De raad heeft in zijn vergadering van 20 juni 2019 het krediet voor de realisatie van MFA Hapert gevoteerd. Oplevering zal medio 2022 plaatsvinden. Dit leidt vanaf 2023 tot hogere kapitaallasten. Deze multifunctionele accommodatie wordt ingezet voor de uitvoering van diverse specifieke taken. In 2022 zijn de sloopkosten en de afwaardering van de boekwaarde van Den Tref geraamd. Daarnaast werken de financiële consequenties van het meerjarenprogramma meerjarig door in de ramingen.
De oorlog in Oekraïne is een dramatische bladzijde in de geschiedenis die heel veel onschuldige slachtoffers kent. In de eerste plaats in het land zelf. Het menselijk leed dat er hiermee gepaard gaat blijkt onder meer uit de grote vluchtelingenstroom die op gang is gekomen. Dat laat niemand onberoerd, ook in Nederland niet, getuige de vele initiatieven die worden ontplooid. Het kabinet houdt er rekening mee dat tienduizenden vluchtelingen in Nederland opgevangen moeten worden. Daarom heeft het kabinet aan alle 25 veiligheidsregio’s, waaronder Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, de opdracht gegeven om samen met gemeenten voor opvangplekken voor vluchtelingen uit Oekraïne te zorgen. Deze opvang zal mogelijk geruime tijd, maanden of zelfs nog langer, duren. In afwachting van meer definitieve kostenramingen hebben wij op dit moment een eenmalig budget in 2022 geraamd om hiermee de eerste kosten op te kunnen vangen. Het kabinet heeft aangegeven dat reële compensatie van de kosten het uitgangspunt is. Op het moment dat we meer inzicht hebben op het aantal daadwerkelijk gevestigde Oekraïense vluchtelingen zullen wij t.z.t. de ramingen van de uitgaven en inkomsten daarop aanpassen.
We werken met de overige Kempengemeenten samen op verschillende beleidsterreinen. De werkzaamheden van de afdeling SK/MD hebben directe relatie met externe klanten. Dit samenwerkingsonderdeel is als directe kosten toegerekend aan de verschillende beleidsvelden, omdat ze volledig gericht zijn op de externe klant. De afdeling MD geeft namens de gemeente uitvoering aan de Wmo, Jeugdhulp, Bijzondere Bijstand, Schuldhulp, Sociaal Raadsliedenwerk, Wvggz en meldpunt zorgwekkend gedrag. De bedrijfsvoeringskosten van het onderdeel MD stijgen op basis van de ontwerpbegroting 2023 van de SK. Dit wordt veroorzaakt doordat de formatie voor CJG+ is uitgebreid om hiermee de druk op de dienstverlening op te vangen. De formatie biedt dan voldoende ruimte om de dienstverlening volgens de visie "dichtbij, in samenhang en effectief" uit te voeren. Omdat er door de extra inzet meer ruimte komt om gezinnen te begeleiden vanuit CJG+ zelf heeft dit geleid dat de specialistische jeugdhulp afneemt (zie hierna). Vanaf 2023 en verder is er daarna sprake van een stijging door doorwerking van de gekozen verdeelsleutels in combinatie met reguliere indexatie van lonen en prijzen.
Vanaf 2023 ramen we hogere baten en lasten ten behoeve van garantiebanen. We hebben een specifieke uitkering ad € 130.000,- ontvangen, waarmee we de invoering van de Wet Inburgering bekostigen. Deze middelen hebben we hiervoor afgezonderd. De kosten voor Wmo en Jeugd zijn afgestemd op de bijgestelde ramingen van afdeling SK / Maatschappelijke Dienstverlening. De bijdragen aan het participatiebedrijf KempenPlus zijn voorts meerjarig afgestemd op de ontwerpbegroting 2023 van KempenPlus.
Via de algemene uitkering hebben we in 2021 coronamiddelen ad € 273.000,- ontvangen. Via resultaatbestemming 2021 hebben we deze ten gunste van de exploitatie 2022 gebracht, zodat ten laste hiervan eventuele extra corona gerelateerde uitgaven gedekt kunnen worden.
Door de maatregelen van het Rijk om de verspreiding van het coronavirus te beteugelen derven veel zelfstandigen noodgedwongen inkomsten. Het kabinet wil deze groep (tijdelijk) ondersteunen, zodat zij daarna hun bedrijf kunnen voortzetten. Het kabinet kwam daarom in 2021 met de Tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers (Tozo). Zelfstandige ondernemers met financiële problemen kunnen een beroep doen op deze voorziening, die uitgevoerd wordt door gemeenten (KempenPlus verzorgt voor ons de uitvoering). De regeling is geënt op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Het doel van de regeling is tweeledig: allereerst om te voorzien in het levensonderhoud van zelfstandigen wanneer het inkomen als gevolg van de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt, en ten tweede om liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen. De gemeenten worden volledig financieel gecompenseerd voor de uitkerings- en uitvoeringskosten in het kader van de Tozo. In 2021 hebben wij € 574.000,- van deze middelen wegens onderbesteding terug betaald aan het Ministerie.
Het kabinet heeft besloten om een eenmalige energietoeslag voor huishoudens met een laag inkomen ad € 800,- mogelijk te maken. Vooralsnog zijn we uit gegaan van het bedrag dat we via de algemene uitkering ontvangen en bedraagt ca € 479.000,-. In de loop van 2022 kunnen we dit bijstellen, nadat meer bekend is over hoeveel huishoudens hier aanspraak op kunnen maken.
