3.1 Bestuur en ondersteuning

Wij zijn een gemeente die dichtbij onze inwoners, ondernemers, instellingen en verenigingen wil staan. Wij denken mee. Onze dienstverlening is klantgericht.

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Wij zijn een gemeente die dicht bij onze inwoners, ondernemers, instellingen en verenigingen wil staan. Wij denken mee. Onze dienstverlening is klantgericht. We verplaatsen ons in de behoeften van de ander in plaats van te wijzen op regels en onmogelijkheden. Wij communiceren snel, toegankelijk en betrouwbaar. Het is belangrijk dat we zoveel mogelijk inwoners bereiken en mee laten doen. Wij willen weten wat er speelt. Wij faciliteren en regisseren. Wij kunnen niet alles oplossen, maar samen kunnen we wel het verschil maken. Daarom werken we zoveel mogelijk samen. We maken verbinding met diverse partners. Lokaal en regionaal.

We maken duidelijke keuzes. Wat we doen, doen we goed. Efficiënt en effectief. We zijn betrouwbaar en proactief. We staan nadrukkelijk open voor vernieuwing en kiezen voor aansluiting bij (maatschappelijke) ontwikkelingen en veranderingen. Daarom zijn we als bestuur voortdurend in beweging en op zoek naar (nieuwe) toegevoegde waarde. We willen actief, duidelijk en open communiceren met iedereen die iets met de gemeente Bladel te maken heeft. Bij projecten willen we belanghebbenden actiever betrekken door participatie als middel in te zetten.

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma
A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029 2025 2026 2027 2028 2029
A Algemene reserve: dotatie opbr. latende locatie Den Tref 663 -663
A Algemene reserve: dotatie opbr. latende locatie Het Palet 286 -286
A Algemene reserve: dotatie opbr. latende loc. Med.Centrum 151 -151
A Algemene reserve: toev. dekkingsres. tunnel Europalaan -2.295
A Reserve kpl. investeringen: tunnel Europalaan 2.295
A Reserve kpl. investeringen: dekking tunnel Europalaan -82
A Reserve kpl. investeringen: dekking opbrengst Het Palet -42 -42
A Reserve kpl. investeringen: dekking opbrengst Den Tref -29 -52 -23
totaal lasten bestuur en ondersteuning 1.029 -908 -309 -82
(- = nadeel en + = voordeel)

Regulier | Algemene reserve 
De opbrengsten van de latende locaties Den Tref (€ 663.000,-), Het Palet (€ 286.000,-) en het Medisch Centrum Hapert (€ 151.000,-) worden toegevoegd aan de algemene reserve. Zie het programma VHROSV voor de geraamde verkoopopbrengsten. Middels deze perspectiefnota worden zowel de geraamde opbrengsten als de toevoegingen aan de algemene reserve geactualiseerd in planjaren. Daarnaast wordt de onttrekking uit de algemene reserve ten behoeve van de tunnel Europalaan ad € 2,295 miljoen geactualiseerd naar planjaar 2029. 

Regulier | Dekkingsreserve kapitaallasten investeringen
In lijn met de geactualiseerde onttrekking uit de algemene reserve ten behoeve van de tunnel Europalaan wordt ook de dotatie aan de ´dekkingsreserve kapitaallasten investeringen´ geactualiseerd naar planjaar 2029. Aansluitend hierop vervalt de dekking ad € 82.000,- in 2028. Als gevolg van de actualisatie in planjaren van de opbrengsten latende locaties Den Tref en Het Palet verschuiven ook de dekkingen vanuit de ´dekkingsreserve kapitaallasten investeringen´ naar latere jaren.

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - Bijstelling budgetten
omschrijving budgettaire voordelen / nadelen
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029
Bijdrage inzake congressen 10 10 10 10 10
Bijstelling lonen / inhuur personeel 9 -16 -16 -16 -16
Verkiezingen 33 -33
Leges rijbewijzen, reisdocumenten en overige 36 34 35 3 -69
Adviesrapport grondprijzen / taxatie diversen -22
Deelname VNG-conges in de regio -10
Budgetoverheveling: pilot snippergroen -65
Diverse afwijkingen -5 -6 -14 -14 -16
mutaties bestuur en ondersteuning -14 22 -18 -17 -91
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting budgetten

Bezuiniging | Bijdrage inzake congressen
In de meerjarenbegroting is sinds 2022 een raming van € 15.000,- opgenomen voor projectkosten in het kader van de organisatie van de Strategische Agenda Kempengemeenten. Op basis van de uitgaven in de afgelopen jaren kan hiervoor met een jaarlijks budget van € 5.000,- worden volstaan.  

