4.6 Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het Sociaal Domein is de laatste jaren flink in beweging. De toenemende vergrijzing, oplopende zorg-kosten bij zowel de ouderenzorg als de jeugdzorg en personeelsgebrek bij zorgverleners leiden ertoe dat de zorg onder druk staat. Om de druk op de zorg te verlagen zijn er verschillende maatregelen genomen vanuit het rijk, zoals de Hervormingsagenda Jeugd, het Integraal Zorgakkoord en het Ge-zond en Actief Leven Akkoord. Deze maatregelen zijn allemaal gericht op meer zorgen voor elkaar als inwoners, preventieve zorg en langer thuis wonen voor ouderen.

Om uitvoering te geven aan deze plannen moet de gemeente het Sociaal Domein, het gezondheidsbeleid, sport en cultuur meer aan elkaar verbinden. Hiertoe is in 2024 de Brede Visie Welzijn opgesteld.

Om een visie op Welzijn op te stellen die past bij de inwoners van de gemeente Bladel, heeft de gemeente de inwoners gevraagd wat ze waarderen aan hun gemeente. De meest genoemde antwoorden zijn: de groene omgeving, gemeenschapszin, sociale cohesie, voorzieningen, rust en ruimte en de goede band tussen inwoners en gemeente.

Ook is inwoners gevraagd wat zij graag anders zouden willen zien in de toekomst. Het blijkt dat er een aanzienlijke bezorgdheid is als het gaat om geschikte woningen en het behoud van een gezellige, dorpse sfeer. Dit omvat zowel de behoefte aan woningen voor jongeren en ouderen en het belang van het behoud van een unieke identiteit van elk dorp. Veel inwoners benadrukken de noodzaak om een levendige gemeenschap voor jongeren te creëren.

De sociale samenhang in de kernen is groot. Dit is iets om te behouden en zo mogelijk te versterken. Om dit te bereiken krijgt het versterken van de eigen kracht (de persoonlijke sociale basis), het sociaal netwerk (de gemeenschappelijke sociale basis) en het voorzieningenniveau (de institutionele sociale basis) prioriteit. In het onderdeel “maatschappelijk effect” hierna is dit kernachtig samengevat.

Een belangrijke uitdaging voor de komende jaren is om zorg- en ondersteuningsvragen te normaliseren en preventief te werken. Preventie gaat over het voorkomen van problemen of de verergering daarvan. Al jaren is er volop aandacht voor preventief werken aan gezondheidsbevordering. Bij preventie gaat het om versterken van de sociale basis. Dit betreft ook de algemene basisvoorzieningen in de directe leefomgeving van mensen. Bijvoorbeeld deelname aan sportieve en culturele activiteiten zorgt voor verbinding tussen inwoners en bevordert hun gezondheid. Het versterken van deze sociale basis maakt de preventieve werking groter. Dit kan bijvoorbeeld door het faciliteren en ondersteunen van sport en cultuur en van bewonersinitiatieven en het mogelijk maken van onderlinge ontmoeting en hulpuitwisseling in buurt of wijk. Met de uitvoering van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Integraal Zorgakkoord (IZA) groeit de aandacht voor preventief werken door welzijnsbevordering.

Ondanks preventieve inzet op het welzijnsvlak kan bij inwoners toch een hulpvraag ontstaan of blijven. Voordat een hulpvraag vraagt om een maatwerkvoorziening (Wmo, Jeugdwet of Participatiewet) kan deze in veel gevallen voorkomen dan wel opgelost worden door in te zetten op eigen kracht, het sociale netwerk en het voorliggend veld. Investeren in deze lagen is een belangrijke voorwaarde om de zorg ook in de toekomst beschikbaar te houden voor alle inwoners die dit nodig (zullen) hebben. Om dit te bereiken is het nodig om verder te kijken dan de drie wetten in het sociaal domein; het vraagt een welzijnsbrede benadering waarbij ook de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers, naast de aandacht voor sport en cultuur van groot belang is. Wanneer geïnvesteerd wordt in de onderste lagen van de zelfredzaamheidspiramide, zal er minder beroep gedaan worden op professionele ondersteuning. Het draagt daarnaast bij aan een fijn woon- en leefklimaat in de gemeente.

In 2025 stellen we een uitvoeringsplan vast, dat volgt uit de Brede Visie Welzijn. Daarin verbinden we de diverse onderwerpen op een integrale manier en maken we concrete plannen en zetten we weer verdere stappen om de ambities tot realiteit te maken.

De verschillende onderwerpen en concrete activiteiten, die hieronder worden genoemd, hebben allemaal tot doel om het welzijn en de gezondheid van de Bladelse inwoners, nu en in de toekomst, te bevorderen. 

Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Sociaal Domein

Maatschappelijk effect:

Iedereen, ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, fysieke of economische situatie, neemt als vol-waardig lid deel aan de samenleving. Aan mensen voor wie zelfredzaamheid en meedoen niet vanzelf-sprekend is, wordt ondersteuning geboden.

