Toelichting bijstelling budgetten
Gevolgen coronacrisis
Vanwege de gevolgen van de coronacrisis zijn de kosten van representatie, kantinebenodigdheden en bedrijfslunches lager uitgevallen. Dit wordt veroorzaakt door het veelvuldig thuiswerken van onze eigen medewerk(st)ers.
Bedrijfsvoering
Als gevolg van doorgevoerde administratieve correcties op de in de perspectiefnota 2020 geraamde salariskosten en een verlaging van salariskosten wegens een gedeeltelijke dekking van extra kosten wegens inhuur van extern personeel, dalen de salariskosten per saldo met € 157.000,-. Daarnaast behoefde er ook minder personeel ingehuurd te worden. Pro saldo dalen de kosten wegens inhuur van extern personeel met € 121.000,-.
Voor de kosten van het leasen van een drietal elektrische bedrijfsauto’s is voor een volledig jaar budget geraamd. Aangezien deze bedrijfsauto’s eerst in het 2e kwartaal 2020 in gebruik genomen zijn, worden de betreffende ramingen voor 2020 hierop aangepast. Voorts houden we rekening met hogere kosten voor porti.
Taxatie opstallen en inventarissen
In 2019 is opdracht gegeven voor het uitvoeren van taxaties van opstallen en inventarissen voor het bepalen van de juiste verzekerde waarden voor de brandverzekering. Vanwege de complexe voorbereidingswerkzaamheden en de planning van de werkzaamheden door het taxatiebureau, is besloten om de taxaties door te schuiven naar het eerste kwartaal van 2020. De werkelijke kosten zijn hoger uitgevallen dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat het aantal te taxeren objecten is toegenomen.
Aanbesteding brandverzekering
Met ingang van 2020 heeft de gemeente een nieuwe brandverzekering afgesloten voor haar opstallen met een looptijd van 36 maanden met de mogelijkheid van stilzwijgende verlening van tweemaal 12 maanden. Uit de aanbesteding is gebleken dat de premie een forse stijging laat zien ten opzichte van de vorige aanbesteding. De consolidaties van verzekeraars, stijgende schadelasten, lage rente en hoge solvabiliteitseisen voor verzekeraars zetten verzekeraars aan tot het doorvoeren van rendementsmaatregelen. Dit heeft direct gevolgen op de structurele ontwikkeling van de premie.
Gemeentehuis
De huuropbrengst daalt in 2020 als gevolg van het later ingebruik nemen van de vleugel van de Rabobank in het gemeentehuis.
Kosten automatisering
De kosten voor automatisering stijgen in 2021 met € 15.000,- vanwege extra lasten voor de voorziene vervanging van de website.
P&O Bladel
De lasten dalen in 2020 per saldo met € 33.000,-. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door lagere kosten voor cursussen en opleidingen en anderzijds door hogere kosten voor onderzoekskosten (RIE en onderzoek tevredenheid medewerkers).
Kempensamenwerking
We werken met de overige Kempengemeenten samen op verschillende beleidsterreinen. De werkzaamheden van de afdelingen Maatschappelijke Dienstverlening en Veiligheid, Toezicht en Handhaving (VTH) hebben directe relatie met externe klanten. Deze samenwerkingsonderdelen zijn als directe kosten toegerekend aan de verschillende beleidsvelden, omdat ze volledig gericht zijn op de externe klant. De werkzaamheden van P&O en het SSC hangen daarentegen meer samen met de ondersteuning van de medewerker(ster)s in het primaire proces. Deze kosten verantwoorden we daarom onder de noemer “overhead”.
De kosten van deze samenwerkingsonderdelen zijn gebaseerd op de ontwerp tussentijdse rapportage 2020 van de Samenwerking Kempengemeenten.
Kostenverdeling 2020 / overhead
Jaarlijks wordt in de voorbereiding van de begroting voor het volgende jaar de kostenverdeling geactualiseerd. Binnen de kostenverdeling worden de kosten van de teams toegerekend aan de producten en activiteiten binnen de beleidsvelden. De kosten worden voornamelijk verdeeld op basis van geactualiseerde begrote tijdsbestedingen aan de diverse producten/activiteiten. Omdat op dit moment nog geen duidelijkheid bestaat hoe de werkelijke tijdsbestedingen gaan uitpakken kunnen er bij het opstellen van de jaarstukken 2020 verschillen ontstaan tussen werkelijke tijdsbesteding en de geraamde tijdsbesteding.
De autonome ontwikkelingen voor het bestaande beleid hebben pro saldo het navolgende verloop:
omschrijving |
i/s |
|
budgettaire lasten / baten |
(bedragen x € 1.000,-) |
|
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
diverse structurele mutaties |
s |
v |
325 |
n |
-13 |
v |
2 |
n |
-61 |
|
|
diverse incidentele mutaties |
i |
n |
-45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
mutaties overhead |
|
v |
280 |
n |
-13 |
v |
2 |
n |
-61 |
|
|
(- = nadeel en + = voordeel) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|