5.7 Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarmee de gemeente Bladel zowel een bestuurlijke als een financiële (risicodragende) band heeft. Verbonden partijen ontwikkelen beleid of voeren beleid uit voor de gemeente. Uiteraard blijft de gemeente beleidsmatig verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de thema’s/beleidsvelden.
Onder bestuurlijk belang wordt verstaan dat de gemeente zeggenschap heeft, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur, hetzij uit hoofde van stemrecht. Het financiële belang is het bedrag dat ter beschikking is gesteld en dat niet verhaalbaar is of waarvoor aansprakelijkheid bestaat, indien de verbonden partij failliet gaat of haar verplichtingen niet nakomt.

Visie op verbonden partijen

Terug naar navigatie - Visie op verbonden partijen

Bladel heeft een positieve grondhouding ten opzichte van samenwerking: regionaal of nog breder. Indien zich de gelegenheid voordoet om middels samenwerkingsverband of andere verbondenheid, op doelmatiger en doeltreffender wijze doelstellingen te realiseren, dan zullen de deelname mogelijkheden altijd onderzocht worden. Samenwerking kan (soms) de kwaliteit en continuïteit beter waarborgen. Er zijn drie redenen waarom gemeenten met elkaar samenwerken in de vorm van een verbonden partij: 

  • Vanwege het grensoverschrijdend karakter van de problematiek.
  • Om efficiency voordelen te behalen.
  • Vanwege een wettelijke plicht tot samenwerking.

De samenwerking kan vormgegeven worden door een publiekrechtelijke of privaatrechtelijke aanpak. Het privaatrecht biedt verschillende mogelijkheden: de oprichting van een vereniging, een stichting, een NV of een BV. De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek zijn op deze samenwerking van toepassing. Als wordt gekozen voor samenwerking op grond van het publiekrecht geldt het regime van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr).

Op basis van het BBV moet jaarlijks inzicht worden geboden in:

  • het doel (het openbaar belang);
  • het bestuurlijk en het financieel belang en
  • de ontwikkelingen (beëindiging, wijzigingen of problemen bij bestaande verbonden partijen)

Kaderstellende en controlerende rol raad
De verbonden partijen ontwikkelen beleid of voeren beleid uit voor de gemeente. Beleidsmatig blijft de gemeente uiteraard verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de programma’s. De verbonden partijen zijn onderverdeeld in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke partijen. Monitoren en toezicht houden doen we enerzijds door bestuurlijke vertegenwoordiging in diverse overlegstructuren, anderzijds door de raad jaarstukken aan te bieden waarop zij haar zienswijze kan baseren. Partijen met een publiekrechtelijk karakter hebben hun eigen P&C cyclus. Bij de behandeling van de begrotingen en jaarrekeningen van de verbonden partijen neemt de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende taak.

Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen

In onderstaand overzicht worden de verbonden partijen nader toegelicht. Bij het onderdeel “financieel belang” wordt, daar waar bekend, de omvang van het geraamde eigen en vreemd vermogen per eind 2025 weergegeven. Van een aantal verbonden partijen zijn deze nog niet bekend (nnb).