Als gemeente dragen we hier onder meer aan bij door uitvoering van de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet. Daarbij werken we samen met onder andere (vrijwilligers-)organisaties in het sociaal do-mein, de jeugdcoach en ouderenconsulent.

Participatie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

In 2025 wordt het uitvoeringsplan van de Brede Visie Welzijn vastgesteld. Bij de ambities uit de Brede Visie Welzijn worden in 2025 uitvoeringsplannen gemaakt. Dit zijn deels plannen waar op dit moment al aan gewerkt wordt en deels nieuwe plannen. Dit zijn een aantal ambities uit de Brede Visie Welzijn die aansluiten op het onderwerp.

Participatie:
-    ‘Ons kent ons’ is een groot goed in de gemeente Bladel. We koesteren dit. Onder ‘ons’ verstaan we alle inwoners van de gemeente Bladel.
-    Inwoners met een beperking ervaren zo min mogelijk belemmeringen als het gaat om deelname aan de samenleving.
-    Alle inwoners beschikken over een sociaal netwerk, ook de ‘nieuwe inwoners’ van de gemeente Bladel.
-    Alle inwoners participeren naar vermogen op de arbeidsmarkt.
-    We stimuleren het verenigingsleven om na te denken over de wijze waarop ze hun aanbod inclusiever kunnen maken.
-    De gemeente Bladel stimuleert inwoners om actief deel te nemen aan de samenleving, bijvoorbeeld door deelname aan het verenigingsleven, vrijwilligerswerk of andere activiteiten. Op die manier stimuleren we inwoners om een eigen netwerk op te bouwen en te onderhouden.
-    Er zijn voldoende plekken waar inwoners kunnen bewegen en ontspannen en waar ze buurtgenoten kunnen ontmoeten.
-    Inwoners voelen zich thuis, veilig en medeverantwoordelijk voor hun leefomgeving.
-    Het verenigingsleven en haar vrijwilligers stellen we in staat om inwoners te verwelkomen en te begeleiden die het nu nog moeilijk vinden om aansluiting te vinden bij het verenigingsleven. 
-    Burgerinitiatieven krijgen de middelen en ruimte om zich te ontwikkelen.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Maatschappelijke participatie nieuwkomers in opvang
Door het tekort aan woningen in de gemeenten is er behoefte aan regionale overbruggingslocaties. Dit zijn voorzieningen waar statushouders en vluchtelingen tijdelijk kunnen verblijven. In de regio Zuidoost-Brabant hebben we inmiddels ervaring met zo’n overbruggingslocatie (Buitenjan Veldhoven). Uit die ervaringen blijkt dat het cruciaal is om in te zetten op maatschappelijke participatie voor deze doelgroep. Hiermee kunnen allerlei gezondheidsproblemen (denk aan eenzaamheid en psychische klachten) worden voorkomen en kan het inburgeringstraject worden versneld. 

Arbeidsmarkt
Het aantal openstaande vacatures is hoog en het aantal direct inzetbare werkzoekenden is laag. De werkgelegenheid in Zuidoost-Brabant ontwikkelde zich de afgelopen jaren behoorlijk positief, zo groeide het aantal werknemersbanen in Zuidoost-Brabant sinds 2020 met 20.600 banen en deze groei zal zich voortzetten. 

Het groeitempo- en mogelijkheden van de werkgelegenheid zal vanaf 2024 beduidend afnemen terwijl de productie van veel bedrijven redelijk hetzelfde zal blijven. Een van de belangrijkste oorzaken hiervan zijn de personeelstekorten. De mensen die beschikbaar zijn voor werk zijn dan bijna allemaal volledig ingezet, dit zorgt voor een uitdaging om de arbeidsmarkt verder te laten groeien. Daarom gaan werkgevers op zoek naar alternatieve oplossingen zoals het inzetten op automatisering, robotisering en andere manieren om de productiviteit te laten toenemen. 

Als overheid moeten we gezamenlijk meebewegen met deze groeispurt en de bijkomende dynamiek van de arbeidsmarkt en inspelen op hetgeen dat er nu en in de toekomst nodig is voor een gezonde balans op de arbeidsmarkt. De centrumgemeente Eindhoven heeft vanuit het wetgevende kader een belangrijke regisserende en agenderende rol. Een duidelijke gezamenlijke koers, inzet en afstemming draagt bij aan deze balans. 

Gezien de urgentie van de uitdagingen op de arbeidsmarkt zullen er duidelijke keuzes gemaakt moeten worden. Niks doen is geen optie, we zullen alle zeilen bij moeten zetten om de groeiambities in een zeer krappe arbeidsmarkt te realiseren. 

Het vraagstuk kan in potentie de brede welvaart in onze regio verder onder druk zetten, denk bijvoorbeeld aan de personele uitdagingen in de zorg. Een start met een breed gedragen arbeidsmarkt-offensief is gelet op de urgentie dan ook noodzakelijk. We zien dat deze arbeidsmarktvraagstukken een regionale impact hebben. 

