Voorwoord

-

Terug naar navigatie - -

Voor u ligt de perspectiefnota 2025 van onze gemeente. Dit document vormt de opmaat naar de begroting 2026 en biedt het kader voor onze beleidskeuzes op de (middel)lange termijn. Daarnaast geven we in dit document inzicht in de beleidsmatige en financiële afwijkingen ten opzichte van de lopende begroting. Tevens stellen we in dit document ombuigingsmaatregelen voor, om te komen tot een structureel evenwichtig meerjarenperspectief. Hiermee ontstaat er weer balans tussen middelen, taken en ambities. 

Alle gemeenten in Nederland hebben vanaf 2026 te maken met teruglopende inkomsten vanuit het Rijk, ook wel het ravijnjaar genoemd. Voor onze gemeente betekent dit een lagere inkomst van ca. € 2,3 miljoen. Sinds de bekendmaking van de teruglopende inkomsten hebben wij te maken met financieel onzekere tijden. In de voorjaarnota 2025 van het rijk (verschenen op 18 april 2025) zijn wij geïnformeerd over enkele ontwikkelingen met betrekking tot gemeentelijke financiën. Met name voor de jaren 2026 en 2027 brengt de voorjaarsnota verlichting van de financiële opgave, maar ombuigen blijft nodig. Daar komt bij dat de financiële zorgen vanaf 2028, met name bij de jeugdzorg, alleen maar toenemen.

  • Het kabinet maakt een structureel bedrag beschikbaar om het financieel ravijn te dempen, voor onze gemeente gaat dat om ca. € 450.000,- structureel.
  • Het rijk neemt via de voorjaarsnota de helft van de tekorten voor jeugdzorg voor haar rekening. Dit is naar aanleiding van de commissie-Van Ark die in haar rapport ‘Groeipijn’ berekende dat het tekort op de jeugdzorg oploopt tot en bedrag van ca. € 700.000,- voor de grootte van onze ge-meente. De helft hiervan neemt het rijk voor haar rekening, voor onze gemeente dus ca. € 350.000,-. 
  • In 2021 concludeerde een arbitragecommissie dat de gemeenten moesten worden gecompen-seerd voor de tekorten in de jeugdzorg. De maatregelen die in de Hervormingsagenda Jeugd worden uitgewerkt worden nu doorgeschoven en hoeven pas met ingang vanaf 2028 te worden gerealiseerd, in plaats van in 2026. Dat brengt financiële verlichting voor zowel 2026 als 2027. De financiële zorgen vanaf 2028 nemen bij de jeugdzorg alleen maar toe.

De voorjaarsnota van het rijk biedt dus geld voor gemeenten, maar niet voldoende zodat ombuigen niet meer nodig is. Dit heeft ook te maken met de confrontatie van forse kostenstijgingen, (loon- en prijs-)ontwikkelingen, uitdagingen en ambities van onze gemeente. In het voorliggend document geven wij u een totaaloverzicht van de recente financiële voor- en nadelen. 

Bij de meicirculaire, welke naar verwachting eind mei verschijnt, worden we weer opnieuw geïnformeerd over de hoogte van de algemene uitkering. Wij zullen u dan zo snel als mogelijk informeren over de gevolgen, zodat de effecten van de meicirculaire kunnen worden betrokken bij de besluitvorming van de perspectiefnota.  
Met het oog op het naderende ravijnjaar is de gemeente eind 2024 gestart met het doorlopen van een ombuigingstraject. De uitkomsten daarvan hebben wij vertaald in de voorliggende perspectiefnota. De voorliggende maatregelen zijn nodig om onze financiële positie op orde te houden en tegelijkertijd ruimte te blijven bieden voor investeringen die er écht toe doen voor onze inwoners. We beseffen dat deze keuzes niet altijd eenvoudig zijn. Daarbij is zowel het financiële als het duurzame beleidsperspec-tief voor de toekomst van Bladel van belang. We blijven staan voor de kwaliteit van onze dienstverlening en streven ernaar om de impact op de leefbaarheid en het verenigingsleven in Bladel zoveel als mogelijk te beperken. 

Wij nodigen de raad uit om met ons het gesprek aan te gaan over de uitgangspunten en keuzes die in deze perspectiefnota zijn verwoord. Wij verwachten dat u met deze nota verdere invulling kunt geven aan uw controlerende en kaderstellende rol.

Burgemeester en wethouders van Bladel,

de secretaris,                                                      de burgemeester,
R.W.C.W. Lathouwers                                    M.A.G. van den Bosch