- 
			Blz. 1
		
			
			Jaarstukken 2023
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 3
		
			
			Bestuur en ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 5
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 6
		
			
			Betrokkenheid en dienstverlening zijn vanuit de gemeente uitgangspunt voor deze relatie.
		
			
	- 
			Blz. 7
		
			
			Financieel gezonde gemeente
		
	
 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Rechtmatigheidsverantwoording college
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 9
		
			
			Voortgang realisatie investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 12
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 13
		
			
			Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 14
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			Preventie en vergunningverlening
		
			
	- 
			Blz. 16
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			Het verbeteren van de veiligheid in de gemeente Bladel en het vergroten van het gevoel van veiligheid van de inwoners en bezoekers van de gemeente.
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			Brandveiligheid
		
	
 
	- 
			Blz. 19
		
			
			Buurtpreventie
		
	
 
	- 
			Blz. 20
		
			
			Crisisbeheersing
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			Cybercrime en cybersecurity
		
	
 
	- 
			Blz. 22
		
			
			Georganiseerde criminaliteit
		
	
 
	- 
			Blz. 23
		
			
			High Impact Crimes (HIC)
		
	
 
	- 
			Blz. 24
		
			
			Jeugd in relatie tot overlast, criminaliteit en middelengebruik
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			Personen met verward gedrag
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			Polarisatie, radicalisering en maatschappelijke onrust
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 27
		
			
			Handhaving
		
			
	- 
			Blz. 28
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 29
		
			
			Veiligheidsbeleid is onlosmakelijk verbonden met een gedegen, consequente integrale handhaving.
		
			
	- 
			Blz. 30
		
			
			Repressief handhaven
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 31
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 32
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 33
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 34
		
			
			Verkeer en vervoer
		
			
	- 
			Blz. 35
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 36
		
			
			Infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 37
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 38
		
			
			Het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. Wij beheren de openbare ruimte volgens de kernbegrippen veilig, heel en schoon.
		
			
	- 
			Blz. 39
		
			
			Aanpassing Oude Provincialeweg Hapert
		
	
 
	- 
			Blz. 40
		
			
			Energietransitie - Elektriciteit: we brengen onze infrastructuur op orde voor de toekomstige ontwikkelingen rond de opwekking van energie
		
	
 
	- 
			Blz. 41
		
			
			Realiseren de Hoeve Netersel
		
	
 
	- 
			Blz. 42
		
			
			Uitvoering geven aan de nieuwe verkeersvisie
		
	
 
	- 
			Blz. 43
		
			
			Uitvoering herinrichting N284
		
	
 
	- 
			Blz. 44
		
			
			Verbetering/gepland onderhoud wegen
		
	
 
	- 
			Blz. 45
		
			
			Verbreden fietspaden Cartierheide
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			Vervanging openbare verlichting
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 47
		
			
			Gedrag/Gebruik Infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 48
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 49
		
			
			Energietransitie - In 2030 is een reductie van 4.132 ton CO2 emissie behaald binnen deze sector t.o.v. 2020.
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			Uitvoering geven aan de energietransitie voor verkeer en vervoer
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 51
		
			
			Het stimuleren van verantwoord, veilig en slim gebruik van de infrastructuur en openbare ruimte.
		
			
	- 
			Blz. 52
		
			
			Herinrichten N284
		
	
 
	- 
			Blz. 53
		
			
			Het uitvoeringsprogramma bij de nieuwe verkeersvisie
		
	
 
	- 
			Blz. 54
		
			
			Realiseren van schoolzones
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 55
		
			
			Het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid in het ‘daily urban system’ van de regio.
		
			
	- 
			Blz. 56
		
			
			Regiobreed inzetten op maatregelen op het gebied van fiets, OV, auto, smart mobility en multimodaliteit/knooppunten
		
	
 
	- 
			Blz. 57
		
			
			Snelfietsroute Reusel-Eersel-Veldhoven aanleggen tot aan stedelijk gebied
		
	
 
	- 
			Blz. 58
		
			
			Lanceren meerij-app
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 59
		
			
			Voortgang realisatie investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 60
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 61
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 62
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 63
		
			
			Economie
		
			
	- 
			Blz. 64
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 65
		
			
			Economische ontwikkeling, infrastructuur en Organisatie
		
			
	- 
			Blz. 66
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 67
		
			
			Behoud voorzieningenniveau
		
			
	- 
			Blz. 68
		
			
			Reduceren m2 detailhandel buiten winkelgebieden
		
	
 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Creëren van een centrumgevoel
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			Optimale randvoorwaarden voor centrumgebieden realiseren
		
