3. Uitkomsten begroting 2025

Voorwoord

Terug naar navigatie - Voorwoord

In dit hoofdstuk wordt het meerjarenperspectief 2024-2028 toegelicht en bijgesteld aan de hand van een aantal elementen. Deze elementen worden onderstaand afzonderlijk belicht. We presenteren eerst het meerjarenperspectief van het bestaande beleid. Daarna volgen de financiële consequenties van het meerjarenprogramma. Bij het meerjarenprogramma zijn tevens een aantal nieuwe beleidsvoornemens dan wel aanpassingen van budgetten opgenomen. Daarna zal vervolgens inzicht worden verschaft in het geactualiseerde meerjarenperspectief na verwerking van alle in deze begroting gepresenteerde mutaties.

Gedurende de periode van de meerjarenramingen is het loon- en prijspeil constant gehouden. Anders verwoordt wil dit zeggen dat met loon- en prijsstijgingen ná 2025 geen rekening is gehouden.

Vertrekpunt meerjarenperspectief in bestaand beleid

Terug naar navigatie - Vertrekpunt meerjarenperspectief in bestaand beleid

De raad is middels de unanieme besluitvorming van de perspectiefnota 2024 richtinggevend geweest voor het opstellen van de begroting 2025-2028. De financiële consequenties van de meicirculaire 2024 hebben we hier aanvullend aan toegevoegd. Alle baten en lasten van het bestaande beleid zijn verwerkt in de meerjarenraming.

Het meerjarenperspectief van het bestaande beleid heeft dan het navolgende verloop:

(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028
structurele ruimte aanvaard beleid v 2.422 v 731 n -1.295 n -1.173 n -1.154
structurele mutaties reserves v 614 v 920 v 1.173 v 1.192 v 1.247
totaal structureel aanvaard beleid v 3.036 v 1.651 n -122 v 19 v 93
incidentele ruimte aanvaard beleid n -1.659 n -314 v 1.015 n -260 v 238
incidentele mutaties reserves v 2.227 v 200 n -963 v 296 n -138
totaal incidenteel aanvaard beleid v 568 n -114 v 52 v 36 v 100
totale ruimte aanvaard beleid v 3.604 v 1.537 n -70 v 55 v 193
(- = nadeel en + = voordeel)

Meerjarenprogramma 2024-2028

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma 2024-2028

In onderstaand overzicht worden de baten en lasten van het meerjarenprogramma 2024-2028 weergegeven. 

(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028
structurele lasten bestaand meerjarenprogramma n -379 n -1.092 n -108 n -472 n -714
structurele lasten mutaties meerjarenprogramma v 379 v 632 n -87 n -57 n -180
incidentele lasten bestaand meerjarenprogramma
incidentele lasten mutaties meerjarenprogramma
totale ruimte meerjarenprogramma n -460 n -195 n -529 n -894
(- = nadeel en + = voordeel)

Mutaties meerjarenprogramma 2024-2028

Terug naar navigatie - Mutaties meerjarenprogramma 2024-2028

De begroting 2024-2028 is opgesteld conform de uitgangspunten van de vastgestelde perspectiefnota 2024. Diverse ontwikkelingen zijn aanleiding om aanvullende voorstellen voor te leggen, die nog niet opgenomen waren in de perspectiefnota 2024. Voor de overige inhoudelijke toelichting en onderbouwing per onderwerp wordt verwezen naar de verschillende programma's. Voor een totaaloverzicht van het meerjarenprogramma wordt verwezen naar bijlage 2.

A omschrijving s aanvullende wensen/budgetten
B (bedragen x € 1.000,-) i 2024 2025 2026 2027 2028
structurele mutaties
A Actualisaite kapitaallasten MIP s v 29 v 84 v 116 v 145 n -11
A Bijstelling algemene uitkering jeugdzorg 2028 s v 32
A Verbreden recreatieve fietspaden Cartierheide (act. Planjaren + A-rubricering) s v 26 v 25 n -1 n -1 n -1
B Multifunctionele acc. met binnenzwembad: exploitatie subsidie (act. planjaren) s v 225
B Multifunctionele acc. met binnenzwembad & zwemvijver (act. planjaren) s v 324 v 433
B Multifunctionele acc. met binnenzwembad: installaties (act. planjaren) s v 18 v 17 n -1 n -1
B Multifunctionele acc. met binnenzwembad: kostendekkende huur (actualisatie) s n -17 v 1
A Uitbreiding formatie: toezichthouder s n -76 n -76 n -76 n -76
A Uitvoeringsprogramma nieuwe woonvisie s n -25 n -25 n -25 n -25
B Fietspad Broekenseind s n -19 n -37 n -37 n -36
B Fietspad Dominépad s n -33 n -64 n -63 n -63
totaal structurele mutaties v 379 v 632 n -87 n -57 n -181
incidentele mutaties
totaal incidentele mutaties
totaal aanvullende mutaties v 379 v 632 n -87 n -57 n -181
(- = nadeel en + = voordeel)

