3.5 Onderwijs

Goed onderwijs draagt bij aan de inclusie (gaat over het meedoen en erbij horen van mensen met een beperking) en participatie van onze jongeren in de samenleving.

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Goed onderwijs draagt bij aan de inclusie (gaat over het meedoen en erbij horen van mensen met een beperking) en participatie van onze jongeren in de samenleving. Onderwijs draagt er mede aan bij dat jongeren kennis vergaren, weerbaar zijn. Onderwijs helpt op de weg naar zelfstandigheid. Wij streven daarom naar een gevarieerd aanbod van onderwijs op verschillende niveaus.

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma
A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029 2025 2026 2027 2028 2029
A IHP Onderwijs: Het Palet Hapert voorbereiding -102 -3 -6 -5 -5 -5
A IHP Onderwijs: Het Palet Hapert uitvoering -1.587 -43 -86 -85 -84
A IHP Onderwijs: Het Palet Hapert meubilair en ow. leerpakket -66 -3 -6 -6 -6
A IHP Onderwijs: SSBO De Piramide voorbereiding -384 -11 -21 -21
A IHP Onderwijs: SSBO De Piramide uitvoering -4.417 -121
A IHP Onderwijs: SSBO De Piramide gymzaal -1.800 -50
A IHP Onderwijs: BENG i.p.v. ENG principe 5 5 5 5
totaal lasten onderwijs -102 -1.653 -384 -6.217 -3 -47 -103 -112 -282
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting meerjarenprogramma

Regulier | Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijs 2025-2040
Gemeente Bladel heeft een wettelijke zorgplicht voor het huisvesten van het basis onderwijs, het speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs in de gemeente. Gemeente en de schoolbesturen hebben meerjarige afspraken gemaakt over de onderwijshuisvesting binnen een beleidsrijk kader in de vorm van een IHP Onderwijs 2025-2040. Het IHP Onderwijs is het resultaat van een proces waarbij vanuit een inhoudelijk visie en ambitie op diverse thema’s is gekeken naar de vraagstukken die er zijn in gemeente Bladel. 

In raadsvoorstel R25.011 wordt de raad uitgebreid geïnformeerd over het IHP Onderwijs 2025-2040. In dit raadsvoorstel wordt voorgesteld om het IHP Onderwijs vast te stellen (en bijbehorende beslispunten). De financiële consequenties die hieruit voortvloeien zijn opgenomen in de voorliggende perspectiefnota. De hierboven getoonde investeringen van het Palet en SSBO de Piramide zijn daar onderdeel van. 

In de berekening van de kapitaallasten uit voorstel R25.011 is een onjuistheid geconstateerd. Dat betekent dat de hier voorliggende kapitaallasten afwijken van het eerder behandelde voorstel. De verschillen betreffen: € 44.000,- in 2026, € 85.000,- in 2027, € 83.000,- in 2028 en € 80.000,- in 2029. Verschillen zijn positieve afwijkingen, met andere woorden: gewijzigde kapitaallasten zijn lager dan eerder gecommuniceerd.

BENG i.p.v. ENG-principe
Los van de wettelijke taak die de gemeente heeft op het gebied van de onderwijshuisvesting, kan terughoudend worden omgegaan in het doen van nieuwe investeringen. In het concept IHP 2025-2040 wordt (nog) uitgegaan van het Energie-neutraal (ENG) principe. Voorgesteld wordt dit bij te stellen naar Bijna energie-neutraal (BENG). In een later stadium wordt de financiële besparing concreet. 

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - Bijstelling budgetten
omschrijving budgettaire voordelen / nadelen
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029
Bekostiging nieuwkomersonderwijs via spuk 18 18 18 18 18
Beëindiging conciergevergoedingen 17 17 17 17
IHP onderwijs: 4-jaarlijkse actualisatie/herijking -10
IHP onderwijs: jaarlijkse opstelling leerlingenprognose -3 -3 -3 -3 -3
Lagere verzekeringspremie 12 12 12 12 12
Preventieve regionale taakuitvoering leerplicht en kwalificatieplicht -9 -9 -9 -9
Diverse afwijkingen -13 -7 -9 -10 -10
mutaties onderwijs 14 28 26 15 25
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting budgetten

Bezuiniging | Bekostiging nieuwkomersonderwijs via specifieke uitkering
De structurele kosten voor invulling van het nieuwkomersonderwijs (uitgezonderd huisvesting) zullen van-af 2025 gedekt worden door rijksmiddelen (spuk). Voorheen kwamen deze kosten ten laste van de exploitatie, waardoor vanaf 2025 een structureel voordeel ontstaat van € 18.000. 

Bezuiniging | Beëindiging conciërgevergoedingen
Vanuit het verleden is aan scholen een bijdrage geleverd voor de werkzaamheden van de conciërges. Aangezien dit geen wettelijke taak van de gemeente is, kunnen de scholen binnen hun eigen budgetten middelen hiervoor inzetten. De bijdrage stopt vanaf 2026 en levert dan een structureel voordeel op van € 17.000,-.

Regulier | Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijs
Naast de hierboven genoemde investeringen uit het meerjarenprogramma wordt in raadsvoorstel R25.011 voorgesteld om iedere vier jaar het IHP Onderwijs te herijken en hiervoor een bedrag van € 10.000,- beschikbaar te stellen. Daarnaast wordt voorgesteld om jaarlijks een leerlingenprognose op te stellen en hiervoor een structureel bedrag van € 3.000,- op te nemen in de perspectiefnota 2025. 

Regulier | Lagere verzekeringspremie
De jaarlijkse verzekeringspremie voor onderwijs wordt naar beneden bijgesteld op basis van de polis brandverzekering per 1-1-2025. 

Regulier | Preventieve regionale taakuitvoering leerplicht en kwalificatieplicht 
Vanaf 2026 worden er geen middelen voor preventieve regionale taakuitvoering leerplicht en kwalificatieplicht ontvangen van het rijk, waardoor dit tot een nadeel van € 9.000,-.

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Begroting Wijziging Begroting Mutatie meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2025 ppn na wijz. 2026 2027 2028 2029
Lasten
onderwijshuisvesting (1.962) n (319) n (2.281) n (42) n (100) n (110) n (280) n
onderwijs- en leerlingzaken:
leerlingenvervoer (416) n (416) n
leerplicht (137) n 14 v (123) n 35 v 35 v 25 v 35 v
participatie/ onderwijsachterstandenbeleid e.d. (13) n (453) n (466) n
Totaal lasten (2.528) n (758) n (3.286) n (7) n (65) n (85) n (245) n
Baten
onderwijshuisvesting 12 v 316 v 328 v
onderwijs- en leerlingzaken:
leerlingenvervoer
leerplicht 12 v 12 v (12) n (12) n (12) n (12) n
participatie/ onderwijsachterstandenbeleid e.d. 453 v 453 v
Totaal baten 24 v 769 v 793 v (12) n (12) n (12) n (12) n
Geraamd saldo van baten en lasten (2.504) n 11 v (2.493) n (19) n (77) n (97) n (257) n
(- = nadeel en + = voordeel)