4.8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing

Maatschappelijk effect:
Het is prettig wonen en verblijven in de gemeente Bladel. De bevolking laat zien dat zij wil komen tot een duurzame samenleving.

Met volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing richten we ons op het planmatig inrichten van de leefruimte, waarbij rekening wordt gehouden met individuele- en gemeenschappelijke belangen. Wij realiseren voldoende woningen, afgestemd op de groeiende behoefte. Er is een aantal flinke uitdagingen die de opgave vergroten, zoals de ontwikkelingen in de Metropool Regio Eindhoven, de schaarste aan woningen voor starters, woningvraag van nieuwkomers, huisvesting van arbeidsmigranten, verdroging maar ook opvang van klimaatbuien. De gemeente heeft in deze opgaven een regie- en/of toetsende functie. Wij werken aan een goed woon- en leefklimaat voor onze inwoners, waarbij het kernbegrip duurzaamheid leidend is. Verzoeken om nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen benaderen wij volgens het 'ja, tenzij principe'. Wij bewaken, behouden en verbeteren de kwaliteit van de bebouwde omgeving. De landschappelijke waarde van ons onderdeel van De Kempen verbeteren we waar mogelijk.

Wij beheren de openbare ruimte volgens de kernbegrippen veilig, heel en schoon met als doel een prettige woonomgeving in stand te houden. Betrokkenheid van bewoners is wezenlijk omdat zij in de betreffende wijk of het dorp wonen en omdat zij waardevolle kennis en ervaring hebben over de behoeften ter plaatse en mogelijke veranderingen daarin.

Bebouwd

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit en doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke behoeften.

Terug naar navigatie - Het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit en doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke behoeften.

Wat gaan we doen?

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders

Onbebouwd

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Hier onder worden de beleidsindicatoren uit de BBV-basisset gepresenteerd:

Naam Indicator 2019 2020 2021 2022 2023 Bron
Gemiddelde WOZ waarde € 293.000 € 310.000 € 331.000 € 366.000 € 409.000 www.waarstaatjegemeente.nl
Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen) 15,9 8,5 15,6 10,9 5,9 www.waarstaatjegemeente.nl
Demografische druk * 75,8% 75,1% 75,1% 75,5% 75,3% www.waarstaatjegemeente.nl
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden € 483 € 492 € 525 € 558 € 551 www.waarstaatjegemeente.nl
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden € 682 € 688 € 717 € 756 € 758 www.waarstaatjegemeente.nl
*De som van het aantal personen 0 tot 20 jaar en 65 jaar en ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma

Onderstaand worden de (nieuwe) wensen voor de planperiode 2024-2028 opgesomd en toegelicht.

A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028 2024 2025 2026 2027 2028
A Anticiperende verwerving: aankoop gronden -2.000 -30 -60 -60 -60
A Anticiperende verwerving: inbreng grond schietterrein 301 9
A Aankoop woning Kempenstede Hapert -409 -4 -9 -9 -9
A Aankoop woning Kempenstede: huur 5 8 8 8
A Startersleningen -375 -6 -11 -11 -11
A Uivoeringsprogramma nieuwe woonvisie -25 -25 -25 -25
B Ontwikkeling latende locatie Den Herd 891
B Ontwikkeling latende locatie Den Tref 663
B Ontwikkeling latende locatie Het Palet 286
B Ontwikkeling latende locatie Kloostertuin/medisch centrum 151
B Ontwikkeling latende locatie Praktijkschool 370
totaal lasten VHROSV -2.784 301 1.040 1.164 -97 -88
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Toelichting meerjarenprogramma

Anticiperende grond verwervingen

Het volgende beleidsuitgangspunt is geformuleerd in de Grondnota 2019 met betrekking tot grondaankopen:

