeringsplan GRP 2021-2025
|
Blz. 230
|
Tussenevaluatie GRP 2021-2025
|
Blz. 231
|
Beleidskaders
|
Blz. 232
|
Duurzaam grondstoffengebruik/afval
|
Blz. 233
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 234
|
Zoveel mogelijk afgedankte materialen van een zo goed mogelijke kwaliteit gescheiden inzamelen en daarmee tegelijkertijd de hoeveelheid restafval (nog) verder terugdringen en dat alles tegen zo laag mogelijke kosten.
|
Blz. 235
|
Een gezamenlijk grondstoffencentrum realiseren
|
Blz. 236
|
Beleidskaders
|
Blz. 237
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 238
|
Kwaliteit van de leefomgeving
|
Blz. 239
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 240
|
Een goed woon en leefklimaat en een aantrekkelijke, toekomstbestendige omgeving voor onze inwoners.
|
Blz. 241
|
Beweegvriendelijke omgeving
|
Blz. 242
|
De taken die naar ons toekomen met de omgevingswet op het gebied van de Wet Bodembescherming borgen in onze werkzaamheden.
|
Blz. 243
|
Beleidskaders
|
Blz. 244
|
Klimaat
|
Blz. 245
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 246
|
Energietransitie
|
Blz. 247
|
Het uitvoeringsprogramma klimaat en energie
|
Blz. 248
|
Klimaatadaptatie
|
Blz. 249
|
Uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie opstellen
|
Blz. 250
|
Beleidskaders
|
Blz. 251
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 252
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 253
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 254
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 255
|
Verbonden partijen
|
Blz. 256
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 257
|
4.8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing
|
Blz. 258
|
Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing
|
Blz. 259
|
Bebouwd
|
Blz. 260
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 261
|
Energietransitie - We willen een emissiereductie voor de sector gebouwde omgeving behalen van 6.500 ton CO2.
|
Blz. 262
|
Uitvoering geven aan de energietransitie voor de bebouwde omgeving
|
Blz. 263
|
Het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit en doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke behoeften.
|
Blz. 264
|
Nieuwe ontwikkelingen
|
Blz. 265
|
Voorbereiden invoering Omgevingswet
|
Blz. 266
|
We actualiseren het bestemmingsplan voor het buitengebied
|
Blz. 267
|
Woningbouwprogramma
|
Blz. 268
|
Evaluatie en actualisatie Kempische en Bladelse woonvisie
|
Blz. 269
|
Huisvesting statushouders
|
Blz. 270
|
Realisatie Gemeenschapshuis aan de Markt
|
Blz. 271
|
Accommodatiecarrousel
|
Blz. 272
|
Posthofontwikkeling
|
Blz. 273
|
Beleidskaders
|
Blz. 274
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 275
|
Onbebouwd
|
Blz. 276
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 277
|
Energietransitie - Landbouw en natuur: Reductie emissie broeikasgassen van 1.500 ton CO2 in 2030 ten opzichte van 2020.
|
Blz. 278
|
We werken aan de reductie van broeikasgassen.
|
Blz. 279
|
We verhogen biodiversiteit door systeemherstel in het buitengebied.
|
Blz. 280
|
Het landschapsbeleidsplan en landschapsontwikkelplan worden meegenomen in de nieuwe omgevingsvisie
|
Blz. 281
|
Realisatie Natuurnetwerk (NNB)
|
Blz. 282
|
Verbinding centrum Bladel met de Groene Long
|
Blz. 283
|
Verhogen biodiversiteit
|
Blz. 284
|
Verhogen waterstanden in natuurgebieden
|
Blz. 285
|
Verminderen stikstofdepositie
|
Blz. 286
|
Beleidskaders
|
Blz. 287
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 288
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 289
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 290
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 291
|
Verbonden partijen
|
Blz. 292
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 293
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 294
|
4.9 Overhead en ondersteuning organisatie
|
Blz. 295
|
Overhead en ondersteuning organisatie
|
Blz. 296
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 297
|
De gemeentelijke bedrijfsvoering volgt en anticipeert op ontwikkelingen in de maatschappij, door de optimale ondersteuning van het primaire proces. De relatie van bedrijfsvoering met het primaire proces kenmerkt zich als een ‘klant-leverancier'
|
Blz. 298
|
Strategisch HR beleid
|
Blz. 299
|
Administratieve organisatie / interne financiële beheersing
|
Blz. 300
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 301
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 302
|
Toelichting op meerjarenprogramma
|
Blz. 303
|
Verbonden partijen (zie paragraaf verbonden partijen)
|
Blz. 304
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 305
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 306
|
4.10 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
|
Blz. 307
|
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
|
Blz. 308
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 309
|
Voorzieningenniveau in evenwicht met beschikbare middelen.
