Overzicht van baten en lasten en toelichting

Gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten

Het gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Het gerealiseerd resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten

Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening wordt vastgesteld met inachtneming van hetgeen omtrent de financiële positie op de balansdatum is gebleken tussen het moment van opmaken van de jaarstukken en het tijdstip van vaststelling daarvan, voor zover deze aanvullende informatie onontbeerlijk is voor het bedoelde inzicht.

Het jaar 2023 is afgesloten met een voordelig resultaat van € 6.415.000 ,-. In het voordelig resultaat is rekening gehouden met per saldo circa € 411.000,- onttrekking aan de reserves. In onderstaand overzicht van baten en lasten vindt u per hoofdtaakveld een financiële analyse van de grotere over- en onderschrijdingen. Voor een nadere analyse wordt verwezen naar de 'toelichting op het overzicht van baten en lasten.

Hoofdtaakveld saldo begroting 2023 voor wijziging begroting 2023 na wijziging jaarrekening 2023 saldo
rekening lasten baten saldo lasten baten saldo lasten baten saldo rekening
2023 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) begroting
Bestuur -1.339 -2.196 495 -1.701 -3.617 1.390 -2.227 -2.720 604 -2.116 111
Veilgheid -1.680 -1.987 89 -1.898 -2.085 100 -1.985 -1.992 108 -1.884 101
Verkeer en vervoer -2.296 -2.943 76 -2.867 -2.753 206 -2.547 -2.452 236 -2.216 331
Economie 1.842 -616 1.401 785 -748 3.376 2.628 -653 6.124 5.471 2.843
Onderwijs -2.339 -2.338 175 -2.163 -3.388 1.191 -2.197 -2.343 104 -2.239 -42
Sport, cultuur en recreatie -3.934 -4.629 661 -3.968 -5.459 1.064 -4.395 -5.194 863 -4.331 64
Sociaal domein -19.076 -23.045 2.647 -20.398 -27.716 6.904 -20.812 -27.104 6.789 -20.315 497
Volksgezondheid en milieu -1.615 -6.138 4.298 -1.840 -8.091 5.697 -2.394 -7.481 5.194 -2.287 107
VHROSV 1.023 -4.891 4.988 97 -6.939 4.208 -2.731 -6.637 4.318 -2.319 412
Overhead -5.554 -6.087 194 -5.893 -6.739 243 -6.496 -6.693 262 -6.431 65
Sub-totaal saldo van baten en lasten -34.968 -54.870 15.024 -39.846 -67.535 24.379 -43.156 -63.269 24.602 -38.667 4.489
Algemene dekkingsmiddelen:
Treasury 243 -287 667 380 -301 711 410 -563 808 245 -165
OZB woningen 2.344 -177 2.629 2.452 -251 2.567 2.316 -317 2.559 2.242 -74
OZB niet woningen 2.160 -33 2.222 2.189 -28 2.242 2.214 -16 2.120 2.104 -110
Algemene uitkering en overige uitk. 39.160 -5 37.411 37.406 -6 40.274 40.268 -6 40.895 40.889 621
Overige baten en lasten -110 -578 -578 -3 -3 -11 -11 -8
Vennootschapsbelasting 38 -14 -14 -204 -204 26 26 230
Sub-totaal algemene dekkingsmiddelen 43.835 -1.094 42.929 41.835 -793 45.794 45.001 -887 46.382 45.495 494
Saldo van baten en lasten 8.867 -55.964 57.953 1.989 -68.328 70.173 1.845 -64.156 70.984 6.826 4.981
Toevoeging/onttrekking aan reserves:
Bestuur 308 -10.449 11.045 596 -13.745 13.229 -516 -13.745 13.334 -411 105
Totaal mutaties reserves 308 -10.449 11.045 596 -13.745 13.229 -516 -13.745 13.334 -411 105
Gerealiseerd resultaat 9.175 -66.413 68.998 2.585 -82.073 83.402 1.329 -77.901 84.318 6.415 5.086

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

Het aanwenden van een reserve vereist een raadsbesluit waarin de reden van aanwending wordt aangegeven, die correspondeert met het doel van de reserve. In de rekening zijn alleen toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves verwerkt tot maximaal het bedrag dat via de begroting(swijzigingen) door de raad is goedgekeurd. Hieronder zijn de mutaties binnen de reserves nader toegelicht:

Onttrekking aan de reserves (baten): (x € 1.000,-)
Algemeen reserve: budgetoverheveling 2022 1.614 inc.
sloopkosten MFA aan de Markt 254 inc.
duurzame energie particulieren 494 inc.
aanvulling algemene reserve grondexploitatie 37 inc.
aanvulling dekkingsreserve kapitaallasten (MFA aan de Markt) 9.936 inc.
Reserve geactiveerde kapitaaluitgaven dekking kapitaallasten 742 str.
vrijval reserve: landbouwgronden 111 inc.
vrijval reserve: kunstgrasvelden vv Bladella 105 inc.
Reserve generatiepact bijdrage lasten generatiepact 2022 41 inc.
Totaal ontrekkingen 13.334 a.
toevoeging aan de reserves (lasten): (x € 1.000,-)
Algemene reserve: winstuitkering KBP 1.875 inc.
vrijval dekkingsreserve kapitaallasten 111 inc.
nagekomen uitkering Tozo 2021 1.701 inc.
Algemene reserve grondexploitatie aanvulling gewenste omvang 37 inc.
toevoeging tussentijdse winstuitname 6 inc.
Reserve ruimtelijke kw.buitengebied correctie voorgaand jaar -4 inc.
Reserve geactiveerde kapitaaluitgaven rentebijschrijvingen 83 str.
aanvulling dekkingsreserve kapitaallasten (MFA aan de Markt) 9.936 inc.
Totaal toevoegingen 13.745 b.
Per saldo mutaties t.gv. reserves 411 a - b

Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Mutaties reserves

In onderstaand overzicht worden de mutaties van de reserves op basis van artikel 28 onderdeel d van het BBV gespecificeerd naar structurele toevoegingen en onttrekkingen:

Bedragen raming mutaties reserves 2023 realisatie mutaties reserves 2023
baten waarvan lasten waarvan baten waarvan lasten waarvan
(bedragen x € 1.000,-) (onttrekking structureel (toevoeging structureel (onttrekking structureel (toevoeging structureel
reserve) reserve) reserve) reserve)
Algemene reserve 12.335 -3.688 12.335 -3.687
Reserve afschrijving geact. investeringen 853 853 -10.019 -83 958 853 -10.019 -83
Bestemmingsreserve bovenwijkse voorzieningen
Reserve generatiepact 41 41
Algemene reserve grondexploitatie -43 -43
Reserve ruimtelijke kwaliteit buitengebied 4 4
Reserve duurzaamheid
totaal 13.229 853 -13.746 -83 13.334 853 -13.745 -83
waarvan waarvan waarvan waarvan
incidenteel incidenteel incidenteel incidenteel
12.376 -13.663 12.481 -13.662

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Hierna is per onderdeel zoals opgenomen in het overzicht van baten en lasten een analyse opgenomen van de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarstukken. De analyse is gebaseerd op een analyse op hoofdlijnen, waarbij iedere over- of onderschrijding groter dan € 25.000,- van een verklaring is voorzien. 

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
bestuur en ondersteuning n -1.824 n -2.099 n -3.472 n -2.659 813
beheer overige gebouwen en gronden n -96 n -97 n -145 n -61 84
gerealiseerde lasten n -1.920 n -2.196 n -3.617 n -2.720 v 897
baten:
bestuur en ondersteuning v 387 v 298 v 460 v 412 -48
beheer overige gebouwen en gronden v 194 v 197 v 930 v 192 -738
totaal gerealiseerde baten v 581 v 495 v 1.390 v 604 n -786
toevoegingen reserves n -2.886 n -10.449 n -13.745 n -13.745
onttrekkingen reserves v 3.194 v 11.045 v 13.229 v 13.334 v 105
geraamd/gerealiseerd resultaat n -1.031 n -1.105 n -2.743 n -2.527 v 216
bestemming van gerealiseerd resultaat n -9.177 n -2.588 n -1.329 n -6.415 n -5.086
gerealiseerd resultaat n -10.208 n -3.693 n -4.072 n -8.942 n -4.870

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 111.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 35 Inventarisatie en onderzoek oneigenlijk gebruik gemeentegronden loopt door naar 2023
51 Samenwerking Kempengemeenten: de bestuursopdracht Ontwikkelstrategie loopt door naar 2024
32 Rekenkamerfunctie: verrekening resultaat met deelnemende gemeenten
Bestuursorganen 18 Lagere lasten benoeming burgemeester in combinatie met lagere kosten voor cursussen.
492 De rekenrente voor de actuariële waardeberekening is 3,16%. Voor gepensioneerden en niet-
gepensioneerden zijn dezelfde grondslagen gehanteerd. In de berekeningen zijn de niet ingegane
pensioenen herrekend naar de AOW-leeftijd.
73 Lagere loonkosten
Verrekening loonkosten 129 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Overige lasten bestuursorganen 10 Lagere projectkosten veiligheid t.b.v bestuursorganen.
Burgerzaken 42 Lagere exploitatielasten t.b.v. leges
Agrarische zaken e.d. 13 Lagere advieskosten diverse grondtransacties
Diversen 9 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal voordeel 904
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Budgetoverheveling -32 Rekenkamerfunctie: verrekening resultaat met deelnemende gemeenten
Bestuursorganen Hogere lasten voor cursussen en begeleidingskosten voormalige wethouder
Burgerzaken -24 Lagere opbrengsten leges
Agrarische zaken e.d. -737 Lagere opbrengsten grondverkopen, omdat het betreffende perceel eerst in 2023 getransporteerd
zal worden. Opbrengst wordt opnieuw geraamd in de perspectiefnota 2024.
Totaal nadeel -793
Totaal verschil 111 voordeel
  voordeel nadeel