	
 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Realiseren compacte winkelgebieden Hapert en Bladel
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 72
		
			
			Verduurzaming bedrijven
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			Energietransitie - In 2030 is een reductie van 6.900 ton CO2 gerealiseerd t.o.v. 2020 in de sector Industrie.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 74
		
			
			Vestigingsklimaat en infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 75
		
			
			Bereikbaarheid en Mobiliteit
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			Talentontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 77
		
			
			Triple helix samenwerking
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 78
		
			
			Vitale en toekomstbestendige Kempische bedrijventerreinenmarkt
		
			
	- 
			Blz. 79
		
			
			Aantrekkelijke en duurzame bedrijventerreinen in gemeente Bladel
		
	
 
	- 
			Blz. 80
		
			
			Nieuw aanbod van bedrijfskavels in de Kempen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 81
		
			
			We zijn en blijven een topregio met een uitstekend internationaal vestigingsklimaat (Bladel- Brabantse Kempen- Brainport).
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 82
		
			
			Promotie / Vrijetijdseconomie
		
			
	- 
			Blz. 83
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 84
		
			
			De Brabantse Kempen is in 2026 een toeristisch en recreatief onderscheidende regio met grote naamsbekendheid in Nederland, België en Duitsland.
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			Uitvoeringsprogramma vrijetijdseconomie (VTE)
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			Regiopromotie
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 87
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 88
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 89
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 90
		
			
			Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 91
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 92
		
			
			Onderwijshuisvesting
		
			
	- 
			Blz. 93
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 94
		
			
			Zorgen voor onderwijshuisvesting in gezonde, veilige en stimulerende gebouwen. We streven ernaar dit zo dicht mogelijk in de eigen leefomgeving van het kind te bieden.
		
			
	- 
			Blz. 95
		
			
			Integraal huisvestingsplan
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 96
		
			
			Onderwijs- en leerlingzaken
		
			
	- 
			Blz. 97
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			Leerlingenvervoer
		
			
	- 
			Blz. 99
		
			
			Leerlingenvervoer
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 100
		
			
			Leerplicht
		
			
	- 
			Blz. 101
		
			
			Leerplicht
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 102
		
			
			Participatie (o.a. Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB), volwasseneneducatie / laaggeletterdheid, en voorschoolse voorzieningen)
		
			
	- 
			Blz. 103
		
			
			Laaggeletterdheid
		
	
 
	- 
			Blz. 104
		
			
			Voorschoolse voorziening educatie (vve)
		
	
 
	- 
			Blz. 105
		
			
			Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 106
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 107
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 108
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 109
		
			
			Sport, cultuur en recreatie
		
			
	- 
			Blz. 110
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 111
		
			
			Sport en bewegen
		
			
	- 
			Blz. 112
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 113
		
			
			Het mogelijk maken van een levenlang plezier aan sporten en bewegen in een inclusieve sport- en beweegomgeving, zowel individueel als in verenigingsverband.
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			Aanleg kunstgras voetbalveld op sportpark Hapert
		
	
 
	- 
			Blz. 115
		
			
			Fusie korfbalverenigingen Hapert en Hoogeloon
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			Herontwikkeling sportpark Netersel
		
	
 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Herontwikkeling sportpark Casteren
		
	
 
	- 
			Blz. 118
		
			
			Het stimuleren van burgerinitiatieven gericht op speelvoorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 119
		
			
			Uitvoering van het sportakkoord (Kempenbreed)
		
	
 
	- 
			Blz. 120
		
			
			Vergroten toegankelijkheid bij vervanging van speeltoestellen
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 121
		
			
			Cultuur
		
			
	- 
			Blz. 122
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 123
		
			
			Beschermen van het cultuurhistorische erfgoed van Bladel
		
			
	- 
			Blz. 124
		
			
			Beschermen van het cultuurhistorisch erfgoed van Bladel
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 125
		
			
			Verbinding en samenwerking stimuleren tussen culturele organisaties en verenigingen onderling en met andere disciplines.
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			Uitvoering geven aan de aansturing van de combinatiefunctionaris cultuur
		
	
 
	- 
			Blz. 127
		
			
			Realiseren uitvoeringsprogramma cultuur
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 128
		