De gemeente Bladel werkt op het gebied van arbeidsmarktbeleid dan ook samen met andere overheden, bedrijfsleven en onderwijs in de regio Zuidoost Brabant. We geven gezamenlijk uitvoering aan een Strategische Agenda en voeren hierover bestuurlijk overleg met het Rijk. Aandachtspunten hierin zijn onder andere de schaalsprong ten aanzien van woningen en infrastructuur, talent op technologisch concurrentievermogen.  

Wmo

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Het mogelijk maken dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en kunnen (blijven) deelnemen aan het dagelijkse leven.

In 2025 wordt het uitvoeringsplan van de Brede Visie Welzijn vastgesteld. Bij de ambities uit de Brede Visie Welzijn worden in 2025 uitvoeringsplannen gemaakt. Dit zijn deels plannen waar op dit moment al aan gewerkt wordt en deels nieuwe plannen.

Dit zijn een aantal ambities uit de Brede Visie Welzijn die raakvlakken hebben met de Wmo:
-    Inwoners beseffen zich dat een steeds groter beroep wordt gedaan op eigen kracht, eigen netwerk en voorliggende voorzieningen als het gaat om zorgvragen.
-    Inwoners zijn goed voorbereid op diverse levensfasen en gebeurtenissen. Hierdoor kunnen zij zo lang mogelijk thuis wonen in de eigen omgeving.
-    Inwoners weten voor welke zorgvragen ze bij het voorliggende veld en het professionele aanbod terecht kunnen en hoe ze een beroep kunnen doen op dit aanbod.
-    Inwoners en professionals kunnen het zorg- en welzijnsaanbod gemakkelijk vinden op een digitale sociale kaart.
-    In alle vijf de dorpen van de gemeente Bladel is een punt waar inwoners terecht kunnen met (hulp)vragen over zorg en welzijn.
-    Gemeente Bladel is een aantrekkelijke gemeente voor zorgprofessionals om zich te vestigen.
-    Voorzieningen zijn passend, vindbaar en op verschillende manieren toegankelijk. 
-    We gaan uit van de eigen kracht van inwoners. Waar nodig zetten we in op het versterken van de eigen kracht. We doen dit vanuit het principe van ‘positieve gezondheid’.
-    Zorgprofessionals kennen het aanbod in het voorliggend veld en weten wanneer ze kunnen doorverwijzen naar partijen in het voorliggend veld.
-    De gemeente Bladel biedt mantelzorgers adequate ondersteuning en laat de waardering blijken aan de mantelzorgers.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Eigen bijdrage Wmo
Om de houdbaarheid van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) te verbeteren, heeft het kabinet besloten om voor alle Wmo-voorzieningen waar nu het abonnementstarief voor geldt, een inkomensafhankelijke eigen bijdrage in te voeren. Op dit moment betaalt elke cliënt die van één of meer van deze voorzieningen gebruik maakt, ongeacht het inkomen, hetzelfde abonnementstarief, dat in 2024 van € 19,- per maand is geïndexeerd naar €20,60 per maand. Met de invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt de hoogte van de eigen bijdrage bij alle maatwerkvoorzieningen afhankelijk van het inkomen. Deze wijziging gaat naar verwachting per 1 januari 2026 in. Hoe de nieuwe, inkomensafhankelijke eigen bijdrage er precies uit komt te zien wordt in de komende periode nog verder door de Rijksoverheid uitgewerkt. 
De middelen die het Rijk in verband met de invoering en aanzuigende werking van het abonnementstarief, eerder aan het Gemeentefonds heeft toegevoegd en hiervoor nog toevoegt worden vanaf het jaar van inwerkingtreding van het wetsvoorstel weer (grotendeels) uitgenomen uit het Gemeentefonds. De invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage zal daarentegen ongetwijfeld ook tot lagere gemeentelijke kosten (moeten) leiden.

Inkomensregelingen

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Het verbeteren van de inkomenspositie en financiële draagkracht, van mensen die dit nodig hebben, en het voorkomen dat het inkomen van inwoners en huishoudens onder het sociaal minimum terechtkomen. Daarmee neemt de kans op (langduriger en/of ernstiger) armoede, alsmede de kans op sociale uitsluiting als gevolg van de armoede, af.

