Nu met KempenPlus en de Afdeling Maatschappelijke Dienstverlening, als onderdeel van de GRSK, het uitvoeringsmodel voor de individuele maatwerkverstrekkingen in het sociale domein van de Kempen is afgerond gaan we, voorliggend daarop, als gemeente Bladel zelf een nieuwe lokale en integrale toegang met een genormaliseerd aanbod van algemeen toegankelijke, lokale voorzieningen inrichten. Dat gaan we doen met een Sociaal Huis Bladel.

In het Sociaal Huis Bladel kan iedere ondersteuningsvraag op het gebied van welzijn, (jeugd)zorg en participatie worden gesteld. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is het ‘normaliseren’ van een ondersteuningsvraag door in eerste instantie aansluiting te zoeken bij het reguliere Bladelse aanbod, dicht(er)bij de burger en zijn of haar directe omgeving.
Op die manier proberen we niet langer het dure individuele, geprofessionaliseerde aanbod van (zorg)aanbieders (o.a. via de Afdeling Maatschappelijke Dienstverlening) het vertrekpunt van ondersteuning te laten zijn maar de eigen Bladelse samenleving van lokale, vaak collectieve, maatschappelijke, culturele en economische activiteiten.

In 2021 gaan we starten met de organisatorische ‘inrichting’ van het Sociaal Huis Bladel door een entiteit te ontwikkelen met eigen medewerkers in gemeentedienst; o.a. de vrijwilligersondersteuner, ouderenconsulent, mantelzorgconsulent en jeugdcoach, en een eigen aansturing van organisaties die in (gesubsidieerde) opdracht van de gemeente (ook) nu al bezig zijn met de ondersteuning van Bladelse inwoners.  De fysieke ‘inrichting’ van het Sociaal Huis Bladel betrekken we bij onze afwegingen en keuzes voor het Rabobankgebouw/het gemeentehuis.