4.2 Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer

Maatschappelijk effect:
De openbare ruimte is ingericht volgens de kernbegrippen veilig, functioneel en schoon, waardoor een prettige woonomgeving in stand wordt gehouden. Mensen en goederen verplaatsen zich verantwoord en veilig. 

Infrastructuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. Wij beheren de openbare ruimte volgens de kernbegrippen veilig, functioneel en schoon.

Terug naar navigatie - Het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. Wij beheren de openbare ruimte volgens de kernbegrippen veilig, functioneel en schoon.

Wat gaan we doen?

Gedrag/Gebruik Infrastructuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma

Onderstaand worden de (nieuwe) wensen voor de planperiode 2024-2028 opgesomd en toegelicht.

A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028 2024 2025 2026 2027 2028
A Herinrichting Varkensmarkt -420 -11 -21
A Voorbereiding herinrichting Sniederslaan -25 -3 -6 -5 -5
A Uitvoering verkeersvisie 2025-2028 -1.430 -1.430 -1.430 -1.430 -36 -106 -176 -245
A Verbetering / gepland groot onderhoud wegen 2025-2028 -1.656 -1.739 -1.826 -1.917 -41 -125 -212 -303
A Vervanging openbare verlichting 2025-2028: armaturen -58 -58 -58 -58 -2 -7 -11 -16
A Vervanging openbare verlichting 2025-2028: masten -63 -63 -63 -63 -2 -5 -8 -12
A Verbreden bestaande recreatieve fietspaden Cartierheide -750 -26 -52 -51 -50
B Uitvoering herinrichting N284 -86 -150 -1.150 -1.150 -4 -15 -78 -186
B Aanleg tunnel nabij Europalaan: bijdrage aan provincie -2.295 -111
B Regionale bereikbaarheid Brainport -172 -382 -346 -346 -107
B Fietspad Broekenseind -750 -19 -37 -37 -36
B Fietspad Dominépad -1.300 -33 -64 -63 -63
B Infrastructurele projecten Egyptische Poort -pm -pm -pm -pm -pm
totaal lasten verkeer en vervoer -6.118 -3.440 -4.947 -6.913 -172 -548 -763 -998 -1.155
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Toelichting meerjarenprogramma

Herinrichting Varkensmarkt & voorbereiding herinrichting Sniederslaan
De totale kosten voor het nieuwe Marktgebied worden meegenomen in de subsidieaanvraag van de 4e (en laatste) tranche Impulsaanpak Winkelgebieden waarin, naast de herinrichting van de openbare ruimte rondom de beoogde Markthof (voormalige Posthof), ook deze kosten voor het Marktgebied mogen worden meegenomen in de Impulsaanvraag. Vergroting van het ‘impulsgebied’ Markthof met het Marktgebied is zelfs als voorwaarde voor de subsidieaanvraag gesteld door de toetsende organisatie (RVO). Aangezien de definitieve Impulssubsidie pas na realisatie van het Markthof zal worden vastgesteld is voor de start van de herinrichting van het Marktgebied, na oplevering van het Gemeenschapshuis aan de Markt, een krediet van uw raad wel noodzakelijk. Voorgesteld wordt om voor de herinrichting van de Varkensmarkt vooralsnog een kredietraming van € 420.000,- op te nemen in het meerjaren investeringsprogramma 2024-2028 (MIP) voor het planjaar 2027. De Impulssubsidie zal te zijner tijd worden toegevoegd aan de algemene middelen. Daarnaast wordt voorgesteld om voor het jaar 2025 een voorbereidingskrediet van € 25.000,- beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de Sniederslaan. 

Uitvoering Verkeersvisie 2035
De wereld verandert heel snel en de ontwikkelingen volgen elkaar mogelijk nog sneller op. Om binnen deze dynamiek een stabiele koers uit te zetten is een routekaart noodzakelijk. De Verkeersvisie 2035 vertaalt onze doelen en ambities en werkt uiteindelijk toe naar een uitvoeringsplan waarmee tot 2035, ingrijpend maar noodzakelijk, onze mobiliteitsvraagstukken worden aangepakt. De Verkeersvisie 2035 volgt de systematiek van de omgevingsvisie en sluit aan op de Kempische Mobiliteitsstrategie en de regionale mobiliteit agenda’s. In uw vergadering van 7 juli 2022 heeft uw raad de Verkeersvisie 2035 (gewijzigd) vastgesteld. Voor de uitvoering van de verkeersvisie is in het meerjarenprogramma vanaf 2024 een jaarlijks investeringskrediet van gemiddeld € 1.430.000,- opgenomen.