			
			Voortgang realisatie investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 129
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 130
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 131
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 132
		
			
			Sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 133
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 134
		
			
			Participatie
		
			
	- 
			Blz. 135
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 136
		
			
			Algemeen toegankelijke individuele ondersteuning, zoals cliëntondersteuning, maatjesprojecten en maatschappelijk werk.
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			Toegankelijke individuele ondersteuning
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 138
		
			
			Arbeidsparticipatie: Kempenplus & praktijkhuis
		
			
	- 
			Blz. 139
		
			
			Evaluatie Wet Inburgering
		
	
 
	- 
			Blz. 140
		
			
			Gefaseerde implementatie Garantiebanenproject Bladel
		
	
 
	- 
			Blz. 141
		
			
			Praktijkhuis Bladel
		
	
 
	- 
			Blz. 142
		
			
			Voortzetten en zo nodig bijstellen trainings- en diagnose traject TalentPlus
		
	
 
	- 
			Blz. 143
		
			
			Voortzetten werkwijze Social Return
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 144
		
			
			Mantelzorg
		
			
	- 
			Blz. 145
		
			
			Waarderen en ondersteunen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 146
		
			
			Voorliggende voorzieningen zoals indicatievrije inloop en dagopvang
		
			
	- 
			Blz. 147
		
			
			Evaluatie invulling indicatievrije inloop
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 148
		
			
			Wmo
		
			
	- 
			Blz. 149
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 150
		
			
			Aanpak complexe casuïstiek
		
			
	- 
			Blz. 151
		
			
			Partners maatschappelijk veld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 152
		
			
			Maatwerkdienstverlening 18+
		
			
	- 
			Blz. 153
		
			
			Wmo begeleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 154
		
			
			Wmo Beschermd Wonen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 155
		
			
			Zorgloket
		
			
	- 
			Blz. 156
		
			
			Cliënterervaringsonderzoek
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 157
		
			
			Inkomensregelingen
		
			
	- 
			Blz. 158
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 159
		
			
			Armoedebestrijding
		
			
	- 
			Blz. 160
		
			
			Uitvoering geven aan de kadernota armoedebestrijding
		
	
 
	- 
			Blz. 161
		
			
			De eenmalige energietoeslag
		
	
 
	- 
			Blz. 162
		
			
			Nieuwsbrief geldzaken (preventie)
		
	
 
	- 
			Blz. 163
		
			
			Collectieve zorgverzekering
		
	
 
	- 
			Blz. 164
		
			
			Speaking Minds
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Pilot vroegsignalering
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			Schuldhulpverlening
		
	
 
	- 
			Blz. 167
		
			
			Ondersteuning gedupeerde toeslagenaffaire
		
	
 
	- 
			Blz. 168
		
			
			Participatieregeling 18+
		
	
 
	- 
			Blz. 169
		
			
			Aanvalsplan armoedebestrijding
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 170
		
			
			Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 171
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 172
		
			
			Kinderen en jongeren met problemen ontvangen op tijd goede en effectieve jeugdhulp zodat ze veilig, gezond en kansrijk opgroeien
		
			
	- 
			Blz. 173
		
			
			In het meerjarenbeleidskader jeugdhulp in de Kempen 2020-2024 zijn per actielijn activiteiten uitgewerkt om het doel te kunnen bereiken.
		
	
 
	- 
			Blz. 174
		
			
			Evaluatie en actualisatie meerjarenbeleidskader jeugd
		
	
 
	- 
			Blz. 175
		
			
			Uitvoering geven aan de beleidsnotitie Kempenbranie
		
	
 
	- 
			Blz. 176
		
			
			Samen voor Jeugd (regionaal en landelijk)
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 177
		
			
			Vrijwilligers
		
			
	- 
			Blz. 178
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 179
		
			
			Stimuleren, faciliteren en ondersteunen van vrijwilligersorganisaties en de individuele vrijwilliger om het sociale karakter van Bladel in stand te houden
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			Uitvoering geven aan het vrijwilligersbeleid 2019+
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 181
		
			
			Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 182
		
			
			Voortgang realisatie investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 183
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 184
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 186
		
			
			Volksgezondheid en milieu
		
			
	- 
			Blz. 187
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			Volksgezondheid
		
