3.11 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Gemeente Bladel voert een solide financieel beleid. We doen geen uitgaven die we niet kunnen betalen en kiezen voor goede lange termijn investeringen. Door realistisch te begroten en regelmatig te rapporteren, houden we grip op onze financiën. We spannen ons in om de gemeentelijke lasten voor onze inwoners op een laag niveau te houden. 

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma

Excel-tabel

A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029 2025 2026 2027 2028 2029
A Algemene uitkering jeugdzorg -236 -175 -207 -207
totaal lasten algemene dekkingsmiddelen -236 -175 -207 -207
(- = nadeel en + = voordeel)

Omschrijving (toelichting)

Toelichting meerjarenprogramma

Regulier | Algemene uitkering jeugdzorg
De bedragen, die bij het Ministerie van Financiën op de Aanvullende Post (AP) voor de Hervormings-agenda Jeugd waren gereserveerd, worden op basis van de Voorjaarsnota toegevoegd aan het gemeentefonds. De eerder opgenomen stelpost voor nog te ontvangen middelen jeugd komt hierdoor te vervallen.

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - Bijstelling budgetten
omschrijving budgettaire voordelen / nadelen
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029
Onroerende zaakbelasting: autonome toename 54 53 52 51 129
Onroerende zaakbelasting: trendmatige verhoging 3,2% 181 182 185 187
Onroerende zaakbelasting: getrapte extra verhoging 669 673 1.548 2.447
Algemene uitkering: decembercirculaire 2024 347 340 410 473 473
Algemene uitkering: indexatie lonen en prijzen voorjaarsnota 1.252 1.221 1.168 1.151
Algemene uitkering: demping terugval gemeentefonds 449 449 449 449
Algemene uitkering: BTW-comenpsatiefonds -114
Algemene uitkering: bijstelling accres CEP 366
Algemene uitkering: tekort jeugdzorg aandeel rijk (50%) 347 352 349 348 348
Algemene uitkering: Aanv. post Hervormingsagenda jeugd 303 231 263 287
Algemene uitkering: groeipad maatr. Hervormingsagenda 423 377
Algemene uitkering: eigen bijdragen jeugdzorg/trajectduur -701 -701
Algemene uitkering: onderuitputting BCF 123 123 123 123
Vrijval stelpost lonen en prijzen 186 493 507 507
Actualisatie rente 378 45 91 102 167
Actualisatie afschrijvingen 1.414 119 22 21 42
Vennootschapsbelasting -150
Dividend BNG -11 -11 -11 -11 -11
Diverse afwijkingen 8 1
mutaties algemene dekkingsmiddelen 2.631 4.492 4.663 4.526 5.598
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting budgetten

Inkomstenverhoging | Onroerende zaakbelasting
In de voorliggende perspectiefnota wordt een geactualiseerd voorstel gedaan voor een OZB-verhoging. Het structureel begrotingssaldo van gemeente Bladel kent – voorafgaand aan een OZB-verhoging – een dalende trend, met andere woorden: het structureel begrotingssaldo verslechtert gedurende de huidige planperiode. Passend bij deze trend en de geactualiseerde financiële situatie in deze perspectiefnota wordt voorgesteld om de OZB als volgt getrapt te verhogen:

  2026 2027 2028 2029
Getrapte OZB-verhoging 15% 15% 15% 15%

De percentages geven de totale toename tot aan het betreffende jaar weer (ten opzichte van 2025). Op basis van de vastgestelde financiële kaderstelling wordt de OZB in eerste instantie aangepast met een inflatiecorrectie van 3,2% (trendmatige verhoging). De procentuele OZB-verhoging boven de trendmatige verhoging betreft de extra verhoging als gevolg van de financiële situatie. Daarnaast worden de OZB-opbrengsten geactualiseerd op basis van de WOZ-waarden van woningen en niet-woningen (autonome toename).

Regulier | Algemene uitkering
Decembercirculaire: De financiële doorwerking van de decembercirculaire 2024 wordt verwerkt in de perspectiefnota 2025. Over de financiële effecten is uw raad reeds geïnformeerd in RM24.097.

Indexatie lonen en prijzen: Op basis van de voorjaarsnota van het Rijk wordt een voorschot genomen op de verwachte loon- en prijscompensatie via de algemene uitkering. Bij de meicirculaire 2025 zal blijken wat de werkelijke loon- en prijscompensatie is de gemeente ontvangt. 

Demping terugval gemeentefonds: In de Voorjaarsnota 2025 van het rijk zijn structurele middelen opgenomen om de terugval van het gemeentefonds in 2026 te dempen. De terugval van landelijk ongeveer € 2,4 miljard wordt structureel vanaf 2026 met € 400 miljoen gedempt. 

BTW compensatiefonds: Het BTW compensatiefonds (BCF) heeft een plafond. Gemeenten zijn in 2024 onder dit plafond gebleven met declaraties. In de septembercirculaire 2024 werd al een voorschot uitbetaald. De definitieve afrekening BCF is lager dan het voorschot en dit bedrag wordt in 2025 incidenteel onttrokken aan het gemeentefonds.

