Toelichting budgetten
Regulier | Bijstelling lonen / inhuur personeel
De lonen en inhuur personeel zijn geactualiseerd. Dit leidt voor 2025 tot een extra last voor dit programma.
Regulier | Uitvoeringskosten KempenPlus
Op basis van de ontwerpbegroting 2026 en 1e begrotingswijziging 2025 van KempenPlus stijgen de las-ten vanaf 2025. In de raadsvergadering van 22 mei 2025 is raadsvoorstel R25.022 hierover voorgelegd aan de gemeenteraad. Het raadsvoorstel en bijbehorende stukken voorzien in een toelichting op de las-tenstijging.
Regulier | Programmakosten KempenPlus
KempenPlus registreert en betaalt de programmakosten van de gemeenten. Programmakosten zijn kos-ten van gemeenten die te herleiden zijn tot een client c.q. een inwoner van de gemeente. Hierna volgen belangrijkste ontwikkelingen en toelichtingen op de bijstellingen.
Lasten BUIG
De hogere lasten worden veroorzaakt door verschillende factoren. Ten eerste is er een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden, wat leidt tot een grotere financiële belasting. Daarnaast speelt het gebruik van LKS (Loonkostensubsidie) en/of een beschutte werk indicatie een rol. Deze maatregelen zijn bedoeld om mensen met een arbeidsbeperking te ondersteunen bij het vinden en behouden van werk. Hoewel deze maatregelen positieve effecten hebben, brengen ze ook extra kosten met zich mee.
Ten aanzien van het aantal geplaatsten met structurele loonkostensubsidie (LKS) wordt voor Bladel uit-gegaan van een toename tot 85 ultimo 2025. Doordat steeds meer cliënten een grotere afstand tot de arbeidsmarkt en verminderde loonwaarde hebben, is LKS een belangrijk middel om cliënten richting werk te begeleiden en te bemiddelen. Daarbij is de inzet primair gericht op plaatsing bij een externe werkgever.
Participatiebudget
De cliënten van KempenPlus hebben meer begeleiding en trajecten nodig om eventuele uitstroom te realiseren. Niet iedere cliënt zal (uiteindelijk) ook uitstromen richting betaald werk. Cliënten met een taalbe-lemmering krijgen taalcoaching en trajecten om de kans op uitstroom naar werk te bevorderen en daar-mee lastenbesparing te realiseren.
Het is een landelijke tendens dat meer jongeren instromen in de Participatiewet. Dit geldt ook voor de Kempen. KempenPlus wil met een gerichte aanpak ervoor zorgen dat jongeren uitstromen richting onderwijs, werk of een combinatie van leren en werken. Het is van belang dat jongeren zo kort mogelijk aan de kant staan en blijven participeren in de maatschappij en liefst via betaald werk en/of terug naar het onderwijs om een startkwalificatie te behalen.
Op 1 juli 2023 is de Participatiewet gewijzigd, waarna ook de bestaande re-integratieverordening is aangepast en geactualiseerd. Kern van de wetswijziging is de uitbreiding van ondersteuningsmogelijkheden bij het realiseren van een geschikte werkplek. Cliënten en werkgevers kunnen aanspraak gaan maken op specifieke ondersteuning en begeleiding, bijv. in de vorm van jobcoaching, (vervoer) voorzieningen en werkplekaanpassingen. De verwachting is dat in 2025 cliënten en werkgevers meer gebruik gaan maken van de voorzieningen en hierdoor zullen de lasten voor re-integratie / participatie toenemen.
In kader van de Wet inburgering moeten inburgeraars door middel van de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) kennismaken met de Nederlandse arbeidsmarkt en werkcultuur. Daarnaast worden de vaardigheden en beroepskansen van de inburgeraar in beeld gebracht tijdens het participatiegedeelte van de MAP. De taalondersteuning en coaching tijdens de participatieactiviteiten worden via het Participatiebudget bekostigd.
Bijzondere bijstand
Collectieve ziektekostenverzekering (CZV)
Een tweetal aanbieders, CZ en VGZ, bieden de collectieve aanvullende zorgverzekering binnen de Kem-pen aan. Inwoners van de Kempen hebben momenteel uitgebreide keuze uit 6 pakketten. Eind 2024 is een promotieregeling in gezet. De CZV is toen ook onder de aandacht gebracht bij de werkleiders van de productie van het werkbedrijf KempenPlus.