Reserve kapitaallasten investeringen: vrijval kunstgrasvelden vv Bladella

      € 105.000,- €            0,-
saldo €  105.000,-  

 

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
integrale veiligheid
preventie en vergunningverlening n -76 n -86 n -79 n -90 n -11
handhaving n -357 n -433 n -419 n -299 v 120
rampenbestrijding / crisisbeheersing n -1.410 n -1.468 n -1.587 n -1.603 n -16
totaal gerealiseerde lasten n -1.843 n -1.987 n -2.085 n -1.992 v 93
baten:
integrale veiligheid
preventie en vergunningverlening v 10 v 13 v 13 v 12 n -1
handhaving v 79
rampenbestrijding / crisisbeheersing v 74 v 76 v 87 v 96 v 9
totaal gerealiseerde baten v 163 v 89 v 100 v 108 v 8
gerealiseerd resultaat n -1.680 n -1.898 n -1.985 n -1.884 v 101

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 101.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Verrekening loonkosten 57 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Toezicht veiligheid en lokale orde 52 Minder inzet van toezichthouders / positieve btw afwikkeling vorig jaar
Diversen 4 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal voordeel 113
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Gemeentelijke leges -12 Lagere legesopbrengsten bijzondere wetten
Totaal nadeel -12
Totaal verschil 101 voordeel

Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
infrastructuur: n -2.131 n -2.494 n -2.173 n -1.949 v 224
investeringen
onderhoud
beheer (schoon)
parkeren n -9 n -9 n -10 n -14 n -4
gedrag / gebruik infrastructuur
veiligheid n -320 n -219 n -363 n -381 n -18
doorstroming n -263 n -170 n -156 n -108 v 48
openbaar vervoer n -51 n -51 v 51
totaal gerealiseerde lasten n -2.723 n -2.943 n -2.753 n -2.452 v 301
baten:
infrastructuur: v 304 v 67 v 195 v 201 v 6
investeringen
onderhoud
beheer (schoon)
parkeren v 4 v 4 v 4 v 5 v 1
gedrag / gebruik infrastructuur
veiligheid v 9 v 5 v 7 v 7
doorstroming v 111 v 23 v 23
openbaar vervoer
totaal gerealiseerde baten v 428 v 76 v 206 v 236 v 30
gerealiseerd resultaat n -2.295 n -2.867 n -2.547 n -2.216 v 331

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 331.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 23 Aanpassing openbare verlichting Dijkstraat Hoogeloon
10 De pilot "Liftzuilen" loopt door naar 2024
Verrekening loonkosten 176 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Wegen, straten en pleinen 110 Hogere opbrengsten degeneratievergoeding en diverse lagere kosten voor onderhoud, alsmede
lagere kapitaallasten wegens correctie renteomslagpercentage
Openbare verlichting 32 Lagere lasten voor vervanging/aanpassing van lichtmasten en armaturen.
Totaal voordeel 351
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verkeersregelingen -13 Hogere advieskosten voor diverse verkeerskundige plannen
Diversen -7 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal nadeel -20
Totaal verschil 331 voordeel

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
economische ontwikkeling:
innovatie / stimulering n -77 n -79 n -99 n -93 v 6
regionale samenwerking n -81 n -54 n -64 n -64
infrastruictuur:
bedrijventerreinen (incl. KBP) n -26 n -5 n -5
overige infrastructuur n -1 n -1 v 1
organisatie:
werkgelegenheid n -134 n -174 n -137 n -145 n -8
overleg / beheer / samenwerking n -207 n -180 n -269 n -211 v 58
promotie n -101 n -128 n -178 n -135 v 43
totaal gerealiseerde lasten n -626 n -616 n -748 n -653 v 95
baten:
economische ontwikkeling:
innovatie / stimulering v 77 v 75 v 96 v 94 n -2
regionale samenwerking v 12
infrastruictuur:
bedrijventerreinen (incl. KBP) v 947 v 1.899 v 4.394 v 2.495
overige infrastructuur
organisatie:
werkgelegenheid v 5 v 5
overleg / beheer / samenwerking v 26 v 11 v 11 v 61 v 50
promotie v 1.406 v 1.314 v 1.365 v 1.570 v 205
totaal gerealiseerde baten v 2.468 v 1.400 v 3.376 v 6.124 v 2.748
gerealiseerd resultaat v 1.842 v 784 v 2.628 v 5.471 v 2.843

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 2.843.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 70 Uitvoering van het project Kempische Vrijetijdseconomie loopt door naar 2024
28 Locatie onderzoek bedrijventerreinen loopt door naar 2024
Verrekening loonkosten 20 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Winstuitkering KBP 2.500 Eind 2023 is door het KBP besloten om winst uit te keren
Toeristenbelasting 202 Hogere opbrengsten toeristenbelasting vanwege toename aantal overnachtingen
Overig handel en ambacht 34 Vermogensoverdracht Huis van de Brabantse Kempen wegens opheffing
Totaal voordeel 2.854
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Diversen -11 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal nadeel -11
Totaal verschil 2.843 voordeel

Onderwijs

Terug naar navigatie - Onderwijs

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
onderwijshuisvesting n -3.053 n -1.823 n -2.252 n -1.648 v 604
onderwijs- en leerlingenzaken:
leerlingenvervoer n -342 n -316 n -316 n -375 n -59
leerplicht n -184 n -183 n -141 n -152 n -11
participatie / onderwijs achterstandenbeleid e.d. n -174 n -16 n -679 n -168 v 511
totaal gerealiseerde lasten n -3.753 n -2.338 n -3.388 n -2.343 v 1.045
baten:
onderwijshuisvesting v 1.186 v 149 v 516 n -55 n -571
onderwijs- en leerlingenzaken:
leerlingenvervoer
leerplicht v 23 v 24 v 9 v 9
participatie / onderwijs achterstandenbeleid e.d. v 206 v 2 v 666 v 150 n -516
totaal gerealiseerde baten v 1.415 v 175 v 1.191 v 104 n -1.087
gerealiseerd resultaat n -2.338 n -2.163 n -2.197 n -2.239 n -42

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 42.000,- nadelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Basisonderwijs huisvesting 354 Lagere inkomensoverdracht scholen: Covid gerelateerde vertragingen
73 Lagere kapitallasten in combinatie met lagere instandhoudingsbijdrage scholen
22 Nog te ontvangen bijdrage Stg. Kempenkind: afrekening ventilatie in scholen
Onderwijs ontheemde Oekraïners 115 Lagere uitvoeringslasten onderwijs Oekraïners
Voortgezet onderwijs huisvesting 546 Nog te ontvangen bijdrage Pius-X-college: afrekening ventilatie in scholen
Gemeenschappelijke lasten onderwijs 48 Lagere inkomensoverdracht scholen (kinderen statushouders)
VVE/GOA 499 Lagere inkomensoverdrachten scholen: VVE/GOA
Totaal voordeel 1.657
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verrekening loonkosten -20 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Basisonderwijs huisvesting -411 Verrekening met balansport vooruit ontvangen rijksbijdragen: Covid gerelateerde vertragingen
-22 Verrekening met balansport vooruit ontvangen rijksbijdragen: ventilatie scholen
Onderwijs ontheemde Oekraïners -98 Lagere rijksbijdrage onderwijs ontheemde Oekraïners wegens lagere lasten
Voortgezet onderwijs huisvesting -566 Verrekening met balansport vooruit ontvangen rijksbijdragen: ventilatie scholen
Leerlingenvervoer -66 Nagekomen verrekening leerlingenvervoer juli 2022
VVE/GOA -515 Verrekening met balansport vooruit ontvangen rijksbijdragen: VVE/GOA
Diversen -1 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal nadeel -1.699
Totaal verschil -42 nadeel

Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Sport, cultuur en recreatie

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
sport en beweging:
accommodaties n -1.465 n -1.475 n -1.553 n -1.515 v 38
bevorderen deelname en activiteiten n -366 n -410 n -323 n -346 n -23
cultuur:
cultuur en verbinding n -306 n -195 n -196 n -194 v 2
cultuur en participatie n -372 n -301 n -288 n -317 n -29
accommodaties n -557 n -574 n -644 n -644
erfgoed en kunst n -57 n -75 n -93 n -67 v 26
natuur n -1.669 n -1.599 n -2.362 n -2.111 v 251
totaal gerealiseerde lasten n -4.792 n -4.629 n -5.459 n -5.194 v 265
baten:
sport en beweging:
accommodaties v 471 v 467 v 454 v 497 v 43
bevorderen deelname en activiteiten v 76 v 128 v 128
cultuur:
cultuur en verbinding v 11 v 11 v 11 v 11
cultuur en participatie v 119 v 21 v 21 v 20 n -1
accommodaties v 114 v 105 v 139 v 139
erfgoed en kunst v 9 v 9 v 9 v 9
natuur v 59 v 48 v 302 v 59 n -243
totaal gerealiseerde baten v 859 v 661 v 1.064 v 863 n -201
gerealiseerd resultaat n -3.933 n -3.968 n -4.395 n -4.331 v 64