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost: Zorg voor veiligheid (VRBZO)
Vestigingsplaats: Eindhoven
Relatie taakveld: Veiligheid
Openbaar belang
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijk belang
Gezien de wettelijke taken van burgemeesters op deze terreinen is ervoor gekozen alleen vertegenwoordiging van burgemeesters in het bestuur toe te staan.
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Gemeentelijke bijdrage 2024 Gemeentelijke bijdrage 2025
€ 1.011.000 € 3.300.000 € 3.300.000 € 38.549.000 € 38.173.000 € 1.406.000 € 1.476.000
Ontwikkelingen & risico's
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) ontwikkelde zich de afgelopen jaren verder op basis van de visie 2025. In een wereld die voortdurend verandert en waarin nieuwe crises en uitdagingen zich aandienen, is het cruciaal dat wij als veiligheidsregio voorbereid zijn om adequaat te reageren op noodsituaties en de behoeften van onze samenleving. Om ook klaar te staan voor onverwachte, langdurige crisis op geheel nieuwe terreinen. Dit lieten we zien tijdens de coronaepidemie en de vluchtelingencrises. Hier toonden we onze meerwaarde. Echter, we ervaarden ook dat het een grote druk op de organisatie legde om dit soort crises langdurig te kunnen volhouden. Dat is ten koste gegaan van de ontwikkeling van de hele organisatie. Het zijn van een crisisorganisatie vergt versterking voor alle onderdelen van de organisatie, inclusief de ondersteunende taken van bedrijfsvoering. In 2024 bespreken we met het bestuur de hoofdlijnen van ons meerjarenbeleidsplan voor de periode tot 2030. We verwachten inhoudelijk geen grootse veranderingen, wel extra accenten. In de uitvoering van onze huidige visie 2025 zien we waar extra investeringen nodig zijn. Daarbij horen vooral (nieuwe) ontwikkelingen op gebied van brandweerzorg, duurzaamheid, huisvesting, informatieveiligheid. Bijkomend knelpunt dat we in toenemende mate ervaren is een gebrek aan capaciteit, deels veroorzaakt door krapte op de arbeidsmarkt. Dat betekent dat we slim om moeten gaan met de beschikbare capaciteit. En keuzes moeten maken. Dit is dan ook een belangrijk proces waarvan de uiteindelijke keuzes meenemen in de bespreking van de koers tot 2030 en vertalen we in de kadernota 2026. In het algemeen bestuur zal een vervolggesprek plaatvinden over de toekomstbestendigheid van onze veiligheidsregio.

Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)

Terug naar navigatie - Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Vestigingsplaats: Eindhoven (samenwerking 21 regiogemeenten)
Relatie taakveld: Volksgezondheid en milieu
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg en de ambulancezorg.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Gemeentelijke bijdrage 2024 Gemeentelijke bijdrage 2025
€ 1.263.000 € 3.935.000 € 3.915.000 € 27.932.000 € 27.411.000 € 864.000 € 888.000
Ontwikkelingen & risico's
Het algemeen bestuur van de GGD heeft in 2018 aan de directeur van de GGD een bestuursopdracht gegeven om te komen tot een stabiele en wendbare organisatie. Eind 2023 is deze bestuursopdracht afgerond en geëvalueerd en middels een separate verantwoording met onze gemeenten gedeeld. Deze opdracht heeft mooie resultaten opgeleverd. De eenmalige middelen die gemeenten hiervoor beschikbaar hebben gesteld zullen eind 2024 besteed zijn. Derhalve heeft de bestuursopdracht in deze ontwerpbegroting geen plek meer gekregen. De Coronacrisis ligt inmiddels achter ons. Covid-19 blijft weliswaar als ziekte onder ons maar is op het niveau van een gewone infectieziekte gekomen. Mogelijk dat de GGD in 2025 nog een taak krijgt bij het vaccineren van de bevolking tegen Covid-19. De kaders hiervoor zijn momenteel onbekend en te onzeker om reeds in deze ontwerpbegroting te verwerken. Wel zijn extra rijksmiddelen (SPUK) en kosten opgenomen in deze ontwerpbegroting voor versterking van infectieziektebestrijding en pandemische paraatheid die vanaf 2023 aan de GGD beschikbaar worden gesteld. We veronderstellen hierbij dat deze Rijksmiddelen ook na 2024 beschikbaar zullen zijn. Verder zijn we in deze ontwerpbegroting uitgegaan van een vergelijkbare groei van de inwonersaantallen als in voorgaande jaren (een groei van ca. 0,5% per jaar) en hebben we vooralsnog geen rekening gehouden met eventuele schaalsprongeffecten.