Op dit moment zijn er 176 deelnemers aan de collectieve zorgverzekering voor de gemeente Bladel. Dat zijn er minder dan gemeten over het jaar 2024.
In het najaar van 2024 heeft er namelijk een heronderzoek m.b.t. deelname aan de CZV plaatsgevonden, uitgevoerd door het inlichtingenbureau. Aan de hand van deze heronderzoeken zijn vorig jaar collectieve zorgverzekeringen beëindigd, omdat niet meer aan de voorwaarden werd voldaan. Vandaar het verschil in aantallen deelnemers tussen vorig jaar (gemeten vóór september/oktober) en nu.
De onterechte deelname kwam voort uit het feit dat cliënten wijzigingen niet hadden doorgeven en de zorgverzekeraars wijzigingen niet doorgeven/ afmeldingen niet altijd correct hebben verwerkt.
Bijzondere bijstand /leenbijstand
Er zijn in 2025 tot nu toe twee aanvragen inrichtingskosten/ duurzame gebruiksgoederen/ woonkosten gedaan voor gemeente Bladel.
De verklaring die hiervoor gegeven zou kunnen worden is dat er tot op heden minder statushouders zijn gevestigd dan voorgaande jaren en er dus minder aanvragen zijn gedaan. Daardoor vindt er een bij-raming plaats op bijzondere bijstand.
Individuele inkomenstoeslag (IIT)
Geen wijzigingen/bijstellingen voor de IIT.
De bedragen van de Individuele inkomenstoeslag zijn sinds 2015 niet geïndexeerd. De Individuele inkomenstoeslag bedraagt voor een alleenstaande € 375,-, voor een alleenstaande ouder € 500,- en voor een echtpaar (met of zonder kinderen) € 550,-. Deze bedragen zijn opgenomen in de Verordening participatiewet 2015, welke eind 2014 is vastgesteld. Er is geen indexatie opgenomen. Als we kijken naar de consumentenprijsindex zien we dat deze sinds 2015 met bijna 30% is gestegen8. Voor de bijstandsuitkeringen zien we dat deze met circa 38% zijn gestegen.
Gelet hierop vinden we het belangrijk dat de bedragen van de Individuele inkomenstoeslag per 1 januari 2026 met 30% worden verhoogd. In 2025 wordt de Verordening participatiewet 2025 geactualiseerd. De aanpassing kan in deze actualisatie worden meegenomen. Deze wijziging wordt t.z.t. verwerkt in de bestuurs- en managementrapportages van KempenPlus. Daar waar nodig zal de begroting van gemeente Bladel daar later op worden bijgesteld.
Leefgeld Oekraïners
Het Rijk heeft in het tweede kwartaal van 2022 een regeling ingevoerd om de ontheemden uit Oekraïne te voorzien van leefgeld tijdens hun verblijf in de gemeentelijke opvang Oekraïners (GOO) of particuliere opvang Oekraïners (POO). De regeling is sinds aanvang een aantal malen gewijzigd en er zijn verdere wijzigingen gepland om een bijdrage te vragen van de werkende Oekraïners. De regeling is geldig tot 4 maart 2026.
Door de onzekere geopolitieke omstandigheden in Oekraïne is het onmogelijk om een prognose te geven van de aantallen ontheemden die beroep gaan doen op de leefgeldregeling. Door de wijzigingen in de regeling van de afgelopen jaren en omdat meer ontheemden zijn gaan werken, neemt het aantal ontheemden die beroep doet op een leefgeldregeling steeds af.
Bezuiniging | Effectueren bezuinigingen KempenPlus
Bij de vaststelling van de begroting 2025 werd een taakstelling geformuleerd van € 2 miljoen structureel. Daarvan werd ruim € 500.000 ingevuld in de eerste begrotingswijziging 2024. Om invulling te geven aan de resterende € 1,5 miljoen is KempenPlus in coproductie met gemeenten een proces gestart om maatregelen te bepalen waarmee de structurele verlaging van gemeentelijke bijdragen wordt behaald. Hier-voor is een opdeling in maatregelen gemaakt. De operationele maatregelen in de uitvoering van taken door KempenPlus zijn hier onderdeel van. Voor 2026 en verder wordt de taakstelling voor € 525.000,- ingevuld door operationele maatregelen. Daar komt een groei op netto-omzet bij van € 75.000,-. In totaal € 600.000,- vanaf 2026. Deze invulling is verwerkt in de ontwerpbegroting 2026. Het effectueren van de resterende bezuinigingsopgave van € 900.000,- leidt tot een geschat structureel voordeel van € 324.000,- voor Bladel.
