Om inzicht te krijgen in de financiële positie van de gemeente is het onderscheid tussen structureel en incidenteel vooral van belang. In het algemeen geldt dat de gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten raamt in de begroting. Structurele lasten zijn dus de regel, incidentele lasten zijn de uitzondering.
Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. In de toelichting op het BBV staat als hulpmiddel dat voor het bepalen van een nadere invulling van het begrip ‘incidenteel’ gedacht kan worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Dit betekent dat baten en lasten die zich drie jaar of minder voordoen kunnen kwalificeren als incidenteel, maar gewoon structureel van aard kunnen zijn. Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard. De scheidslijn tussen drie jaar of langer is zoals gezegd een hulpmiddel bij het bepalen of er sprake is van incidenteel of structureel; de soort of de eigenschap van een begrotingspost van het taakveld gaat altijd boven dit hulpmiddel. Zo blijft een incidentele baat of last, die vier jaar of langer geraamd wordt, gezien de soort of de eigenschap van een begrotingspost altijd incidenteel en wordt dus niet opeens structureel door deze langer dan drie jaar te ramen.
De incidentele baten en lasten worden onderstaand op hoofdlijnen nader toegelicht.
Bestuur en ondersteuning
Jaarlijks worden opbrengsten geraamd van verkoop gronden, die niet via de grondexploitatie lopen. Op grond van provinciale voorschriften mogen deze opbrengsten niet als structureel aangemerkt worden.
Overhead en ondersteuning organisatie
De vijf Bladelse ouderenbonden hebben onlangs hun visie op het gemeentelijk ouderenbeleid aangeboden aan de gemeente. In reactie op dit visiedocument ‘(voorbereiden op) Ouder worden in de gemeente Bladel’, is voor een periode van 2 jaar één ouderenconsulent Bladel aangesteld. Deze gemeentelijke ouderenconsulent moet de zelfstandig thuiswonende Bladelse ouderen ondersteunen op het gebied van wonen, welzijn, inkomen en zorg.
Gelet op een aantal majeure projecten (voorbereiding van herinrichting N284, centrumontwikkelingen Bladel en realisatie MFA Hapert) welke aanzienlijke ambtelijke capaciteit vragen is het noodzakelijk dat voor 2021 personeel ingehuurd wordt om te borgen dat de lopende zaken toch adequaat uitgevoerd kunnen worden. Voor het akoestisch optimaliseren van het gemeentehuis worden voor 2021 eenmalige middelen geraamd.
Bij Samenwerking Kempengemeenten (SK) wordt het project van “Kempengemeenten opnieuw verbinden” uitgevoerd. Dat project is afgerond voor 2023. Voor dit project zijn eenmalige middelen begroot voor eventuele onderzoeks- of advieskosten. Daarnaast worden de incidentele baten a.g.v. de onderuitputting van de kapitaallasten bij SK verrekend met de deelnemende gemeenten.
Algemene dekkingsmiddelen
In de raadsvergadering van 23 maart 2017 heeft uw raad de nota “waarderen, activeren en afschrijven van vaste activa” vastgesteld. In deze nota is voor het nieuwe afschrijvingsbeleid aansluiting gezocht bij het “Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader (GTK)” van de provincie. Hierin is vastgelegd hoe Gedeputeerde Staten invulling geven aan het financieel toezicht met name wat de onderuitputting van de kapitaallasten betreft inzake nieuwe investeringen.
Bij activering van een investering zal voor de toezichthouder in redelijkheid vast moeten staan, dat de gemeente in staat is om de volle jaarlasten binnen een structureel sluitende begroting van t+0 (eventueel op termijn binnen de meerjarenraming) te kunnen opvangen. In aansluiting op het toezichtkader van de provincie worden de kapitaallasten voortaan geraamd met ingang van 1 januari van het jaar waarin de investeringskredieten beschikbaar worden gesteld (t+0). Tevens wordt in het eerste planjaar (t+0) eenmalige onderuitputting geraamd op basis van dezelfde structurele (afschrijvings- en rente) parameters.
In uw vergadering van 20 juni 2019 heeft u het krediet voor de realisatie van MFA Hapert beschikbaar gesteld. Realisatie hiervan geschiedt gefaseerd (in 2020 en 2021). Dit leidt gedurende deze jaren tot onderuitputting van kapitaallasten, welke verrekend worden met de algemene reserve.