•    Burgemeester en wethouders kunnen binnen beleidskaders zelfstandig tot grondaankopen overgaan zonder voorafgaande instemming van de raad.
•    Er wordt jaarlijks een krediet beschikbaar gesteld voor grondaankopen die vallen onder de noemer anticiperende verwervingen. Voor 2025 wordt dit krediet wederom vastgesteld op € 2.000.000,-. Indien het zich voordoet kan dit krediet eventueel nog opwaarts bijgesteld worden in één van de tussentijdse rapportages.
•    Voor “strategische verwervingen” wordt via een afzonderlijk raadsvoorstel een kredietaanvraag voorgelegd aan de raad.
•    Aan de grondaankopen door burgemeester en wethouder onder de noemer “anticiperende verwervingen” worden de volgende voorwaarden gesteld: De grondaankopen moeten passen in de uitwerking van de structuurvisie; er moet sprake zijn van een financieel sluitende grondexploitatieberekening (haalbaarheidsberekening) en de grondaankoop moet onderbouwd zijn met een door een deskundige opgesteld taxatierapport.

Op grond van BBV-voorschriften moeten deze aankopen op de materiële vaste activa verantwoord worden. Over deze aankopen worden vooralsnog alleen rentelasten toegerekend. Bouwgronden in exploitatie (BIE) starten pas nadat uw raad een grondexploitatiecomplex met grondexploitatiebegroting vastgesteld heeft. Op dat moment kunnen de anticiperende verwervingen pas omgezet worden naar de bouwgronden in exploitatie.

In het verleden is een perceel landbouwgrond aan de Egyptischedijk strategisch aangekocht. Dit perceel wordt nu budgettair neutraal ingebracht in het plan herinrichting De Smagtenbocht. 

Aankoop woning Kempenstede Hapert
Met de aankoop van deze woning wordt bijgedragen aan de oplossing van huisvestingsproblematiek van speciale doelgroepen in deze gemeente. Bij de berekening van de budgettaire lasten/baten wordt rekening gehouden met een restwaarde (50%) en huurinkomsten. 

Startersleningen
De gemeente stimuleert jongeren om in de gemeente Bladel te wonen en te werken. De starterslening trekt, naast de natuurlijke aanwas, ook jonge gezinnen aan. Iets meer dan de helft van de leningen wordt verstrekt voor de aankoop van een bestaande woning. Veel aanvragers verlaten een huurwoning. Deze beide aspecten versterken dus de (belangrijke) doorstroming op de woningmarkt. Ieder jaar wordt in de jaarrekening een monitor en tussentijdse rapportage van het instrument “Startersleningen” gemaakt. De eerste drie jaren zijn de starters vrijgesteld van het betalen van rente en aflossing. Bij een te laag inkomen kan deze termijn worden verlengd. Daarna betaalt de starter een maandelijkse annuïteit. De lening valt onder de Nationale Hypotheekgarantie. Voor 2025 wordt, evenals als vorige jaren, een krediet opgenomen van € 375.000,-.

Uivoeringsprogramma nieuwe woonvisie
In de raadsvergadering van 27 juni 2024 is de Kempische visie op wonen 2024-2028 vastgesteld. Aan deze visie is een ambitieus uitvoeringsprogramma gekoppeld. Dit in combinatie met de ambitie van het toevoegen van 2.900 woningen tot 2040 vraag veel van ons volkshuisvestelijke beleid. Daarbij komt dat de Rijksoverheid steeds meer de regie neemt over volkshuisvesting. Onder andere met de introductie van de Wet goed Verhuurderschap, de Wet Betaalbare huur en de wet Versterking regie volkshuisvesting. We verwachten de komende jaren op verschillende volkshuisvestelijke thema’s een nadere uitwerking te moeten maken. Voorbeelden hiervan zijn de huisvesting van arbeidsmigranten, beter benutten huidige woningvoorraad, huisvestingsverordening. Voor de uitwerking van deze thema’s willen we ons laten ondersteunen door adviesbureaus. Hiervoor wordt vanaf 2025 een structureel budget van € 25.000,- voorgesteld. 

