8. Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf verbonden partijen moet inzicht geven in de relaties van de gemeente in rechtspersonen waarin bestuurlijke invloed wordt uitgeoefend én financiële belangen gemoeid zijn. Verbonden partijen zijn een manier om een bepaald beleidsvoornemen uit te voeren; het aangaan van verbonden partijen komt altijd voort uit het publiek belang.

Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Onder financieel belang wordt verstaan: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichting niet nakomt.

Visie op verbonden partijen

Terug naar navigatie - Visie op verbonden partijen

Bladel heeft een positieve grondhouding ten opzichte van samenwerking: regionaal of nog breder. De verbonden partijen ontwikkelen beleid of voeren beleid uit voor de gemeente. Beleidsmatig blijft de gemeente uiteraard verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de programma’s. De verbonden partijen zijn onderverdeeld in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke partijen. Monitoren en toezicht houden doen we enerzijds door bestuurlijke vertegenwoordiging in diverse overlegstructuren, anderzijds door de raad jaarstukken aan te bieden waarop zij haar zienswijze kan baseren. Partijen met een publiekrechtelijk karakter hebben hun eigen P&C cyclus. Bij de behandeling van de begrotingen en jaarrekeningen van de verbonden partijen neemt de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende taak.

Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen

In onderstaand overzicht worden de verbonden partijen nader toegelicht. Bij het onderdeel “financieel belang” wordt, daar waar bekend, de omvang van het gerealiseerde eigen en vreemd vermogen per eind 2022 weergegeven. Van een aantal verbonden partijen zijn deze "nog niet bekend" (nnb).

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost

-

Naam: Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Vestigingsplaats: Eindhoven
Openbaar belang: Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden.
Taken op het terrein van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijk belang: Gezien de wettelijke taken van burgemeesters op deze terreinen is ervoor gekozen alleen vertegenwoordiging van burgemeesters in het bestuur toe te staan.
Relatie taakveld: Veiligheid
Financieel belang: Eigen vermogen begin en eind 2023 € 2.251.000 € 4.049.000
Vreemd vermogen begin en eind 2023 € 37.894.000 € 28.272.000
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 474.000 € 1.798.000
Gemeentelijke bijdrage 2022 / 2023 € 1.288.000 € 1.417.000
De bijdrage, exclusief het deel voor bevolkingszorg e.d., wordt volledig verdeeld naar rato van de uitkering die gemeenten ontvangen vanuit het gemeentefonds, sub-cluster brandweerzorg en rampenbestrijding.
Ontwikkelingen: - De crisisnoodopvang van asielzoekers (CNO) en eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen waren belangrijke crisistaken voor VRBZO in 2023. De CNO stopte in maart, eind 2023 hebben we onze taken voor de eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen overgedragen aan de gemeente Eindhoven.
- Eind 2022 gaf het Rijk aan dat zij extra BDuR gelden beschikbaar stellen voor veiligheidsregio voor de versterking van het domein van crisisbeheersing en informatiemanagement. Voor VRBZO was dat een extra structureel bedrag van € 1,4 miljoen in 2023. VRBZO is aan de slag gegaan met plannen voor besteding, voornamelijk door uitbreiding van de formatie. De werving van nieuwe collega’s in de huidige arbeidsmarkt is moeilijk. Toch zijn er gedurende het jaar diverse nieuwe collega’s welkom geheten. In 2024 wordt verder gebouwd aan de versteviging van crisisbeheersing en informatiemanagement.
- In 2023 ontving VRBZO een extra gemeentelijke bijdrage om de achterstand in de uitvoering van de visie (ontstaan door corona) in te lopen. Vooral op het domein van crisisbeheersing zijn hierdoor flinke stappen gezet in 2023. Zo is vorig jaar onder andere een nieuw crisisplan vastgesteld (in samenwerking met Veiligheidsregio Brabant-Noord), is VRBZO bezig met een nieuw regionaal risicoprofiel en is een planningsstaf ingericht waarin permanente risicomonitoring en de eerste regie op de aanpak van risico’s en dreigingen is geborgd.
- Vooruitkijkend naar 2024 moet VRBZO vooral stappen zetten in het op orde brengen van bedrijfsvoering. De afgelopen jaren zijn er diverse taken bijgekomen. Enerzijds vanuit wet- en regelgeving, anderzijds vanuit maatschappelijke ontwikkelingen. Denk hierbij aan de Woo, informatiebeveiliging (BIO, NIS2), rechtmatigheidsverklaring en diverse HR-ontwikkelingen op het gebied van arbeidsveiligheid en duurzaam personeelsbeleid (diversiteit, inclusiviteit, verlof etc).
Risico's: De omvang van de algemene reserve is onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig en in de geraamde omvang voordoen. Daarmee acht VRBZO het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt.

Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost

Terug naar navigatie - Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost

-

Naam: Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Vestigingsplaats: Eindhoven (samenwerking 21 regiogemeenten)
Openbaar belang: De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg en de ambulancezorg.
Bestuurlijk belang: De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Relatie taakveld: Volksgezondheid en milieu
Financieel belang: Eigen vermogen begin en eind 2023 € 5.465.000 € 6.980.000
Vreemd vermogen begin en eind 2023 € 29.778.000 € 34.315.000
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 412.000 € 1.290.000
Gemeentelijke bijdrage 2022 / 2023 € 708.000 € 792.000
Ontwikkelingen: De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft gekregen in 2023 zijn: • Covid-19 bestrijding (testen, vaccineren, informeren). • HPV vaccinatiecampagne voor 18-26 jarigen. • Voorbereiding op de implementatie van de Omgevingswet. • Ondersteuning van onze gemeenten bij de regionale en lokale planvorming in het kader van GALA en IZA. • Uitbreiding van contracttaken zoals Wvggz-taken en de Wijk GGD’er. • Vernieuwing van de Jeugdgezondheidszorg (gestart met het vernieuwings-programma Generatie Gezond). • Opstellen van een nieuw regionaal spreidingsplan voor de ambulanceposten. • Implementatie van intelligente software voor planning en spreiding van ambulances. • Verbetering van de informatieveiligheid en de informatiehuishouding (archiefbeheer). • Intensivering van de samenwerking met GGD Hart voor Brabant bij Forensische Geneeskunde (invulling van de centrumfunctie die de GGD BZO heeft voor de regio Oost-Brabant). • Tekorten op de arbeidsmarkt van verpleegkundigen en artsen i.c.m. een personeelsverloop van 10% (extra inzet op werving en aantrekkelijk werkgeverschap). • Implementatie van het Lean gedachtengoed (continu verbeteren). • Implementeren van zelforganisatie. • Evaluatie en afronding van de bestuursopdracht.
Risico’s: Om risico's te beheersen wordt jaarlijks bij de begrotingsbehandeling een actuele financiële risico-inventarisatie opgesteld door de GGD. Daarnaast wordt een actief risicomanagement ontwikkeld. Elk trimester staat het management in de marapgesprekken nadrukkelijk stil bij de ontwikkeling en ontstaan van relevante risico's, en welke maatregelen genomen moeten worden om deze risico’s te beperken. In de jaarrekening worden telkens alle geïnventariseerde risico’s uitgebreid beschreven.

