Begrotingsrechtmatigheid

-

Terug naar navigatie - -

Bij de rechtmatigheidscontrole vormen het voorwaardencriterium, het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium en het begrotingscriterium de toetsingscriteria. Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde (gewijzigde) begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen. De begrotingsrechtmatigheid wordt beoordeeld op het niveau waarop de (gewijzigde) begroting door u als raad is geautoriseerd.

Bij de toetsing van afwijkingen en onduidelijkheden kunnen, volgens de commissie BBV, ten minste de volgende “soorten” afwijkingen worden onderkend:

cat.nr afwijkingen van wet- en regelgeving door:

niet opnemen in de rechtmatigheids-verantwoording

wel opnemen in de rechtmatigheids-verantwoording

1 Bepalingen in wet- en regelgeving worden niet nageleefd (voorwaardencriterium), maar dit kan geen directe financiële consequenties hebben die in de jaarrekening tot uitdrukking moeten komen. X  
2 Bepalingen in wet- en regelgeving worden niet nageleefd (voorwaardencriterium), en hieruit kunnen directe financiële consequenties voortvloeien die in de jaarrekening tot uitdrukking moeten komen.   X
3 Er zijn geen effectieve M&O-maatregelen en mede als gevolg daarvan zijn rechtmatigheidsafwijkingen en/of onduidelijkheden geconstateerd die geen consequenties hebben voor getrouwe beeld aspecten van jaarrekeningposten.  

 

X

4 Er zijn geen effectieve M&O-maatregelen, maar ondanks dat zijn er geen fouten en/of onduidelijkheden geconstateerd. X  
5 Afwijkingen van de begroting die tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of tijdig aan de raad zijn gemeld.

X

 
6.

Niet-acceptabele begrotingsafwijkingen

 

X

In de raadsvergadering van 21 december 2023 de aangepaste "Financiële verordening gemeente Bladel 2023" vastgesteld. In de 1e wijziging hebben het college en raad afspraken gemaakt over welke begrotingsafwijkingen acceptabel zijn en welke niet. Uitgangspunt in de verordening is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd met dien verstande dat afwijkingen in de navolgende situaties als acceptabel worden aangemerkt:
a.    Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.
b.    Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling.
c.    De overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussen-tijdsrapportage (begrotingswijziging).
d.    Overschrijding of onderschrijding veroorzaakt door zaken die niet konden of zijn meegenomen in de tussentijdse rapportages, doordat de informatie te laat is binnen gekomen of nog niet bekend was.

Geconstateerde afwijkingen begrotingscriterium
Ten eerste worden overschrijdingen van de lasten per programma (1A), overschrijdingen van investeringskredieten (1B) en ongeautoriseerde reservemutaties (2) opgenomen bij het begrotingscriterium. Vervolgens worden bij punt 3 de volgende geconstateerde afwijkingen opgenomen: overschrijdingen van baten en/of onderschrijdingen van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijzing hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld. Dit betreffen afwijkingen die niet (uiterlijk) gemeld zijn bij de 2e tussentijdse rapportage c.q. de najaarsnota, maar wel gemeld hadden moeten worden door het college (omdat deze al bekend waren). Als informatie nog niet bekend was ten tijde van het opstellen van de najaarsnota, en het college dit dus niet had kunnen melden, wordt de afwijking verantwoord in de jaarrekening en wordt dit alsnog aangemerkt als tijdig. Actieve informatievoorziening door het college of een raadsmededeling kan ook kwalificeren als tijdige melding van de afwijking. 

Alle afwijkingen die op basis van bovenstaande voorwaarden worden gerapporteerd worden transparant toegelicht in de hoofdstukken "Begrotingsrechtmatigheid" en "Rechtmatigheidsverantwoording". Vanuit daar wordt bepaald, a.d.h.v. de afspraken welke afwijkingen acceptabel zijn, wat resteert als onrechtmatigheid. De onrechtmatigheden worden - indien boven de verantwoordingsgrens - opgenomen in de "Rechtmatigheidsverantwoording". Vallen ze onder de grens, volstaat een toelichting in de paragraaf bedrijfsvoering, aangevuld met een oorzaak, analyse en verbeteracties.