			
	- 
			Blz. 189
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 190
		
			
			Bladel Gezond! is kort en krachtig de ambitie van de gemeente Bladel
		
			
	- 
			Blz. 191
		
			
			Het actualiseren van het lokaal gezondheidsbeleid (LGB)
		
	
 
	- 
			Blz. 192
		
			
			Uitvoeren van het project voor het tegengaan van normalisering (en bespreekbaar maken) van drugsgebruik samen met onze partners
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			Een Kansrijke Start in de Kempen
		
	
 
	- 
			Blz. 194
		
			
			Het Kempisch Preventieakkoord evalueren
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 195
		
			
			Riolering
		
			
	- 
			Blz. 196
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 197
		
			
			Volledig voorzien in de wettelijke taakstelling voor zorgplicht op het gebied van afvalwater, hemelwater en grondwater, waardoor er geen water in gebouwen of woningen komt. Klimaatadaptatie en burgerparticipatie zijn expliciet onderdeel hiervan.
		
			
	- 
			Blz. 198
		
			
			Invulling van klimaatadaptatie, door betere waterstructuren aan te leggen
		
	
 
	- 
			Blz. 199
		
			
			Klimaatadaptatie door participatie
		
	
 
	- 
			Blz. 200
		
			
			Uitvoeringsplan GRP 2021-2025
		
	
 
	- 
			Blz. 201
		
			
			Tussenevaluatie GRP 2021-2025
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 202
		
			
			Duurzaam grondstoffengebruik/afval
		
			
	- 
			Blz. 203
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			Zoveel mogelijk afgedankte materialen van een zo goed mogelijke kwaliteit gescheiden inzamelen en daarmee tegelijkertijd de hoeveelheid restafval (nog) verder terugdringen en dat alles tegen zo laag mogelijke kosten.
		
			
	- 
			Blz. 205
		
			
			Een gezamenlijk grondstoffencentrum realiseren
		
	
 
	- 
			Blz. 206
		
			
			Zwerfafval
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 207
		
			
			Kwaliteit van de leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 208
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 209
		
			
			Een goed woon- en leefklimaat en een aantrekkelijke, toekomstbestendige omgeving voor onze inwoners.
		
			
	- 
			Blz. 210
		
			
			Beweegvriendelijke omgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			De taken die naar ons toekomen met de omgevingswet op het gebied van de Wet Bodembescherming borgen in onze werkzaamheden.
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Klimaat
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 214
		
			
			Energietransitie - in 2030 49% minder CO2 uitstoten t.o.v. 1990, conform de ambitie van het Nationaal Klimaatakkoord.
		
			
	- 
			Blz. 215
		
			
			Uitvoeringsprogramma klimaat en energie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 216
		
			
			Klimaatadaptatie
		
			
	- 
			Blz. 217
		
			
			Uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie opstellen
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 218
		
			
			Voortgang realisatie investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 219
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 220
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 222
		
			
			Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing
		
			
	- 
			Blz. 223
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 224
		
			
			Bebouwd
		
			
	- 
			Blz. 225
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 226
		
			
			Energietransitie - We willen een emissiereductie voor de sector gebouwde omgeving behalen van 6.500 ton CO2.
		
			
	- 
			Blz. 227
		
			
			Uitvoering geven aan de energietransitie voor de bebouwde omgeving
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 228
		
			
			Het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit en doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke behoeften.
		
			
	- 
			Blz. 229
		
			
			Nieuwe ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 230
		
			
			Centrum Hapert
		
	
 
	- 
			Blz. 231
		
			
			Voorbereiden invoering Omgevingswet
		
	
 
	- 
			Blz. 232
		
			
			We actualiseren het bestemmingsplan voor het buitengebied
		
	
 
	- 
			Blz. 233
		
			
			Woningbouwprogramma
		
	
 
	- 
			Blz. 234
		
			
			Evaluatie en actualisatie Kempische en Bladelse woonvisie
		
	
 
	- 
			Blz. 235
		
			
			Huisvesting statushouders
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			Realisatie Gemeenschapshuis aan de Markt
		
	
 
	- 
			Blz. 237
		
			
			Accommodatiecarrousel
		
	
 
	- 
			Blz. 238
		
			
			Posthofontwikkeling
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 239
		
			
			Onbebouwd
		
			
	- 
			Blz. 240
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 241
		
			
			Energietransitie - Landbouw en Natuur: reductie emissie broeikasgassen van 1.500 ton CO2 in 2030 t.o.v. 2020.
		