Metropoolregio Eindhoven

Terug naar navigatie - Metropoolregio Eindhoven

-

Naam: Metropoolregio Eindhoven
Vestigingsplaats: Eindhoven
Openbaar belang: De regio moet voorzien in de behoefte aan werken, wonen, recreëren, maatschappelijke participatie en een veilige leefomgeving zonder dat daarmee kansen voor toekomstige generaties verloren gaan. Het MRE wil een organisatie zijn die op een flexibele wijze kan inspelen op de behoeften van de gemeenten en op doelmatige wijze mede inhoud geven aan de regionale vraagstukken.
Bestuurlijk belang: De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur.
Relatie taakveld: Bestuur en ondersteuning, Verkeer en vervoer, Economie, Volksgezondheid en Milieu, Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
Financieel belang: Eigen vermogen begin en eind 2023 € 14.294.000 € 13.903.000
Vreemd vermogen begin en eind 2023 € 20.546.000 € 21.147.000
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 469.000 € 834.000
Gemeentelijke bijdrage 2022 / 2023 € 292.000 € 297.000
Ontwikkelingen: Algemeen
- Op 1 maart 2023 heeft het Algemeen Bestuur besloten de werkorganisaties MRE en RHCe niet te ontvlechten. - Het dienstverband met de directeur/secretaris is per 1 januari 2024 beëindigd.
Dienst Metropoolregio Eindhoven
- Het Samenwerkingsakkoord 2023-2026 is op 1 maart 2023 vastgesteld door het Algemeen Bestuur. - Het Werkprogramma 2023 is volgens planning uitgevoerd waarbij geen significante afwijkingen plaats hebben gevonden welke de beleidsmatige uitvoering en daaraan gekoppelde budgetten in gevaar hebben gebracht. - Na vaststelling van het Werkprogramma 2023-2024 door het Algemeen Bestuur op 5 juli 2023, is gestart met de invulling van de capaciteitsuitbreiding zoals opgenomen in dit werkprogramma. Medio december 2023 zijn enkele functies ingevuld, het proces loopt verder in 2024. - De Hoge Raad heeft uitspraak gedaan in de zaak Attero over de minderlevering van brandbaar restafval over de periode 2015-januari 2017. Op basis van de uitspraak is de Metropoolregio Eindhoven gehouden een naheffing te betalen van ruim € 6,5 miljoen. Het vonnis is definitief, de Metropoolregio Eindhoven heeft hierop als contractpartner namens de 21 gemeenten de naheffing voldaan. Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven heeft op 20 december 2023 de verdeelsleutel voor de verdeling van de naheffing over de gemeenten vastgesteld. Alle betreffende gemeenten hebben de vordering voldaan, het dossier is daarmee afgesloten.
Dienst Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
Het Programma 2023 is beleidsmatig uitgevoerd volgens planning.
Gulbergen
- Een Ontwikkelvisie voor het Landgoed waarin de gewenste ontwikkeling van het gebied is aangegeven, is via een breed participatietraject vastgesteld. Deze visie wordt verder uitgewerkt, inclusief de financiële haalbaarheid. - Met de Belastingdienst zijn afspraken gemaakt over de Btw-positie van Landgoed Gulbergen. Dit heeft geleid tot een naheffing over de periode 2013-2022.
Risico’s: Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is voldoende om deze risico’s af te dekken.