In onderstaand tabel zijn per programma de lasten- en/of baten over- en onderschrijding ten opzichte van de begroting per “soort” begrotingsafwijking weergegeven. Aangezien een lasten- en/of baten over- en onderschrijding op programmaniveau een saldo is van meerdere taakveldonderdelen, is het mogelijk dat de nadere uitsplitsing van de over- en/of onderschrijdingen kan leiden tot een hoger bedrag aan over- en of onderschrijdingen dan het saldo op het programma. 

omschrijving programma's begroting 2023 na wijz. rekening 2023 begrotingsafwijking
totaal totaal saldo totaal totaal saldo totaal totaal saldo
(bedragen x € 1.000,-) lasten baten lasten baten lasten baten
bestuur en ondersteuning -3.617 1.390 -2.227 -2.720 604 -2.116 897 -786 111
veiligheid -2.085 100 -1.985 -1.992 108 -1.884 93 8 101
verkeer en vervoer -2.753 206 -2.547 -2.452 236 -2.216 301 30 331
economie -748 3.376 2.628 -653 6.124 5.471 95 2.748 2.843
onderwijs -3.388 1.191 -2.197 -2.343 104 -2.239 1.045 -1.087 -42
sport, cultuur en recreatie -5.459 1.064 -4.395 -5.194 863 -4.331 265 -201 64
sociaal domein -27.716 6.904 -20.812 -27.103 6.789 -20.314 613 -115 498
volksgezondheid en milieu -8.091 5.697 -2.394 -7.481 5.194 -2.287 610 -503 107
VHROSV -6.939 4.208 -2.731 -6.637 4.318 -2.319 302 110 412
overhead en ondersteuning organisatie -6.739 243 -6.496 -6.693 262 -6.431 46 19 65
algemene dekkingsmiddelen -793 45.794 45.001 -888 46.382 45.494 -95 588 493
Totaal (exclusief reserves) -68.328 70.173 1.845 -64.156 70.984 6.828 4.172 811 4.983
toevoeging reserves -13.745 -13.745 -13.745 -13.745
onttrekking reserves 13.229 13.229 13.334 13.334 105 105
Totaal (inclusief reserves) -82.073 83.402 1.329 -77.901 84.318 6.417 4.172 916 5.088

Analyse begrotingsrechtmatigheid / exploitatie

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid / exploitatie

Tijdens het samenstellen van de jaarrekening is geconstateerd dat er afwijkingen zijn opgetreden ten opzichte van de begroting na wijziging. Hieronder wordt per programma toegelicht welke afwijkingen worden opgenomen bij het begrotingscriterium (vanaf € 50.000,-) t.b.v. de rechtmatigheidsverantwoording. 

Toelichting op de afwijkingen t.b.v. rechtmatigheidsverantwoording

Bestuur
Budgetoverhevelingen. De budgetoverhevelingen betreffen onderschrijdingen van de lasten. Omdat deze onderschrijdingen tijdig aan de raad zijn gemeld (RM24.013 | raadsvergadering 7 mei 2024) worden deze niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium van de rechtmatigheidsverantwoording. 
Bestuursorganen. Op basis van nieuwe actuariële berekeningen is de stand van de getroffen voorziening opnieuw berekend, wat heeft geleidt tot een lagere dotatie aan de voorziening (onderschrijding van de last). Nieuwe actuariële berekeningen zijn ontvangen in december 2023 en de afwijking kon niet eerder worden gemeld aan de raad. De afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium.
Loonkosten. De lagere loonkosten en de verrekening van de loonkosten betreffen onderschrijdingen van de lasten. Deze afwijkingen waren niet bekend tijdens het opstellen van de najaarsnota en dus worden de afwijkingen gemeld in de jaarrekening. De afwijking wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Agrarische zaken e.d. De lagere opbrengsten grondverkopen betreffen een onderschrijding van de baten. In de najaarsnota was nog niet voorzien dat de grondverkopen in 2024 zouden plaatsvinden. Het was daarom niet mogelijk om de afwijkingen eerder te melden en daarom worden deze gemeld bij de jaarrekening. De afwijking wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.

Reserves
Reserves. Wegens eerdere vervanging van de kunstgrasvelden van vv Bladella hebben we de bestaande boekwaarde ad € 105.000,- afgewaardeerd, waar we geen rekening mee hadden gehouden. Ook de daarmee gepaard gaande vrijval van een deel van de dekkingsreserve kapitaallasten investeringen hadden we nog geen rekening mee hadden gehouden c.q. niet tijdig gemeld aan de raad. Deze reservemutatie wordt opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium als onderdeel van de rechtmatigheidsverantwoording (punt 2).