			
	- 
			Blz. 242
		
			
			We werken aan de reductie van broeikasgassen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 243
		
			
			We verhogen biodiversiteit door systeemherstel in het buitengebied.
		
			
	- 
			Blz. 244
		
			
			Het landschapsbeleidsplan en landschapsontwikkelplan worden meegenomen in de nieuwe omgevingsvisie
		
	
 
	- 
			Blz. 245
		
			
			Realisatie Natuurnetwerk (NNB)
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			Verbinding centrum Bladel met de Groene Long
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			Verhogen biodiversiteit
		
	
 
	- 
			Blz. 248
		
			
			Verhogen waterstanden in natuurgebieden
		
	
 
	- 
			Blz. 249
		
			
			Verminderen stikstofdepositie
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 250
		
			
			Voortgang realisatie investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 253
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 254
		
			
			Overhead en ondersteuning organisatie
		
			
	- 
			Blz. 255
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 256
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 257
		
			
			De gemeentelijke bedrijfsvoering volgt en anticipeert op ontwikkelingen in de maatschappij, door de optimale ondersteuning van het primaire proces (klant-leverancier).
		
			
	- 
			Blz. 258
		
			
			Administratieve organisatie / interne financiële beheersing
		
	
 
	- 
			Blz. 259
		
			
			Strategisch HR beleid
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 260
		
			
			Voortgang realisatie investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 261
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 262
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 263
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 264
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 265
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 266
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			Voorzieningenniveau in evenwicht met beschikbare middelen.
		
			
	- 
			Blz. 268
		
			
			Belastingen en andere baten heffen om ambities waar te maken.
		
	
 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Een goede risicobeheersing en een weerstandsvermogen van voldoende omvang om de risico’s op te kunnen vangen.
		
	
 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Een reëel en structureel sluitende begroting.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 271
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 272
		
			
			Wat heeft het beleidsveld gekost?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 273
		
			
			Voorwoord en leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			Voorwoord
		
			
	- 
			Blz. 275
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 276
		
			
			Verantwoording over de uitvoering van het beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 277
		
			
			Positief resultaat jaarrekening
		
	
 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Leeswijzer
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 279
		
			
			Financieel resultaat
		
			
	- 
			Blz. 280
		
			
			Financieel resultaat nader beschouwd
		
			
	- 
			Blz. 281
		
			
			-
		
	
 
	- 
			Blz. 282
		
			
			Belangrijkste afwijkingen
		
	
 
	- 
			Blz. 283
		
			
			Resultaatbestemming
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 284
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 285
		
			
			1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 286
		
			
			Beleid voor risicomanagement
		
	
 
	- 
			Blz. 287
		
			
			Risico-inventarisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 288
		
			
			Financiële indicatie risico-inventarisatie en -kwantificering
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			Weerstandsvermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 290
		
			
			Kengetal en de signaleringswaarde
		
	
 
	- 
			Blz. 291
		
			
			Financiële kengetallen
		
	
 
	- 
			Blz. 292
		
			
			Beoordelen samenhang kengetallen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 293
		
			
			2. Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 294
		
			
			Voorwoord
		
	
 
	- 
			Blz. 295
		
			
			Ongebonden heffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 296
		
			
			- Onroerende zaakbelastingen
		
	
 
	- 
			Blz. 297
		
			
			- Toeristenbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 298
		
			
			Gebonden heffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 299
		
			
			- Bedrijven InvesteringsZone (BIZ) belasting
		
	
 
	- 
			Blz. 300
		
			
			- Rioolheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 301
		
			
			- Afvalstoffenheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 302
		
			
			- Leges
		
	
 
	- 
			Blz. 303
		
			
			Leges nadere analyse
		
	
 
	- 
			Blz. 304
		
			
			Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 305
		
			
			Aanslagoplegging gemeentelijke belastingen 2023
		
	
 
	- 
			Blz. 306
		
			
			Lokale lastendruk
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 307
		
			
			3. Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 308
		
			
			Voorwoord
		
	
 
	- 
			Blz. 309
		
			
			Organisatiebeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 310
		
			
			Rechtmatigheidsverantwoording
		
	
 
	- 
			Blz. 311
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 312
		
			
			4. Financiering
		
			
	- 
			Blz. 313
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 314
		
			
			Risicobeheer
		
	
 