KempenPlus

Terug naar navigatie - KempenPlus

-

Naam: KempenPlus
Vestigingsplaats: Bladel
Openbaar belang: Participatiebedrijf KempenPlus is per 1 juli 2019 ontstaan uit het sociale werkbedrijf WVK groep en de Intergemeentelijke Sociale Dienst de Kempen. KempenPlus voert namens de deelnemende gemeenten de Participatiewet en de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) uit. De WSW kent vanaf 1 januari 2015 geen nieuwe instroom meer. De medewerkers die per 1 januari 2015 onder de WSW vielen, behouden hun status en rechten tot aan het eind van hun arbeidzame leven. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen vanaf 1 januari 2015 een beroep doen op de Participatiewet. De Participatiewet regelt de inkomensvoorzieningen voor uitkeringsgerechtigden maar beoogt zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te leiden naar zo regulier mogelijk werk. KempenPlus draagt bij aan de ontwikkeling van cliënten en gesubsidieerde medewerkers en aan het vinden van een passende baan voor cliënten. Enerzijds door bemiddeling naar de markt, al dan niet met een loonkostensubsidie en anderzijds zelf als werkgever.
Bestuurlijk belang: De gemeente is vertegenwoordigd in het bestuur.
Relatie taakveld: Verkeer en vervoer, Sport, cultuur en recreatie en Sociaal domein
Financieel belang: Eigen vermogen begin en eind 2023 € 6.803.000 € 8.378.000
Vreemd vermogen begin en eind 2023 € 8.081.000 € 12.362.000
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 34.000 € 1.841.000
Gemeentelijke bijdrage 2022 / 2023 € 5.855.000 € 7.616.000
Ontwikkelingen: Nog niet bekend.
Risico’s: De volgende risico’s zijn in de programmabegroting van KempenPlus opgenomen:
· Prijsrisico’s
· Kwantiteits- en kwaliteitsrisico’s.
1) hogere instroom cliënten door marktontwikkelingen (economische recessie) en daardoor hogere uitkeringslasten voor de gemeenten;
2) afname van het aantal mensen met een SW indicatie kan niet gecompenseerd worden door de instroom van medewerkers LKS (loonkostensubsidie) of beschut werk;
3) arbeidsvermogen (potentieel) van de medewerkers uit de doelgroep neemt af.
De kans dat het eerste risico (meer cliënten) zich voordoet is door de coronacrisis sterk toegenomen. In de begroting van KempenPlus wordt ervan uitgegaan dat de uitstroom van de SW gecompenseerd wordt door de medewerkers met een loonkostensubsidie of in Beschut Werken. KempenPlus richt zich vooral op het plaatsen van medewerkers op een zo regulier mogelijke baan. Het risico bestaat dat de medewerkers die binnen de infrastructuur werken minder loonwaarde of productiviteit hebben en meer begeleiding nodig hebben.
Risico’s door de ontwikkelingen in de markt. Voor de bedrijfsresultaten is KempenPlus afhankelijk van de vraag in de markt en de economische ontwikkelingen. De volgende risico’s hangen hiermee samen:
1. Wegvallen van vaste klanten en goed renderende opdrachten;
2. Aflopende contracten met de gemeenten;
3. Aanpassen van de relatie met de gemeenten;
4. Meer instromers dan de markt aan kan waardoor de tarieven onder druk staan;
5. Concurrentie voor laagbetaalde functies door lage loonlanden en robotisering.
De risico's kunnen binnen het weerstandsvermogen van KempenPlus opgevangen worden.

Kempisch Bedrijvenpark

Terug naar navigatie - Kempisch Bedrijvenpark
Naam: Kempische Bedrijvenpark
Vestigingsplaats: Bladel
Openbaar belang: Het ontwikkelen en realiseren van een kwalitatief hoogwaardig en uit financieel-economisch oogpunt aanvaardbaar bedrijvenpark gelegen binnen het rechtsgebied, binnen de door het bevoegd gezag te stellen ruimtelijke en andere publiekrechtelijke randvoorwaarden en met inachtneming van de nader te formuleren sectorale doelstellingen en uitgangspunten.
Relatie taakveld: Economie
Financieel belang: Eigen vermogen begin en eind 2023 € 14.043.000 nnb
Vreemd vermogen begin en eind 2023 € 3.500.000 nnb
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 1.264.000 nnb
Gemeentelijke bijdrage 2022 / 2023 € 0 € 0
De betrokkenen participeren risicodragend in de realisatie van het plan. Eventuele verliezen of winsten worden gelijkelijk door de gemeenten gedragen of over de deelnemende gemeenten verdeeld. Actuele grondexploitatieberekeningen tonen aan dat een sluitende exploitatie mogelijk is. Op dit moment wordt geen voorziening voor negatieve exploitatie nodig geacht.
Ontwikkelingen: In 2023 zijn de laatste kavels op het Kempisch Bedrijvenpark verkocht. Eén levering van een bedrijfskavel vindt nog plaats in 2024. Per 1 januari 2024 is de opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling vastgesteld. Gedurende de eerste helft van 2024 blijft de liquidatiecommissie nog aan functie voor de laatste lopende zaken en de afwikkeling van de liquidatie.