Verkeer en vervoer
In de bereikbaarheidsagenda hebben de 21 gemeenten uit de Metropoolregio Eindhoven een breed pakket aan plannen en maatregelen voor de periode t/m 2030 vastgesteld om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Als uitwerking hiervan hebben de vier Kempengemeenten een visie en een maatregelenpakket De Kempen-A67 opgesteld. De visie is door de (publieke en private) projectpartners onderschreven en zijn over-een gekomen om de projecten in het maatregelenpakket te gaan uitvoeren om zo een duurzame bereikbaarheid op de corridor te realiseren en de verkeersdruk op de A67 en A2-Randweg Eindhoven te verminderen.
Vanaf de zomer van 2020 wordt bovengenoemd maatregelenpakket, verder uitgewerkt in een planstudie. De-ze planstudie heeft een looptijd van 3 jaar (t/m 2022) en wordt in samenwerking met de projectpartners uitgevoerd. Ons aandeel hierin is ca € 11.000,- per jaar.
Economie
Er is gewerkt aan een plan van aanpak voor een update van Bedrijventerrein de Sleutel. Dit plan van aanpak heeft betrekking op digitale, ondergrondse en bovengrondse infrastructuur, de kwaliteit en bruikbaarheid van het vastgoed, duurzaamheid, de inrichting en uitstraling van de openbare ruimte en de aantrekkelijkheid van het bedrijventerrein als geheel. Vorig jaar zijn, onder andere naar aanleiding van 20 gesprekken met ondernemers, op De Sleutel concrete acties opgesteld en is nagedacht hoe uitvoering kan worden gegeven aan de concrete acties. Dit betekent dat er een budget noodzakelijk is om quick wins te kunnen faciliteren en realiseren. Ook in 2021 blijven projecten lopen waarbij financiering of ondersteuning door de gemeente noodzakelijk is. Daarom wordt ten behoeve van dit project een budget gevraagd van € 20.000,-. De acties zijn zowel gericht op ondernemers als gemeente. In sommige gevallen moeten we het samen doen. De acties zijn ondergebracht in drie thema’s:
Thema 1: Verkeer en vervoer op orde (o.a. upgrade huidige ontsluiting, variant tweede ontsluiting, voet- en fietspaden op terrein en werktijden spreiden)
Thema 2: Uitstraling terrein naar hoger niveau (o.a. gevelrenovatiefonds, aanpak incourant vast-goed/leegstand wegwerken, opgeruimde kavels)
Thema 3: Duurzaam De Sleutel (o.a. gezamenlijk inkoop zonnepanelen, restwarmte buurbedrijven uitwisselen en benutten grote daken voor zonnepanelen)
Van het KBP wordt op basis van een dienstverleningsovereenkomst tot en met 2023 vergoeding ontvangen voor tijdelijke administratieve ondersteuning en het beschikbaar stellen van ICT-faciliteiten. Na 2023 zal de gemeenschappelijke regeling expireren.
Onderwijs
In de planning wordt uitgegaan dat met ingang van 2020 de bestaande basisschool Marnix en basisschool Het Palet in 2020 resp. 2021 gesloopt worden in verband met realisatie van de nieuwbouw van MFA Hapert. De afwaardering van de bestaande boekwaarde, alsmede de sloop- en verhuiskosten worden verrekend met de algemene reserve.
Sociaal domein
Eenmalige kosten voor D’n Tref en Kloostertuin a.g.v. de realisatie van MFA Hapert. De uitgaven voor participatie zijn door KempenPlus geactualiseerd. Een deel van de gemeentelijke bijdrage aan KempenPlus heeft betrekking op frictiekosten om gefaseerd te “groeien” naar de gewenste bedrijfsvoering. Het zijn extra kosten met een éénmalig karakter die uitgaan boven het normaal beschikbare budget voor reguliere werkzaamheden, zoals kosten van inhuur van o.a. (ICT)inrichtingsvraagstukken en procesmanagement.
Volksgezondheid en milieu
In de raadsvergadering van 19 december 2019 is de Subsidieverordening duurzame energie voor particulieren 2020-2021 vastgesteld. Door het beschikbaar stellen van subsidie worden particuliere woningeigenaren in de gemeente Bladel gestimuleerd om duurzame maatregelen te treffen gericht op energiebesparing en energie-opwekking. Voor 2021 is voor deze subsidieregeling een bedrag van € 250.000,- beschikbaar. Deze kosten worden gedekt ten laste van de algemene reserve.