Evenals bij de andere onderwerpen, zijn er ook op het gebied van Inkomensregelingen enkele ambities uit de Brede Visie Welzijn die raakvlakken hebben met dit onderwerp: 
-    We gaan uit van de eigen kracht van inwoners. Waar nodig zetten we in op het versterken van de eigen kracht. We doen dit vanuit het principe van ‘positieve gezondheid’. 
-    Voorzieningen zijn passend, vindbaar en op verschillende manieren toegankelijk. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Landelijk steeds meer aandacht voor (financiële) bestaanszekerheid 
Het thema armoede en geldzorgen heeft zowel landelijk als lokaal de afgelopen jaren meer aandacht gekregen dan ooit door o.a. de coronacrisis en de energiecrisis. De overheid heeft, door middel van regelingen als de Energietoeslag en het Prijsplafond, geprobeerd om inwoners die werden geraakt door de energiecrisis te ondersteunen. Desondanks wordt landelijk gezien dat de financiële bestaanszekerheid van inwoners met een laag inkomen onder druk staat. De landelijke Commissie Sociaal Minimum heeft geconcludeerd dat het besteedbaar inkomen van veel huishoudens op het sociaal minimum te laag is waardoor zij niet rond kunnen komen. Ook zijn er landelijke maatregelen genomen middels de ‘aanpak geldzorgen, armoede en schulden’ zoals verhoging van het wettelijk minimumloon, verhoging toeslagen en het beschikbaar stellen van structurele middelen voor gemeenten voor voorkomen en bestrijden van armoede en schulden. 

In de herziening van de Participatiewet staat de menselijke maat, vertrouwen en eenvoud voorop. De Participatiewet is een vangnet dat ervoor zorgt dat mensen financieel niet door het ijs zakken en naar vermogen mee kunnen doen in de samenleving. We hebben de afgelopen jaren gezien dat de Participatiewet niet voor iedereen werkt zoals dit zou moeten. Er is behoefte aan een voorspelbaar en begrijpelijk vangnet, met ruimte voor maatwerk.

Plan basisdienstverlening schuldhulpverlening
Ook op het gebied van schuldhulpverlening spelen landelijk ontwikkelingen. Er ligt een plan voor de basisdienstverlening voor schuldhulpverlening. Doel van dit plan is de gemeentelijke schuldhulp te verbeteren, door een hulpaanbod dat toegankelijker is en in elke gemeente bestaat uit minimaal dezelfde elementen. Het streven is dat alle gemeenten de richtlijnen en handvatten van ‘Elementen van Basisdienstverlening’ invoeren. Gemeenten krijgen hiervoor vanaf 2024 structureel middelen. Voor de zomer van 2024 is er landelijk een actieplan opgeleverd met handvatten voor gemeenten. De elementen die binnen een jaar gerealiseerd zouden moeten worden zijn, zijn al verwerkt in onze huidige dienstverlening. Nadat de Kempische kadernota Geldzorgen is vastgesteld (eind 2024) wordt er een uitvoeringsprogramma opgesteld. Hier worden de elementen uit het plan basisdienstverlening die we de komende 4 jaar nog moeten doorvoeren in opgenomen. 

Jeugd

Maatschappelijk Effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk Effect

In 2025 wordt het uitvoeringsplan van de Brede Visie Welzijn vastgesteld. Bij de ambities/doelen uit de Brede Visie Welzijn worden in 2025 uitvoeringsplannen gemaakt. Dit zijn deels plannen waar op dit moment al aan gewerkt wordt en deels nieuwe plannen.

Dit zijn een aantal ambities van de Brede Visie Welzijn, die raakvlak hebben met Jeugd:
-    We versterken de pedagogische kwaliteit van de opvoeder(s).
-    Voor inwoners in onze gemeente is het normaal om met elkaar over mentaal welzijn en opvoeden/opgroeien te praten.
-    Inwoners zijn bekend met het lokale aanbod en waar zij terecht kunnen voor ondersteuning.
-    Antwoorden op opvoed- en opgroeivragen worden eerder gezocht en gevonden in de (sociale) omgeving, zonder tussenkomst van een professionele organisatie.
-    In onze gemeente voelen alle kinderen en jongeren zich fysiek en mentaal gezond. We versterken het mentale welbevinden van de jeugd verder en zetten in op het terugdringen van eenzaamheid. Sport, cultuur en gemeenschapshuizen worden ingezet als middel om dit te bereiken.
-    Er is inzicht en samenhang in het lokale voorliggende aanbod.
-    In onze gemeente voelen alle kinderen en jongeren zich thuis. Er zijn voldoende plekken waar zij elkaar kunnen ontmoeten en talenten kunnen ontplooien. Jongeren worden zelf nadrukkelijk betrokken in planvorming.
-    In onze gemeente kunnen alle kinderen en jongeren meedoen, op gebied van onderwijs/dagbesteding. We zetten in op een doorgaande ontwikkellijn (vanuit VVE), verstevigen ouderbetrokkenheid en er is aandacht voor nieuwkomers.
-    Er is een divers vrijetijdsaanbod beschikbaar in onze gemeente dat aansluit bij jeugdigen met diverse behoeften.
-    In onze gemeente vormen we een lokaal netwerk rondom de jeugd, bestaande uit o.a. het jongerenwerk, sport, onderwijs, veiligheidspartners (bijv. politie), jeugdgezondheidszorg etc.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In de gemeente Bladel kan ieder kind kansrijk, gezond en veilig opgroeien door een sterke pedagogische basis.