Samenwerking Kempengemeenten

Terug naar navigatie - Samenwerking Kempengemeenten

-

Naam: Samenwerking Kempengemeenten (SK)
Vestigingsplaats: Reusel
Openbaar belang: De SK behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de deelnemers op de gebieden van: informatie en communicatie technologie en automatisering (SSC); Hulpmiddelen, ondersteuning en begeleiding volgens Wet maatschappelijke ondersteuning Centrum Jeugd en Gezin en Jeugdhulp Bijzondere bijstand, Schuldhulpverlening en Sociaal raadslieden (MD) en Vergunningen, Handhaving en Toezicht (VTH).
Bestuurlijk belang: De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur.
Relatie taakveld: Bestuur en ondersteuning, Veiligheid, Sociaal Domein, Volksgezondheid en Milieu, VHROSV
Financieel belang: Eigen vermogen begin en eind 2023 € 857.000 € 20.000
Vreemd vermogen begin en eind 2023 € 12.602.000 € 15.366.000
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 710.000 -€ 101.000
Gemeentelijke bijdrage 2022 / 2023 € 5.358.000 € 4.536.000
Ontwikkelingen: Het project Opnieuw Verbinden is afgerond. Bladel heeft er voor gekozen om VTH en P&O weer in te passen in de eigen organisatie.
Risico’s: Besloten is om in het verband van de SK geen eigen vermogen te vormen of aan te houden. Dit impliceert dat de SK niet kan beschikken over weerstandscapaciteit bij onvoorziene omstandigheden. In voorkomende gevallen zal dan teruggevallen moeten worden op de deelnemende gemeenten, conform de overeengekomen regeling Samenwerking Kempengemeenten.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

-

Naam: Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Vestigingsplaats: Eindhoven
Openbaar belang: Verbeteringen te bewerkstelligen in vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van de fysieke leefomgeving, onder meer door een intensievere onderlinge samenwerking. Omgevingsdiensten zorgen ervoor dat de leefomgeving voor mens en dier veilig en gezond is en dat het milieu wordt beschermd. De ODZOB is met ingang van 1 juni 2013 in werking getreden.
Bestuurlijk belang: De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.
Relatie taakveld: Veiligheid en VHROSV
Financieel belang: Eigen vermogen begin en eind 2023 € 1.012.000 nnb
Vreemd vermogen begin en eind 2023 € 6.637.000 nnb
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 1.046.000 nnb
Gemeentelijke bijdrage 2022 / 2023 € 298.000 € 574.000
Ontwikkelingen: Geen recente ontwikkelingen bekend.
Risico’s: 1. Bezuinigingen deelnemers die leiden tot een omzetverlaging 2. Ransomware 3. Niet volledige implementatei VTH-systeem 4. Kosten ontwikkeling ICT voorzieningen 5. Niet actuele beheer en investeringsplannen voor apparatuur / faciliteiten en PBM's 6. Toename regeldruk vanuit de rijksoverheid 7. Personeelstekort te laag begroot 8. Ziekteverzuim en doorbetaling loonkosten 9. Niet kunnen beschikken over voldoende en gekwalificeerd personeel 10. Kennisverlies als gevolg van uitstroom van medewerkers / inhuur via flexibele schil

