1. Inleiding

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De raad stelt via de begroting de kaders vast voor het komende jaar. In de voorliggende begroting is dat het jaar 2025. De begroting 2025 is een uitwerking van de door u in juni vastgesteld perspectief-nota. De begroting is niet louter een financieel document, maar bevat ook het te voeren beleid. De gemeente kent heel veel verschillende taken en ambities. Voor 2025 zien we een aantal belangrijke thema’s en actualiteiten die we hieronder toelichten. 

Schaalsprong
Er blijft de komende periode een grote behoefte aan woningen. In de vergadering van 22 december 2022 heeft uw raad een keuze gemaakt over de hoeveelheid woningen die we in de gemeente nog willen realiseren, op welke wijze we dit willen doen en waar. Daarnaast is de kwaliteit van deze woningbouwopgave in relatie tot de doelgroepen belangrijk. Ten opzichte van onze omgeving en in het bijzonder de groei van Brainport zien we in de gemeente Bladel voldoende ruimte voor groei met instroom van buitenaf. Het richtgetal voor het aantal woningen in 2040 is 2.900 woningen (ca. 1.800 woningen extra t.o.v. harde en zachte plancapaciteit). We gaan daarbij uit van een ontwikkelscenario van inbreiden en uitbreiden en we vinden dat de verdeling van het woningbouwprogramma niet evenredig plaats hoeft te vinden en bij geen van de kernen op voorhand het overgrote deel van het programma moet landen. We laten de lokale behoefte per kern en concrete plannen bepalend zijn voor de verdeling. 

Financiële onzekerheid en structurele tekorten vanaf 2026
Gemeenten hebben al een aantal jaren te maken met onzekerheid over de financiële vooruitzichten voor de komende jaren. De gemeenten zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de uitkeringen vanuit het Rijk. Vanaf 2026, het zogenoemde ravijnjaar, ontvangen de gemeenten fors minder geld vanuit het Rijk. Ook in Bladel zijn de teruglopende inkomsten vanuit het Rijk duidelijk terug te zien in de meerjarenraming. 

De veranderingen vanaf 2026 zullen een impact hebben op de financiële slagkracht van gemeenten. De lijst met maatschappelijke opgaven is groot. Denk daarbij aan het grote tekort aan betaalbare woningen, de noodzakelijke klimaatopgave en energietransitie, het versterken van bestaanszekerheid van mensen, de jeugdzorg, onderwijs en de opgave in het landelijk gebied. Als gemeente willen wij blijven werken aan de vooruitgang van onze gemeente. Een belangrijke voorwaarde hierbij is een juiste balans tussen taken en middelen. 

De VNG is van mening dat taken en middelen niet meer in balans zijn. De VNG spant zich dan ook maximaal in om deze balans alsnog te bewerkstelligen. Het nieuwe kabinet zal met de VNG is gesprek moeten blijven. Op dit moment is de financiële toekomst voor gemeenten een ongewis. De korting blijft staan en daar zal de komende periode over besloten moeten worden. Als het nieuwe kabinet vasthoudt aan de hiervoor genoemde ingeboekte korting, zal bezien moeten worden welke taken nog op welke wijze binnen de beschikbare middelen kunnen worden uitgevoerd. 

Bij de septembercirculaire 2024, die naar verwachting verschijnt op Prinsjesdag (17 september), worden we opnieuw geïnformeerd over de hoogte van de algemene uitkering. We hopen dan meer zekerheid te krijgen over de financiële situatie vanaf 2026.

Indien het financieel meerjarenperspectief voor Bladel de komende maanden niet verbeterd, zal de raad samen met het college, bij de perspectiefnota 2025 een pakket van ombuigingsvoorstellen moeten vaststellen om weer te komen tot een evenwichtige balans binnen de financiële mogelijkheden, taken en ambities. We zullen er dan niet aan ontkomen om bezuiniging in gang te gaan zetten. Vanzelfsprekend hopen wij niet dat het zover komt. De inzet van de reserves is één van de mogelijkheden om het meerjarenperspectief te verbeteren. De meerjarenraming zoals nu opgenomen in de begroting, is een reële weergave van het meerjarenperspectief, zonder ‘extra’ inzet van de algemene reserve. Hierdoor blijft de ingeboekte korting van het Rijk duidelijk zichtbaar. 

Meer aandacht sociaal domein
Bij de behandeling van de perspectiefnota 2023 heeft de raad een motie aangenomen waarbij het college wordt verzocht meer aandacht te hebben voor het sociaal domein in de P&C-documenten. Bij de begroting 2024 is hier, zo goed als mogelijk, direct invulling aan gegeven. In de voorliggende begroting wordt, als antwoord op de aangenomen motie, meer aandacht besteed aan het programma sociaal domein. 