Terug naar navigatie - In de gemeente Bladel kan ieder kind kansrijk, gezond en veilig opgroeien door een sterke pedagogische basis.

Wat gaan we doen?

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Hervormingsagenda jeugd
Door betrokken partijen, het Rijk, VNG, aanbieders en cliëntenorganisaties, is vorig jaar zomer de Hervormingsagenda Jeugd vastgesteld.
Reden hiervoor is o.a.: 
-    de stijging van het aantal jongeren in jeugdzorg;
-    dat de uitgaven voor jeugdzorg ten opzichte van 2015 gestegen zijn met 1,9 miljard = 50%.
De Hervormingsagenda, samengevat aan de hand van de daarin opgenomen veranderopgaven. In de Hervormingsagenda wordt ‘de beweging naar voren’ benadrukt.
De beweging naar de voorkant van de zorg, naar het preventieve lokale veld, is te zien als een gezamenlijk thema van verschillende akkoorden en beleidsinitiatieven die voor de komende periode, door het Rijk in samenwerking met een breed scala aan partners, worden uitgevoerd. Naast de Hervormingsagenda zijn dat; het Integraal ZorgAkkoord, het Gezond en Actief Leven Akkoord, Mentale gezondheid van ons allemaal, Opgroeien in een Kansrijke Omgeving en Kansrijke start.
Voor wat betreft de Hervormingsagenda wordt in overleg vastgesteld wat de beste schaalgrootte is van waaruit de veranderopgaven het beste opgepakt en uitgevoerd kunnen worden. Ook in 2025 gaan we hiermee verder. 

Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
Betrokken bewindslieden hebben afgesproken dat de jeugdbescherming effectiever en slimmer moet worden georganiseerd. Het huidige stelsel is complex en knelt. Kinderen en gezinnen voelen zich onvoldoende gehoord en gezien. In gezinnen waar een veelvoud van factoren aanleiding geeft tot zorgen over ontwikkeling of veiligheid van kinderen, is er niet één gezicht, één professional die blijft en die vanaf het begin een relatie opbouwt, de problematiek in samenhang beoordeelt én integraal aan een oplossing werkt. 
Het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming ondersteunt deze cultuurverandering. Het scenario is opgesteld in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de ministeries van Justitie en Veiligheid en Volksgezondheid Welzijn en Sport. De ontwikkeling van dit toekomstbeeld staat niet los van een bredere transformatie binnen het sociaal domein. Het sluit aan bij de praktijk van diverse al lopende landelijke (interdepartementale) programma’s, zoals Zorg voor de Jeugd, Geweld hoort nergens thuis, de aanpak Maatwerk Multiprobleemhuishoudens, Scheiden zonder schade, of de Ontwikkelagenda Veiligheid Voorop!.

We zijn hierover in gesprek met de regionale kwartiermakers en verkennen welke stappen wij kunnen zetten inzake het toekomstscenario kind en gezin. 

Meerjarenplan (Samen voor jeugd)
Binnen de regio Samen voor Jeugd wordt gewerkt aan een Meerjarenplan dat in 2025 door de Colleges vastgesteld zal worden. Dit is tevens een verplichting voor regio’s voortkomend uit de Hervormingsagenda Jeugd. De onderdelen uit deze Hervormingsagenda, die op schaal van inkoopregio (en dus niet op sub-regionale of lokale schaal) opgepakt dienen te worden, zullen hierin dus ook terugkomen. Tevens wordt hierin de programmastructuur onder de loep genomen. De reeds vastgestelde Regiovisie Samen voor Jeugd en het transformatieplan bieden de grondslag voor het Meerjarenplan. 

Het Meerjarenplan zal duidelijkheid bieden in de opgaves en doelstellingen waar we als regio voor staan en aan welke activiteiten we prioriteit geven. Hiervoor wordt ook in 2025 nog een regionale raadsbijeenkomst georganiseerd. 

Ontwikkelingen binnen het huidige aanbod
-    Voor diverse zorgaanbieders, die in onze regio vormen van jeugdzorg met verblijf en/of gezinsgerichte jeugdzorg uitvoeren, geldt dat ze in meer of mindere mate in een financieel zorgelijke situatie verkeren. 
-    Andere aanbieders hebben kenbaar gemaakt hun diensten niet langer voor Samen voor Jeugd te kunnen leveren dan wel die niet voor het overeengekomen tarief te kunnen blijven leveren. 
-    Door de krapte op de arbeidsmarkt is in toenemende mate sprake van het ontbreken van adequaat ingezet passend aanbod. Met als gevolg wachtlijsten en escalerende en zwaarder wordende casuïstiek.

Deze ontwikkelingen dragen bij aan de gaten in het dekkend zorglandschap. Voorzien in genoeg passend aanbod is een belangrijke opgave voor de komende periode. Dat zal moeten gebeuren tegen de achtergrond van de vraag hoe de gemeentelijke financiën er uitzien de komende periode. 