Metropoolregio Eindhoven

Terug naar navigatie - Metropoolregio Eindhoven
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Vestigingsplaats: Eindhoven (samenwerking 21 regiogemeenten)
Relatie taakveld: Bestuur en ondersteuning, Verkeer en vervoer, Economie en Sociaal domein
Openbaar belang
De regio moet voorzien in de behoefte aan werken, wonen, recreëren, maatschappelijke participatie en een veilige leefomgeving zonder dat daarmee kansen voor toekomstige generaties verloren gaan. Het MRE wil een organisatie zijn die op een flexibele wijze kan inspelen op de behoeften van de gemeenten en op doelmatige wijze mede inhoud geven aan de regionale vraagstukken.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Gemeentelijke bijdrage 2024 Gemeentelijke bijdrage 2025
€ 834.000 € 12.334.000 € 11.984.000 € 14.737.000 € 14.503.000 € 305.000 € 343.000
Ontwikkelingen & risico's
De belangrijkste risico's die op dit moment op concernniveau worden onderkend zijn: - Doelvermogen eeuwigdurende nazorg is ontoereikend. - Bezuinigingen bij gemeenten met als gevolg lagere gemeentelijke bijdragen. - Op de uitbreiding van taken in het samenwerkingsakkoord 2023-2026 is de organisatie MRE wat personeel en middelen niet ingericht. Het risico bestaat dat beoogde externe financiering niet wordt gerealiseerd. - Niet kunnen invullen van vacatures waardoor externe inhuur noodzakelijk is.

KempenPlus

Terug naar navigatie - KempenPlus
KempenPlus
Vestigingsplaats: Bladel
Relatie taakveld: Verkeer en vervoer, Sport, cultuur en recreatie en Sociaal domein
Openbaar belang
KempenPlus is het participatiebedrijf van de Kempengemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden. Ook wordt bepaalde dienstverlening uitgevoerd voor de inwoners van de gemeente Oirschot. KempenPlus is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet, (delen van) de Inburgeringswet en de Wet sociale werkvoorziening in de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Gemeentelijke bijdrage 2024 Gemeentelijke bijdrage 2025
€ 1.841.000 € 6.294.000 € 6.294.000 € 8.890.000 € 8.890.000 € 7.691.000 € 8.203.000
Ontwikkelingen & risico's
Participatiewet. Op landelijk niveau speelt de discussie of de Participatiewet heeft gebracht wat bij de introductie in 2015 beoogd werd. Vraag is nog of de ervaringen opgedaan in de laatste jaren gaan leiden tot veranderingen in de wet. Ondertussen gaat de uitvoering voort, op basis van het uitgangspunt: Ongewijzigd beleid. Leefgeldregeling Oekraïne. De Europese bescherming van ontheemden uit Oekraïne loopt tot maart 2025. Strategische verkenning. De strategische verkenning, die in 2023 is gestart krijgt in 2024 een vervolg. De samenwerkende gemeenten maken afspraken over de vraag: hoe verder? In 2024 komen naar verwachting uitkomsten en voornemens beschikbaar die richting gaan geven aan de verdere ontwikkeling van KempenPlus. Ondertussen geldt het uitgangspunt: ongewijzigd beleid. Oirschot. Oirschot vertrekt uit de gemeentelijke samenwerking in de Kempen. Op dit moment moet worden gerekend met een vertrek per 1 januari 2025. Het is echter niet uit te sluiten dat het daadwerkelijke vertrek uitgesteld wordt, omdat in de overstap naar een ander samenwerkingsverband veel afhankelijkheden zitten. In de loop van 2024 gaat de nodige duidelijkheid ontstaan. Doelgroep Wsw. De doelgroep Wsw bouwt tot 2061 af. Dan zal naar verwachting de laatste Wsw-medewerker de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Sinds 2015 is er geen nieuwe instroom in de Wsw mogelijk. In de organisatie werken nog veel Wsw-medewerkers, ook in een aansturende rol.