BIZOB

Terug naar navigatie - BIZOB

-

Naam: BIZOB
Vestigingsplaats: Oirschot
Openbaar belang: Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten en aangesloten organisaties bij het uitvoeren van diverse inkoopacties voor het behalen van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied. De inkoopsamenwerking gaat verder dan het bundelen van inkoopvolumes. Door samenwerking wordt kennis opgebouwd van producten, markten en bedrijven, waardoor transactiekosten en inkooprisico’s verminderen en de professionaliteit van de inkoopfunctie toeneemt.
Bestuurlijk belang: Bizob is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten en aangesloten organisaties. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. De zittingsduur voor bestuurders is vier jaar. De voorzitter van het bestuur is een burgemeester en heeft een zittingsduur van zes jaar. Daarnaast worden twee secretarissen toegevoegd aan het bestuur. Tevens neemt vanuit elke aangesloten gemeente één bestuurder deel in de Vergadering van Aangeslotenen.
Relatie taakveld: Overhead
Financieel belang: Eigen vermogen begin en eind 2023 € 363.000 nnb
Vreemd vermogen begin en eind 2023 € 0 nnb
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 614.000 nnb
Gemeentelijke bijdrage 2022 / 2023 € 140.000 nnb
De gemeentelijke bijdrage 2023 is na aftrek van het behaalde resultaat door Bizob in 2022. De gemeente neemt op jaarbasis 210 dagen af van de Stichting. Betaling gebeurt tegen een voorcalculatorisch door het bestuur bepaalde vergoeding.
Ontwikkelingen: Jubileum. In 2023 vierde Bizob het 20-jarig bestaan. Wat begon als een initiatief van 10 gemeenten, is uitgegroeid tot een krachtige alliantie van meer dan 35 publieke organisaties. De gezamenlijke aanpak heeft geleid tot winst op alle vlakken. Het bundelen van inkoopvolumes was slechts het begin; we hebben expertise gedeeld en kennis opgebouwd over producten, markten en bedrijven. Het resultaat van deze synergie is duidelijk zichtbaar: lagere kosten, verminderde risico’s, verhoogde kwaliteit en betere voorwaarden voor al onze deelnemende organisaties. De groei van Bizob is niet alleen in omvang, maar ook in invloed. We zijn stevig verankerd in het regionale, nationale en zelfs Europese landschap, met sterke vertegenwoordiging bij de Europese Commissie, VNG, het ministerie van Economische Zaken, NEVI, Bouwend Nederland en MKB-infra. Connecties die onze organisatie hebben verrijkt en ons hebben geholpen om te gedijen in een steeds veranderende wereld. Onze dank gaat uit naar alle partners, medewerkers en betrokkenen die hebben bijgedragen in de afgelopen twee decennia.
MVOI. In 2023 werkte Bizob, samen met onze aangesloten organisaties, aan ruim 1.560 aan-bestedingstrajecten. MVOI staat bij Bizob, net als in vele coalitieakkoorden hoog op de ambitieladder. In 2023 werd in 80% van de aanbestedingen rekening gehouden met het milieu (o.a. circulaire inkoop) en bij 50% van de aanbestedingen werd social return toegepast. Om duurzaamheid nog beter te kunnen borgen in het inkoopproces heeft Bizob sinds 2023 een duurzaamheidsadviseur in dienst, die zich volledig richt op het versnellen van het verduur-zamingsproces.
Nieuw inkoopbeleid. Het huidige model Inkoopbeleid dateert uit 2016 en is toe aan een up-date. Bizob heeft in samenwerking met VNG en juristen vanuit verschillende publieke organisaties een nieuw model Inkoopbeleid opgesteld, waarin alle actuele ontwikkelingen op het gebied van inkoop, wetgeving en jurisprudentie zijn meegenomen. Het taalgebruik is modern en er is ruimte voor lokaal beleid en MVOI doelstellingen. Onze aangesloten gemeenten en publieke organisaties maken zelf een keuze tussen vier inkoop ambitieniveaus waarmee zij de komende jaren hun beleidsdoelen gaan realiseren.
MKB ondernemersbijeenkomsten. Om de positie van het lokale en regionale MKB te verbeteren heeft Bizob in 2023 verschillende ondernemersbijeenkomsten georganiseerd waarin er aandacht wordt besteed aan de mogelijkheden voor lokale ondernemers om zaken te doen met de gemeente. Daarnaast organiseerde Bizob kwartaalsessies met Bouwend Nederland om een verder invulling te geven aan de 18 punten uit de intentieverklaring: “Samenwerking bouw en gemeenten: ieder draagt zijn steentje bij”, in navolging op de landelijke actieagenda Beter Aanbesteden. In 2023 werd 79% van de aanbestedingen die door Bizob zijn begeleid, gegund aan het MKB en 63% aan lokale of regionale bedrijven.
Risico’s De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatie tekorten.