Regulier | Uitvoeringskosten GRSK: Maatschappelijke Dienstverlening
Op basis van de ontwerpbegroting 2026 en begrotingswijziging 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) stijgen de lasten vanaf 2025 voor het onderdeel Maatschappelijke dienstverlening. In de raadsvergadering van mei 2025 wordt raadsvoorstel R25.025 hierover voorgelegd aan de gemeenteraad. Het raadsvoorstel en bijbehorende stukken voorzien in een toelichting op de lastenstijging.
Regulier | Programmakosten GRSK
Programmakosten zijn kosten van gemeenten die te herleiden zijn tot een client c.q. een inwoner van de gemeente. Hierna volgen belangrijkste ontwikkelingen en toelichtingen op de bijstellingen. De bijstellingen groter dan € 25.000,- worden nader toegelicht.
Jeugdhulp
Algemene toelichting
De stijgende kosten jeugdhulp worden verwerkt in de voorjaarsnota conform de vigerende afspraak om de cijfers van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening (GRSK) één op één te verwerken. We zien een toename van het aantal cliënten en een toename op de behandelduur. Mogelijke oorzaken hiervoor liggen in de algemene landelijk trend van het zwaarder worden van de hulpvraag, gekoppeld aan het gegeven dat de bijbehorende problematiek zich op steeds jongere leeftijd voordoet. De Jeugdwet blijft daarnaast een open-eind regeling. Daarbij geldt dat voor bepaalde minder voorkomende (en duurdere) zorgvormen, het gebruik hiervan door één jeugdige woonachtig in de gemeente tot een grote financiële mutatie kan leiden.
Om beter zicht te krijgen op deze en mogelijke andere oorzaken wordt in Q2 2025 een verdiepende analyse uitgevoerd op de cijfers, die ons sturingsinformatie oplevert. De uitkomst hiervan kan, naast de rijksbekostiing vanuit de meicirculaire, leiden tot aanpassingen in de begroting 2026-2029.
Volgens afspraak heeft een deskundigencommissie de uitvoering van de Hervormingsagenda Jeugd getoetst, zowel inhoudelijk als financieel. Het stijgende jeugdzorggebruik- en de kosten kenmerken een landelijke trend. Volgens de commissie is doorgaan met de Hervormingsagenda noodzakelijk, maar moet deze verbreed worden naar andere domeinen. Juist daar liggen de oorzaken voor het sterk toegenomen beroep op jeugdhulp. Hiervoor is ruimte (en zijn middelen) nodig om te kunnen investeren. Op basis van het zwaarwegende advies ‘Groeipijn’ van 30 januari jl. van de deskundigencommissie Van Ark heeft het kabinet in de Voorjaarsnota 2025 geconcludeerd dat het meerjarig financieel kader van 2025 tot en met 2027 moet worden bijgesteld. De ingeboekte besparingen blijken niet realistisch omdat de kosten geste-gen zijn zonder dat gemeenten daarop hebben kunnen sturen. De ontwikkelingen met betrekking tot de inkomstenkant (algemene uitkering) zijn te vinden in het programma ‘Algemene dekkingsmiddelen’.
Jeugdhulp Begeleiding
Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat de kosten voor Jeugdhulp Begeleiding de komende periode zullen afnemen. Vandaar dat de lasten van 2024 als uitgangspunt genomen zijn voor de begroting van 2025 met indexering op kosten (5,71%) en volume (5,2%). Eind dit jaar is er vaststelling van het meerjarig beleidskader. Mogelijk worden er in het uitvoeringsplan behorend bij het beleidskader gewijzigde keuzes gemaakt en/of is er duidelijkheid over landelijke wetswijzigingen die voor een aanpassing van de begroting volgen. Het is nu niet aannemelijk dat de lasten dalen, uitgangspositie is het huidige kostenniveau te handhaven.
Jeugdhulp Behandeling
Ook voor Jeugdzorg Behandeling geldt dat het niet in de lijn der verwachtingen ligt dat de kosten voor Jeugdzorg Behandeling de komende periode zullen afnemen. De lasten van 2024 zijn als uitgangspunt genomen voor de begroting van 2025 met indexering op kosten (5,71%) en volume (5,2%). Eind dit jaar is er vaststelling van het meerjarig beleidskader. Mogelijk worden er in het uitvoeringsplan behorend bij het beleidskader gewijzigde keuzes gemaakt en/of is er duidelijkheid over landelijke wetswijzigingen die voor een aanpassing van de begroting volgen. Het is nu niet aannemelijk dat de lasten dalen, uitgangspositie is het huidige kostenniveau te handhaven.