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 64.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 78 Opstellen herontwikkeling sportparken
261 Opstellen kerkenvisie / Kroonvensche Heide
21 Verlichting: herinrichting Hofplein (in 2024 te verrekenen met verkeer en vervoer)
Verrekening loonkosten 12 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Waterlossingen / openbaar groen 12 Lagere onderhoudskosten, rooien, planten en maaien bermen
Binnensportaccommodaties 46 Diverse lagere exploitatie- en onderhoudslasten
Buitensportaccommodaties 39 Diverse lagere exploitatie- en onderhoudslasten
Diversen 2 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal voordeel 471
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Budgetoverheveling -242 Overheveling bijdrage Provincie Kroonvensche Heide
Combinatiefiefunctie / buurtcoaches -17 Restitutie VWS brede spuk 2023
Buitensportaccommodaties -105 Afwaardering kunstgrasvelden vv Bladella wegens eerdere vervanging velden
Egyptische Poort: sport- en recreatiegebied -43 Hogere advieskosten
Totaal nadeel -407
Totaal verschil 64 voordeel

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
Lasten:
participatie:
accommodaties n -1.645 n -2.126 n -2.757 n -2.718 v 39
algemeen toegankelijke individuele ondersteuning n -708 n -229 n -835 n -825 v 10
mantelzorg n -52 n -58 n -76 n -44 v 32
voorliggende voorzieningen n -553 n -509 n -607 n -547 v 60
arbeidsparticipatie n -202 n -318 n -276 n -236 v 40
overige lokale initiatieven n -372 n -196 n -419 n -464 n -45
wijk GGZ n -15 n -2 v 13
Wmo:
zorgloket n -597 n -741 n -710 n -647 v 63
maatwerkdienstverlening 18+ n -5.120 n -5.567 n -5.763 n -5.234 v 529
complexe cacuïstiek
inkomensregelingen:
inkomensvoorzieningen n -8.634 n -8.594 n -10.457 n -10.498 n -41
minimabeleid n -1.222 n -418 n -1.224 n -1.104 v 120
bijzondere bijstand
schuldhulpverlening n -5 n -5 n -10 n -10
jeugd:
preventie n -1.235 n -1.033 n -1.096 n -1.035 v 61
maatwerkdienstverlening 18- n -2.687 n -2.862 n -3.028 n -3.280 n -252
geëscaleerde zorg 18+
geëscaleerde zorg 18- n -343 n -313 n -367 n -343 v 24
vrijwilligers (waardering / ondersteuning) n -100 n -76 n -76 n -116 n -40
totaal gerealiseerde lasten n -23.475 n -23.045 n -27.716 n -27.103 v 613
baten:
participatie:
accommodaties v 177 v 130 v 333 v 532 v 199
algemeen toegankelijke individuele ondersteuning v 1.357 v 4 v 1.169 v 1.359 v 190
mantelzorg v 11 v 11
voorliggende voorzieningen v 8 v 12 v 12 n -12
arbeidsparticipatie v 26 v 55 v 23 v 27 v 4
overige lokale initiatieven v 136 v 3 v 233 v 159 n -74
wijk GGZ
Wmo:
zorgloket
maatwerkdienstverlening 18+ v 183 v 140 v 145 v 145
complexe cacuïstiek
inkomensregelingen:
inkomensvoorzieningen v 2.439 v 2.234 v 4.908 v 4.481 n -427
minimabeleid v 30 v 30 v 30 v 31 v 1
bijzondere bijstand
schuldhulpverlening
jeugd:
preventie v 41 v 39 v 40 v 44 v 4
maatwerkdienstverlening 18-
geëscaleerde zorg 18+
geëscaleerde zorg 18-
vrijwilligers (waardering / ondersteuning)
totaal gerealiseerde baten v 4.397 v 2.647 v 6.904 v 6.789 n -115
gerealiseerd resultaat n -19.078 n -20.398 n -20.812 n -20.314 v 498

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 498.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Verrekening loonkosten 40 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
BUIG 85 Lagere uitvoeringskosten Kempenplus
Inkomensregelingen 109 Lagere kosten door Maatschappelijke dienstverlening
Armoedebestrijding 10 Lagere bijdrage Stichting Leergeld
Vluchtelingenhulp en -opvang 48 Lagere kosten
Wet inburgering Nieuwkomers 50 Lagere diverse kosten
Opvang ontheemde Oekraïners 147 Hogere rijksbijdrage transitievergoeding tbv locatie Den Tref / leefgeld vluchtelingen
Participatie 16 Lagere uitvoeringskosten Kempenplus
Kinderopvang 53 Rijksbijdrage / regeling gedupeerden toeslagen / bijdrage GGD
Woonvoorzieningen 77 Lagere kosten door Maatschappelijke dienstverlening
Uitvoering diverse taken ihkv Wmo 41 Lagere kosten voor ondersteuning, onderzoeken, maatwerkvoorzieningen en initiatieven
Mantelzorgondersteuning 16 Lagere kosten mantelzorgondersteuning
Jeugd en jongerenwerk 20 Lagere kosten jeugd en jongerenwerk
Veilig thuis 15 DUVO middelen
MFA Hart van Hapert 269 Lagere exploitatielasten / hogere inkomsten van huurders / bijdragen onderhoud instellingen
Wmo 444 Lagere kosten door Maatschappelijke dienstverlening
Wet inburgering 94 Hogere inkomsten wet inburgering
Diversen 58 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal voordeel 1.592
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Bijstandsbesluit zelfstandigen -87 Rijksuitkering Tozo / Rijksuitkering Soza
BUIG -399 Gebundelde rijksuitkering Soza / hogere loonkostensubsidie
Wet inburgering Nieuwkomers -167 Verrekening met balansport vooruit ontvangen rijksbijdragen: WIN
Opvang ontheemde Oekraïners -187 Hogere huisvestingingskosten, waaronder transitiekosten aanpassing locatie Den Tref
Jeugd -254 Hogere kosten door Maatschappelijke dienstverlening
Totaal nadeel -1.094
Totaal verschil 498 voordeel

Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
volksgezondheid:
preventie n -822 n -909 n -1.214 n -1.075 v 139
acute zorg n -2 n -7 n -2 n -2
riolering n -1.848 n -1.966 n -2.000 n -2.040 n -40
duurzaam grondstoffengebruik / afval n -2.054 n -1.752 n -2.019 n -2.106 n -87
kwaliteit van de leefomgeving
preventie n -509 n -854 n -876 n -718 v 158
handhaving n -87 n -101 n -121 n -130 n -9
natuur (aanleg) n -57 n -41 n -42 n -31 v 11
klimaat n -990 n -508 n -1.817 n -1.379 v 438
totaal gerealiseerde lasten n -6.369 n -6.138 n -8.091 n -7.481 v 610
baten volksgezondheid en milieu
volksgezondheid:
preventie v 43 v 244 v 176 n -68
acute zorg
riolering v 2.083 v 2.165 v 2.199 v 2.206 v 7
duurzaam grondstoffengebruik / afval v 2.228 v 2.083 v 2.401 v 2.423 v 22
kwaliteit van de leefomgeving
preventie n -28 v 13 v 13
handhaving
natuur (aanleg)
klimaat v 427 v 50 v 840 v 376 n -464
totaal gerealiseerde baten v 4.753 v 4.298 v 5.697 v 5.194 n -503
gerealiseerd resultaat n -1.616 n -1.840 n -2.394 n -2.287 v 107

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 107.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 37 Voorbereiding nieuw grondstoffencentrum
16 Projectkosten Jeugd aan zet
141 Opstelling van de warmtevisie loopt door naar 2024
Basisgezondheidszorg 58 Diverse lagere projectkosten in combinatie met lagere toerekening kosten overlast jeugd
Afvalverwijdering 74 Diverse hogere exploitatieontvangsten afvalverwijdering
Riolering 391 Diverse lagere exploitatielasten riolering
6 Hogere opbrengst rioolheffing en overige inkomsten
Energietransitie / klimaatadaptie 33 Er is geen gebruik gemaakt van het budget wegens gewijzigde prioritering / correctie energiearmoede
Omgevingsdienst ZO-Brabant 41 Lagere kosten op basis van eindafrekening Werkprogramma 2023 (minder inzet op vergunning-
verlening, toezicht en handhaving vanwege personele tekorten)
Totaal voordeel 797
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Budgetoverheveling -37 Voorbereiding nieuw grondstoffencentrum: bijdrage voorziening afvalverwijdering
Verrekening loonkosten -69 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Afvalverwijdering -11 Lagere opbrengst afvalstoffenheffing
-124 Diverse hogere exploitatielasten afvalverwijdering
-3 Lagere bijdrage van egalisatie voorziening afvalverwijdering
Riolering -429 Hogere dotatie aan egalisatievoorziening riolering
Milieubeheer -10 Hogere lagere digitaliseringen milieuvergunningen
Diversen -7 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal nadeel -690
Totaal verschil 107 voordeel