Bijstelling accres CEP: In de Voorjaarsnota is het accres geactualiseerd voor de macro-economische cijfers van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2025. 
Tekort jeugdzorg aandeel rijk (50%): De deskundigencommissie Van Ark adviseerde op 30 januari 2025 om het structurele tekort in de jeugdzorg gelijk te verdelen over Rijk en gemeenten. In de Voorjaarsnota 2025 is voor het gemeentefonds vanaf 2025 structureel geld opgenomen. 

Ook heeft de deskundigencommissie Van Ark het Rijk geadviseerd de helft van de tekorten op de jeugdzorg van 2023 en 2024 te compenseren. De gemeenten zouden dus voor 2023 en 2024 compensatie moeten krijgen, maar deze tekorten zijn niet gecompenseerd in de Voorjaarsnota 2025.

Aanvullend post hervormingsagenda jeugd: De bedragen, die bij het Ministerie van Financiën op de Aanvullende Post (AP) voor de Hervormingsagenda Jeugd waren gereserveerd, worden toegevoegd op basis van de Voorjaarsnota toegevoegd aan het gemeentefonds. De eerder opgenomen stelpost voor nog te ontvangen middelen jeugd komt hierdoor te vervallen (zie meerjarenprogramma).

Groeipad maatregelen Hervormingsagenda: Het ingroeipad van de maatregelen van de Hervormings-agenda wordt voor de jaren 2026 en 2027 verzacht. De volledige besparing van de Hervormingsagenda wordt in 2028 gerealiseerd.

Eigen bijdragen jeugdzorg / trajectduur / indexeren opbrengst Hervormingsagenda: Er wordt een eigen bijdrage ingevoerd voor jeugdzorg per 1 januari 2028. Rijk en gemeenten gaan met de sector afspraken maken over hoe beter te sturen op trajectduur. Deze maatregelen moet structureel geld opleveren vanaf 2028. 
De besparingsopgave van de Hervormingsagenda is in pr?s- en volumepeil 2019 ingeboekt. Er is vanaf 2028 een hogere besparing van € 507 miljoen te veronderstellen aangezien pr?s en volume sinds 2019 z?n gestegen.

Onderuitputting BCF: Gemeenten declareren hun BTW op overheidstaken bij het BTW-compensatiefonds (BCF). Om te voorkomen dat er een open eind regeling ontstaat heeft de rijksoverheid een plafond aangebracht in de declaraties. Blijven de gezamenlijke gemeenten onder het plafond dan wordt het verschil aan het gemeentefonds toegevoegd, wordt het plafond overschreden dan wordt het verschil uit het gemeentefonds genomen. Al jaren blijkt dat de gezamenlijke gemeenten onder het plafond blijven, waardoor gemeenten achteraf het resteerde gedeelte van het fonds krijgen uitgekeerd. Omdat dit een structureel karakter heeft, mogen de gemeenten de onderuitputting aan de voorkant ook ramen. In het kader van het ombuigingstraject gaat de gemeente Bladel meer onderuitputting aan de voorkant ramen, binnen de richtlijnen van de provinciaal toezichthouder. 

Regulier | Vrijval stelpost lonen en prijzen
Eerder heeft de gemeente al een stelpost opgenomen voor de verwachte loon- en prijsstijgingen vanaf 2026. Omdat de daadwerkelijke indexaties in de voorliggende perspectiefnota zijn verwerkt, kan de stelpost nu vrijvallen.

Regulier | Actualisatie rente
De rente wordt jaarlijks bij de perspectiefnota geactualiseerd. 

Regulier | Actualisatie afschrijving
De afschrijvingslasten wordt jaarlijks bij de perspectiefnota geactualiseerd.

Regulier | Vennootschapsbelasting
Op basis van de voorlopige aanslag 2025 wordt de raming bijgesteld voor 2025.

Regulier | Dividend BNG
Op basis van de dividenduitkering 2024 van de BNG wordt deze raming meerjarig bijgesteld. 

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Begroting Wijziging Begroting Mutatie meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2025 ppn na wijz. 2026 2027 2028 2029
Lasten
algemene dekkingsmiddelen (963) n 1.442 v 479 v (324) n 54 v 117 v 245 v
Totaal lasten (963) n 1.442 v 479 v (324) n 54 v 117 v 245 v
Baten
algemene dekkingsmiddelen 50.726 v 1.189 v 51.915 v 4.580 v 4.434 v 4.202 v 5.146 v
Totaal baten 50.726 v 1.189 v 51.915 v 4.580 v 4.434 v 4.202 v 5.146 v
Geraamd saldo van baten en lasten 49.763 v 2.631 v 52.394 v 4.256 v 4.488 v 4.319 v 5.391 v
(- = nadeel en + = voordeel)