Verbetering / gepland groot onderhoud wegen
Wanneer wegen “op” zijn en er met reparaties weinig eer meer valt te behalen, wordt de weg uit de (reparatie) planning gehaald en ingedeeld bij Gepland Groot Onderhoud planning (GGO/rehabilitatie). Bij deze planning wordt een voortschrijdende doorkijk gemaakt van 10 jaar. Er wordt in zo’n geval bekeken of de weg in zijn geheel kan worden aangepakt. De oorzaak dat de weg in een dergelijke situatie terecht is gekomen, ligt vaak in een slechte ondergrond waardoor er verzakkingen of diepe sleuven optreden. Door de weg er in zijn geheel uit te nemen en de onderliggende constructie te verbeteren (verzwaren) kan de weg er weer jaren (zonder reparaties) tegen. Ook biedt dit gelegenheid om bijvoorbeeld kleine inrichtingen en aanpassingen mogelijk te maken of verkeersmaatregelen in te passen. Ook wordt dan indien noodzakelijk het riool vernieuwd. Voor gepland groot onderhoud wordt het in het meerjarenprogramma 2025-2028 opgenomen investeringskrediet van € 1.656.000,- jaarlijks met 5% indexatie verhoogd. De 5% indexatie dekt de jaarlijks areaaluitbreiding (1,5-2%) en de jaarlijks kostenstijgingen (inflatiecorrectie) van de onderhoudswerkzaamheden. In 2025 zal vanuit het investeringskrediet financieel bijgedragen worden aan de reconstructiewerkzaamheden Fons van der Heijdenstraat/De Lei (binnen de bebouwde kom) in Netersel, Dorpsstraat in Casteren, Burgemeester van Woenseldreef/Lemel Hapert en Dijkstraat Hoogeloon. 

Vervanging openbare verlichting
Onderhoud van de openbare verlichting geschiedt op basis van het Beleidsplan en het bijbehorende beheerplan Openbare Verlichting. In de gemeente Bladel is het beheer en onderhoud voor een periode van (maximaal) 10 jaar aanbesteed middels een geïntegreerd contract. De geactualiseerde budgetten zijn voldoende om het in stand houden, beheren en onderhouden naar behoren te kunnen uitvoeren. In het meerjarenprogramma zijn op basis van het beheerplan tevens jaarlijkse kredieten opgenomen voor vervanging van masten en armaturen. De jaarlijkse investeringen bedragen € 121.000,- per jaar.  

Uitvoering herinrichting N284 & aanleg tunnel nabij Europalaan
De gemeenten Reusel–De Mierden en Bladel werken samen met de provincie aan een nieuwe robuuste N284. De voorbereidingen zijn reeds gestart in 2019, met als resultaat een gedragen voorkeursalternatief. Op 21 maart 2024 heeft de raad ingestemd met het Voorkeursalternatief N284 2024, met uitzondering van de realisatie van de fietstunnel bij de Lange Trekken. Met dit raadsbesluit zijn een aantal door de Raad aangenomen moties afgedaan.

Een deel van de te ramen investeringsbedragen voor de herinrichting N284 valt buiten de huidige planperiode. Voor de jaren 2029 en 2030 wordt ook een raming van € 1.150.000,- per jaar verwacht voor de uitvoering. Bij deze bedragen is rekening gehouden met opgenomen indexatiekosten ad € 832.000,- zoals aangegeven in raadsvoorstel R23.004 met betrekking tot het Herzien voorkeursalternatief N284. Daarnaast heeft de raad op 21 maart 2024 ingestemd met de extra bijdrage aan de fietstunnel Europalaan ad. € 2.295.000,-. Meer informatie is te vinden op https://n284.nl/

Regionale bereikbaarheid Brainport
Een goede bereikbaarheid en leefbaarheid houdt niet op bij gemeente- of regionale grenzen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de majeure mobiliteitsopgave in de mainport Brainport aan te pakken en de mobiliteitstransitie te realiseren. Om deze reden moet ook elke gemeente van de Brainportregio een bijdrage leveren om de bereikbaarheid en doorstroming van de Brainportregio te verbeteren en de mobiliteitstransitie in gang te zetten. Omdat onze financiële bijdrage wordt gekoppeld aan de ontwikkeling van mobiliteitshubs en bijbehorende snelle fietsroutes past dit ook perfect in onze eigen visie op mobiliteit. De jaarlijkse bijdragen dekken we ten laste van de algemene reserve (zie Bestuur en ondersteuning).

Fietspad Dominépad
Samen met de gemeente Eersel zal de gemeente Bladel onderzoeken op welke wijze de fietsverbinding tussen de kernen Hoogeloon en Duizel kan worden verbeterd. Vervolgens willen de gemeenten gezamenlijk deze aanpassingen de komende jaren gaan realiseren. Gezien dit project een langere ruimtelijke voorbereiding zal hebben, vanwege mogelijke bestemmingsplanwijzigingen en grondaankopen, is er voor gekozen om -separaat van het investeringsbudget voor de uitvoering van de verkeersvisie- bij de gemeenteraad financiële middelen te vragen. 