VHROSV

Terug naar navigatie - VHROSV

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
bebouwd:
wonen n -1.407 n -1.210 n -1.720 n -1.302 v 418
grondexploitaties n -4.083 n -1.810 n -3.421 n -3.590 n -169
overig gebruik ruimte n -1.489 n -1.164 n -1.776 n -1.745 v 31
onbebouwd:
cultuurlandschap n -5 n -707 n -22 v 22
natuur / water
totaal gerealiseerde lasten n -6.984 n -4.891 n -6.939 n -6.637 v 302
baten VHROSV
bebouwd:
wonen v 2.479 v 1.402 v 641 v 541 n -100
grondexploitaties v 3.566 v 3.030 v 3.376 v 3.492 v 116
overig gebruik ruimte v 1.842 v 176 v 195 v 289 v 94
onbebouwd:
cultuurlandschap v 119 v 380 n -4 n -4
natuur / water
totaal gerealiseerde baten v 8.006 v 4.988 v 4.208 v 4.318 v 110
gerealiseerd resultaat v 1.022 v 97 n -2.731 n -2.319 v 412

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 412.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Budgetoverheveling 183 De implementatie van de invoering Omgevingswet heeft doorwerking naar 2023.
15 Opschonen woonwagenkamp Castersedijk
17 Actualiseren woonvisie
Volkshuisvesting / RO / bwt 333 Lagere advieskosten in combinatie met lagere toerekening overhead VTH.
Woningexploitatie 12 Diverse lagere exploitatielasten
Digitaliseren bouwvergunningen 22 Lagere uitvoeringskosten
Grondexploitatie 37 Woon- en bouwrijpmaken grondexploitaties
213 Mutaties onderhanden werk
117 Winstuitnames
135 Mutaties voorbereiding onderhanden werk
Diversen 20 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal voordeel 1.104
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verrekening loonkosten -64 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Leges omgevingsvergunningen -81 Lagere opbrengst omgevingsvergunningen
Grondexploitatie -370 Lagere grondverkopen, anterieure overeenkomsten, overige opbrengsten
-177 Dotatie tekorten grondexpliatie
Totaal nadeel -692
Totaal verschil 412 voordeel

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
overhead n -5.859 n -6.087 n -6.739 n -6.693 v 46
totaal gerealiseerde lasten n -5.859 n -6.087 n -6.739 n -6.693 v 46
baten:
overhead v 306 v 194 v 243 v 262 v 19
totaal gerealiseerde baten v 306 v 194 v 243 v 262 v 19
gerealiseerd resultaat n -5.553 n -5.893 n -6.496 n -6.431 v 65

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 65.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Loonkosten 204 Lagere loonkosten i.v.m. niet ingevulde vacatures
Afdeling Ontwikkeling 114 Diverse lagere bedrijfsvoeringslasten
P&O 38 Diverse lagere bedrijfsvoeringslasten
Huisvesting 40 Diverse lagere huisvestingslasten gemeentehuis
Informatiebeveiliging 14 Minder ondersteunigsuren vanuit BMC voor informatiebeveiliging en risicomodule (ISMS)
Totaal voordeel 410
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Afdeling Dienstverlening & bedrijfsvoering -290 Hogere inhuur personeel in combinatie met lagere toerekening overhead VTH / KCC
Samenwerking Kempengemeenten -50 Afwikkeling SK 2023
Diversen -5 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal nadeel -345
Totaal verschil 65 voordeel

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Hieronder wordt het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten weergegeven:

Bedragen Rekening Begroting Begroting Rekening Rekening
2022 prm 2023 na wijz. 2023 t.o.v.
(bedragen x € 1.000,-) 2023 begroting
lasten:
algemene dekkingsmiddelen n -852 n -1.094 n -793 n -888 n -95
totaal gerealiseerde lasten n -852 n -1.094 n -793 n -888 n -95
baten:
algemene dekkingsmiddelen v 44.687 v 42.929 v 45.794 v 46.382 v 588
totaal gerealiseerde baten v 44.687 v 42.929 v 45.794 v 46.382 v 588
gerealiseerd resultaat v 43.835 v 41.835 v 45.001 v 45.494 v 493

Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten is € 493.000,- voordelig. De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:

(bedragen x € 1.000,-) voordeel toelichting
Algemene uitkering 621 Hogere uitkering Algemene uitkering
Vennootschapsbelasting 49 Lagere voorlopige aanslag als gevolg van uitgestelde realisatie plan Lange Trekken
Vennootschapsbelasting 180 VPB 2023
Uitvoering Wet WOZ / heffing / invordering 20 Lagere waarderings, taxatie- en invorderingskosten
Totaal voordeel 870
(bedragen x € 1.000,-) nadeel toelichting
Verrekening loonkosten -68 De loonkosten van het ambtelijk apparaat betrekking hebbende op het primaire proces worden
toegerekend aan de onderscheidene taakvelden. De doorbelasting geschiedt op basis van
werkelijke tijdsbesteding.
Geldleningen -168 Renteresultaat 2023, resultante van lagere verrekening kapitaallasten en hogere rentebaten.
Onroerende zaak belastingen -135 Lagere belastingopbrengst wegens hogere leegstand niet-woningen
Diversen -6 Diverse verschillen exploitatielasten <25K.
Totaal nadeel -377
Totaal verschil 493 voordeel

Toelichting op investerings- en projectbudgetten

Toelichting op investerings- en projectbudgetten

Terug naar navigatie - Toelichting op investerings- en projectbudgetten

In deze paragraaf lichten we de lopende investeringen en projecten per hoofdtaakveld toe door middel van de zgn. smileys. Bij een groene smiley is de investering of project afgerond, bij een gele smiley is de investering of project in uitvoering en bij een rode smiley is de investering of project nog niet in uitvoering.

Van de begrote investeringsuitgaven van € 67,220 miljoen is in vorige jaren een totaalomvang gerealiseerd van € 23,498 miljoen en in 2023 € 22,253 miljoen. We stellen voor om restantkredieten tot een bedrag van € 21,709 miljoen  door te schuiven naar het volgende jaar. Daarnaast kunnen een aantal kredieten worden afgesloten. Als de uitvoering van een investering of project met meer dan € 50.000,- overschreden wordt lichten we dat voor die investering of project nader toe in het onderdeel “Begrotingsrechtmatigheid”.

Toelichting Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Toelichting Bestuur en ondersteuning

Bij de uitvoering van programma bestuur en ondersteuning zijn in 2023 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

Vervanging geluid- en video apparatuur
Afwikkeling van het krediet heeft in 2023 plaats gevonden.

Aankoop grond Hamelendijk  
Voor de beoogde aankoop van een perceel landbouwgrond aan de Hamelendijk te Reusel-De Mierden  is bij de najaarsnota 2023 een krediet geraamd van resp. € 588.000,-.  Aangezien de aankoop van deze grond eerst in 2024 zal plaatsvinden, zal het betreffende krediet worden overgebracht naar het dienstjaar 2024.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2022 2023 krediet > € 50.000,- boeken
Vervanging geluid- en video apparatuur 2022 125 75 11 39
Aankoop grond Hamelendijk Reusel 588 588 588
totaal 588 588 588

Toelichting Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting Verkeer en vervoer

Bij de uitvoering van programma verkeer en vervoer zijn in 2023 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

  Verbetering bereikbaarheid bedrijventerrein de Sleutel & Kleine Hoeve  
Het plan omtrent de N284 voorziet in een nieuw kruispunt tussen beide bedrijventerreinen. Het wegvak vanaf dit kruispunt naar beide bedrijventerreinen dient aangelegd en gefinancierd te worden door beide gemeenten. Voor de verbetering van de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen.  Het restantkrediet 2023 zal nog worden ingezet ten behoeve van de verdere voorbereiding van de aanleg van de verbindingsweg en waterberging Hoeven 26 en de aanpassing van Hallenstraat en Raambrug. De voorbereiding wordt samen met Reusel-De Mierden verder uitgewerkt richting de uitvoering. Dit restantkrediet zal daarom worden overgebracht naar het dienstjaar 2024.

Gepland groot onderhoud wegen 2022
Het restantkrediet 2022  is geheel ingezet voor het project klimaatmaatregelen fase 2 te Hoogeloon (Hoofdstraat, Torenstraat en Ten Eiken), maatregelen m.b.t. De Hoeve te Netersel en onderhoudswerkzaamheden aan de voet- en fietspaden in de Europlaan en Helleneind in Bladel. Het krediet wordt met een geringe overschrijding bij de jaarrekening 2023 afgewikkeld.   

Gepland groot onderhoud wegen 2023
Het krediet is vooralsnog gedeeltelijk ingezet voor de projecten Klimaatmaatregelen fase 2 Hoogeloon, De Hoeve te Netersel en voet- en fietspaden in de Europlaan en Helleneind in Bladel. Deze werkzaamheden zijn in 2023 afgerond.  De werkzaamheden inzake Klimaatmaatregelen fase 3 (Hoofdstraat, Breestraat en Dijkstraat) Hoogeloon zouden aanvangen in Q4 2023 maar deze zijn uitgesteld in verband met extra kabel- en leidingwerkzaamheden. Door weersomstandigheden zijn de kabel en leidingwerkzaamheden uitgesteld naar januari 2024. De start van de civiel technische werkzaamheden zal aanvangen in Q1 2024. Het gepland groot onderhoud met betrekking tot Het Bosch/De Voorbeemden is niet uitgevoerd en wordt doorgeschoven naar Q2 2024. Het restantkrediet 2023  zal worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. 