	- 
			Blz. 315
		
			
			- Renterisico's op vlottende schuld (kasgeldlimiet)
		
	
 
	- 
			Blz. 316
		
			
			- Renterisico's op vaste schuld (renterisiconorm)
		
	
 
	- 
			Blz. 317
		
			
			- Liquiditeitsrisico's
		
	
 
	- 
			Blz. 318
		
			
			Financieringspositie / Leningenportefeuille
		
	
 
	- 
			Blz. 319
		
			
			Renteresultaat
		
	
 
	- 
			Blz. 320
		
			
			Uitzettingen / beleggingen en overig liquiditeitenbeheer
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 321
		
			
			5. Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 322
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 323
		
			
			6. Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 324
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			Grondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 326
		
			
			BBV-verslaggeving regels rondom grondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 327
		
			
			Visie op grondbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 328
		
			
			Meerjarenprognose grondexploitaties (MPG)
		
	
 
	- 
			Blz. 329
		
			
			Bouwgrond exploitaties (BIE)
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			Grondexploitaties in voorbereiding
		
	
 
	- 
			Blz. 331
		
			
			Tussentijdse winsten
		
	
 
	- 
			Blz. 332
		
			
			Voorziening tekorten grondexploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 333
		
			
			Algemene reserve grondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 334
		
			
			Gevoeligheidsanalyse
		
	
 
	- 
			Blz. 335
		
			
			Risicobeheer
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 336
		
			
			7. Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid
		
			
	- 
			Blz. 337
		
			
			Voorwoord
		
	
 
	- 
			Blz. 338
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 339
		
			
			Wet open overheid
		
			
	- 
			Blz. 340
		
			
			Verantwoording Woo
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 341
		
			
			8. Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 342
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 343
		
			
			Visie op verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 344
		
			
			Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen
		
	
 
	- 
			Blz. 345
		
			
			Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
		
	
 
	- 
			Blz. 346
		
			
			Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost
		
	
 
	- 
			Blz. 347
		
			
			Metropoolregio Eindhoven
		
	
 
	- 
			Blz. 348
		
			
			KempenPlus
		
	
 
	- 
			Blz. 349
		
			
			Kempisch Bedrijvenpark
		
	
 
	- 
			Blz. 350
		
			
			Samenwerking Kempengemeenten
		
	
 
	- 
			Blz. 351
		
			
			Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
		
	
 
	- 
			Blz. 352
		
			
			BIZOB
		
	
 
	- 
			Blz. 353
		
			
			Privaatrechtelijke verbondenheden
		
	
 
	- 
			Blz. 354
		
			
			NV Bank Nederlandse Gemeenten
		
	
 
	- 
			Blz. 355
		
			
			NV Brabant Water
		
	
 
	- 
			Blz. 356
		
			
			Cooperatie Bosgroep Zuid-Nederland UA
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 357
		
			
			9. Rekenkamerrapporten
		
			
	- 
			Blz. 358
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 359
		
			
			Woonbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 360
		
			
			Implementatie van de omgevingswet
		
	
 
	- 
			Blz. 361
		
			
			De staat van de ondersteuning van de volksvertegenwoordiging in het decentraal bestuur
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 362
		
			
			Jaarrekening
		
			
	- 
			Blz. 363
		
			
			Balans
		
			
	- 
			Blz. 364
		
			
			Balans per 31 december 2023
		
			
	- 
			Blz. 365
		
			
			Balans activa
		
	
 
	- 
			Blz. 366
		
			
			Balans passiva
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 367
		
			
			Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
		
			
	- 
			Blz. 368
		
			
			Grondslagen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 369
		
			
			Toelichting op de balans per 31 december 2023
		
			
	- 
			Blz. 370
		
			
			Vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 371
		
			
			Immateriële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 372
		
			
			Materiële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 373
		
			
			Financiële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 374
		
			
			Vlottende activa
		
	
 
	- 
			Blz. 375
		
			
			Voorraden
		
	
 
	- 
			Blz. 376
		
			
			Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 377
		
			
			Schatkistbankieren / Drempelbedrag
		
	
 
	- 
			Blz. 378
		
			
			Liquide middelen
		
	
 
	- 
			Blz. 379
		
			
			Overlopende activa
		
	
 