Vrijwilligers

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Eerder in dit hoofdstuk van de begroting waren ambities uit de Brede Visie Welzijn te lezen die raakvlakken hebben met de directe onderwerpen binnen het sociaal domein. Daarnaast zijn er ambities beschreven in de Brede Visie Welzijn die raakvlakken hebben met veel verschillende thema’s, ook uit andere hoofdstukken van de begroting. Daarom staan die ambities hieronder genoemd:
-    De leefomgeving heeft een positieve invloed op het welzijn van inwoners.
-    De leefomgeving draagt bij aan een sterke sociale cohesie en biedt ruimte voor verenigingen en gemeenschapsinitiatieven.
-    Er zijn voldoende plekken waar inwoners kunnen bewegen en ontspannen en waar ze buurtgenoten kunnen ontmoeten.
-    Inwoners voelen zich thuis, veilig en medeverantwoordelijk voor hun leefomgeving.
-    Voorzieningen zijn toegankelijk en goed bereikbaar voor alle inwoners.
-    We investeren in een goed voorzieningenniveau, waarbij de kleine kernen beschikken over basisvoorzieningen en waar Hapert en Bladel een uitgebreid voorzieningenaanbod hebben. Dit voorzieningenaanbod laten we meebewegen met het inwoneraantal.
-    Bij ruimtelijke ontwikkelingen houden we rekening met de behoeften van diverse doelgroepen.
-    Elke kern in de gemeente Bladel blijft beschikken over een multifunctionele accommodatie, sportpark en basisschool.
-    De gemeente Bladel heeft, net als de omliggende gemeenten, de ambitie om een aantrekkelijke omgeving te zijn voor recreanten.
Bij de uitwerking van deze ambities in het uitvoeringsplan, wordt de verbinding gelegd met andere domeinen, zodat deze ambities ook daar kunnen worden meegenomen in het opstellen van nieuw beleid en nieuwe plannen. 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Kerngegevens

Hieronder worden de beleidsindicatoren uit de BBV-basisset gepresenteerd.

Naam Indicator 2019 2020 2021 2022 2023 Bron
Banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 - 64 jaar 1.170,8 1.144,9 1.154,8 1.157,1 1.160,6 www.waarstaatjegemeente.nl
Jongeren met een delict voor de rechter % van 12 t/m 21 jaar 1% 1% 1% 1% 1% www.waarstaatjegemeente.nl
Kinderen in uitkeringsgezin 2% 2% 2% 2% nnb www.waarstaatjegemeente.nl
Netto arbeidsparticipatie % werkzame beroepsbevolking 73,0% 73,4% 74,1% 74,5% 75,6% www.waarstaatjegemeente.nl
Werkloze jongeren 1% 2% 1% 1% nnb www.waarstaatjegemeente.nl
Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners 110,5 157,0 140,5 112,00 98,5 www.waarstaatjegemeente.nl
Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15 - 64 jaar 117,6 116,1 100,0 130,2 144,3 www.waarstaatjegemeente.nl
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 9,6% 9,8% 11,6% 9,7% 10,2% www.waarstaatjegemeente.nl
Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar 0,6% 0,7% 0,6% 0,5% 0,7% www.waarstaatjegemeente.nl
Jongeren met jeugdreclassering % jongeren van 12 - 23 jaar nb nb 0,3% 0,4% 0,4% www.waarstaatjegemeente.nl
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO per 10.000 inwoners 680 700 700 730 730 www.waarstaatjegemeente.nl

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma

Onderstaand worden de (nieuwe) wensen voor de planperiode 2024-2028 opgesomd en toegelicht.

A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028 2024 2025 2026 2027 2028
A MFA De Poel Netersel: verduurzaming -44 -2 -4 -4 -4
A MFA D'n Anloop Hoogeloon: verduurzaming -37 -2 -4 -3 -3
A Stelpost besparing jeugdzorg 218 218 218
B Gemeenschapshuis aan de Markt: huur en servicekosten CJG 45 45 45 45
B Gemeenschapshuis aan de Markt: huur en servicekosten Kloostertuin 45 45 45 45
totaal lasten sociaal domein -81 86 300 301 301
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Toelichting meerjarenprogramma

De Poel Netersel / D'n Anloop Hoogeloon: verduurzaming
De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 4 februari 2016 besloten om de gemeentelijke gebouwen energieneutraal te (gaan) maken. Dit proces is gefaseerd opgepakt, waarbij in de fasering eerst de keuze is gemaakt voor gebouwen waar de gemeente zelf verantwoordelijk is voor de energiefactuur. 

Stelpost besparing jeugdzorg
Het Rijk, de VNG, betrokken partijen in de jeugdzorg en de GGZ hebben een principeakkoord bereikt over de lang uitgebleven Hervormingsagenda Jeugd. Er wordt ingezet op meer kwaliteit van zorg, betere afstemming en regionalisering. We mogen volledig rekening houden met de besparingen als gevolg van de (wettelijke) maatregelen die het Rijk zal uitwerken. Immers, het Rijk draagt het budgettaire risico als (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden. T.z.t. zal Maatschappelijke Dienstverlening deze besparingsmaatregelen budgettair onderbouwen. 