Regulier | Bijstelling lonen / inhuur personeel
De lonen zijn geactualiseerd op basis van de vastgestelde kaderstelling (zie R24.008). De actualisatie binnen dit programma betreffen de salariskosten van het college van B&W, griffie, huwelijken, raad, raadscommissies en burgerzaken. 

Regulier | Verkiezingen
Omdat in 2025 geen verkiezingen plaatsvinden en in 2027 twee verkiezingen, vindt een verschuiving van het budget plaats. 

Regulier | Leges rijbewijzen, reisdocumenten en overige
De leges voor rijbewijzen, reisdocumenten, BRP, huwelijken, burgerlijke stand en nationaliteitsaangelegenheden zijn geactualiseerd. Dit leidt tot diverse mutaties in de jaren 2025 tot en met 2029.

Regulier | Adviesrapport grondprijzen / taxatie diversen
In 2025 worden kosten gemaakt voor een adviesrapport grondprijzen en de taxatie van diverse percelen. 

Regulier | Deelname VNG Jaarcongres in de regio
Het VNG Jaarcongres vindt dit jaar plaats in de regio, namelijk Brainport Eindhoven. Voor de deelname van raadsleden en de griffie wordt het budget voor 2025 opgehoogd. 

Regulier | Budgetoverheveling: pilot Snippergroen
Voor het project Snippergroen waren in 2024 projectkosten beschikbaar van € 65.000,-. De activiteit is niet uitgevoerd in 2024, en daarom wordt voorgesteld om de middelen naar 2025 door te schuiven. Abusievelijk is dit project geen onderdeel van de budgetoverhevelingen bij de jaarstukken, en daarom wordt voorgesteld om de middelen middels deze perspectiefnota opnieuw beschikbaar te stellen voor 2025.

Bijstelling reserves

Terug naar navigatie - Bijstelling reserves
omschrijving budgettaire voordelen / nadelen
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029
Kwaliteit reserve buitengebied: overheveling alg. reserve 1.000
Algemene reserve: overheveling kwaliteit buitengebied -1.000
Verkoop kloostertuin: toevoeging dekkingsres. kpl lasten -125
Winstuitname grondexploitatie 24 53 120 -194
Algemene reserve: t.b.v. dekkingsreserve de Piramide 6.217
Dekkingreserve kapitaallasten: toevoeging de Piramide -6.217
Dekking de Piramide vanuit dekkingsreserve kapitaallasten 155
Bijstelling dekkingsreserve kapitaallasten -200 -100
Dekking algemene reserve: bijdrage KTM / Brainport -382 -346 -346 -107 -107
mutaties reserves -683 -393 -346 13 -146
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting reserves

Inkomstenverhoging | Overheveling € 1 mln. res. kwaliteit buitengebied naar algemene reserve 
Als onderdeel van het ombuigingstraject wordt voorgesteld om een gedeelte van de reserve kwaliteit buitengebied vrij te laten vallen ten gunste van de algemene reserve. Door het bedrag toe te voegen aan de algemene reserve kan het bedrag worden ingezet voor andere doeleinden. 

Regulier | Verkoop Kloostertuin: toevoeging dekkingsreserve kapitaallasten investeringen 
In het dekkingsplan behorende bij de realisatie van MFA Hart van Hapert is rekening gehouden met een verkoopopbrengst voor het pand Kloostertuin in Hapert. Het pand is in 2025 verkocht voor € 125.000,- (zie programma Sociaal Domein voor de verkoopopbrengst). Het bedrag wordt (via de algemene reserve) toegevoegd aan de dekkingsreserve kapitaallasten investeringen.

Regulier | Winstuitname grondexploitatie
De tussentijdse winstuitnames van de grondexploitaties zijn bijgesteld op basis van de geactualiseerde exploitatiebegrotingen.

Regulier | Dekkingsreserve kapitaallasten de Piramide 2029
Middels het vormen van een dekkingsreserve kapitaalasten voor de investering van de Piramide wordt voorgesteld om toekomstige kapitaallasten budgettair (gedeeltelijk) op te vangen middels de inzet van de algemene reserve. Ten laste van de algemene reserve wordt een ‘dekkingsreserve kapitaallasten investe-ringen’ gevormd. Ten laste van de dekkingserve worden dan de kapitaallasten van de investering (gedeeltelijk) budgettair opgevangen. 

