3.3 Verkeer en vervoer

Wij beheren de openbare ruimte volgens de kernbegrippen veilig, heel en schoon met als doel een prettige woonomgeving in stand te houden.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Mensen en goederen verplaatsen verantwoord en veilig. De openbare ruimte is ingericht volgens de kernbegrippen veilig, heel en schoon, waardoor een prettige woonomgeving in stand wordt gehouden.

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma
A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029 2025 2026 2027 2028 2029
B Fietspad Dominépad 1.300 32 64 63 63 63
B Fietspad Broekenseind 750 19 37 37 36 36
A Fietspad Dominépad -1.189 -30 -59 -58 -57 -57
A Fietspad Dominépad rijkssubsidie 340 9 17 17 16 16
A Fietspad Broekenseind -386 -10 -19 -19 -19 -18
A Uitvoering verkeersvisie -1.430 -69
A Verbetering / gepland groot onderhoud wegen -2.013 -95
A Vervanging openbare verlichting: armaturen -58 -4
A Vervanging openbare verlichting: masten -63 -3
B Voorbereiding herinrichting N284 86 150 4 15 22 22 22
A Voorbereiding herinrichting N284 -136 -200 -6 -22 -32 -31 -30
B Uitvoering herinrichting N284 -50 -50 -1.200 -2 -7 -118
B Aanleg tunnel nabij Europalaan: bijdrage aan provincie 2.295 -2.295 111
B Aanleg noordoostelijk traject fietspad Cartierheide -1.000 -25 -50
totaal lasten verkeer en vervoer -535 -50 -50 1.245 -7.059 18 33 28 109 -307
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting meerjarenprogramma

Regulier | Fietspaden Dominépad en Broekenseind te Hoogeloon
In de voorliggende perspectiefnota worden de benodigde kredieten voor de fietspaden Dominépad en Broekenseind te Hoogeloon geactualiseerd en voorgelegd met A-rubricering. In het Meerjareninveste-ringsprogramma (MIP) is bij de begroting 2025 voor de realisatie van de fietsverbindingen aan het Domi-népad en Broekenseind nog rekening gehouden met totale investeringen van resp. € 1.300.000,- en € 750.000,- (B-rubriceringen). De benodigde kredietramingen zijn inmiddels geactualiseerd en bedragen € 1.414.000,- voor het Dominépad en € 386.000,- voor Broekenseind. Hiermee komen de totale investeringskosten voor beide projecten uit op € 1.800.000,-. Dit is inclusief de voorbereidingskosten zoals het uitvoeren van benodigde onderzoeken en het opstellen van een definitief ontwerp met bestek. Aangezien een deel van deze kosten zijn te relateren aan werkzaamheden aan de rijbaan van het Dominépad kan een bedrag van € 225.000,- worden gedekt uit de bestaande kredieten voor Gepland Groot Onderhoud wegen (GGO). Daarnaast heeft het Rijk middelen beschikbaar om een impuls te geven aan de verkeers-veiligheid van het onderliggend wegennet. Voor de gemeente Bladel staat er € 340.000,- klaar om als cofinanciering bij te dragen om infrastructurele projecten te realiseren. Als voorwaarde wordt gesteld dat de projecten vóór 31 december 2028 tot uitvoering zijn gekomen. Per saldo is dan voor de voorbereiding en uitvoering nog een bruto-krediet van totaal € 1.575.000,- en netto-krediet van totaal € 1.235.000,- be-nodigd. In de voorliggende perspectiefnota wordt voorgesteld om het bruto-krediet beschikbaar te stellen voor de daaraan gerelateerde uitgaven (A-rubricering). De kosten voor de grondaankopen voor beide projecten wordt gedekt uit de restantkredieten voor anticiperende grondverwervingen. Middels raadsme-dedeling R25.013 is de gemeenteraad reeds geïnformeerd over de voortgang en de benodigde financiële middelen voor beide projecten.

Regulier | Uitvoering verkeersvisie / gepland groot onderhoud wegen / openbare verlichting
Op basis van het vigerende beleid worden de geplande investeringen toegevoegd voor planjaar 2029.  