VHROSV
Voor de invoering van de Omgevingswet is in 2020, naast een uitvoeringsbudget van € 130.000,-, een investering beschikbaar van € 75.000,- voor het digitaliseren van informatie voor de Omgevingswet en een uitfasering van ICT-applicaties. Voor het opnieuw schrijven van digitale werkprocessen en het opnieuw inrichten van software voor de clusters Vergunningen en Toezicht en Handhaving worden voor de jaren 2020 en 2021 aanvullende ramingen van € 25.000,- per jaar nodig geacht. De minister voor Milieu en Wonen heeft de Tweede Kamer op 1 april 2020 geïnformeerd dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet wederom uitgesteld wordt. De inwerkingtreding was aanvankelijk voorzien op 1 januari 2021. De minister zal na overleg met de bestuurlijke partners met een voorstel voor een nieuwe inwerkingtredingsdatum komen.
In de meerjarenraming zijn tussentijdse winstuitnames geraamd op basis van de zgn. voorzichtige variant. Daarnaast houden we op grond van raadsbesluit van 20 juni 2019 rekening met de verkoopopbrengst ad € 2.196.000,- vanwege de inspanningsverplichting om de herontwikkeling van de achterblijvende locaties van MFA Hapert uiterlijk in 2023 te realiseren.
Om de ruimtelijke kwaliteit van het landschap te verbeteren en het opwekken van duurzame energie te bevorderen, is door uw raad besloten om de bestaande reserve ‘ruimtelijke kwaliteit buitengebied’ te verbreden en een nieuwe reserve ‘duurzaamheid’ in te stellen. Verrekening vindt plaats ten laste of ten gunste van de be-treffende reserves (zie hierna).
Reserves
De kosten voor de subsidieregeling duurzame energie particulieren worden gedekt ten laste van de algemene reserve. Voorts worden de tussentijdse winstuitnames uit grondexploitaties toegevoegd aan de algemene reserve. In 2021 is de beschikbare structurele ruimte voor MFA Hapert hoger dan de geraamde lasten. Het saldo hiervan ad € 265.000,- wordt verrekend met de algemene reserve.
Ten laste van de algemene reserve wordt de dekkingsreserve afschrijving geactiveerde investeringen gevormd voor CC Den Herd naar de Markt.
Daarnaast houden we op grond van raadsbesluit van 20 juni 2019 rekening met de verkoopopbrengst ad € 2.196.000,- vanwege de inspanningsverplichting om de herontwikkeling van de achterblijvende locaties van MFA Hapert uiterlijk in 2023 te realiseren. Deze opbrengst voegen we toe aan de dekkingsreserve afschrijving geactiveerde investeringen.
De kosten en opbrengsten voor de uitvoering van duurzaamheid en verbetering kwaliteit buitengebied worden verrekend met de reserves duurzaamheid en kwaliteit buitengebied.
|
Hoofdtaakveld |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
|
taakveld |
|
uitg. |
|
ink. |
|
uitg. |
|
ink. |
|
uitg. |
|
ink. |
|
uitg. |
|
ink. |
|
|
|
Bestuur en ondersteuning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.3 |
grondverkopen algemene dienst |
|
|
v |
100 |
|
|
v |
100 |
|
|
v |
100 |
|
|
v |
100 |
|
|
|
totaal bestuur en ondersteuning |
|
|
v |
100 |
|
|
v |
100 |
|
|
v |
100 |
|
|
v |
100 |
|
|
|
Overhead en ondersteuning organisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.4 |
gemeentelijk ouderenconsulent |
n |
-50 |
|
|
n |
-25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.4 |
inhuur tijdelijk personeel en opstellen sportbeleid |
n |
-38 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.4 |
onderzoek akoestisch optimaliseren gebouwen |
n |
-6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.4 |
kempensamenwerking, aandeel onderuitputting en frictiekosten |
n |
-30 |
|
|
n |
-35 |
|
|
v |
36 |
|
|
v |
23 |
|
|
|
|
|
totaal overhead en ondersteuning organisatie |
n |
-124 |
|
|
n |
-60 |
|
|
v |
36 |
|
|
v |
23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene dekkingsmiddelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.5 |
onderuitputting kapitaallasten (mip) |
v |
199 |
|
|
v |
229 |
|
|
v |
161 |
|
|
v |
145 |
|
|
|
|
0.5 |
project nieuwbouw MFA:onderuitputting kapitaallasten |
v |
265 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal algemene dekkingsmiddelen |