Samenwerking Kempengemeenten

Terug naar navigatie - Samenwerking Kempengemeenten
Samenwerking Kempengemeenten (SK)
Vestigingsplaats: Reusel
Relatie taakveld: Overhead, Sociaal domein en VHROSV
Openbaar belang
De Gemeenschappelijk Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) werkt voor de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Reusel-De Mierden en Oirschot en voert voor de gemeente Bladel taken uit op de vakgebieden maatschappelijke dienstverleningen en ICT.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Gemeentelijke bijdrage 2024 Gemeentelijke bijdrage 2025
€ 20.000 € 0 € 0 nnb nnb € 4.726.000 € 5.062.000
Ontwikkelingen & risico's
Wmo-frontoffice. Gemeente Oirschot heeft in een voorlopig besluit aangegeven dat het de uitvoering van front-office taken Wmo , uitgevoerd door MD, te willen beëindigen. Voornemen is dit om per 01-07-2024 te realiseren. In de begroting is rekening gehouden met een uittreding vanaf 01-01-2025. Mogelijke frictiekosten die veroorzaakt worden door het beëindigen van de front-office taken worden bij de gemeente Oirschot in rekening gebracht. Bijzondere bijstand. Vanaf 01-01-2024 zit de taak bijzondere bijstand niet meer in de regeling van de GRSK. Deze regeling is ondergebracht bij Kempenplus. Beide partijen zijn overeengekomen om medewerkers van de GRSK de bijzondere bijstand uit te laten voeren voor Kempenplus. De medewerkers van de GRSK worden naar Kempenplus gedetacheerd. Er is een dienstverleningsovereenkomst overeengekomen welke is verwerkt in de begroting 2025 met begrotingswijziging 2024.

Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Vestigingsplaats: Eindhoven (samenwerking 21 regiogemeenten en provincie)
Relatie taakveld: Veiligheid en VHROSV
Openbaar belang
De ODZOB voert werkzaamheden uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarnaast worden er specialistische (advies)taken uitgevoerd. De ODZOB werkt samen met de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling en met andere organisaties op het gebied van de fysieke leefomgeving. Gezamenlijk verbeteren we de kwaliteit van de fysieke leefomgeving: veiliger, gezonder en minder overlast.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Gemeentelijke bijdrage 2024 Gemeentelijke bijdrage 2025
€ 532.000 € 2.217.000 € 2.466.000 € 232.000 € 232.000 € 683.000 € 698.000
Ontwikkelingen & risico's
Tweemaal per jaar wordt de risico-inventarisatie geactualiseerd. De ODZOB houdt in de paragraaf van de risicobeheersing op dit moment rekening met de volgende risico's: 1. Ransomware 2. Publiciteit en negatieve berichtgeving leidt tot negatief imago 3. Niet actuele beheer en investeringsplannen voor apparatuur / faciliteiten en PBM's 4. Toename regeldruk vanuit de rijksoverheid 5. Ziekteverzuim en doorbetaling loonkosten 6. Niet kunnen beschikken over voldoende en gekwalificeerd personeel 7. Kennisverlies als gevolg van uitstroom van medewerkers / inhuur via flexibele schil

Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)

Terug naar navigatie - Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Bizob
Vestigingsplaats: Oirschot
Relatie taakveld: Overhead
Openbaar belang
Het uitvoeren van, het begeleiden van en adviseren in een gezamenlijk professioneel inkoop- en aanbestedingsbeleid. Daarnaast zorgt BIZOB voor voordelen op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied voor de deelnemers.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in de algemene leden vergadering.
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Gemeentelijke bijdrage 2024 Gemeentelijke bijdrage 2025
€ 944.000 nnb nnb nnb nnb € 168.000 € 175.000
Ontwikkelingen & risico's
De komende jaren staat we in Nederland voor een grote maatschappelijk opgave. Deze kunnen de coalitieakkoorden raken en uitwerken in de operationele opgaven voor de publieke organisaties. Met inkoop kunnen we kosten besparen, leveringszekerheid borgen en efficiency realiseren zodat financiële ruimte blijft bestaan om de beoogde kwalitatieve doelen te realiseren. Concreet zijn er drie actiepunten geformuleerd waar in 2025 extra aandacht naartoe gaat: 1. Ombuigen met inkoop 2. Programmatisch inkopen Verduurzaming van uw maatschappelijk vastgoed 3. Roboticering en kunstmatige intelligence