Fietspad Broekenseind
De gemeente Eersel treft voorbereidingen om een vrijliggend fietspad aan te leggen aan de Urnenweg. Deze route sluit aan op het Broekenseind in Hoogeloon. De gemeente Bladel zal zich inzetten om het fietspadtraject aan deze weg verder op te pakken en te laten aansluiten op het vrijliggend fietspadennetwerk bij de Heuvel. Hierdoor ontstaat er een nieuwe route van (vrijliggende) fietspaden tussen de kernen Hoogeloon en Knegsel. De uitvoering van deze werkzaamheden wordt besproken en afgestemd met de gemeente Eersel. Gezien dit project een langere ruimtelijke voorbereiding zal hebben, vanwege mogelijke bestemmingsplanwijzigingen en grondaankopen, is er voor gekozen om -separaat van het investeringsbudget voor de uitvoering van de verkeersvisie- bij de gemeenteraad financiële middelen te vragen.

Verbreding fietspaden Cartierheide
In 2022 is het tracé van de fietspaden bepaald en heeft de afstemming plaatsgevonden met het bevoegd gezag. Het bestemmingplan is vastgesteld door de gemeenteraad, maar is nog niet onherroepelijk. De procedure en het vergunningentraject lopen nog. In Q3/Q4 2024 vindt de civieltechnische voorbereiding en aanbesteding plaats, waarna -mits de ruimtelijke procedure en het vergunningentraject zijn doorlopen- de uitvoering van het verbeteren van de fietspaden op de Cartierheide in 2025 van start kan gaan. 

Infrastructurele projecten Egyptische Poort
Met de veranderingen in het gebied, zal ook het verkeer in het gebied veranderen. Daarom moeten de wegen in en rond het gebied zo ingericht worden dat het verkeer er op een veilige manier doorheen kan. De infrastructurele werkzaamheden dienen voor een verkeersveilige en adequate ontsluiting van het plangebied. Op 21 maart 2024 heeft de raad ingestemd met de extra bijdrage aan de fietstunnel Europalaan ad. € 2.295.000,-. Deze tunnel gaat het plangebied verbinden met de kern Bladel. De gemeente heeft in juni 2024 een brief gestuurd naar de stuurgroep N284 waarin de gemeente vraagt om snel te bepalen waar de tunnel precies gaat komen. 

De andere infrastructurele werkzaamheden en bijbehorende kosten zijn op dit moment nog niet bekend, daarom ramen we deze vooralsnog op PM. In het voorjaar van 2024 is een klankbordgroep verkeer opgericht. In deze klankbordgroep zitten omwonenden van de Egyptische Poort. We werken samen met de klankbordgroep een voorstel uit hoe de wegen, parkeerplaatsen en paden het best ingericht kunnen worden. De klankbordgroep is voor de zomervakantie 2024 3x bij elkaar gekomen. In september 2024 is de volgende bijeenkomst gepland.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

De raad heeft gekozen voor een grotere ambitie op het gebied van woningbouw (de schaalsprong). Dit heeft ook invloed op bestaande en nieuwe infrastructuur en verkeersstromen. Zo nodig zullen al dan niet in Kempenverband mobiliteitsscenario’s worden opgesteld om te bezien of aanpassing van de Verkeersvisie wenselijk is. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Beheer en uitbreiding infrastructuur
De interne kosten van de doorbelasting van loonkosten van openbare werken (binnen- en buitendienst) wordt op basis van geactualiseerde tijdbestedingen beperkt opwaarts bijgesteld. Het verloop ná 2025 wordt ook veroorzaakt door hogere lasten als gevolg van kapitaallasten die voortvloeien uit geplande investeringen. Voor de investeringen wordt verwezen naar het meerjarenprogramma.

Veiligheid
De geraamde lasten bij veiligheid dalen in 2025 t.o.v. 2024 als gevolg van ingehuurd personeel van derden in 2024. 

Doorstroming
In 2025 en verder wordt rekening gehouden met de bijdrage regionale bereikbaarheid Brainport.

In onderstaand overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van verkeer en vervoer weergegeven.

Bedragen Rekening Begroting Begroting Meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten
beheer en uitbreiding infrastructuur n -1.949 n -3.056 n -3.147 n -3.380 n -3.550 n -3.718
parkeren n -14 n -9 n -9 n -9 n -9 n -9
gedrag / gebruik infrastructuur:
veiligheid n -381 n -348 n -314 n -314 n -313 n -312
doorstroming n -108 n -548 n -545 n -520 n -582 n -563
openbaar vervoer n -51 n -51 n -51 n -51 n -51
Totaal lasten n -2.452 n -4.012 n -4.066 n -4.274 n -4.505 n -4.653
Baten
beheer en uitbreiding infrastructuur v 200 v 250 v 67 v 67 v 67 v 67
parkeren v 5 v 4 v 4 v 4 v 4 v 4
gedrag / gebruik infrastructuur:
veiligheid v 7 v 6 v 6 v 6 v 6 v 6
doorstroming v 23
openbaar vervoer
Totaal baten v 235 v 260 v 77 v 77 v 77 v 77
Geraamd saldo van baten en lasten n -2.217 n -3.752 n -3.989 n -4.197 n -4.428 n -4.576
(- = nadeel en + = voordeel)