Regulier | Bijstelling dekkingsreserve kapitaallasten
De dekkingsreserve kapitaallasten wordt jaarlijks bij de perspectiefnota geactualiseerd. Bij de begroting 2026 vindt verdere actualisatie plaats. 

Regulier | Dekking algemene reserve: bijdrage KTM / Brainport 
De bijdrage voor KTM Randweg Eindhoven en bijdrage regionale bereikbaarheid Brainport wijzigt voor de periode vanaf 2025 (zie programma Verkeer en vervoer voor toelichting). De bijdragen zijn structureel geraamd. Vanwege de wijziging van de bijdragen en de structurele aard vervalt de dekking vanuit de algemene reserve.

Toelichting 10%-maatregel inzet algemene reserve 
In afwijking op de eerder behandelde shortlist met ombuigingsmaatregelen (gezamenlijke commissie van 25 maart 2025) wordt in de voorliggende perspectiefnota geen voorstel gedaan om gebruik te maken van de ‘10%-maatregel inzet algemene reserve’. Met deze maatregel kunnen gemeenten het surplus van de algemene reserve (de reserve waar geen bestemming aan is gegeven) aanwenden voor het dekken van structurele exploitatielasten. Van dit vrij besteedbare deel, het surplus, mogen gemeenten maximaal 10% inzetten voor structurele lasten. Dit onder de voorwaarde dat de solvabiliteit van de gemeente groter of gelijk aan 20% is en blijft.

Ten tijde van de opstelling van de shortlist met ombuigingsmaatregelen (18 maart 2025) heeft het college een voorstel gedaan om gebruik te maken van de hierboven beschreven maatregel vanaf 2026. Door de financiële ontwikkelingen van de afgelopen periode (o.a. Voorjaarsnota Rijk) en daarmee de uitkomst van deze perspectiefnota wordt in voorliggend document afgezien om gebruik te maken van deze maatregel. De betreffende maatregel is, door de vertaalde ontwikkelingen en de andere voorgestelde maatregelen, niet toegepast. Het blijft een ‘tijdelijke’ maatregel om te komen tot een sluitende meerjarenraming. Ook na gebruikmaking van de maatregel moet de gemeente nadenken over een toekomstige structurele oplossing. 

Het voorstel is om de reeds opgebouwde algemene reserve middels een andere methode in te zetten voor de verbetering van het structureel perspectief. Er wordt voorgesteld om het surplus van de algemene reserve in te zetten voor de vorming van dekkingsreserve kapitaallasten voor toekomstige investeringen. In de voorliggende perspectiefnota wordt een concreet voorstel gedaan dekkingsreserve kapitaallasten te vormen voor de toekomstige investering van de Piramide. 

Er zou gesteld kunnen worden dat de vertaalde ontwikkelingen in deze perspectiefnota leiden tot een verschuiving van het financieel ravijnjaar van 2026 naar 2028. Door de voorgestelde systematiek wordt de ruimte in de algemene reserve benut om financiële verlichting in de laatste jaren van de huidige planperiode te bewerkstelligen.  

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Begroting Wijziging Begroting Mutatie meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2025 ppn na wijz. 2026 2027 2028 2029
Lasten
bestuur en ondersteuning -2.289 n -165 n -2.454 n -262 n -252 n -179 n -76 n
beheer overige gebouwen en gronden -106 n -89 n -195 n
Totaal lasten -2.395 n -254 n -2.649 n -262 n -252 n -179 n -76 n
Baten
bestuur en ondersteuning 282 v 241 v 523 v 283 v 234 v 162 v -15 n
beheer overige gebouwen en gronden 264 v 264 v
Totaal baten 546 v 241 v 787 v 283 v 234 v 162 v -15 n
Geraamd saldo van baten en lasten -1.849 n -13 n -1.862 n 21 v -18 n -17 n -91 n
beoogde storting in reserves -3.941 n 626 v -3.315 n -967 n -286 n -120 n 155 v
beoogde onttrekking aan reserves 5.809 v -328 n 5.481 v -440 n -368 n -188 n -107 n
Geraamd resultaat 19 v 285 v 304 v -1.386 n -672 n -325 n -43 n
(- = nadeel en + = voordeel)