Gemeenschapshuis aan de Markt kern Bladel
Besloten is om aan de Markt in Bladel een toekomstbestendig gemeenschapshuis te realiseren. In het dekkingsplan behorende bij de realisatie van het gemeenschapshuis aan de Markt werd rekening gehouden met vrijvallende lasten van dagbesteding De Goei Plak (aan de Kloostertuin in Bladel). Na oplevering van dit gemeenschapshuis wordt dit daadwerkelijk geëffectueerd. De oplevering van het project is gepland in het 4e kwartaal van 2024. Dat betekent dat de besparing van de huur- en servicekosten van de Goei Plak niet eerder dan vanaf 1 januari 2025 kunnen worden gerealiseerd.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Accommodaties
In de vergadering van 10 februari 2022 heeft de raad een krediet beschikbaar gesteld voor de realisatie van het gemeenschapshuis aan de Markt, voor de kern Bladel. Oplevering is voorzien eind 2024. Deze investering leidt vanaf 2025 tot hogere kapitaallasten, welke vanaf 2025 terug te zien zijn in onderstaand overzicht. 

Algemeen toegankelijk individuele ondersteuning
Hieronder valt de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Op verschillende plekken in de gemeente Bladel worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Sinds begin maart 2024 is daar in de gemeente Bladel een opvanglocatie bijgekomen, namelijk het voormalig gemeenschapshuis Den Tref te Hapert. Hier kunnen 60 Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. De locatie is 2 jaar beschikbaar. Om gevluchte Oekraïners goed opvang te bieden, krijgen gemeenten in Nederland een vergoeding van het Rijk. De vergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 61,- per dag per opvangplek. 

Mantelzorg
De gemeente Bladel zet zich hiervoor in door het bieden van mantelzorgondersteuning en verstrekken van subsidie op m.b.t. mantelzorg. 

Voorliggende voorzieningen
Als gevolg van de komst van het toekomstbestendig Gemeenschapshuis aan de Markt zullen lasten vrijvallen voor de dagbesteding De Goei Plak (aan de Kloostertuin in Bladel). Mede hierdoor is een verlaging van de lasten te zien in 2025. 

Arbeidsparticipatie
In de begroting is rekening gehouden met 3,4 fte voor garantiebanen binnen de gemeentelijke organisatie. Een deel van de kosten krijgen we via loonkostensubsidie van KempenPlus gecompenseerd.

Overige lokale initiatieven
De gemeente ontvangt een specifieke uitkering van het Rijk in het kader van de Wet Inburgering 2021. De specifieke uitkering wordt ingezet ter bekostiging van inburgeringsvoorzieningen, onder andere door inzet van KempenPlus. 

Wmo en jeugd
De bijdrage aan de GRSK voor de bedrijfsvoering van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening (MD) stijgt als gevolg van de begroting 2025. De afdeling MD voert diverse programma's uit op het gebied van het sociale domein, namelijk: Schuldhulpverlening, Wmo, Sociaal Raadsliedenwerk en de Jeugdwet. De begroting bevat diverse ontwikkelingen. Net zo als bij andere gemeenschappelijke regelingen stijgen de lasten als gevolg van loon- en prijsontwikkelingen. Daarnaast zijn de lasten gestegen als gevolg van de verlenging tijdelijke uitbreiding van de formatie t.b.v. het project 'Samen Doen' (voor 2024 en 2025) en extra formatie voor Kempen Team Jeugd. Vanaf 1 januari 2024 zit de taak bijzondere bijstand niet meer in de regeling van de GRSK. Deze regeling is overgegaan naar Kempenplus. Beide partijen zijn overeengekomen om medewerkers van de GRSK de bijzondere bijstand uit te laten voeren voor Kempenplus. Hiervoor is een dienstverleningsovereenkomst overeengekomen, waardoor de baten van de GRSK gestegen zijn vanaf 2024. Per saldo leiden deze mutaties tot een stijging van de bijdrage vanaf 2025.

Daarnaast stijgen de programmakosten van MD. Programmakosten zijn kosten van gemeenten die te herleiden zijn tot een cliënt c.q. een inwoner van de gemeente. Hierna volgen de belangrijkste ontwikkelingen. De lasten stijgen als gevolg van nieuwe vastgestelde tarieven voor gecontracteerde aanbieders in het kader van 'Huishoudelijke hulp', wat neer komt op een verhoging van 10%. Daarbij is ook rekening gehouden met een beperkte groei. Daarnaast stijgen de lasten door een indexatie op 'Jeugdhulp' en een toename van het aantal cliënten op 'Jeugdzorg Behandeling'. Een andere oorzaak van de lastenstijging zijn langdurige trajecten op het gebied van 'Jeugdhulp zonder verblijf'. Daarentegen dalen de lasten als gevolg van een nieuwe overeenkomst voor 'begeleiding Wmo', waarbij de bekostigingssystematiek is aangepast, en de indicering verandert omdat er afspraken gemaakt worden over het maximaal aantal uren dat er geleverd mag worden. Als laatste nemen de lasten voor MD af in verband met de overgang van de regeling bijzondere bijstand naar Kempenplus. Deze lasten komen voortaan via KempenPlus. 