Jeugdhulp Dagbesteding
Voor de begroting van 2025 zijn de lasten van 2024 als uitgangspunt genomen met een indexering daarop, rekening houdend met een volumestijging (5,2%) en prijsindex (5,71%).
Jeugdhulp zonder verblijf overig
Op basis van de toegekende budgetten en de verzilveringsgraad wordt de begroting bijgeraamd. Voor gemeente Bladel is er een incidentele bijstelling van € 105.000,- op basis van de huidige beschikkingen. Er is bij het opstellen van de begroting rekening gehouden met individuele cliënten en een inschatting gemaakt van de looptijd van de beschikking en eventuele verlenging hiervan.
Pleegzorg
De begroting wordt structureel aangepast. Het betreft langdurige structurele pleegzorg en de begroting wordt aangepast op de huidige lasten. Het tarief per maand voor één client bedraagt € 1.600,-.
Gezinsgericht
De begroting wordt aangepast voor cliënten waarbij de beschikking eindigt in 2025, maar waarvan de verwachting is dat dit wordt verlengd. Hierdoor is de begroting structureel bijgeraamd.
Jeugdhulp Crisis/LTA/GGZ verblijf
Er wordt rekening gehouden met een prijsindex van 5,71%. Het is vooraf lastig in te schatten hoeveel cliënten en hoe de duur van de trajecten voor deze Jeugdhulpvoorziening verloopt. Vanwege een aantal doorlopende beschikkingen tot eind 2025 wordt de begroting in 2025 incidenteel bijgeraamd. Op dit betreffende onderdeel vallen ook de lasten Spoedeisende zorg, beschikbaarheidsfinanciering en coördinatiekosten crisis.
Jeugdbescherming
De begroting wordt structureel bijgeraamd. De tarieven zijn geïndexeerd met 4,91%, in overeenstemming met de richtlijn vanuit de VNG. De gemeente heeft te maken met een groei van het aantal cliënten die onder jeugdbescherming vallen waarbij de duur van enkele beschikkingen voor een langere periode geldt. Het betreft met name ondertoezichtstelling met een maandelijks bedrag ad. € 1.191,22 per client en voogdij (€ 918,06 per client per maand), wat over het algemeen langdurige trajecten zijn.
WMO
Maatwerkvoorzieningen
Met name op de onderdelen vervoers- en woonvoorzieningen zijn de volgende ontwikkelingen van invloed op de begroting;
• Toename voor eenmalige aanpassingen autovervoer, hierbij zijn bedragen boven de € 15.000,- geen uitzondering.
• Toename van het aantal woningaanpassingen zoals aanpassing aan de woning (bijvoorbeeld traplift, douchestoel of verbouwing van de woning) of een vervangende woonvoorziening (aan-gepaste woning). In het afgelopen jaar zien wij meer grote woningaanpassingen en een groei van het aantal geplaatste trapliften.
Huishoudelijke hulp
Het aantal cliënten Hbh in Bladel stijgt met 7,5% t.o.v. 2023. De toename in Bladel is gekoppeld aan een iets hogere toename van de lopende voorzieningen (+6,1%) en kosten daarvan.
De CAO VVT, verpleeghuizen, verzorgingshuizen en Thuiszorg is op dit moment nog niet vastgesteld (verwachting 1-4-2025), in de begroting houden we rekening met een 3,5 % index. Door de wijziging van de hoogte van een pgb-informeel, van het minimumloon naar de uurlonen uit de CAO VVT, stijgt ook de hoogte van deze pgb’s.
Gezien de huidige trends (vergrijzing, langer thuis blijven wonen) en eerdere landelijke beleidsontwikkelingen (abonnementstarief) is het aannemelijk dat de vraag naar hulp bij het huishouden in 2025 verder zal toenemen. De begroting wordt hierop aangepast.
Begeleiding
De kosten voor begeleiding lopen in 2024 op ten opzichte van een daling in 2022 en 2023, hetgeen op basis van de CBS rapportages niet afwijkt van de landelijke trend. Er was in 2023 een afname van de kosten voor begeleiding/dagbesteding tot het niveau van 2020. Op basis hiervan en de bekostiging mid-dels P*Q is de begroting destijds fors afgeraamd. Echter is in 2024 een toename van de kosten te zien.