v |
464 |
|
|
v |
229 |
|
|
v |
161 |
|
|
v |
145 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verkeer en vervoer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 |
voorbereiding projecten verkeer Kempenregio: cofinanciering |
n |
-11 |
|
|
n |
-11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal verkeer en vervoer |
n |
-11 |
|
|
n |
-11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Economie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1 |
update bedrijventerrein De Sleutel |
n |
-20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2 |
vergoeding KBP secretariaat, administratie en archief |
|
|
v |
33 |
|
|
v |
34 |
|
|
v |
33 |
|
|
|
|
|
|
|
totaal economie |
n |
-20 |
v |
33 |
|
|
v |
34 |
|
|
v |
33 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2 |
project nieuwbouw MFA: afwaardering scholen / sloopkosten |
n |
-466 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal onderwijs |
n |
-466 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sociaal domein |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1 |
project nieuwbouw MFA: eenmalige kosten |
n |
-51 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.4 |
bijdrage KempenPlus aandeel frictiekosten |
n |
-133 |
|
|
n |
-133 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal sociaal domein |
n |
-184 |
|
|
n |
-133 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Volksgezondheid en milieu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.4 |
klimaatbeleid, subsidie duurzame energievoorziening |
n |
-250 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal volksgezondheid en milieu |
n |
-250 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.1 |
invoering omgevingswet:projectkosten/inrichten werkprocessen |
n |
-25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.2 |
grondexploitaties: winstuitname |
|
|
v |
130 |
|
|
v |
102 |
|
|
v |
86 |
|
|
v |
38 |
|
|
8.2 |
project nieuwbouw MFA: opbrengst grondverkoop |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
v |
2196 |
|
|
|
|
|
|
8.3 |
duurzaamheid: maatregelen bevorderen duurzaamheid |
n |
-25 |
|
|
n |
-25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.3 |
kwaliteit buitengebied: diverse projecten |
n |
-675 |
v |
215 |
n |
-200 |
v |
215 |
|
|
v |
50 |
|
|
v |
50 |
|
|
|
totaal volkshuisvesting, ruimtelijke ord.en stedelijke vernieuwing |
n |
-725 |
v |
345 |
n |
-225 |
v |
317 |
|
|
v |
2332 |
|
|
v |
88 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reserves |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.10 |
algemene reserve: dekkingsreserve CC Den Herd |
|
|
v |
3393 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.10 |
algemene reserve: uitvoering duurzaamheid energie particulieren |
|
|
v |
250 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.10 |
algemene reserve: mutatie project nieuwbouw MFA |
n |
-265 |
v |
517 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.10 |
reserve grondexploitatie: winstuitnames |
n |
-130 |
|
|
n |
-102 |
|
|
n |
-86 |
|
|
n |
-38 |
|
|
|
|
0.10 |
reserve afschrijving: vormen dekkingsreserve CC Den Herd |
n |
-3393 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.11 |
reserve afschrijving: bijdrage reserve kwaliteit buitengebied (Groene Long) |
n |
-150 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.10 |
reserve afschrijving: toev.opbrengst grondverkoop nieuwbouw MFA |
|
|
|
|
|
|
|
|
n |
-2196 |
|
|
|
|
|
|
|
|
0.10 |
reserve duurzaamheid: dekking bevordering duurzaamheid |
|
|
v |
25 |
|
|
v |
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0.10 |
reserve kwaliteit buitengebied: diverse projecten |
n |
-215 |
v |
825 |
n |
-215 |
v |
200 |
n |
-50 |
|
|
n |
-50 |
|
|
|
|
|
totaal reserves |
n |
-4153 |
v |
5010 |
n |
-317 |
v |
225 |
n |
-2332 |
|
|
n |
-88 |
|
|
|
|
|
totaal incidentele lasten en baten |
n |
-5469 |
v |
5488 |
n |
-517 |
v |
676 |
n |
-2135 |
v |
2465 |
v |
80 |
v |
188 |
|
|
|
( - = nadeel en + = voordeel) |
19 |
159 |
330 |
268 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|