Monitor majeure projecten
Op 27 juni 2024 heeft de raad besloten om een financiële monitor met maximaal vijf lopende majeure projecten op te nemen in de P&C-stukken, met ingang van de programmabegroting 2025. De raad heeft besloten om te starten met de projecten Egyptische Poort, Gemeenschapshuis aan de Markt en Herinrichting N284. Middels de paragraaf ‘Majeure projecten’ in deze begroting geeft het college invulling aan het raadsbesluit van 27 juni jl. Op deze wijze kunnen langlopende projecten door de raad worden gemonitord. 

Doorontwikkeling P&C-documenten
In een eerder stadium heeft de gemeenteraad van Bladel de behoefte uitgesproken over diverse wensen en aanvullingen in de P&C-documenten. Hierbij kan gedacht worden aan het vergroten van de sturingsmogelijkheden en het verbeteren van de leesbaarheid van de P&C-documenten. De toevoeging van de monitor majeure projecten in de voorliggende begroting draagt ook bij aan deze doorontwikkeling. Door invulling te geven aan de behoefte van de raad worden de P&C-documenten van de gemeente Bladel op dit moment dus doorontwikkeld. Dit is een proces dat niet in één keer zichtbaar zal zijn, maar procesmatig wordt verdeeld over de komende jaren. De komende jaren zullen de P&C-documenten dus ontwikkelen om met name de sturingsmogelijkheden van de raad en de leesbaarheid van de stukken te vergroten. Momenteel wordt concreet gewerkt aan de behoefte om de sturingsmogelijkheden te vergroten. 

Het financieel beeld in één oogopslag

Terug naar navigatie - Het financieel beeld in één oogopslag

De meerjarenraming tot en met 2028 betreffende het bestaande beleid sluit met, met uitzondering van 2026, een structureel positief saldo (zie regel 1. van de onderstaande tabel). Bij de incidentele baten (onder regel 2) moet u denken aan zaken als grondverkopen buiten grondexploitaties en winstuitnames grondexploitaties. In de regels 3 en 4 worden de lasten van het nieuwe beleid opgenomen. Het begrotingsresultaat na invulling van het nieuwe beleid is weergegeven onder regel 5, verdeeld naar structureel (5a) en incidenteel (5b) begrotingsresultaat.

Ons weerstandvermogen, de algemene reserve, is meer dan voldoende om de risico’s die we lopen te dekken. In de regels 6, 7 en 8a ziet u dat in 2024 (inclusief verrekening resultaat) meer wordt gestort aan de reserves. In jaren vanaf 2025 wordt er meer onttrokken. Deze verwachte ontwikkeling is op basis van geplande stortingen en onttrekkingen. De ervaring leert dat deze sterk kunnen afwijken. Belangrijkste oorzaken zijn vertraging in grote werken, vertraging van plannen in de grondexploitaties en het saldo van de jaarrekening. 

(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028
beschikbare ruimte
1. saldo bestaand beleid structureel v 3.036 v 1.651 n -122 v 19 v 93
2. saldo bestaand beleid incidenteel v 568 n -114 v 52 v 36 v 100
totaal beschikbare ruimte (1 + 2) v 3.604 v 1.537 n -70 v 55 v 193
geplande nieuwe uitgaven
3. structurele lasten meerjarenprogramma 0 n -459 n -195 n -528 n -894
4. incidentele lasten meerjarenprogramma 0 0 0 0 0
totaal netto nieuwe uitgaven (3 + 4) 0 n -459 n -195 n -528 n -894
5. totaal begrotingssaldo (1 t/m 4) v 3.604 v 1.078 n -265 n -473 n -701
5a. waarvan structurele uitgaven en inkomsten v 3.036 v 1.192 n -317 n -509 n -801
5b. waarvan incidentele uitgaven en inkomsten v 568 n -114 v 52 v 36 v 100
(- = nadeel en + = voordeel)
reserves
6. beoogde stortingen in reserves n -1.610 n -3.436 n -3.055 n -169 n -2.657
7. beoogde onttrekkingen aan reserves v 4.450 v 4.557 v 3.264 v 1.656 v 3.768
8. saldo beoogde mutaties voor resultaatbestemming v 2.840 v 1.121 v 209 v 1.487 v 1.111
8a. verrekening begrotingsresultaten met algemene reserve n -3.604 n -1.078 v 265 v 473 v 701
totaal beoogde mutaties reserves na resultaatbestemming n -764 v 43 v 474 v 1.960 v 1.812
(- = storting en + = onttrekking)

Opbouw van de begroting

Terug naar navigatie - Opbouw van de begroting

We gebruiken de begroting 2025 om afspraken te maken tussen de gemeenteraad en het college over wat we in het begrotingsjaar gaan doen en welke middelen daarvoor beschikbaar zijn. Met deze begroting willen we de raad beter in positie brengen om op strategisch niveau te kunnen sturen op politieke thema’s.