  Voorbereiding herinrichting N284  
De gemeenten Reusel–De Mierden en Bladel werken samen met de provincie aan een nieuwe robuuste N284. De Stuurgroep N284 ziet graag het integrale project N284 doorgang vinden. Hiervoor is het noodzakelijk dat alle partijen instemmen met het VKA 2024 alsmede de financiële consequenties. De uitwerking van het VKA kan pas starten als alle partijen hierover een besluit hebben genomen.. Ten laste van het restantkrediet 2023  zijn in 2023 enkel de door de provincie op basis van de samenwerkingsovereenkomst N284 en overige geringe voorbereidingskosten gebracht. Het restantkrediet zal hiervoor worden overgebracht naar het dienstjaar 2024 en worden ingezet voor de verdere uitwerking van het voorkeursalternatief VKA 2024 inclusief de ruimtelijke gevolgen.

Verkeersvisie Hapert / aanpassing Oude Provincialeweg  
In Q1 van 2024 wordt dit project opgeleverd en afgerond. Door weersomstandigheden en bodemverontreiniging is enige vertraging ontstaan. Deze omstandigheden zullen naar verwachting ook nog kunnen leiden tot meerwerk. Vooralsnog zal het restantkrediet 2023  worden overgebracht naar het dienstjaar 2024.  Eventueel meerwerk zal alsdan worden meegenomen bij de perspectiefnota 2024.  

  Gemeenschapshuis aan de Markt: buitenterrein
Voor de voorbereiding van de inrichting van de buitenterrein nabij het gemeenschapshuis is een (voorbereidings)krediet beschikbaar gesteld. Het restant wordt doorgeschoven naar 2024.

  Verbindingsweg en waterberging Hoeven 26
Voor het aandeel van de gemeente Bladel in de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen bedrijventerrein De Sleutel en Kleine Hoeve (Reusel) een krediet  beschikbaar gesteld. De uitvoering van de werkzaamheden wacht nog op de benodigde omgevingsplanprocedure. Het betreffende restantkrediet zal worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. 

Herinrichting Hofplein
Voor de herinrichting van het Hofplein is een krediet beschikbaar gesteld. In 2023 is gestart met de deze herinrichting en de aanleg van een nieuwe ondergrond en sportvloer, een outdoor basketbalveld, ondersteunend straatmeubilair en verlichting. Vanuit Woonstichting de Zaligheden (WSZ) en enkele andere budgetten (riolering en wegen) is in totaal circa € 50.000,- bijgedragen aan deze herinrichting. Naar verwachting zal deze herinrichting in Q2 2024 kunnen worden afgerond. Het restantkrediet 2023 zal hiervoor worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. 

Uitvoeren  Verkeersvisie 2023
In het kader van de uitvoering van de Verkeersvisie Bladel 2022-2026 is met ingang van het jaar 2022 een jaarlijks krediet beschikbaar van € 130.000,- voor het uitvoeren van kleinschalige infrastructurele verkeerskundige maatregelen en/of projecten. In 2023 is gestart met voorbereidende werkzaamheden voor de herinrichting Netersel-Noord en werkzaamheden Burgemeester van Woenseldreef en de Lemel te Hapert. Het restantkrediet zal worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. 

  Aanpassing omgeving De Vest  
Voor de aanpassing van de omgeving van De Vest in verband met de nieuwbouw van basisschool de Vest is een krediet geraamd van € 45.000,-. Ultimo 2023 resteert nog een krediet van € 40.000,-. De verdere herstelkosten zijn afhankelijk van de plannen voor de definitieve invulling van deze locatie/omgeving en de verdere besluitvorming omtrent de uitbreiding van de lokalen. Het restantkrediet 2023 zal daarom worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. 

  Infrastructurele maatregelen centrumvisie Bladel
Voor infrastructurele maatregelen voor het centrum van Bladel was in 2023 nog een krediet van € 300.000,- beschikbaar. De inzet hiervan is mede afhankelijk van bestuurlijke besluitvorming in 2024 over de eventuele herinrichting van de buitenruimte van het Gemeenschapshuis aan de Markt en de verdere herinrichting van het Marktgebied. Het krediet zal naar verwachting in afwachting van de verdere aanpak en bestuurlijke besluitvorming over de herinrichting van de buitenruimte van het Gemeenschapshuis aan de Markt en de verdere herinrichting van het Marktgebied worden overgeheveld naar het dienstjaar 2024. 

  Verbreden fietspaden Cartierheide  
Voor het aandeel van Bladel in het project verbreden recreatieve fietspaden en uitkijktoren Cartierheide is in 2020 en 2021 een krediet beschikbaar gesteld, mede op basis van een toegekende subsidie vanuit Brainport van € 300.000.- (waarvan 50% voor Bladel). In 2022 is het tracé van de fietspaden bepaald en heeft de afstemming plaatsgevonden met het bevoegd gezag. Het bestemmingplan is opgesteld en vastgesteld (maar nog niet definitief), en het vergunningentraject in Q3/Q4 2023 is doorlopen. In Q4 2023 is het plan ter inzage gelegd. Nadat het bestemmingsplan onherroepelijk is zal het plan technisch worden voorbereid en kan de aanbestedingsprocedure opgestart worden. In 2024 zal de uitvoering plaatsvinden. Het restantkrediet 2023 zal worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. 

Herinrichting Sniederslaan  
Er is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor het opstellen van een ontwerp voor de herinrichting van de openbare ruimte van de Sniederslaan (tussen de Markt en de Profile fietsenwinkel) en het opstellen van een toetsingskader waaraan beeldkwaliteit en reclame-uitingen kunnen worden getoetst. In verband met een nadere prioritering van werkzaamheden in relatie met de beschikbare capaciteit binnen Ruimtelijke Ordening is de voorbereiding en aanpak van dit project vooralsnog opgeschort. Het krediet zal naar verwachting in afwachting van de verdere aanpak en bestuurlijke besluitvorming over de herinrichting van de buitenruimte van het Gemeenschapshuis aan de Markt en de verdere herinrichting van het Marktgebied worden overgeheveld naar het dienstjaar 2024. 

Herstructurering Koolbogt
In 2023 is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de herinrichting van De Koolbogt waarbij als uitgangspunt wordt gehanteerd een obstakelvrije loopomgeving die aansluit bij de doelgroep (woon-zorg zone). Ook wordt extra aandacht besteedt aan toegankelijkheid en vergroening. Het ultimo 2023 resterende voorbereidingskrediet zal worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. Voor de uitvoering van het nieuwe inrichtingsplan in Q3 en Q4 2024 is in het meerjaren investeringsprogramma (MIP) een raming van € 900.000,- opgenomen. Dit krediet zal beschikbaar worden gesteld middels de perspectiefnota 2024.

  Vervanging masten en armaturen 2022
De kredieten 2023 voor de vervanging van de openbare verlichting ad resp. € 91.000,- (armaturen) en  € 105.000,- (masten) zijn in 2023 geheel ingezet ten behoeve van onderhoud, beheer en vervanging conform de meerjarig gesloten overeenkomst met Heijmans Wegen B.V. te Eindhoven.  

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2022 2023 krediet > € 50.000,- boeken
Verb. bereikbh. bedr.terrein Sleutel & Kl. Hoeven 100 52 48 48
Gepland groot onderhoud wegen 2022 1.300 419 894 -13
Gepland groot onderhoud wegen 2023 1.502 863 639 639
Voorbereiding herinrichting N284 450 26 98 326 327
Verkeersvisie Hapert: aanp. Oude Provinciale weg 2.867 234 2.618 15 14
Gemeenschapshuis aan de Markt: buitenruimte 429 3 23 403 402
Verbindingsweg en waterberging Hoeven 26 270 270 270
Herinrichting Hofplein Bladel 300 150 150 150
Uitvoeren verkeersvisie 2023 130 16 114 114
Aanpassing omgeving de Vest 45 4 1 40 40
Infrastructurele maatregelen centrumvisie Bladel 300 300 300
Verbreden fietspaden Cartierheide 600 98 23 479 479
Herinrichting Sniederslaan 80 80 80
Herstructurering Koolbogt Bladel 100 33 67 67
Vervanging openbae verlichting 2023: armaturen 55 55
Vervanging openbare verlichting 2023: masten 55 55
totaal 8.583 836 4.829 2.918 2.930

Toelichting economie

Terug naar navigatie - Toelichting economie

Bij de uitvoering van programma economie zijn in 2023 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

Aankoop perceel Kempisch Bedrijvenpark  
Eind 2023 is binnen het hiervoor beschikbaar gestelde krediet een perceel grond, groot 14.360 m2, op het Kempisch Bedrijvenpark aangekocht voor een bedrag van ca € 2.800.000,-. Vanwege de unieke en strategische ligging komen er door deze aankoop diverse mogelijkheden tot het realiseren van (beoogde) gewenste maatschappelijke voorzieningen en/of doeleinden ter beschikking. 