Regulier | Herinrichting N284 & aanleg tunnel nabij Europalaan
De gemeenten Reusel-De Mierden en Bladel werken samen met de provincie aan een nieuwe robuuste N284. De voorbereidingen zijn reeds gestart in 2019, met als resultaat een gedragen voorkeursalternatief. Op 21 maart 2024 heeft de raad ingestemd met het Voorkeursalternatief N284 2024, met uitzondering van de realisatie van de fietstunnel bij de Lange Trekken. 

In de begroting 2025 zijn de ramingen voor de voorbereiding en uitvoering in alle planjaren verwerkt met een B-rubricering. In de voorliggende perspectiefnota worden de voorbereidingskredieten voor planjaren 2025 en 2026 voorgelegd met een A-rubricering. Daarmee komt het voorbereidingskrediet in 2025 met het vaststellen van deze perspectiefnota beschikbaar voor de daaraan gerelateerde uitgaven. De ramingen voor de uitvoeringsfase vanaf 2027 blijven gecategoriseerd met B-rubricering. 

In deze perspectiefnota wordt een raming van € 1.150.000,- toegevoegd in planjaar 2029. Voor het jaar 2030 wordt ook een raming van € 1.150.000,- verwacht voor de uitvoering, maar dit valt nog buiten de huidige planperiode 2025-2029. In de huidige ramingen is geen rekening gehouden met toerekening van interne uren aan het krediet. Daarom wordt middels deze perspectiefnota voorgesteld om het jaarlijkse krediet op te hogen met € 50.000,-, zodat de interne uren kunnen worden verantwoord ten laste van het krediet. Deze kosten worden vervolgens samen met het krediet geactiveerd en komen niet direct ten laste van de exploitatiebegroting, maar middels de kapitaallasten. 

In deze perspectiefnota wordt de bijdrage voor de tunnel Europalaan ad € 2,295 miljoen geactualiseerd naar planjaar 2029. 

Regulier | Aanleg noordoostelijk traject fietspad Cartierheide
Gedurende het project is onderscheid gemaakt tussen het zuidwestelijke en het noordoostelijke deel. Er is een directieraming opgesteld van het zuidwestelijke deel. Op dit moment is een bedrag van € 750.000,- beschikbaar gesteld bij de vaststelling van de begroting 2025, waarmee het zuidwestelijke deel kan worden gefinancierd.  

Voor het noordoostelijke deel wordt de raming geschat op circa € 1.000.000, dat als B-krediet in het MIP wordt opgenomen. Gelet op de haalbaarheid van het plan kan van de voorkeursvariant worden afgeweken. Ook met een aangepast en breder gedragen plan zijn dergelijke investeringsbedragen gemoeid. De daadwerkelijke kosten van het plan worden t.z.t. verwerkt in de reguliere P&C-cyclus, waarbij het begrote investeringsbedrag als A-krediet kan worden aangemerkt en beschikbaar te worden gesteld bij het vaststellen van de begroting 2028.

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - Bijstelling budgetten
omschrijving budgettaire voordelen / nadelen
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029
Openbare verlichting 20 20 20 20 20
Versobering budget kleinere verkeersaanpassingen 50 50 50 50 50
Verlaging budget gladheidsbestrijding 26 26 26 26 26
Bijstelling lonen / inhuur personeel -36
Openbare verlichting: elektriciteitsverbruik -26 -26 -26 -26 -26
Onderzoeks-/ advieskosten HOV onderzoek in de Kempen -15
Bijdrage KTM / Brainport 365 296 296 58 -69
Diverse afwijkingen -9 -13 -20 -21 -21
mutaties verkeer en vervoer 375 353 346 107 -20
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting budgetten

Bezuiniging | Openbare verlichting
Door de toepassing van meer energiezuinige armaturen en slimme technologieën bij de vervanging van masten en armaturen wordt rekening gehouden met een structurele besparing van onderhouds- en verbruikskosten van € 20.000,-.