Oorzaak van de toenemende kosten:
• Vergrijzing: een groeiende oudere bevolking leidt tot een grotere behoefte aan begeleiding en dagbesteding.
• Complexere zorgvragen: inwoners met meervoudige problematiek doen vaker een beroep op de Wmo, wat intensievere en duurdere vormen van ondersteuning vereist.
• Beleidswijzigingen: de veranderingen in wet-regelgeving in de afgelopen jaren kunnen leiden tot een verschuiving van zorg naar de Wmo, wat de kosten voor gemeenten verhoogt.
Het resultaat over 2024 komt niet overeen met de eerdere verwachting waardoor we nu de begroting aanpassen aan de resultaatontwikkeling 2024, beperkte groei en rekening houdend met een prijsindex van 3,5%.
Dagbesteding
In 2024 is begroting gehandhaafd met de gedachte aan een verschuiving tussen dagbesteding en begeleiding. Deze ontwikkeling is niet zichtbaar over geheel 2024. De lopende voorzieningen blijven gelijk en de kosten lopen op. De voorgestelde begroting is hierop bijgesteld. Het resultaat over 2024 komt niet overeen met de eerdere verwachting waardoor we nu de begroting aanpassen aan de resultaatontwikkeling 2024, beperkte groei en rekening houdend met een prijsindex van 3,5%.
Bezuiniging | Taakstelling GRSK
Voor de ontwerpbegroting 2025 is een zienswijze ingediend die verband houdt met het ‘ravijnjaar’. In rela-tie tot het ravijnjaar zijn binnen de organisatie van de gemeente Bladel reeds eventuele ombuigingsmaat-regelen ter overweging in een shortlist opgenomen. Eén van deze maatregelen luidt: “Bij de GRSK betekent dit dat allereerst duidelijke bestuurlijke signalen over door te voeren ombuigingen moeten worden afgegeven.” Hierbij is een initiële bezuinigingsmaatregel opgenomen van € 200.000,- voor de jaren 2026 tot en met 2029. In raadsvoorstel R25.025 doet het college een voorstel aan de raad om middels een zienswijze de GRSK op te roepen om structureel € 200.000,- aan extra besparingen (te verdelen over zowel bedrijfsvoeringskosten als programmakosten) voor de gemeente Bladel te zoeken.
Regulier | Gemeenschapshuis aan de Markt
Op basis van de rekeningcijfers 2024 en de cijfers voor Q1/Q2 2025 worden de budgetten voor energie, onderhoud, huur parkeerplaatsen en overige exploitatiekosten structureel verhoogd. In 2025 is sprake van extra advies- en projectkosten en de extra kosten voor de opening van het gebouw.
Regulier | Verkoop Kloostertuin
In het dekkingsplan behorende bij de realisatie van MFA Hart van Hapert is rekening gehouden met een verkoopopbrengst voor het pand Kloostertuin Hapert. Het pand is in 2025 verkocht voor € 125.000,-. Het bedrag wordt (via de algemene reserve) toegevoegd aan de dekkingsreserve kapitaallasten investeringen (zie toelichting Reserves).
Regulier | Verhuizing De Goei Plak Bladel
Vanwege de verhuizing van De Goei Plak Bladel naar BRUIS ontstaat een voordeel als gevolg van vrijvallende huur per 1-1-2025.
Regulier | Voortzetten preventief jongerenwerk
Voor het voortzetten preventief jongerenwerk in Bladel wordt een structureel bedrag opgenomen vanaf 2026. De lasten worden verdeeld over de programma’s veiligheid, sociaal domein en volkshuisvesting. De lasten worden gedeeltelijk gedekt door de inzet van beschikbare formatieruimte.
Regulier | STORM
Het programma ‘STORM’ wordt verlengd tot en met schooljaar 2027-2028 ten behoeve van het verster-ken van de mentale gezondheid van jeugdigen in de gemeente Bladel. Vanaf 2027 is het onduidelijk of de lasten van € 23.000 voor 2027 en € 11.500 voor 2028 nog gedekt kunnen worden door rijksmiddelen, waardoor er vanuit gegaan wordt dat deze lasten tot een nadeel zullen leiden.
Regulier | MFA d'n Anloop: aandeel VVE
Voor het aandeel van de gemeente in de Vereniging van Eigenaren (VVE) is de gemeente een jaarlijkse bijdrage van circa € 14.000,- verschuldigd. Deze bijdrage was tot op heden nog niet structureel opgeno-men in de meerjarenbegroting.