Opbrengsten latende locaties Den Herd / Den Tref / Het Palet / Kloostertuin / Praktijkschool Bladel
Als gevolg van de oprichting van de MFA Hapert worden midden in het centrum van Hapert twee grote percelen (van basisschool Het Palet en gemeenschapshuis Den Tref) vrijgemaakt voor een andere invulling. Uiterlijk binnen 2 jaar na oplevering van MFA Hapert dienen uit de herontwikkeling van deze locaties opbrengsten gerealiseerd te worden. Er wordt vooralsnog rekening gehouden met een netto opbrengst van € 286.000,- voor de achterblijvende locatie van basisschool “Het Palet”, € 151.000,- voor de verkoop van het medisch centrum en € 663.000,- voor de huidige locatie van gemeenschapshuis “Den Tref”.

Ook uit de herontwikkeling van de vrijkomende locaties van Den Herd en van de Praktijkschool zullen opbrengsten gerealiseerd moeten worden. Voor locatie Den Herd is een netto opbrengst geraamd van € 891.000,- en voor locatie Praktijkschool € 370.000,-. 

De netto opbrengsten van de latende locaties worden via de algemene reserve toegevoegd aan de dekkingsreserve kapitaallasten investeringen (zie Bestuur en ondersteuning).

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

• Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
• Samenwerking Kempengemeenten
• KempenPlus
• GGD
• Veiligheidsregio Brabant Zuidoost
• Metropoolregio Eindhoven

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Wonen
In 2024 heeft de gemeente Bladel te maken met extra lasten als gevolg van o.a. hogere dotatie aan de voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen. Vanaf 2025 zijn de geraamde lasten en baten van een vergelijkbaar niveau.  

Grondexploitaties
De verschillen van de grondexploitatie worden door de jaren heen voornamelijk veroorzaakt door de doorwerking van de geactualiseerde opzetten van de grondexploitaties, onderhanden werken en winst-uitnames. Voor nadere detaillering wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. Daarnaast werken de financiële consequenties van het meerjarenprogramma meerjarig door in de ramingen. Voor de investeringen wordt verwezen naar het meerjarenprogramma.

Overig gebruik ruimte
Voor 2024 zijn er extra uitvoeringskosten geraamd voor de invoering van de Omgevingswet. Hier wordt de gemeente voor gecompenseerd middels de algemene uitkering. De structurele lasten vanaf 2025 bedragen hiervoor ca. € 50.000,-. 

Cultuurlandschap
Vanaf 2024 zijn baten en lasten geraamd voor de uitvoering van de maatregelen uit de verbetering kwaliteit buitengebied (onder andere uitvoering sloopsubsidie overtollige gebouwen buitengebied en realiseren natuur). Verrekening vindt plaats ten laste of ten gunste van de reserve verbetering kwaliteit buitengebied (zie bestuur en ondersteuning).

In onderstaand overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van VHROSV weergegeven.

Bedragen Rekening Begroting Begroting Meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2023 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten
bebouwd:
- wonen n -1.302 n -1.333 n -1.160 n -1.167 n -1.174 n -1.174
- grondexploitaties n -3.590 n -6.553 n -2.665 n -1.674 n -1.433 n -763
- overig gebruik ruimte n -1.745 n -2.352 n -1.790 n -1.814 n -1.822 n -1.822
onbebouwd:
- cultuurlandschap n -1.007 n -232 n -32 n -22 n -22
- natuur / water
Totaal lasten n -6.637 n -11.245 n -5.847 n -4.687 n -4.451 n -3.781
Baten
bebouwd:
- wonen v 541 v 957 v 920 v 923 v 923 v 923
- grondexploitaties v 3.492 v 6.317 v 3.558 v 2.792 v 1.310 v 876
- overig gebruik ruimte v 289 v 360 v 165 v 165 v 165 v 165
onbebouwd:
- cultuurlandschap n -4 v 380 v 50 v 50 v 50 v 50
- natuur / water
Totaal baten v 4.318 v 8.014 v 4.693 v 3.930 v 2.448 v 2.014
Geraamd saldo van baten en lasten n -2.319 n -3.231 n -1.154 n -757 n -2.003 n -1.767
(- = nadeel en + = voordeel)