Stichting Zorg en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO)

Terug naar navigatie - Stichting Zorg en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO)
Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO)
Vestigingsplaats: Helmond
Relatie taakveld: Veiligheid
Openbaar belang
De veiligheid en leefbaarheid in Zuidoost-Brabant te verbeteren door integrale aanpak van complexere problemen waar de reguliere zorg- en veiligheidsprocessen geen -afdoende- oplossing bereiken.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in de algemene leden vergadering.
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Gemeentelijke bijdrage 2024 Gemeentelijke bijdrage 2025
nnb nnb nnb nnb nnb € 7.000 € 7.000
Ontwikkelingen & risico's
Ook in 2023 signaleerde het ZVH verschillende trends en ontwikkelingen in de casuïstiek. Het jaarverslag gaat in op de drie belangrijkste punten: 1. Stijging aanmeldingen ZVHBZO 2. Tekort plekken beveiligd wonen 3. Toename aanmeldingen levensloop en belang monitoring door het ZVHBZO

NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats: ’s-Gravenhage
Relatie taakveld: Algemene dekkingsmiddelen
Openbaar belang
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt kredieten tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder (62.790 aandelen á € 2,50)
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Dividend 2024 Dividend 2025
€ 254.000.000 nnb nnb nnb nnb € 136.000 € 169.000
Ontwikkelingen & risico's
Wij verwachten dat gedurende het begrotingsjaar zich geen veranderingen voordoen in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. De BNG wordt door beleggers onverminderd als één van de veiligste banken ter wereld beschouwd. Het uit te keren dividend blijft een prognose, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeontwikkelingen.

NV Brabant Water

Terug naar navigatie - NV Brabant Water
NV Brabant Water
Vestigingsplaats: ’s-Hertogenbosch
Relatie taakveld: Economische zaken
Openbaar belang
De uitoefening van een bedrijf op het gebied van de watervoorziening en het verrichten van alle werkzaamheden die verband houden met de waterketen in de ruimste zin van het woord.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder (17.706 aandelen á € 0,10)
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Dividend 2024 Dividend 2025
€ 9.200.000 € 699.000 € 699.000 € 619.000 € 619.000 € 0 € 0
Ontwikkelingen & risico's
De wereld is in relatief korte tijd beduidend complexer geworden en een stuk minder zorgeloos. Dat voelen we ook bij Brabant Water. De continuïteit van de drinkwaterlevering zoals we die kenden, is kwetsbaar. Niet alleen door klimaatverandering, verdroging en de stijgende watervraag, maar evengoed omdat we als organisatie te maken hebben met toenemende uitdagingen. Met een groeiend aantal stakeholders dat steeds meer van ons verwacht, complexere wetgeving en een lastige technische arbeidsmarkt. Zelfs met juridische procedures die de drinkwatervoorziening verder bemoeilijken. Al die zaken hebben effect op Brabant Water. En tegelijkertijd sterken ze ons in onze koers.

Coöperatieve Bosgroep Zuid Nederland U.A.

Terug naar navigatie - Coöperatieve Bosgroep Zuid Nederland U.A.
Coöperatie Bosgroep Zuid Nederland U.A.
Vestigingsplaats: Heeze
Relatie taakveld: Sport, cultuur en recreatie
Openbaar belang
De Bosgroep ondersteunt de leden op diverse manieren bij de doelmatige ontwikkeling, inrichting en beheer van hun bos- en natuurterreinen.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in de algemene leden vergadering.
Financieel belang
Resultaat 2023 Eigen vermogen begin 2025 Eigen vermogen eind 2025 Vreemd vermogen begin 2025 Vreemd vermogen eind 2025 Gemeentelijke bijdrage 2024 Gemeentelijke bijdrage 2025
€ 30.000 € 400.000 € 400.000 nnb nnb - -