In onderstaand overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van sociaal domein weergegeven.
Bedragen |
Rekening |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenraming |
|
|
|
(bedragen x € 1.000,-) |
|
2021 |
|
2022 |
|
2023 |
|
2024 |
|
2025 |
|
2026 |
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
participatie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- accommodaties |
n |
-1.622 |
n |
-2.118 |
n |
-2.126 |
n |
-2.980 |
n |
-2.977 |
n |
-2.981 |
|
|
|
- algemeen toegankelijke individuele ondersteuning |
n |
-253 |
n |
-595 |
n |
-229 |
n |
-229 |
n |
-229 |
n |
-229 |
|
|
|
- mantelzorg |
n |
-83 |
n |
-59 |
n |
-58 |
n |
-58 |
n |
-58 |
n |
-58 |
|
|
|
- voorliggende voorzieningen |
n |
-538 |
n |
-609 |
n |
-509 |
n |
-507 |
n |
-461 |
n |
-461 |
|
|
|
- arbeidsparticipatie |
n |
-204 |
n |
-293 |
n |
-318 |
n |
-318 |
n |
-318 |
n |
-318 |
|
|
|
- overige lokale initiatieven |
n |
-110 |
n |
-364 |
n |
-196 |
n |
-193 |
n |
-192 |
n |
-192 |
|
|
|
Wmo: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- zorgloket |
n |
-426 |
n |
-713 |
n |
-741 |
n |
-741 |
n |
-741 |
n |
-745 |
|
|
|
- maatwerkdienstverlening 18+ |
n |
-4.951 |
n |
-5.296 |
n |
-5.365 |
n |
-5.348 |
n |
-5.351 |
n |
-5.347 |
|
|
|
- complexe cacuïstiek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
inkomensregelingen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- inkomensvoorzieningen |
n |
-9.484 |
n |
-8.618 |
n |
-8.594 |
n |
-8.548 |
n |
-8.389 |
n |
-8.389 |
|
|
|
- minimabeleid |
n |
-515 |
n |
-1.084 |
n |
-418 |
n |
-420 |
n |
-422 |
n |
-422 |
|
|
|
- bijzondere bijstand |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- schuldhulpverlening |
n |
-3 |
n |
-8 |
n |
-5 |
n |
-5 |
n |
-5 |
n |
-5 |
|
|
|
jeugd: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- preventie |
n |
-1.019 |
n |
-1.029 |
n |
-1.033 |
n |
-986 |
n |
-938 |
n |
-938 |
|
|
|
- maatwerkdienstverlening 18- |
n |
-3.408 |
n |
-3.276 |
n |
-3.088 |
n |
-3.085 |
n |
-3.085 |
n |
-3.085 |
|
|
|
- geëscaleerde zorg 18+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- geëscaleerde zorg 18- |
n |
-330 |
n |
-353 |
n |
-288 |
n |
-288 |
n |
-288 |
n |
-288 |
|
|
|
- vrijwilligers (waardering / ondersteuning) |
n |
-74 |
n |
-70 |
n |
-76 |
n |
-76 |
n |
-76 |
n |
-76 |
|
|
|
Totaal lasten |
n |
-23.020 |
n |
-24.485 |
n |
-23.044 |
n |
-23.782 |
n |
-23.530 |
n |
-23.534 |
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
participatie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- accommodaties |
v |
87 |
v |
130 |
v |
130 |
v |
130 |
v |
130 |
v |
130 |
|
|
|
- algemeen toegankelijke individuele ondersteuning |
v |
57 |
v |
45 |
v |
5 |
v |
5 |
v |
5 |
v |
5 |
|
|
|
- mantelzorg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- voorliggende voorzieningen |
v |
56 |
v |
12 |
v |
12 |
v |
12 |
v |
12 |
v |
12 |
|
|
|
- arbeidsparticipatie |
v |
22 |
n |
-2 |
v |
55 |
v |
55 |
v |
55 |
v |
55 |
|
|
|
- overige lokale initiatieven |
v |
7 |
v |
133 |
v |
3 |
v |
3 |
v |
3 |
v |
3 |
|
|
|
Wmo: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- zorgloket |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- maatwerkdienstverlening 18+ |
v |
140 |
v |
140 |
v |
140 |
v |
140 |
v |
140 |
v |
140 |
|
|
|
- complexe cacuïstiek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
inkomensregelingen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- inkomensvoorzieningen |
v |
3.547 |
v |
2.492 |
v |
2.234 |
v |
2.287 |
v |
2.287 |
v |
2.287 |
|
|
|
- minimabeleid |
v |
30 |
v |
138 |
v |
30 |
v |
30 |
v |
30 |
v |
30 |
|
|
|
- bijzondere bijstand |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- schuldhulpverlening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jeugd: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- preventie |
v |
38 |
v |
39 |
v |
39 |
v |
39 |
v |
39 |
v |
39 |
|
|
|
- maatwerkdienstverlening 18- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- geëscaleerde zorg 18+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- geëscaleerde zorg 18- |
v |
51 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- vrijwilligers (waardering / ondersteuning) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal baten |
v |
4.035 |
v |
3.127 |
v |
2.648 |
v |
2.701 |
v |
2.701 |
v |
2.701 |
|
|
|
Geraamd saldo van baten en lasten |
n |
-18.985 |
n |
-21.358 |
n |
-20.396 |
n |
-21.081 |
n |
-20.829 |
n |
-20.833 |
|
|
|
(- = nadeel en + = voordeel) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|