3.10 Overhead en ondersteuning organisatie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Bedrijfsvoering is ondersteunend – niet ondergeschikt - en faciliterend aan ontwikkelingen (uitvoering van speerpunten) in de organisatie. Daarnaast is er een aantal speerpunten waarbij de bedrijfsvoering zelf een leidende rol heeft. Waarvan een deel al eerder in gang is gezet.

Enerzijds vraagt de uitvoering van speerpunten om flexibiliteit en maatwerk, anderzijds vragen ze om consistentie en beheersbaarheid / controleerbaarheid. Voor een goede bedrijfsvoering dienen al deze aspecten in een goede balans met elkaar te staan. Om deze balans te behouden, dient continu tussen bestuur en ambtelijke organisatie een open gelijkwaardige dialoog van afstemming / invulling / timing / bijstelling van alle ambities (wettelijke verplichtingen, gemeentelijke speerpunten, maatschappelijk ontwikkelingen etc.) plaats te vinden.

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma
A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029 2025 2026 2027 2028 2029
A Wijziging organisatiestructuur t.b.v. toekomstbestendigheid -444 -888 -888 -888 -888
A Vrijval van formatie a.g.v. wijziging organisatiestructuur 166 332 332 332 332
totaal lasten overhead en ondersteuning -278 -556 -556 -556 -556
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting meerjarenprogramma

Regulier | Wijziging organisatiestructuur t.b.v. toekomstbestendige organisatie 
Tijdens de raadsinformatiebijeenkomst op 24 februari jl. is uw raad geïnformeerd over de voorgenomen plannen voor de wijziging van de organisatiestructuur van gemeente Bladel. De geschatte kosten voor de gevraagde formatie-uitbreiding bedragen € 888.000. Een deel van de kosten kan zoals genoemd worden gedekt uit bestaande formatieruimte. Het gaat om een bedrag van € 332.000, waardoor er een bedrag van € 556.000 wordt gevraagd.

Wanneer het benodigde budget beschikbaar wordt gesteld zal zo snel mogelijk worden gestart met werving en selectie van bedoelde functies. Feitelijke start van de nieuwe organisatie is voorbehouden in het 1e kwartaal van 2026, waarbij indien mogelijk in kwartaal 3 en 4 van 2025 al een gefaseerde werving wordt gestart.

In de genoemde raadsinformatiebijeenkomst en tijdens de brede commissie over de ombuigingsvoorstellen heeft uw raad verzocht om een integrale blik op de benodigde formatie in de toekomst. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt uitgebreid geschetst waar we vandaan komen en waar we naar op weg zijn. Dat wordt onder meer gedaan met een kwalitatieve doorkijk op de benodigde formatie in de komende jaren.

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - Bijstelling budgetten
omschrijving budgettaire voordelen / nadelen
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029
Bedrijfsvoering 27 27 27 27
Bijstelling lonen / inhuur 115 258 254 254 254
Werkplekvergoeding MD 37
Gemeentehuis -46 -29 -29 -29 -29
Uitvoeringskosten GRSK: SSC 19 -103 -135 -167 -125
WW / ERD uitkeringen / Eigenrisico WGA -75
Voorlichting -10 -10 -10 -4 -4
Diverse afwijkingen -19 -1 -1
mutaties overhead en ondersteuning 21 143 106 80 123
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting budgetten

Bezuiniging | Bedrijfsvoering 
In het ombuigingstraject is in beeld gebracht op welke wijze er vanuit de bedrijfsvoering een bijdrage kan worden geleverd aan de ombuigingen. Daarvoor is een serie maatregelen in beeld gebracht die leidt tot een structurele ombuiging van € 27.000,-. Het betreft de onderstaande onderwerpen:
•    Representatie versoberen
•    Kantoorkosten versoberen
•    Digitale dienstverlening versoberen
•    Kunstvoorwerpen versoberen

Regulier | Bijstelling lonen 
De lonen zijn geactualiseerd, mede op basis van de vastgestelde kaderstelling (zie R24.008) en het in april 2025 bereikte onderhandelingsresultaat voor de cao Gemeenten. 

Regulier | Werkplekvergoeding MD 
Vanwege het toekomstig vertrek van Maatschappelijke Dienstverlening uit het gemeentehuis van Bladel zijn de structurele inkomsten voor de werkplekvergoeding bij de perspectiefnota 2024 naar beneden bijgesteld. Omdat Maatschappelijke Dienstverlening anno mei 2025 nog gebruik maakt van werkplekken in het gemeentehuis van Bladel worden de inkomsten voor het jaar 2025 opgehoogd. 

Regulier | Gemeentehuis
Op basis van de afrekening 2024 van het elektriciteitsverbruik en de nieuwe voorschotten voor 2025 wordt de raming voor het elektriciteitsverbruik voor 2025 en volgende jaren verhoogd. Ten behoeve van een betere afvalscheiding binnen het gemeentehuis dienen nieuwe afvalbakken aangeschaft te worden voor een bedrag van € 10.000,- in 2025. Daarnaast komen dit jaar de verhuurde ruimte aan Visit Bladel- Reusel-De Mierden vanaf 25 april en wordt de verhuurde ruimte aan de Regiopolitie Zuid-Oost verkleind per 1 september. Als gevolg hiervan is sprake van structureel lagere huuropbrengsten voor 2025 en vol-gende jaren. Vooralsnog wordt hierbij van uitgegaan dat deze vrijkomende ruimten voor eigen gebruik zullen worden ingezet.  

Regulier | Uitvoeringskosten GRSK: SSC 
Op basis van de ontwerpbegroting 2026 en begrotingswijziging 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) stijgen de lasten vanaf 2026 voor het onderdeel Shared Service Center (SSC). In 2025 ontstaat een voordeel. In de raadsvergadering van mei 2025 is een raadsvoorstel R25.025 hierover voorgelegd aan de gemeenteraad. Het raadsvoorstel en bijbehorende stukken voorzien in een toelichting op de lastenstijging. 

Regulier | WW / ERD uitkeringen / Eigenrisico WGA 
In 2025 vinden diverse bijstellingen plaats in het kader van de premies WW / ERD uitkeringen en Eigenrisico WGA.

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Begroting Wijziging Begroting Mutatie meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2025 ppn na wijz. 2026 2027 2028 2029
Lasten
overhead (7.574) n (296) n (7.870) n (399) n (436) n (462) n (419) n
Totaal lasten (7.574) n (296) n (7.870) n (399) n (436) n (462) n (419) n
Baten
overhead 110 v 39 v 149 v (14) n (14) n (14) n (14) n
Totaal baten 110 v 39 v 149 v (14) n (14) n (14) n (14) n
Geraamd saldo van baten en lasten (7.464) n (257) n (7.721) n (413) n (450) n (476) n (433) n
(- = nadeel en + = voordeel)