Het meerjarenperspectief totaal

Terug naar navigatie - Het meerjarenperspectief totaal

Bij de samenstelling van de begroting is een onderscheid aangebracht in bestaand beleid en het nieuwe beleid, zoals opgenomen in het meerjarenprogramma 2024-2028. De bedoeling hiervan is om ruwweg een verdeling aan te geven tussen het bestaande en de onderdelen van het nieuwe beleid. Daarnaast worden de mutaties van de reserves afzonderlijk weergegeven.

De begroting maakt ook onderscheid tussen structurele en incidentele middelen. Structurele middelen zijn jaarlijks terugkerende middelen. Incidentele, en de naam zegt het al, zijn eenmalig of voor een beperkt aantal jaren. In de “BBV-notitie structurele en incidentele baten en lasten” worden hierover richtlijnen gegeven. Om het huishoudboekje van de gemeente gezond te maken en te houden is het van belang om de jaarlijks terugkerende lasten te kunnen betalen uit de jaarlijks terugkerende inkomsten.

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten wordt in onderstaand overzicht het geactualiseerde meerjarenperspectief gepresenteerd. Deze mutaties zijn bij de programma's van de begroting uitgewerkt en samengevat in de financiële begroting.

De begroting 2025 sluit dan met een structureel overschot van € 1.192.000,- en een incidenteel tekort van € 114.000,-. Het positief begrotingsresultaat 2025 bedraagt dan pro saldo € 1.078.000,-. Vanaf 2026 (het zogenoemde 'ravijnjaar') ontstaan echter structurele tekorten, in 2026 een structureel tekort van € 317.000,- oplopend naar een structureel tekort van € 801.000,- in 2028. De meerjarige begrotingsresultaten worden vooralsnog verrekend met de algemene reserve. 

Hierbij maken wij de kanttekening dat de uitkering uit het gemeentefonds op basis van de septembercirculaire 2024 dit perspectief mogelijk nog positief of negatief kan beïnvloeden. Wij verwachten dat de septembercirculaire op Prinsjesdag (17 september 2024) ontvangen wordt. Zodra de septembercirculaire door ons doorgerekend is, zullen wij de financiële resultaten hiervan ter kennis brengen van uw raad, zodat deze betrokken kunnen worden bij de besluitvorming over deze begroting.

Voor onze financiële positie zijn wij in grote mate afhankelijk van de inkomsten die we van het Rijk krijgen. Financieel gezien staan we er voor het jaar 2025 nog goed voor. Vanaf 2026 is er echter sprake van onzekere tijden en zien we dat de financiële positie van onze gemeente meer onder druk komt te staan. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een terugval van inkomsten vanuit de algemene uitkering.

Het geactualiseerde meerjarenperspectief wordt in onderstaand tabel weergegeven:

(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028
structureel:
ruimte aanvaard beleid v 2.422 v 731 n -1.295 n -1.173 n -1.154
ruimte reserves v 614 v 920 v 1.173 v 1.192 v 1.247
structurele ruimte bestaand beleid v 3.036 v 1.651 n -122 v 19 v 93
ruimte meerjarenprogramma 2023-2027 n -459 n -195 n -528 n -894
structurele begrotingsruimte a v 3.036 v 1.192 n -317 n -509 n -801
incidenteel:
ruimte aanvaard beleid n -1.659 n -314 v 1.015 n -260 v 238
ruimte reserves v 2.227 v 200 n -963 v 296 n -138
incidentele ruimte bestaand beleid v 568 n -114 v 52 v 36 v 100
ruimte meerjarenprogramma 2023-2027
incidentele begrotingsruimte b v 568 n -114 v 52 v 36 v 100
totaal begrotingsresultaat a+b v 3.604 v 1.078 n -265 n -473 n -701
mutaties ten laste/gunste van de algemene reserve n -3.604 n -1.078 v 265 v 473 v 701
totaal na mutaties reserves
(- = nadeel en + = voordeel)