Veiligheid
Loonkosten. De verrekening van de loonkosten betreft een onderschrijding van de lasten. Deze afwijking was niet bekend tijdens het opstellen van de najaarsnota en dus wordt de afwijking gemeld in de jaarrekening. De afwijking wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Toezicht veiligheid en lokale orde. De belangrijkste afwijking betreft een onderschrijding van de lasten als gevolg van inzet van toezichthouders. De afwijking had voor een bedrag van € 34.000,- gemeld moeten worden en dit bedrag wordt daarom opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium (punt 3). Deze afwijking (minder inzet van toezichthouders) wordt ook gemeld bij het programma sociaal domein (€ 19.000,-).

Verkeer en vervoer
Loonkosten. De verrekening van de loonkosten betreft een onderschrijding van de lasten. Deze afwijking was niet bekend tijdens het opstellen van de najaarsnota en dus wordt de afwijking gemeld in de jaarrekening. De afwijking wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Wegen, straten en pleinen. Het belangrijkste voordeel betreft lagere rentelasten wegens correctie van het rente-omslagpercentage (onderschrijding van de lasten). Dit omslagpercentage is ten tijde van het opstellen van de jaarrekening aangepast, kon daarom niet eerder aan de raad worden gemeld en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.

Economie
Budgetoverhevelingen. De budgetoverhevelingen betreffen onderschrijdingen van de lasten. Omdat deze onderschrijdingen tijdig aan de raad zijn gemeld (RM24.013 | raadsvergadering 7 mei 2024) worden deze niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium van de rechtmatigheidsverantwoording. 
Winstuitkering KPB. Het bestuur van het KBP heeft in december 2023 besloten een winstuitkering in 2023 te doen. In april 2024 is gecommuniceerd dat dit gaat om een bedrag van € 2.500.000,- per gemeente. De afwijking was ten tijde van het opstellen van de najaarsnota nog niet gecommuniceerd, kon daarom niet worden gerapporteerd als afwijking en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Toeristenbelasting. Het voordeel op toeristenbelasting betreft een overschrijding op de baten. Het voordeel blijkt na de voorlopige aanslagoplegging, eind 2023. De afwijking kon daarom niet eerder dan bij de jaarrekening worden gemeld en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.

Onderwijs
Basisonderwijs huisvesting. De onderschrijding van de baten wordt opgeheven door een onderschrijding van de lasten worden de afwijkingen voor dit onderdeel niet opgenomen bij het begrotingscriterium. Daarnaast bevat dit onderdeel een afwijking als gevolg van lagere rentelasten wegens correctie van het renteomslagpercentage (onderschrijding van de lasten). Dit omslagpercentage is ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekend geworden, kon daarom niet eerder aan de raad worden gemeld en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Onderwijs ontheemden Oekraïne. De onderschrijding van de baten wordt opgeheven door een onderschrijding van de lasten, de afwijkingen worden daarom voor dit onderdeel niet opgenomen bij het begrotingscriterium. 
Voortgezet onderwijs huisvesting. De onderschrijding van de baten wordt opgeheven door een onderschrijding van de lasten, de afwijkingen worden daarom voor dit onderdeel niet opgenomen bij het begrotingscriterium.
Leerlingenvervoer. De afwijking betreft een nagekomen verrekening van juli 2022 (overschrijding lasten). De afwijking had eerder dan bij de jaarrekening gemeld moeten worden. Daarom wordt deze afwijking voor een bedrag van € 66.000 opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium (punt 3). 
VVE/GOA. De onderschrijding van de baten wordt opgeheven door een onderschrijding van de lasten, de afwijkingen worden daarom voor dit onderdeel niet opgenomen bij het begrotingscriterium. 

Sport, cultuur en recreatie
Budgetoverhevelingen. De budgetoverhevelingen betreffen onderschrijdingen van de lasten. Omdat deze onderschrijdingen tijdig aan de raad zijn gemeld (RM24.013 | raadsvergadering 7 mei 2024) worden deze niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium van de rechtmatigheidsverantwoording. 
Buitensportaccomodaties. Wegens eerdere vervanging van de kunstgrasvelden van vv Bladella hebben we de bestaande boekwaarde ad € 105.000,- afgewaardeerd, waar we geen rekening mee hadden gehouden. Ook de daarmee gepaard gaande vrijval van een deel van de dekkingsreserve kapitaallasten investeringen hadden we nog geen rekening mee hadden gehouden c.q. niet tijdig gemeld aan de raad. Deze reservemutatie wordt opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium als onderdeel van de rechtmatigheidsverantwoording (punt 2).

