In 2019 en 2020 zijn er eenmalige middelen verantwoord en geraamd voor het leertraject IJslandse preventie-aanpak. De bijdrage aan Zuidzorg is met ingang van 2021 overgeheveld naar preventie en maakt daarbij onderdeel uit van de bijdrage aan de GGD.
Een overheveling van taken van Zuidzorg naar GGD is niet ingegeven door onvrede met de uitvoering van de taken door Zuidzorg, maar wel vanuit de wens om te komen tot een integrale jeugdgezondheidszorg. Door het weghalen van de knip bij het vierde levensjaar ontstaan er betere mogelijkheden om signalering, monitoring en preventie vorm te geven. In geval van zorgen over de ontwikkeling van een kind kan één professional als vertrouwd aanspreekpunt betrokken blijven. Daarnaast biedt een integrale vorm van JGZ ook meer mogelijkheden om volgens het principe van één kind, één gezin, één plan gezinnen als geheel op een gezinsgerichte wijze te benaderen. Een integrale vorm zal naar verwachting ook leiden tot meer grip op de uitgaven van jeugdzorg.
De gemeentelijke bijdrage aan de GGD is afgestemd op de begroting 2021 van de GGD. Op basis hiervan stijgen de kosten na 2020 als gevolg van enerzijds de indexering met 2,44% en anderzijds met een verhoging vanwege toegenomen kosten voor lijkschouwing-euthanasieverklaringen, RVP en aanvulling i.v.m. ABP-premiestijging.
In 2019 hebben we van het rijk subsidie ontvangen voor de uitvoering van de regeling reductie energiegebruik. Deze bijdrage werd eind december 2019 ontvangen. Omdat het niet meer mogelijk was om hieraan uitvoering aan te kunnen geven in 2019 werd de bijdrage overgeboekt naar de balans als vooruit ontvangen specifieke uitkeringen. Daarnaast zijn via resultaatbestemming 2019 eenmalige middelen beschikbaar voor de uitvoering van het Klimaatakkoord (energieloket, transitievisie warmte, wijkaanpak). Ook deze middelen kwamen op een zodanig laat moment binnen dat het onmogelijk was hier beleid op te maken. Uitvoering is nu in 2020 voorzien.
Het saldo van de lasten en baten van afvalverwijdering en riolering worden meerjarig verrekend met de voorzieningen egalisatie afvalstoffenheffing en egalisatie rioolheffing. De compensabele btw wordt meegenomen in de kosten, omdat BTW-compensatiefonds gevoed wordt vanuit het gemeentefonds (uitname).
De gemeentelijke bijdragen aan de ODZOB zijn afgestemd op de begroting 2021 van de ODZOB. Op basis hiervan stijgen de kosten na 2020 als gevolg van de doorwerking van de uitvoering van het ROK.
Als gevolg van de eikenprocessierups willen we bestrijding aanpakken door het leefgebied van de natuurlijke vijanden van de processierups te stimuleren. Daarnaast willen we op gevoelige plekken de inlandse eiken vervangen door een anders soort. In verband met de tijdelijke intensivering van de ongediertebestrijding (engerlingen en emelten) op de sportvelden worden voor 2021 en 2022 eenmalige extra onderhoudskosten geraamd.
In onderstaand overzicht wordt het totaal van de lasten en baten en de eventuele mutaties in de reserves weergegeven.
Bedragen |
Rekening |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenraming |
|
|
|
(bedragen x € 1.000,-) |
|
2019 |
|
2020 |
|
2021 |
|
2022 |
|
2023 |
|
2024 |
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
volksgezondheid: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
preventie |
n |
-476 |
n |
-485 |
n |
-749 |
n |
-764 |
n |
-779 |
n |
-792 |
|
|
|
acute zorg |
n |
-328 |
n |
-312 |
n |
-2 |
n |
-2 |
n |
-2 |
n |
-2 |
|
|
|
riolering |
n |
-1.931 |
n |
-1.894 |
n |
-1.908 |
n |
-1.941 |
n |
-1.986 |
n |
-2.034 |
|
|
|
duurzaam grondstoffengebruik / afval |
n |
-1.832 |
n |
-1.795 |
n |
-1.669 |
n |
-1.669 |
n |
-1.669 |
n |
-1.669 |
|
|
|
kwaliteit van de leefomgeving |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
preventie |
n |
-606 |
n |
-614 |
n |
-552 |
n |
-621 |
n |
-628 |
n |
-628 |
|
|
|
handhaving |
n |
-99 |
n |
-104 |
n |
-100 |
n |
-99 |
n |
-99 |
n |
-99 |
|
|
|
natuur (aanleg) |
n |
-125 |
n |
-147 |
n |
-147 |
n |
-147 |
n |
-41 |
n |
-41 |
|
|
|
klimaat |
n |
-350 |
n |
-626 |
n |
-83 |
n |
-83 |
n |
-83 |
n |
-83 |
|
|
|
Totaal lasten |
n |
-5.747 |
n |
-5.977 |
n |
-5.210 |
n |
-5.326 |
n |
-5.287 |
n |
-5.348 |
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
volksgezondheid: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
preventie |
v |
33 |
v |
23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
acute zorg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
riolering |
v |
2.082 |
v |
2.048 |
v |
2.069 |
v |
2.095 |
v |
2.140 |
v |
2.188 |
|
|
|
duurzaam grondstoffengebruik / afval |
v |
2.120 |
v |
2.119 |
v |
1.983 |
v |
1.983 |
v |
1.983 |
v |
1.983 |
|
|
|
kwaliteit van de leefomgeving |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
preventie |
v |
124 |
v |
28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
handhaving |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
natuur (aanleg) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
klimaat |
v |
256 |
v |
256 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal baten |
v |
4.615 |
v |
4.474 |
v |
4.052 |
v |
4.078 |
v |
4.123 |
v |
4.171 |
|
|
|
Geraamd saldo van baten en lasten |
n |
-1.132 |
n |
-1.503 |
n |
-1.158 |
n |
-1.248 |
n |
-1.164 |
n |
-1.177 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|