|
Blz. 310
|
Belastingen en andere baten heffen om ambities waar te maken.
|
Blz. 311
|
Een goede risicobeheersing en een weerstandsvermogen van voldoende omvang om de risico’s op te kunnen vangen.
|
Blz. 312
|
Een reëel en structureel sluitende begroting.
|
Blz. 313
|
Beleidskaders
|
Blz. 314
|
Wat weten we nog meer?
|
Blz. 315
|
Meerjarenprogramma
|
Blz. 316
|
Toelichting meerjarenprogramma
|
Blz. 317
|
Verbonden partijen (zie § verbonden partijen)
|
Blz. 318
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 319
|
5. Paragrafen
|
Blz. 320
|
5.1 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 321
|
Beleid voor risicomanagement
|
Blz. 322
|
Risicoprofiel
|
Blz. 323
|
Risico-inventarisatie
|
Blz. 324
|
Financiële indicatie risico-inventarisatie en -kwantificering
|
Blz. 325
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 326
|
Kengetallen en de signaleringswaarde
|
Blz. 327
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 328
|
Conclusie houdbare financiële positie
|
Blz. 329
|
5.2 Lokale heffingen
|
Blz. 330
|
Voorwoord
|
Blz. 331
|
Algemene uitgangspunten
|
Blz. 332
|
Ongebonden heffingen
|
Blz. 333
|
- Onroerende zaakbelastingen
|
Blz. 334
|
- Toeristenbelasting
|
Blz. 335
|
Gebonden heffingen
|
Blz. 336
|
- Bedrijven InvesteringsZone (BIZ) belasting
|
Blz. 337
|
- Rioolheffing
|
Blz. 338
|
- Afvalstoffenheffing
|
Blz. 339
|
- Leges
|
Blz. 340
|
Leges onderbouwing
|
Blz. 341
|
Kruissubsidiëring
|
Blz. 342
|
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 343
|
Aanslagoplegging gemeentelijke belastingen 2023
|
Blz. 344
|
5.3 Bedrijfsvoering
|
Blz. 345
|
Voorwoord
|
Blz. 346
|
Organisatiebeleid
|
Blz. 347
|
Verbonden partijen
|
Blz. 348
|
5.4 Financiering
|
Blz. 349
|
Inleiding
|
Blz. 350
|
Risicobeheer
|
Blz. 351
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 352
|
Renterisiconorm
|
Blz. 353
|
Liquiditeitsrisico's
|
Blz. 354
|
Risico's op verstrekte gemeentegaranties
|
Blz. 355
|
Debiteurenrisico's
|
Blz. 356
|
Renteresultaat
|
Blz. 357
|
Overige informatie
|
Blz. 358
|
5.5 Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 359
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 360
|
5.6 Grondbeleid
|
Blz. 361
|
Inleiding
|
Blz. 362
|
Visie op grondbeleid
|
Blz. 363
|
Gevoeligheidsanalyse
|
Blz. 364
|
Risicobeheer
|
Blz. 365
|
Tussentijdse winsten
|
Blz. 366
|
BBV-verslaggeving regels rondom grondexploitaties
|
Blz. 367
|
Bouwgrond in exploitaties (BIE)
|
Blz. 368
|
Gronden (materiële vaste activa)
|
Blz. 369
|
Toekomstige (in voorbereiding zijnde) grondexploitaties
|
Blz. 370
|
Gevolgen Stikstofbesluit en PFAS / Coronacrisis
|
Blz. 371
|
Algemene reserve grondexploitaties
|
Blz. 372
|
5.7 Verbonden partijen
|
Blz. 373
|
Inleiding
|
Blz. 374
|
Visie op verbonden partijen
|
Blz. 375
|
Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen
|
Blz. 376
|
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
|
Blz. 377
|
Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
|
Blz. 378
|
Metropoolregio Eindhoven
|
Blz. 379
|
KempenPlus
|
Blz. 380
|
Kempisch bedrijvenpark
|
Blz. 381
|
Samenwerking Kempengemeenten
|
Blz. 382
|
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
|
Blz. 383
|
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
|
Blz. 384
|
Stichting Huis van de Brabantse Kempen
|
Blz. 385
|
Privaatrechtelijke verbondenheden
|
Blz. 386
|
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
|
Blz. 387
|
NV Brabant Water
|
Blz. 388
|
Coöperatieve Bosgroep Zuid Nederland U.A.