Sociaal domein
BUIG. De afwijkingen waren pas bekend na het opstellen van de najaarsnota. Deze afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium. Daarnaast wordt het nadeel gedeeltelijk opgeheven door een onderschrijding van de lasten. 
Inkomensregelingen. De afwijkingen waren pas bekend na het opstellen van de najaarsnota. Deze afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium. 
Opvang ontheemde Oekraïners. De overschrijding van de lasten wordt opgeheven door een overschrijding van de baten. Deze afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium.
Kinderopvang. De hogere bijdragen waren pas bekend na het opstellen van de najaarsnota. Deze afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium.
Woonvoorzieningen. De afwijkingen waren pas bekend na het opstellen van de najaarsnota. Deze afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium. Daarnaast wordt het nadeel gedeeltelijk opgeheven door een onderschrijding van de lasten. 
Jeugd en jongerenwerk. De belangrijkste afwijking betreft een onderschrijding van de lasten als gevolg van inzet van toezichthouders. De afwijking had voor een bedrag van € 19.000,- gemeld moeten worden en dit bedrag wordt daarom opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium (punt 3). Deze afwijking (minder inzet van toezichthouders) wordt ook gemeld bij het programma veiligheid (€ 34.000,-).
MFA Hart van Hapert. De belangrijkste afwijking betreft een overschrijding van de baten door inkomsten van instellingen in de MFA voor de bijdrage van groot onderhoud. Dit had gemeld moeten worden bij de najaarsnota. Het betreft een bedrag van € 167.000,-. Deze afwijking wordt derhalve opgenomen bij het begrotingscriterium (punt 3).
Wmo. De afwijkingen waren pas bekend na het opstellen van de najaarsnota. Deze afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium. 
Wet inburgering. De afwijkingen waren pas bekend na het opstellen van de najaarsnota. Het nadeel wordt gedeeltelijk opgeheven door hogere inkomsten. Deze afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium. 
Bijstandsbesluit zelfstandigen. De afwijkingen waren pas bekend na het opstellen van de najaarsnota. Deze afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium. 
Jeugd. De afwijkingen waren pas bekend na het opstellen van de najaarsnota. Deze afwijking wordt derhalve niet opgenomen bij het begrotingscriterium. 

Volksgezondheid en milieu
Budgetoverhevelingen. De budgetoverhevelingen betreffen onderschrijdingen van de lasten. Omdat deze onderschrijdingen tijdig aan de raad zijn gemeld (RM24.013 | raadsvergadering 7 mei 2024) worden deze niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium van de rechtmatigheidsverantwoording. 
Basisgezondheidszorg. De diverse onderschrijdingen van de lasten als gevolg van lagere projectkosten worden niet meengenomen als afwijking bij het begrotingscriterium van de rechtmatigheidsverantwoording, omdat deze nog niet bij de najaarsnota gemeld konden worden.
Afvalverwijdering. De overschrijding van de lasten wordt gedeeltelijk opgeheven door een overschrijding van de baten, deze afwijkingen worden daarom voor dit onderdeel niet opgenomen bij het begrotingscriterium. De resterende afwijkingen worden ook niet opgenomen, omdat deze nog niet bekend waren bij de najaarsnota. 
Riolering. De onderschrijding van de lasten wordt opgeheven door hogere dotatie aan de voorziening, deze afwijkingen worden daarom voor dit onderdeel niet opgenomen bij het begrotingscriterium. 
Loonkosten. De verrekening van de loonkosten betreft een onderschrijding van de lasten. Deze afwijking was niet bekend tijdens het opstellen van de najaarsnota en dus wordt de afwijking gemeld in de jaarrekening. De afwijking wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.

VHROSV
Budgetoverhevelingen. De budgetoverhevelingen betreffen onderschrijdingen van de lasten. Omdat deze onderschrijdingen tijdig aan de raad zijn gemeld (RM24.013 | raadsvergadering 7 mei 2024) worden deze niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium van de rechtmatigheidsverantwoording. 
Volkshuisvesting. Het belangrijkste nadeel betreft een onderschrijding van de lasten als gevolg van een lagere verrekening overhead bij bouw, woning- en welstandstoezicht. Deze doorbelasting is gebaseerd op werkelijke tijdbesteding, was daarom niet bekend bij de najaarsnota en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Loonkosten. De afwijking op de verrekening van de loonkosten was niet bekend tijdens het opstellen van de najaarsnota en dus wordt de afwijking gemeld in de jaarrekening. De afwijking wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Leges omgevingsvergunningen. Het nadeel betreft een onderschrijding van de lasten. Tijdens het opstellen van de najaarsnota was nog niet bekend dat de resterende begrote opbrengst niet meer gerealiseerd zou worden en de afwijking wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium. 
Grondexploitatie. Omdat de onderschrijding van de baten wordt opgeheven door een onderschrijding van de las-ten worden de afwijkingen voor dit onderdeel niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium. 

Overhead
Loonkosten. De verrekening van de loonkosten betreffen onderschrijdingen van de lasten. Deze afwijkingen waren niet bekend tijdens het opstellen van de najaarsnota en dus worden de afwijkingen gemeld in de jaarrekening. De afwijking wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Ontwikkeling. De belangrijkste afwijkingen betreffen diverse onderschrijdingen van de lasten die bij de najaarsnota niet bekend waren en worden niet opgenomen bij de begrotingsonrechtmatigheid. 
Dienstverlening en bedrijfsvoering. De belangrijkste afwijking betreft een lagere verrekening van de overhead. Deze doorbelasting is gebaseerd op werkelijke tijdbesteding, was daarom niet bekend bij de najaarsnota en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Samenwerking Kempengemeenten. De afwikkeling van de SK is begin 2024 gecommuniceerd, was dus niet bekend bij het opstellen van de najaarsnota en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.

Algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkering. Na de najaarsnota is de algemene uitkering positief bijgesteld met € 621.000,- (overschrijding van de baten). Dit was niet eerder bekend en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium als onderdeel van de rechtmatigheidsverantwoording.
VPB. De voorlopige aangifte VPB wordt pas na afloop van het dienstjaar 2023 ingediend. De afwijking was daarom nog niet bekend bij de najaarsnota en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium als onderdeel van de rechtmatigheidsverantwoording.
Verrekening loonkosten. De verrekening van de loonkosten betreffen onderschrijdingen van de lasten. Deze afwijkingen waren niet bekend tijdens het opstellen van de najaarsnota en dus worden de afwijkingen gemeld in de jaarrekening. De afwijking wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Geldleningen. Het belangrijkste nadeel is een lagere verrekening van de rentelasten. Dit is het gevolg van een gewijzigd omslagpercentage. Dit omslagpercentage is ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekend geworden, kon daarom niet eerder aan de raad worden gemeld en wordt derhalve niet opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium.
Onroerende zaakbelastingen. De afwijking had gemeld moeten worden bij de najaarsnota en dit bedrag (€ 135.000,-) wordt daarom opgenomen als afwijking bij het begrotingscriterium (punt 3).

In onderstaand overzicht is aangegeven om welke afwijkingen dit op het niveau van de hoofdtaakvelden gaat en hoe deze passen binnen de genoemde gemeentelijke invulling van het begrotingscriterium.

omschrijving beleidsvelden geconstateerde afwijkingen
(bedragen x € 1.000,-) cat. 1. cat. 2. cat. 3. cat. 4. cat. 5. cat. 6. cat. 6.
bestuur en ondersteuning
veiligheid 34
verkeer en vervoer
economie
onderwijs 66
sport, cultuur en recreatie
sociaal domein 186
volksgezondheid en milieu
VHROSV 90
overhead en ondersteuning organisatie
algemene dekkingsmiddelen 135 95
Totaal (exclusief reserves) 421 185
reserves 105
Totaal (inclusief reserves) 421 290

Analyse begrotingsrechtmatigheid / investeringen

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid / investeringen

Op basis van de verordening op het financieel beheer ex. artikel 212 van de Gemeentewet wordt gerapporteerd over kredietoverschrijdingen boven de € 50.000,-. Er zijn geen kredietoverschrijdingen groter dan € 50.000,-.

omschrijving krediet krediet uitgaven uitgaven saldo overschrij- opnemen in rechtmatigheidsverantwoording
t/m 2022 2023 krediet ding >
(bedragen x € 1.000,-) € 50.000 cat. 1. cat. 2. cat. 3. cat. 4. cat. 5. cat. 6.
bestuur en ondersteuning 588 588
veiligheid
verkeer en vervoer 55 55
economie 2.810 2.802 8
onderwijs
sport, cultuur en recreatie 4.309 513 1.984 1.812
sociaal domein 41.862 20.599 9.738 11.525
volksgezondheid en milieu 6.133 1.300 1.681 3.152
VHROSV 2.000 325 1.675
overhead en ondersteuning organisatie 464 65 13 386
algemene dekkingsmiddelen
Totaal 58.221 22.477 16.598 19.146

Concluderend

Terug naar navigatie - Concluderend

Op grond van de jaarrekening bedraagt de goedkeuringstolerantie voor fouten afgerond € 779.000,- (1% van de lasten inclusief toevoegingen aan reserves) en voor onzekerheden € 2.337.000,- (3%). Als de goedkeuringstolerantie niet wordt overschreden, kan een goedkeurende controleverklaring afgegeven worden.