Hieronder wordt de investering weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2022 2023 krediet > € 50.000,- boeken
Aankoop perceel Kempisch Bedrijvenpark 2.810 2.802 8
totaal 2.810 2.802 8

Toelichting Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Toelichting Sport, cultuur en recreatie

Bij de uitvoering van programma sport, cultuur en recreatie zijn in 2023 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

Uitvoering groenstructuurplan 2022  
Het restantkrediet 2023 is in 2023 geheel ingezet voor het vervangen van bomen aan de Kranenberg/de Hoeve. Deze werkzaamheden konden in 2022 niet worden uitgevoerd vanwege de nodige problemen met het verleggen van kabels en leidingen. Het krediet kan bij de jaarrekening 2023 worden afgewikkeld. 

Uitvoering groenstructuurplan 2023
Voor de uitvoering van het groenstructuurplan is in 2023 een geactualiseerd krediet van € 150.000,- beschikbaar gesteld. Dit krediet is deels ingezet voor de afronding van het project vervangen van bomen aan de Kranenberg/de Hoeve en het project Klimaatmaatregelen te Hoogeloon. Het restantkrediet zal worden overgebracht naar het dienstjaar 2024 en worden ingezet voor de reconstructie van Het Ronsel Hapert en de aanleg van de groenvoorziening de Hoeve in Netersel.

Vervanging openbaar groen
Op basis van het in 2023 vastgestelde nieuwe groenbeheerplan 2023-2027 wordt een jaarlijks krediet van € 260.000,- beschikbaar gesteld voor de vervanging van openbaar groen en bomen. Dit krediet is in 2023 ingezet voor het verwijderen van oude bomen en het vervangen van groen en bomen in de kernen Hoogeloon, Casteren en Netersel. Het restantkrediet zal worden overgebracht naar 2024 ten behoeve van de aanplant en vervanging van bomen Oude Provincialeweg Hapert, fase 3 Hoogeloon en de afwikkeling van diverse reguliere vervangingen in de kernen. 

  Gebiedsplan de Groene Long  / aankoop grond 
In de najaarsnota 2024 is een perceel grond aan de Beemdstraat te Bladel ten behoeve van plan De Groene Long geraamd van € 72.000,-.  Aangezien de aankoop van deze gronden eerst in 2024 zal plaatsvinden, zal het betreffende krediet worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. In 2023 heeft de afronding plaatsgevonden van de infrastructurele voorzieningen in het Gebiedsplan de Groene Long, waaronder een te realiseren oversteek overweg, toevoegen van een nieuwe en het herplaatsen van een bestaande vlonderbrug en enkele voorbereidende werkzaamheden voor de 2e fase van het Gebiedsplan Groene Long. Het krediet kan bij de jaarrekening 2023 worden afgewikkeld. 

  Verduurzaming en vervanging installaties gemeentelijke gebouwen  
De afgelopen jaren zijn diverse kredieten beschikbaar gesteld voor de verduurzaming, renovaties en de vervanging van technische installaties van de gemeentelijke gebouwen. Door de nasleep van de Covid-19 crisis hebben voorbereidingen, aanbestedingen, schaarste van (basis)materialen (met als gevolg verlate leveringen), uitval en een te kort aan personeel, invloed gehad op planningen van projecten / uitvoering van werkzaamheden, waardoor deze (wederom) de nodige vertraging hebben opgelopen. Daarnaast hebben de renovatie en transformatie, inclusief de bouwkundige en installatietechnische voorbereidingen van diverse gebouwen, het afgelopen jaar weer extra inzet gevraagd. Het merendeel van deze investeringen hebben door de aangegeven oorzaken de nodige vertraging opgelopen. In 2022 en 2023 zijn voor een aantal projecten al wel reeds voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. De uitvoering en afronding van het merendeel van deze projecten staat gepland voor het jaar 2024. De restantkredieten voor voornoemde projecten worden bij de jaarrekening 2023 overgeheveld naar het dienstjaar 2024. 

Kunstgrasvelden Bladel / Hapert
Voor de aanleg van 3 kunstgrastrajecten in Bladel en Hapert was in 2023 een totaalkrediet van € 2.100.000,- beschikbaar. Om maximale efficiency en aanbestedingsvoordeel te behalen werden de 3 kunstgrastrajecten gebundeld en als één opdracht in de markt gezet. De aanbesteding in juli 2023 viel circa € 400.000,- lager uit dan waarmee vooraf rekening was gehouden. De opdracht is in augustus gegund. De realisatie heeft plaatsgevonden in het 2e halfjaar 2023. Op basis van de werkelijke uitgaven heeft in 2023 ook de afrekening van de SPUK-sportbijdrage plaatsgevonden. Deze bijdrage is door de lagere uitgaven ook lager vastgesteld. Per saldo resteert ultimo 2023 een kredietruimte van circa € 513.000,-. Hiervan zal nog een bedrag van € 340.000,- inclusief BTW worden overgebracht naar het dienstjaar 2024 ten behoeve van de oplevering en afrekening van de kunstgrasvelden en de nieuwe sportveldverlichting op de betreffende sportparken. Het resterende krediet zal alsdan bij de jaarrekening 2023 kunnen worden afgewikkeld. 

Vervanging speeltoestellen  
Het restantkrediet 2022 is in 2023 deels ingezet worden om verschillende speeltoestellen te vervangen waarvan de levensduur is verstreken. De vervangingen die dit jaar hebben plaatsgevonden hebben voornamelijk betrekking op de kern Hapert, namelijk op de locaties Antoon Schildersstraat / De Voren, Het Ronsel, Jupiter en Distel. Daarnaast zijn in 2023 middelen ontvangen in het kader van de Brede Spuk  voor o.a. Leefomgeving en Aanpak overgewicht en obesitas. Vanuit deze middelen zijn enkele sport- en beweegtoestellen geplaatst die normaliter ten laste van het krediet vervanging speeltoestellen bekostigd zouden worden. Het restantkrediet zal worden overgebracht naar 2024 ten behoeve van de vervanging/aanschaf van sport- en beweegtoestellen, zoals tafeltennistafels, voetvolleybaltafels, basketbalpalen en voetbaldoeltjes.

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2022 2023 krediet > € 50.000,- boeken
Uitvoering groenstructuurplan 2022 110 33 79 -2
Uitvoering groenstructuurplan 2023 150 64 86 86
Vervanging openbaar groen 2023 260 127 133 133
Gebiedsplan de Groene Long: aanleg voorzieningen 552 465 83 4
Aankoop grond Beemdstraat/ Groene Long 72 72 72
Sportpark De Lemelvelden: verduurzaming 184 184 184
Sportpark De Lemelvelden: vervanging installaties 37 37 37
Sportpark De Roetweijer: verduurzaming 31 31 31
Sportpark de Roetweijer: renovatie dak KV Klimroos 14 14 14
Sportpark de Roetweijer: verv. Install. KV Klimroos 53 53 53
Sportpark De Smeel: technische installaties 102 102 102
Sportpark De Smeel: verduurzaming 126 126 126
Sporthale Eureka: vervanging installaties 160 8 152 152
Sporthal Eureka: verduurzaming 277 277 277
Sporthal Eureka: aanpassing tbv aansluiting op MFA 20 3 8 9
Sportpark Smagtenbocht: techn install tennispaviljoen 15 15 15
Traject kunstgrasvelden Bladel/ Hapert 2.100 1.587 513 340
Vervanging speeltoestellen 2022 46 4 36 6 5
totaal 4.309 513 1.984 1.812 1.627

Toelichting Sociaal domein

Terug naar navigatie - Toelichting Sociaal domein

Bij de uitvoering van programma sociaal domein zijn in 2023 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

Realisatie MFA Hapert
Eind 2023 is met een raadsmededeling eindverslag gedaan van het project MFA-Hapert. Per saldo resteert ultimo 2023 nog een restant kredietruimte van € 456.000,-. Er zijn nog een aantal zaken die spelen. Voorgefinancierde zaken worden afgerekend en voor nog niet afgeronde zaken wordt vooralsnog een bedrag van € 181.000,- in depot gehouden en overgebracht naar het dienstjaar 2024. Het resterende krediet wordt dan bij de jaarrekening 2023 afgewikkeld.  Daarnaast zal een bedrag van circa € 145.000,- aan inkomsten worden overgeheveld naar 2024, zijnde de inbreng van vermogen en voorzieningen van de Kloostertuin. 

Verbouwing gemeenschapshuis aan de Markt
Voor de realisatie van het gemeenschapshuis aan de Markt zijn in 2023 kredieten beschikbaar van (afgerond) € 21.673.000,-. De realisatie van het beoogde Gemeenschapshuis aan de Markt  verloopt volgens planning. Oplevering zal plaatsvinden in het najaar van 2024. De restantkredieten ultimo 2023 zullen worden overgebracht naar het dienstkaar 2024. 