Inkomensregelingen
De bijdrage aan Kempenplus stijgt als gevolg van de begroting 2025. Het uitgangspunt in de begroting 2025 is 'ongewijzigd beleid', zoals is afgesproken in verband met de strategische toekomstverkenning. Ondanks het 'ongewijzigd beleid', nemen de bijdragen flink toe. Allereerst is dit het gevolg van loon- en prijsstijgingen. Met name doorgevoerde loonstijgingen hebben een flinke impact. Voor de lonen is rekening gehouden met een stijging van 5,3% in 2025. Gezien de exploitatielasten in 2025 voor 85% uit loonkosten bestaan, zorgt deze indexering voor een aanzienlijke deel van de stijging van de lasten. De nieuwe taken in het kader van de uitvoering van bijzondere bijstand en de Participatieregeling 18+ werken ook structureel door vanaf 2025. 

Daarnaast stijgen de programmakosten. Programmakosten zijn kosten van gemeenten die te herleiden zijn tot een cliënt c.q. een inwoner van de gemeente, bijvoorbeeld een bijstandsuitkering. Elke gemeente draagt de eigen programmakosten.

In onderstaand overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van het sociaal domein weergegeven.

Bedragen Rekening Begroting Begroting Meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten
participatie:
- accommodaties n -2.718 n -2.857 n -3.490 n -3.489 n -3.457 n -3.442
- algemeen toegankelijke individuele ondersteuning n -825 n -2.048 n -1.469 n -287 n -287 n -309
- mantelzorg n -44 n -115 n -117 n -66 n -56 n -56
- voorliggende voorzieningen n -547 n -621 n -528 n -556 n -555 n -555
- arbeidsparticipatie n -236 n -364 n -371 n -371 n -371 n -371
- overige lokale initiatieven n -464 n -892 n -603 n -553 n -552 n -552
- wijk GGZ n -2 n -15 n -15 n -15 n -15 n -15
Wmo:
- zorgloket n -647 n -722 n -749 n -788 n -789 n -787
- maatwerkdienstverlening 18+ n -5.234 n -5.724 n -5.520 n -5.508 n -5.506 n -5.504
inkomensregelingen:
- inkomensvoorzieningen n -10.498 n -9.599 n -11.067 n -11.092 n -11.095 n -11.084
- minimabeleid n -1.104 n -421 n -414 n -416 n -418 n -418
- schuldhulpverlening n -10 n -10 n -10 n -10 n -10 n -10
jeugd:
- preventie n -1.035 n -1.022 n -1.050 n -1.066 n -1.068 n -1.066
- maatwerkdienstverlening 18- n -3.280 n -3.278 n -3.344 n -3.138 n -3.129 n -3.127
- geëscaleerde zorg 18- n -343 n -375 n -378 n -378 n -378 n -378
- vrijwilligers (waardering / ondersteuning) n -116 n -68 n -68 n -68 n -76 n -68
Totaal lasten n -27.103 n -28.131 n -29.193 n -27.801 n -27.762 n -27.742
Baten
participatie:
- accommodaties v 532 v 311 v 309 v 309 v 309 v 309
- algemeen toegankelijke individuele ondersteuning v 1.359 v 1.979 v 1.386 v 4 v 4 v 4
- mantelzorg v 11 v 11 v 11 v 10
- voorliggende voorzieningen v 130
- arbeidsparticipatie v 27 v 108 v 109 v 109 v 109 v 109
- overige lokale initiatieven v 159 v 432 v 432 v 432 v 432 v 432
Wmo:
- zorgloket
- maatwerkdienstverlening 18+ v 145 v 165 v 165 v 383 v 383 v 383
inkomensregelingen:
- inkomensvoorzieningen v 4.481 v 3.165 v 3.165 v 3.165 v 3.165 v 3.165
- minimabeleid v 31 v 30 v 30 v 30 v 30 v 30
- schuldhulpverlening
jeugd:
- preventie v 44 v 45 v 45 v 45 v 45 v 45
- maatwerkdienstverlening 18-
- geëscaleerde zorg 18-
- vrijwilligers (waardering / ondersteuning)
Totaal baten v 6.789 v 6.376 v 5.652 v 4.487 v 4.477 v 4.477
Geraamd saldo van baten en lasten n -20.314 n -21.755 n -23.541 n -23.314 n -23.285 n -23.265
(- = nadeel en + = voordeel)