4.1 Veiligheid

Preventie en vergunningverlening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het doel is om het integraal veiligheidsbeleid, wat is vastgesteld door de raad op 23 maart 2023, zo optimaal mogelijk uit te voeren. Hierbij wordt samengewerkt tussen gemeenten, partners en inwoners daar waar dat meer veiligheid oplevert.

Terug naar navigatie - Het doel is om het integraal veiligheidsbeleid, wat is vastgesteld door de raad op 23 maart 2023, zo optimaal mogelijk uit te voeren. Hierbij wordt samengewerkt tussen gemeenten, partners en inwoners daar waar dat meer veiligheid oplevert.

Wat gaan we doen?

Handhaving

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Hieronder worden de beleidsindicatoren gepresenteerd:

Naam Indicator 2019 2020 2021 2022 2023 Bron
Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners 12 9 8 10 4 www.waarstaatjegemeente.nl
Winkeldiefstallen per 10.000 inwoners 0,5 1,0 0,2 0,7 1,0 www.waarstaatjegemeente.nl
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 3,5 2,2 2,7 2,7 1,9 www.waarstaatjegemeente.nl
Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners 2,0 1,2 1,4 1,0 0,7 www.waarstaatjegemeente.nl
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners 2,0 4,4 4,9 4,1 3,6 www.waarstaatjegemeente.nl

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma

Onderstaand worden de (nieuwe) wensen voor de planperiode 2024-2028 opgesomd en toegelicht.

A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028 2024 2025 2026 2027 2028
A Renovatie dak brandweerkazerne Bladel -32 -1 -2
A Uitbreiding formatie toezichthouder -76 -76 -76 -76
totaal lasten veiligheid -32 -76 -76 -77 -78
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Toelichting meerjarenprogramma

Renovatie dak brandweerkazerne Bladel
Geplande renovatie van het dak van de brandweerkazerne in Bladel.

Uitbreiding formatie toezichthouder
Er wordt meer ingezet gevraagd op het gebied van integrale controles en acties op het gebied van KIT (Kempen Interventie Team), alcoholwet, huisvesting arbeidsmigranten en recreatieterreinen. Dit past niet binnen de huidige formatie, het is wenselijk dat er één extra toezichthouder aan de formatie wordt toegevoegd.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Preventie en vergunningverlening
De geraamde lasten vanaf 2025 bestaan voornamelijk uit doorbelastingen van salariskosten ten behoeve van preventie en vergunningverlening. 

Handhaving
Ook in 2025 wordt extra ingezet op de professionele aanpak om de overlast gevende jeugdgroep op het rechte pad te houden en te krijgen. Vijftig procent van de extra middelen rekenen we toe aan programma Veiligheid en vijftig procent aan programma Volksgezondheid en milieu.

Rampenbestrijding / crisisbeheersing
De gemeentelijke bijdrage van de Veiligheidsregio is gebaseerd op de begroting 2025 van de Veiligheidsregio. De kosten van de Veiligheidsregio zijn gebaseerd op de uitkering die de gemeenten ontvangen vanuit het gemeentefonds, cluster brandweer en rampenbestrijding.

In onderstaand overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van veiligheid weergegeven.

Bedragen Rekening Begroting Begroting Meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten
integrale veilgheid:
- preventie en vergunningverlening n -90 n -119 n -119 n -119 n -119 n -119
- handhaving n -299 n -372 n -448 n -355 n -355 n -355
rampenbestrijding / crisisbeheersing n -1.603 n -1.523 n -1.597 n -1.598 n -1.594 n -1.595
Totaal lasten n -1.992 n -2.014 n -2.164 n -2.072 n -2.068 n -2.069
Baten
integrale veilgheid:
- preventie en vergunningverlening v 12 v 13 v 13 v 13 v 13 v 13
- handhaving
rampenbestrijding / crisisbeheersing v 96 v 86 v 86 v 86 v 86 v 86
Totaal baten v 108 v 99 v 99 v 99 v 99 v 99
Geraamd saldo van baten en lasten n -1.884 n -1.915 n -2.065 n -1.973 n -1.969 n -1.970
(- = nadeel en + = voordeel)