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2022 2023 krediet > € 50.000,- boeken
Realisatie MFA Hapert 20.189 19.524 209 456 181
Gemeenschapshuis aan de Markt: verbouwing 21.673 1.075 9.529 11.069 11.069
totaal 41.862 20.599 9.738 11.525 11.250

Toelichting Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Toelichting Volksgezondheid en milieu

Bij de uitvoering van programma volksgezondheid en milieu zijn in 2023 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

  Uitvoering GRP 2021
Het restantkrediet is dit jaar geheel ingezet voor de afronding van het project Klimaatmaatregelen fase 2 Hoogeloon. De werkzaamheden zijn uitgelopen doordat tijdens de uitvoering van het aanleggen van de riolering er kabels zijn aangetroffen die niet de juiste ligging hadden en ook kwamen we enkele kabels tegen gekomen die onbekend waren. Dit heeft voor vertraging gezorgd. Dit krediet kan bij de jaarrekening 2023 worden afgewikkeld.  

Uitvoering GRP 2022
Het krediet uitvoering GRP 2022 is deels ingezet voor Klimaatmaatregelen fase 2 Hoogeloon, de reconstructie van De Hoeve te Netersel en het aanpassen van het hemelwatersysteem op Het Ronsel in Hapert. Het project Hemelrijken/Kerkstraat Casteren is doorgeschoven naar 2024. Dit komt door de vertraging die het woningbouwproject Den Tip heeft opgeleverd. Nadat de woningen zijn opgeleverd kunnen deze werkzaamheden worden opgepakt. De werkzaamheden Klimaatmaatregelen fase 3 (Hoofdstraat, Breestraat en Dijkstraat) Hoogeloon zouden aanvangen in Q4 2023. maar deze zijn uitgesteld in verband met extra kabel- en leidingwerkzaamheden. Door weersomstandigheden zijn de kabel en leidingwerkzaamheden uitgesteld naar januari 2024. De start van de civiel technische werkzaamheden zal aanvangen in Q1 2024. Het restantkrediet zal worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. Het restantkrediet voor klimaatmaatregelen is in 2023 ingezet voor Klimaatmaatregelen fase 2 Hoogeloon, reconstructie De Hoeve te Netersel en vervanging riolering Bieshof-De Hoef. Het restantkrediet vervanging gemalen is geheel ingezet voor Klimaatmaatregelen fase 2 Hoogeloon en reiniging, preventief en correctief onderhoud van rioolgemalen. Beide deelkredieten kunnen bij de jaarrekening 2023 worden afgewikkeld.

Oprichten digitaal grondwatermeetnet
Voor het oprichten van een digitaal grondwatermeetnet is een krediet beschikbaar gesteld. Dit project heeft vertraging opgelopen doordat de benodigde meetapparatuur niet leverbaar was vanwege een tekort aan chips. Eind 2023 heeft de uitvoering plaatsgevonden en zijn de digitale grondwatermeetpunten geplaatst. Het krediet kan bij de jaarrekening 2023 worden afgewikkeld.

Waterbergingsgebied nabij industrieterrein Bladel
Voor de aanleg van een waterbergingsgebied nabij Hoeve 26 te Reusel is een krediet beschikbaar gesteld van € 373.000,-. Met de voorbereiding hiervan is inmiddels gestart. De uitvoering van de werkzaamheden wacht nog op de benodigde bestemmingsplanprocedure. Het krediet zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2024.  Van de provincie is in 2023 een financiële bijdrage voor het project "Klimaatbestendige gebiedsinrichting De Sleutel", welke is gericht op het uitvoeren van klimaatadaptiemaatregelen. Het krediet zal in de perspectiefnota 2024 hiermee worden verhoogd.

Uitvoering GRP 2023  
Dit krediet zal in 2024 worden ingezet voor de reconstructie werkzaamheden Fons van der Heijdenstraat/De Lei (binnen de bebouwde kom) in Netersel, Hemelrijken/Kerkstraat in Casteren, Hoofdstraat/Dijkstraat/Breestraat (binnen de bebouwde kom) Hoogeloon. Het restantkrediet zal worden overgebracht naar het dienstjaar 2024. Het krediet voor klimaatmaatregelen ad € 532.000,- is vooralsnog ingezet voor de vervanging van riolering Bieshof- de Hoef en het aanpassen van het hemelwatersysteem Het Ronsel in Hapert. Daarnaast is van het KBP een bijdrage ontvangen van € 100.000,- in het kader van het oplossen van waterproblematiek op het KBP. Het krediet zal bij de perspectiefnota 2024 daarmee worden verhoogd. Het restantkrediet zal worden overgebracht naar het dienstjaar 2024.  Het krediet voor de vervanging van gemalen is ingezet voor het vervangen van het pompgemaal aan de Troprijt in Bladel.    

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2022 2023 krediet > € 50.000,- boeken
Uitvoering GRP 2021: vervanging riolering 1.465 1.198 266 1
Uitvoering GRP 2022: vervanging riolering 1.465 16 618 831 831
Uitvoering GRP 2022: klimaatmaatregelen 500 84 422 -6
Uitvoering GRP 2022: electromechanische vervanging 75 2 76 -3
Oprichten digitaal grondwatermeetnet 84 83 1
Waterbergingsgebied nabij industrieterrein Bladel 373 3 370 370
Uitvoering GRP 2023: klimaatmaatregelen 532 129 403 403
Uitvoering GRP 2023: vervanging gemalen 80 75 5
Uitvoering GRP 2023: vervanging riolering 1.559 9 1.550 1.550
totaal 6.133 1.300 1.681 3.152 3.154

Toelichting VHROSV

Terug naar navigatie - Toelichting VHROSV

Bij de uitvoering van programma VHROSV zijn in 2023 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

 Startersleningen
In 2023 is voor startersleningen een krediet van € 375.000,- beschikbaar. Er zijn in 2023 6 startersleningen verstrekt voor een totaalbedrag van € 325.000,-. Het restantkrediet ad € 50.000,- kan bij de jaarrekening 2023 komen te vervallen. Voor het jaar 2024 is wederom een krediet beschikbaar van € 375.000,-. 

 Anticiperende verwervingen
De verwachting bestond dat eind 2023 zou worden overgegaan tot de verwerving van gronden  voor plan Groene Akkers te Bladel voor een bedrag van € 1.625.000,-. Die verwachting was niet uitgekomen, daarom wordt het krediet doorgeschoven naar 2024. 

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2022 2023 krediet > € 50.000,- boeken
Startersleningen 375 325 50
Anticiperende verwervingen 1.625 1.625 1.625
totaal 2.000 325 1.675 1.625

Toelichting Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting Overhead

Bij de uitvoering van hoofdtaakveld overhead zijn in 2022 de volgende investeringen gepland en/of uitgevoerd.

Energieneutraal maken / vervanging installaties gemeentehuis  
Door de nasleep van de Covid-19 crisis hebben voorbereidingen, aanbestedingen, schaarste van (basis)materialen (met als gevolg verlate leveringen), uitval en een te kort aan personeel, invloed gehad op planningen van projecten / uitvoering van werkzaamheden, waardoor deze (wederom) de nodige vertraging hebben opgelopen. Het restantkrediet 2023 zal worden overgeheveld naar het dienstjaar 2024. 

Hieronder worden de investeringen weergegeven:

beschikbaar uitgaven uitgaven restant overschrijding over te
(bedragen x € 1.000,-) krediet t/m 2022 2023 krediet > € 50.000,- boeken
Energieneutraal maken gemeentehuis 346 110 86 150 150
Vervangen installaties gemeentehuis 464 65 13 386 385
totaal 810 175 99 536 535

Overzicht aanwending onvoorzien

Overzicht aanwending onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht aanwending onvoorzien

Op de post onvoorzien staat het algemene budget voor onvoorziene uitgaven. Op de post beleidsvoornemens staan een aantal stelposten die vanwege hun algemene karakter niet zo makkelijk functioneel op één van de andere programma’s geraamd/verantwoord kunnen worden. In onderstaand overzicht wordt de specificatie van de aanwending van het bedrag voor onvoorzien weergegeven.

onvoorziene uitgaven en stelposten (€) Realisatie 2022 Realisatie 2023 Raming 2023 Raming 2023
na wijziging voor wijziging
Begroting 2023: onvoorziene uitgaven -13.000 -13.000
BW 6-2023 perspectiefnota 2023 7.000
BW 7-2023 najaarsnota 2023 6.000
Totaal onvoorziene uitgaven 0 -13.000
Begroting 2023: stelpost loon- en prijsmutatie -462.000 -462.000
- BW 1-2023 vaststellen begroting -549.000
- BW 6-2023 perspectiefnota 2023 1.011.000
Begroting 2023: door te belasten rente en afschrijvingen -70.000 -70.000
- BW 2-2023 doorwerking najaarsnota 2022 6.000
- BW 6-2023 perspectiefnota 2023 64.000
- BW 7-2023 najaarsnota 2023 -2.000
Begroting 2023: stelpost vanuit algemene uitkering -34.000 -34.000
- BW 2-2023 doorwerking najaarsnota 2022 28.000
- BW 6-2023 perspectiefnota 2023 6.000
Perspectiefnota 2023: stelpost dekkingsmaatregelen 150.000
- BW 7-2023 najaarsnota 2023 -150.000
- BW 6-2023 perspectiefnota 2023 doorbelasting overhead -1.000
Vrijval / dotatie voorziening dubieuze debiteuren 46.000 -11.000
Totaal stelposten 46.000 -11.000 -3.000 -566.000
Totaal onvoorzien en stelposten 46.000 -11.000 -3.000 -579.000

Overzicht van incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

Op grond van artikel 28 van het BBV wordt onderstaand  overzicht van de incidentele baten en lasten 2023 gepresenteerd. Bedragen > € 25.000,- worden afzonderlijk vermeld met een toelichting. De kleinere bedragen worden in totaal per programma vermeld. 