Per doelstelling wordt eerst toegelicht wat wij dit jaar gaan doen om deze te realiseren. De going-concern activiteiten zijn impliciet in de financiële begroting en in de programma’s meegenomen. Bij de afzonderlijke programma’s wordt gerapporteerd over de indicatoren, zodat de ontwikkeling ten opzichte van voorgaande jaren kan worden beoordeeld. In deze begroting wordt bij elk programma inzichtelijk gemaakt wat de belangrijkste politieke thema’s van de gemeente Bladel zijn. Elk programma kent een duidelijke opbouw, waarin per beleidsveld het maatschappelijk effect staat opgenomen waarop de raad op strategisch niveau kan sturen. Per beleidsveld zijn op tactisch niveau de politieke thema’s van het college weergegeven, waarbij de kern bestaat uit het beantwoorden van de volgende vragen:

- Wat willen we bereiken? wat is onze opgave/ ambitie?
- Wat gaan we daar voor doen? wat gaan we dit jaar doen om onze opgave aan te pakken?
- Hoe kunnen we dat meten? belangrijkste indicatoren om het doel te meten
- Wat kost het? de baten en lasten van de ambities en de reguliere werkzaamheden zijn, per thema, opgenomen in een tabel.

Op sommige thema’s willen we meerdere ambities bereiken. Deze zijn apart benoemd. In de beleidsvelden zijn daarnaast de in de BBV verplicht voorgeschreven beleidsindicatoren opgenomen. Deze beleidsindicatoren zijn voor alle gemeenten gelijk en op “waar staat je gemeente” raadpleegbaar. Dat maakt het mogelijk om Bladel op de diverse terreinen te vergelijken met andere gemeenten.

Lastendruk

Terug naar navigatie - Lastendruk

De lokale lastendruk wordt bepaald door de onroerende zaakbelastingen (OZB) en de riool- en afvalstoffenheffing. De OZB-tarieven worden in eerste instantie verlaagd als gevolg van de verwachte waarde ontwikkelingen per 1 januari 2024. De OZB-tarieven worden daarna verhoogd met 3,4%. De netto gevolgen van deze verhoging voor elke individuele huiseigenaar hangt af van de waarde ontwikkeling van de woning.

In totaliteit stijgt de lastendruk in 2025 met gemiddeld ca. € 85,- voor een meerpersoonshuishouden van 4 personen ten opzichte van het jaar 2024. Dit komt neer op een stijging van circa 11,3% (2024: stijging met gemiddeld ca. € 21,- of ca. 2,8%). Voor een huishouden met 2 personen stijgt de totale lastendruk met gemiddeld ca. € 68,-. Dit komt op een stijging van circa 10,7% (2024: stijging van gemiddeld ca. € 24,- of ca. 3,7%). Deze lastenstijging is het gevolg van enerzijds hogere afvalstoffen- en rioolheffing in combinatie met de trendmatige verhoging van de OZB-tarieven.

Slot

Terug naar navigatie - Slot

In de dorpen Bladel, Casteren, Hapert, Hoogeloon en Netersel is het fijn wonen, werken en recreëren in een groene omgeving met veel bos en heide. Onze gemeente heeft een actief verenigingsleven en mensen zorgen voor elkaar. Er zijn mooie, innovatieve bedrijven die zorgen voor voldoende werkgelegenheid. Graag geven wij daar verder inhoud en vorm aan - samen met uw raad en samen met onze inwoners, bedrijven, instellingen en partners. Een goed samenspel zorgt voor een nog betere toekomst.

De gemeente Bladel is in alle opzichten voor het planjaar 2025 ook een financieel gezonde gemeente. Er is voor dit jaar meer dan voldoende financiële ruimte om invulling te kunnen geven aan de op ons afkomende maatschappelijke opgaven, zoals de aanpak van klimaat, energie, duurzaamheid, leefomgeving, landbouw en woningbouw. Vanaf 2026 slaat het positief meerjarenperspectief echter om in structurele tekorten. Tekorten die met name veroorzaakt worden door rijksbeleid, zoals hiervoor toegelicht.

De begroting 2025 sluit met een structureel overschot van € 1.192.000,- en een incidenteel tekort van € 114.000,-. Het totale begrotingsresultaat ad € 1.078.000,- wordt in eerste aanleg toegevoegd aan de algemene reserve. Het fundament voor de jaren vanaf 2026 is minder solide. In meerjarig perspectief bezien ontstaat er een structureel tekort van € 801.000,-. Ons weerstandsvermogen (de algemene reserve) is overigens meer dan voldoende om de gekwantificeerde risico’s op te vangen. Ons weerstandsratio ligt ver boven het vastgestelde minimum. Dat alles geeft rust. Er is voldoende ruimte om noodzakelijke opgaven op te pakken, onze ambities waar te maken en, als het tegen zit, tegenvallers op te vangen.

Tijdens de raadsvergadering van 6 november 2024 gaan we graag met u in gesprek over de gemaakte keuzes in deze begroting.

Burgemeester en wethouders,

de  secretaris,                                de burgemeester,
R.C.W.C. Lathouwers                M.A.G. van den Bosch