NV Bank Nederlandse Gemeenten

Terug naar navigatie - NV Bank Nederlandse Gemeenten

-

Naam: NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats: ’s-Gravenhage
Openbaar belang: BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt kredieten tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang: De gemeente is aandeelhouder (62.790 aandelen)
Relatie taakveld: Algemene dekkingsmiddelen
Financieel belang: Eigen vermogen begin en eind 2023 € 4.615 mln nnb
Vreemd vermogen begin en eind 2023 € 107.995 mln nnb
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 300 mln nnb
Dividend uitkering 2022 / 2023 € 142.000 € 157.000
Ontwikkelingen: Wij verwachten dat gedurende het begrotingsjaar zich geen veranderingen voordoen in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. De BNG wordt door beleggers onverminderd als één van de veiligste banken ter wereld beschouwd.
Risico’s: -

NV Brabant Water

Terug naar navigatie - NV Brabant Water

-

Naam: NV Brabant Water
Vestigingsplaats: ’s-Hertogenbosch
Openbaar belang: De uitoefening van een bedrijf op het gebied van de watervoorziening en het verrichten van alle werkzaamheden die verband houden met de waterketen in de ruimste zin van het woord.
Door de fusie van de NV WOB en de NV Waterleiding Maatschappij Noord-West-Brabant in Brabant Water NV per 1 januari 2002 heeft de gemeente Bladel 17.706 nieuwe aandelen verkregen met een nominale waarde van € 0,10 per aandeel.
Bestuurlijk belang: De gemeente is aandeelhouder (17.706 aandelen)
Relatie taakveld: Economische zaken
Financieel belang: Eigen vermogen beging en eind 2023 nnb nnb
Vreemd vermogen begind en eind 2023 nnb nnb
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 27 mln. nnb
Dividend uitkering 2022 / 2023 € 0 € 0
Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in Brabant Water heeft.
Ontwikkelingen: Brabant water is bezig met het ontwikkelen van een “distributienet van de toekomst”. Het vervangingsvraagstuk van het leidingnetwerk is complex. Brabant water anticipeert hierop door een wenssituatie te schetsen van het watertransport in 2030. Jaarlijks wordt een vervangingsprogramma van het leidingnetwerk opgesteld. Door vooruit te kijken naar 2030 en gebruik te maken van nieuwe technologieën probeert Brabant Water de vervangingspiek vanaf 2040 te verkleinen.
Risico’s: Nihil, omdat de levering en distributie verzorgd wordt door monopolistische bedrijven, waarvan de aandelen in handen zijn van de provinciale en gemeentelijke overheid.

Cooperatie Bosgroep Zuid-Nederland UA

Terug naar navigatie - Cooperatie Bosgroep Zuid-Nederland UA

-

Naam: Coöperatie Bosgroep Zuid Nederland U.A.
Vestigingsplaats: Heeze
Openbaar belang: De Bosgroep ondersteunt de leden op diverse manieren bij de doelmatige ontwikkeling, inrichting en beheer van hun bos- en natuurterreinen.
Bestuurlijk belang: De gemeente is vertegenwoordigd in de algemene leden vergadering.
Relatie taakveld: Sport, cultuur en recreatie
Financieel belang: Eigen vermogen beging en eind 2023 € 1.089.000 nnb
Vreemd vermogen begind en eind 2023 € 12.776.000 nnb
(Voorlopig) resultaat 2022 / 2023 € 24.000 nnb
Gemeentelijke bijdrage 2022 / 2023 € 3.000 € 3.000
De coöperatie heeft niet tot doel het maken van winst. In artikel 4 van de statuten is geregeld dat elke aansprakelijkheid van de leden voor een tekort van de coöperatie is uitgesloten.
Ontwikkelingen: De te ontvangen SNL-subsidie wordt sinds 2020 weer doorbetaald aan de Bosgroep gelet op het teruglopen van het positieve beheersaldo van de gemeente Bladel binnen de Bosgroep. De coöperatie heeft niet tot doel het maken van winst.
Risico’s: Er zijn geen risico’s bekend.