Programma (x €1.000,-) begroting voor wijziging begroting na wijziging realisatie 2023
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Bestuur en ondersteuning
benoemingsprocedure burgemeester -23 -23 -33 -33 -45 -45
bestuursopdracht Ontwikkelstrategie -56 -56 -9 -9 -22 -22
budgetoverhevelingen -35 -35
dotatie voorziening wethouderspensioen waardeoverdracht wethouder -59 59 -59 59
actualisatie voorziening wethouderspensioen -931 -931 -537 -537
vrijval voorziening voormalige wethouders 22 22 20 20
grondverkopen algemene dienst 100 100 736 736 98 98
totaal bestuur en ondersteuning -114 100 -14 -1.032 817 -215 -663 177 -486
Overhead
Voorbereiding Wet open overheid -54 -54 -54 -54
duurzame goederen / overname materieel buitendienst -12 -12 -12 -12
Bijdrage SK: restitutie 2022 177 177 -82 -82 96 96
totaal overhead en ondersteuning organisatie 123 123 -94 -94 30 30
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkering vorig jaar 16 16 22 22
Vpb vorig jaar -40 -40 9 9
totaal algemene dekkingsmiddelen -40 16 -24 9 22 31
Veiligheid
toezicht veiligheid en lokale orde -33 -33
inhuur jeugdcoach/ overlast jeugd -92 -92 -58 -58
onderzoekskosten opsporing en ruiming explosieven -46 -46 -46 -46
totaal veiligheid -171 -171 -104 -104
Verkeer en vervoer
budgetoverheveling: onderhoud wegen herstelwerkzaamheden -52 -52 -52 -52
vergoeding van derden (bedrag reeds ontvangen 2022) -16 -16 -16 -16
totaal verkeer en vervoer -52 -52 -16 -16 -68 -68
Economie
uitbr. bedrijventerreinen: locatieonderzoek en participatieproces -25 -25
uitkering KBP 1.875 1.875 4.375 4.375
vergoeding KBP administratie 24 24 19 19
Toeristenbelasting: afrekeningen 2022 -16 -16 48 48
verevening vermogen Stg Huis van Brabantse Kempen 34 34
budgetoverhevelingen: diversen -109 -109 -77 -77
totaal economie -134 1.875 1.741 8 8 -77 4.476 4.399
Onderwijs
onderwijs ontheemde Oekrainers -110 120 10 7 7 -19 19
inkomensoverdrachten spuk C32 afrekening vorig jaar -18 -18 -21 -21
budgetoverheveling: eenmalige kosten 't Palet -5 -5 5 5
totaal onderwijs -115 120 5 12 -18 -6 -19 -2 -21
Sport, cultuur en recreatie
compensatievergoeding Optisport -34 -34 -55 -55
budgetoverheveling: diversen -427 255 -172 -97 14 -83
tijdelijke voorziening onderkomen korfbal Bladella -50 -50
afwaardering kunstgrasveld vv Bladella -106 -106
projectkosten cofinanciering leerlijn muziek in de klas -19 -19
sportpark De Lemelvelden / Netersel onderzoek en begeleiding -50 -50
totaal sport, cultuur en recreatie -561 255 -306 -19 -19 -258 14 -244
Sociaal domein
budgetoverheveling: uitvoering energietoeslag -725 -725 -697 -697
sociale werkvoorziening: bijdrage KempenPlus incidenteel 105 105 105 105
Ouderenbeleid 11 11 11 11
MFA Hapert / Den Tref / MFA Bladel / bijdr.onderhoud instellingen 10 10 10 167 177
rijksbijdrage tijdelijke Tozo-regeling vj 1.702 1.702 1.702 1.702
bijdrage rijk voorschot GOO afrekening 2022 -21 -21 -21 -21
Opvang Oekraïners -435 1.180 745 -567 1.240 673
pilot inzet wijk GGZ-er Kempengemeenten -20 -20
totaal sociaal domein -640 -640 -414 2.861 2.447 -1.138 3.088 1.950
Volksgezondheid en milieu
inhuur jeugdcoach/ overlast jeugd -92 -92 -27 -27
klimaatbeleid: uitvoeringskosten -13 13 -14 13 -1
Preventieakkoord: rijksbijdrage/projectkosten -41 41 -41 41
budgetoverhevelingen: diversen -321 -321 -192 -192
subsidieregeling energie particulieren (incl.budgetoverheveling) -494 -494 -498 -498
totaal volksgezondheid en milieu -961 54 -907 -772 54 -718
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Stedelijke Vernieuwing
projectkosten bladelse aanpak woningbouw -50 -50 -50 -50
budgetoverhevelingen: diversen -491 -491 -331 -331
kwaliteit buitengebied -985 380 -605 985 -384 601 -4 -4
inhuur personeel van derden -95 -95 -81 -81
grondexploitaties: voorziening tekorten -216 26 -190
grondexploitaties: winstuitnames 6 6 263 263
totaal ruimtelijke ontwikkeling en beheer -1.526 386 -1.140 890 -384 506 -678 285 -393
Reserves
Algemene reserve: diversen -2.029 12.486 10.457 -1.702 -40 -1.742 -3.731 12.446 8.715
reserve kapitaallasten investeringen MFA Bladel -9.936 -9.936 -9.936 -9.936
reserve kapitaallasten investeringen: vrijval kunstgrasvelden 105 105
reserve kwaliteit buitengebied: diversen -380 985 605 384 -985 -601 4 4
reserve generatiepact: beschikking 41 41 41 41
totaal reserves -12.345 13.512 1.167 -1.318 -1.025 -2.343 -13.663 12.592 -1.071
totaal incidentele lasten en baten -16.496 16.302 -194 -2.031 2.275 244 -17.401 20.706 3.305
( - = nadeel en + = voordeel) saldo geraamde incidentele baten en lasten 50

Informatie Wet normering topinkomens (WNT)

Verantwoordingsinformatie WNT

Terug naar navigatie - Verantwoordingsinformatie WNT

De Wet normering topinkomens (WNT) is van toepassing op gemeente Bladel. Het doel van de WNT is het tegengaan van excessieve beloningen en ontslagvergoedingen bij instellingen in de (semi) publieke sector.  Het voor gemeente Bladel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2023 € 223.000,-. Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband. Bij een gemeente zijn de topfunctionarissen gedefinieerd zoals de (wnd) gemeentesecretaris en de (wnd) griffier. Hieronder staan de verplichte gegevens rond deze topfunctionarissen opgenomen.

1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf 13e maand van de functievervulling

Terug naar navigatie - 1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf 13e maand van de functievervulling

Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt. In het verslagjaar hebben er bij de gemeente Bladel geen beloningen plaatsgevonden die hoger zijn dan de algemene maximale bezoldiging. De WNT voor de leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking wordt in navolgende onderverdeling toegelicht:

bedragen x € 1,- E. Mol J.v.d.Wiel N. Segers
functiegegevens secretaris griffier plv griffier
aanvang en einde functievervulling in 2023 1/1 - 31/7 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
omvang dienstverband (als deelfactor in fte) 1,00 1,00 0,89
dienstbetrekking ja ja ja
bezoldiging:
- beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 62.994 81.172 57.125
- beloningen betaalbaar op termijn 23.051 12.275 8.291
subtotaal 86.045 93.447 65.416
individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 2023 129.523 223.000 198.470
-/- onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag n.v.t. n.v.t. n.v.t.
bezoldiging 86.045 93.447 65.416
het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaanan n.v.t. n.v.t. n.v.t.
toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t. n.v.t.
gegevens 2022
aanvang en einde functievervulling in 2022 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
omvang dienstverband (als deelfactor in fte) 1,0 1,0
dienstbetrekking ja ja
bezoldiging:
- beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 103.581 75.385
- beloningen betaalbaar op termijn 18.303 12.422
subtotaal 121.884 87.807 0
individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 2022 216.000 216.000
bezoldiging 121.884 87.807 0

1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaanden 1 t/m 12

Terug naar navigatie - 1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaanden 1 t/m 12

De WNT voor de leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking wordt in navolgende onderverdeling toegelicht:

bedragen x € 1,- Th.M.M. Hoex
functiegegevens wnd secretaris
kalenderjaar 2023
periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang - einde) 17/7 - 31/12
aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 6
omvang dienstverband in uren per kalenderjaar 32
individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum
maximum uurtarief in het kalenderjaar 212
maxima op basis van de normbedragen per maand 177.000
individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 242.952
bezoldiging
werkelijk uurtarief lager dan het (gemiddeld) maximum uurtarief? ja
bezoldiging in de betreffende periode 74.490
totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 74.490
minus onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag n.v.t.
totaal bezoldiging, exclusief btw 74.490
reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t.
toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t.

Overige rapportageverplichtingen op grond de WNT

Terug naar navigatie - Overige rapportageverplichtingen op grond de WNT

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2023 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden gemeld, of die in eerdere jaren op grond van de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.