	- 
			Blz. 380
		
			
			Vaste passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 381
		
			
			Eigen vermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 382
		
			
			Voorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 383
		
			
			Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 384
		
			
			Vlottende passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 385
		
			
			Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 386
		
			
			Overlopende passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 387
		
			
			Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 388
		
			
			Emu-saldo
		
			
	- 
			Blz. 389
		
			
			Emu-saldo
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 390
		
			
			Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
		
			
	- 
			Blz. 391
		
			
			Niet uit de balans blijkende belangrijke rechten en verplichtingen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 392
		
			
			Overzicht van baten en lasten en toelichting
		
			
	- 
			Blz. 393
		
			
			Gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 394
		
			
			Het gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten
		
	
 
	- 
			Blz. 395
		
			
			Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
		
	
 
	- 
			Blz. 396
		
			
			Mutaties reserves
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 397
		
			
			Toelichting op het overzicht van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 398
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 399
		
			
			Bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 400
		
			
			Veiligheid
		
	
 
	- 
			Blz. 401
		
			
			Verkeer en vervoer
		
	
 
	- 
			Blz. 402
		
			
			Economie
		
	
 
	- 
			Blz. 403
		
			
			Onderwijs
		
	
 
	- 
			Blz. 404
		
			
			Sport, cultuur en recreatie
		
	
 
	- 
			Blz. 405
		
			
			Sociaal domein
		
	
 
	- 
			Blz. 406
		
			
			Volksgezondheid en milieu
		
	
 
	- 
			Blz. 407
		
			
			VHROSV
		
	
 
	- 
			Blz. 408
		
			
			Overhead
		
	
 
	- 
			Blz. 409
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 410
		
			
			Toelichting op investerings- en projectbudgetten
		
			
	- 
			Blz. 411
		
			
			Toelichting op investerings- en projectbudgetten
		
	
 
	- 
			Blz. 412
		
			
			Toelichting Bestuur en ondersteuning
		
	
 
	- 
			Blz. 413
		
			
			Toelichting Verkeer en vervoer
		
	
 
	- 
			Blz. 414
		
			
			Toelichting economie
		
	
 
	- 
			Blz. 415
		
			
			Toelichting Sport, cultuur en recreatie
		
	
 
	- 
			Blz. 416
		
			
			Toelichting Sociaal domein
		
	
 
	- 
			Blz. 417
		
			
			Toelichting Volksgezondheid en milieu
		
	
 
	- 
			Blz. 418
		
			
			Toelichting VHROSV
		
	
 
	- 
			Blz. 419
		
			
			Toelichting Overhead
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 420
		
			
			Overzicht aanwending onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 421
		
			
			Overzicht aanwending onvoorzien
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 422
		
			
			Overzicht van incidentele baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 423
		
			
			Incidentele baten en lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 424
		
			
			Informatie Wet normering topinkomens (WNT)
		
			
	- 
			Blz. 425
		
			
			Verantwoordingsinformatie WNT
		
	
 
	- 
			Blz. 426
		
			
			1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf 13e maand van de functievervulling
		
	
 
	- 
			Blz. 427
		
			
			1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaanden 1 t/m 12
		
	
 
	- 
			Blz. 428
		
			
			Overige rapportageverplichtingen op grond de WNT
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 429
		
			
			Begrotingsrechtmatigheid
		
			
	- 
			Blz. 430
		
			
			-
		
	
 
	- 
			Blz. 431
		
			
			Analyse begrotingsrechtmatigheid / exploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 432
		
			
			Analyse begrotingsrechtmatigheid / investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 433
		
			
			Concluderend
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 434
		
			
			Rechtmatigheidsverantwoording
		
			
	- 
			Blz. 435
		
			
			Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
		
	
 
	- 
			Blz. 436
		
			
			Bevindingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 437
		
			
			Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen
		
			
	- 
			Blz. 438
		
			
			SiSa
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 439
		
			
			Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
		
			
	- 
			Blz. 440
		
			
			Verklaring over de jaarstukken
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 441
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 442
		
			
			1. Overzicht afschrijvingstermijnen
		
			
	- 
			Blz. 443
		
			
			Overzicht afschrijvingstermijnen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 444
		
			
			2. Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
		
			
	- 
			Blz. 445
		
			
			Overzicht gerealiseerde baten en lasten per beleidsveld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 446
		
			
			3. Evaluatie startersleningen
		
			
	- 
			Blz. 447
		
			
			Startersleningen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 448
		
			
			4. Afkortingen
		
			
	- 
			Blz. 449
		
			
			Afkortingen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Activiteiten
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap