Verantwoording Woo
Omschrijving (toelichting)
Actieve openbaarmaking
De Woo noemt 11 categorieën die wij actief openbaar moeten maken. Het overgangsrecht van de Woo regelt dat de start van de actieve openbaarmaking van deze 11 categorieën wordt geregeld in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Daarin is bekend gemaakt dat de 11 categorieën niet allemaal tegelijk openbaar gemaakt behoeven te worden, maar dat daar een fasering in wordt aangebracht. Om de actieve openbaarmaking volgens de Woo te ondersteunen is er een verwijsindex: de ‘Woo-index’ gekomen, en een zoekfunctie op overheid.nl. We zijn al gestart met actieve openbaarmaking. Denk aan de raadsstukken, vastgestelde verordeningen, beleidsregels, organisatiegegevens, jaarverslagen en dergelijke. Het staat ons vrij om al meer documenten actief openbaar te maken.
Het resultaat van de actieve openbaarmakingsplicht brengt een verandering teweeg binnen de gemeente Bladel. In plaats van een reactie op een Wob-verzoek, moet de gemeente Bladel nu meer informatie uit zichzelf gaan openbaren. Het is daarom van belang dat bij het opstellen van documenten al rekening wordt gehouden met die verplichting. Dat betekent dat deze processen moeten worden aangepast. Om hier invulling aan te kunnen geven hebben wij de formatie uitgebreid met 1 fte.
Passieve openbaarmaking
Naast het actief openbaar maken kan iedereen altijd vragen om bepaalde informatie (op verzoek) openbaar te maken. Voorheen kon dit ook, maar dan op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Ook bij openbaarmaking op verzoek gaat de Woo ervan uit dat het belang van openbaarheid altijd geldt en dat alleen in uitzonderingsgevallen een bijzonder belang vóór openbaarmaking kan gaan. Concreet betekent dit dat een Woo-verzoek (of onderdelen daarvan) alleen kan (of kunnen) worden geweigerd wanneer een beschermd belang in het geding is.
Voor het vervolg van de implementatie van de wet Woo zullen we u via de reguliere P&C cyclus verder blijven informeren.
Verbetering van de informatiehuishouding
Een van de uitgangspunten van de Woo is dat de informatiehuishouding op orde is. De verbetering van de informatiehuishouding is een onderwerp dat voortdurend onze aandacht heeft. Documenten worden op verschillende afdelingen geproduceerd en daarmee raakt de Woo vrijwel alle afdelingen en veel verschillende werkprocessen binnen de gemeente Bladel. Ook in 2023 zijn daarin weer de nodige stappen gezet, qua uitleg gebruik documentmanagementsysteem voor het registreren van zaken, registreren e-mailberichten in zaakgericht archiveren, het regelen van een beveiligde toegang tot specifieke mappen op de centrale schijf en het opschonen van bestanden, gelet op informatieveiligheid en privacy. De uitbreiding van de formatie maakt dat (verder) mogelijk.