Bezuiniging | Versobering budget kleinere verkeersaanpassingen
Bij de vaststelling van de Verkeersvisie 2030 in 2021 is binnen de begrotingspost Verkeersregelingen een structureel budget opgenomen van € 100.000,- voor het uitvoeren van onderzoeken, gedragsprojecten en kleine verkeerskundige en infrastructurele aanpassingen. In het kader van het ombuigingstraject is besloten om deze kosten gedeeltelijk onder te brengen bij het jaarlijks krediet van € 1.430.000,- voor de uitvoering van de Verkeersvisie 2030.

Bezuiniging | Verlaging budget gladheidsbestrijding 
De gemeente heeft een jaarlijks budget beschikbaar voor de bestrijding van gladheid. Er wordt voorgesteld om het jaarlijks budget te verlagen. Vanwege wisselende weersomstandigheden zijn de kosten voor gladheidsbestrijding moeilijk in te schatten. Sommige jaren is het budget te ruim, andere jaren wordt het budget overschreden. Daarom heeft de gemeente het risico van gladheidsbestrijding ook opgenomen in het weerstandsvermogen / de risicoparagraaf. Door het budget te verlagen is het risico op overschrijding groter, waardoor de gemeente mogelijk vaker een beroep moet doen op het weerstandsvermogen. De gladheidsbestrijding wordt uitgevoerd conform een door de raad vastgesteld programma, waardoor het niveau van de dienstverlening niet in het gedrang komt. 

Regulier | Bijstelling lonen / inhuur personeel
In 2025 wordt rekening gehouden met een benodigd budget van € 36.000,- voor de inhuur van een beleidsadviseur verkeer. 

Regulier | Openbare verlichting: elektriciteitsverbruik
Op basis van het elektriciteitsverbruik voor openbare verlichting in 2024 en het eerste en tweede kwartaal 2025 wordt de huidige raming structureel bijgesteld met een bedrag van € 26.000,-.

Regulier | Onderzoeks-/ advieskosten project HOV onderzoek in de Kempen
Deze mutatie betreft Bladels aandeel voor het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de Kempen. Het doel van het project is om de doorstroming op de openbaar vervoerlijn tussen Eindhoven en omliggende dorpen zoals Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden te verbeteren.

Regulier | Bijdrage KTM / Brainport
In de raadsvergadering van 9 november 2023 heeft uw raad ingestemd met de regionale bekostigings-   systematiek bereikbaarheid Brainport (R23.078) en daarbij de benodigde cofinanciering beschikbaar gesteld voor de het project Multimodale Knoop Eindhoven Centraal en de Korte Termijn Maatregelen (KTM) Hubs en Fietsroutes ten laste van de algemene reserve. Bij de facturering van deze cofinanciering ultimo 2024 is gebleken dat de cofinanciering voor het KTM-pakket Fietsroutes voor Bladel niet van toepassing is aangezien deze kosten voor Bladel reeds zijn opgenomen in de investeringsopgave voor de herin-richting van de N284. Als gevolg hiervan kunnen de voor dit KTM-pakket geraamde kosten vanaf 2025 structureel komen te vervallen te gunste van de algemene reserve. Vanaf 2029 stijgt de resterende bij-drage in het     kader van deze cofinanciering t/m 2033 met € 69.000,- ten opzichte van de thans opgeno-men raming in de meerjarenbegroting.

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Begroting Wijziging Begroting Mutatie meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2025 ppn na wijz. 2026 2027 2028 2029
Lasten
infrastructuur:
beheer (schoon) (3.182) n 15 v (3.167) n 47 v 39 v 14 v (181) n
parkeren (9) n (9) n
gedrag/gebruik infrastructuur:
veiligheid (316) n (316) n
doorstroming (546) n 362 v (184) n 339 v 335 v 202 v (146) n
openbaar vervoer (51) n (51) n
Totaal lasten (4.104) n 377 v (3.727) n 386 v 374 v 216 v (327) n
Baten
infrastructuur:
beheer (schoon) 67 v 16 v 83 v
parkeren 4 v 4 v
gedrag/gebruik infrastructuur:
veiligheid 6 v 6 v
doorstroming
openbaar vervoer
Totaal baten 77 v 16 v 93 v
Geraamd saldo van baten en lasten (4.027) n 393 v (3.634) n 386 v 374 v 216 v (327) n
(- = nadeel en + = voordeel)