|
Blz. 389
|
6. Financiële begroting
|
Blz. 390
|
6.1 Toelichting begroting (baten en lasten)
|
Blz. 391
|
Toelichting op overzicht baten en lasten
|
Blz. 392
|
6.2 Overzicht geraamde baten en lasten op hoofdtaakniveau
|
Blz. 393
|
Overzicht geraamde baten en lasten
|
Blz. 394
|
6.3 Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 395
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 396
|
6.4 Overzicht reserves
|
Blz. 397
|
Overzicht reserves
|
Blz. 398
|
Algemene reserve
|
Blz. 399
|
Bestemmingsreserves
|
Blz. 400
|
Reserve kapitaallasten investeringen
|
Blz. 401
|
Algemene reserve grondexploitaties
|
Blz. 402
|
Reserve bovenwijkse voorzieningen
|
Blz. 403
|
Reserve duurzaamheid
|
Blz. 404
|
Reserve ruimtelijke kwaliteit buitengebied
|
Blz. 405
|
Reserve generatiepact
|
Blz. 406
|
Recapitulatie reserves
|
Blz. 407
|
6.5 Overzicht voorzieningen
|
Blz. 408
|
Voorzieningen
|
Blz. 409
|
Voorzieningen voor risico's ter zake van verplichtingen en verliezen
|
Blz. 410
|
Voorzieningen voor verplichtingen en verliezen die redelijkerwijs te schatten zijn
|
Blz. 411
|
Voorziening dubieuze debiteuren (incl. KempenPlus)
|
Blz. 412
|
Voorziening wethouderspensioenen
|
Blz. 413
|
Voorziening wachtgeldverplichtingen voormalige wethouders
|
Blz. 414
|
Voorzieningen voor vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven
|
Blz. 415
|
Verliezen voor gelijkmatige verdeling van lasten
|
Blz. 416
|
Voorziening onderhoud wegen
|
Blz. 417
|
Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen
|
Blz. 418
|
Voorzieningen wegens van derden verkregen middelen
|
Blz. 419
|
Egalisatie voorziening afvalstoffenheffing
|
Blz. 420
|
Egalisatie voorziening riolering
|
Blz. 421
|
Recapitulatie voorzieningen
|
Blz. 422
|
6.6 Investeringen
|
Blz. 423
|
Investeringen
|
Blz. 424
|
6.7 Geprognosticeerde balans
|
Blz. 425
|
Geprognosticeerde meerjarenbalans
|
Blz. 426
|
6.8 Emu-saldo
|
Blz. 427
|
Emu-saldo
|
Blz. 428
|
6.9 Stille reserves
|
Blz. 429
|
Stille reserves
|
Blz. 430
|
6.10 Langlopende financiële rechten en verplichtingen
|
Blz. 431
|
Langlopende financiële rechten en verplichtingen
|
Blz. 432
|
Bijlagen
|
Blz. 433
|
Bijlagen
|
Blz. 434
|
1. Overzicht geraamde baten en lasten per (hoofd-)taakveld
|
Blz. 435
|
2. Meerjarenprogramma 2022-2026
|
Blz. 436
|
3. Prognose verloop algemene reserve
|
Blz. 437
|
4. Subsidiejaarprogramma welzijn 2023
|
Blz. 438
|
5. Woningbouwprogramma
|
Blz. 439
|
6. Afkortingenlijst
|
Blz. 440
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|