4.11 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Gemeente Bladel voert een solide financieel beleid. We doen geen uitgaven die we niet kunnen betalen en kiezen voor goede lange termijn investeringen. Door realistisch te begroten en regelmatig te rapporteren, houden we grip op onze financiën. We spannen ons in om de gemeentelijke lasten voor onze inwoners op een laag niveau te houden. 

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - Bijstelling budgetten

Toelichting

Algemene uitkering
De algemene uitkering uit het gemeentefonds is de grootste inkomstenbron van de gemeente. De algemene uitkering wordt door het rijk op grond van bepaalde maatstaven toegerekend aan de gemeenten, zoals het aantal inwoners, de oppervlakte van de gemeente en het aantal uitkeringsgerechtigden. Gemeenten ontvangen op drie tijdstippen in het jaar de informatie over de gemeentefondsuitkeringen: in mei op basis van de Voorjaarsnota van het rijk, in september op basis van de Miljoenennota van het rijk en in december, ter afronding van het lopende jaar, op basis van de Najaarsnota van het rijk. Het geld dat via de algemene uitkering wordt ontvangen is vrij inzetbaar. 

De algemene uitkering is door ons, als voorloper op de meicirculaire, opnieuw doorgerekend op basis van de meest actuele informatie.  Hierbij is gebruik gemaakt van de bijgestelde uitgangspunten in de financiële kaderstelling (zie R24.008). Bij de meicirculaire 2024 worden we weer opnieuw geïnformeerd over de hoogte van de algemene uitkering, wat de situatie weer kan veranderen. De financiële resultaten van de meicirculaire 2024 zullen wij t.z.t. middels een raadsmededeling nog ter kennis brengen aan uw raad, zodat u deze kunt betrekken bij de besluitvorming over de perspectiefnota 2024. In de Voorjaarsnota van het rijk is al bekend gemaakt dat de opschalingskorting structureel geschrapt gaat worden vanaf 2026. De opschalingskorting was een eerder ingeboekte korting van het rijk, omdat gemeenten efficiencyvoordelen zouden behalen door het opschalen naar 100.000+ inwoners gemeenten. De opschaling is nooit gerealiseerd, dus de efficiencyvoordelen ook niet. De eerder ingeboekte korting wordt nu geschrapt. Voor Bladel betekent dit een structureel voordeel van € 670.000,- vanaf 2026. Gezien de ravijnjaren wordt het schrappen van deze korting financieel gezien als een stap in de goede richting. Helaas vraagt het Rijk wel een prijs voor het schrappen van deze korting: een eenmalige korting van ditzelfde bedrag in 2025.

Onroerendezaakbelasting (OZB)
In 2024 kunnen we rekening houden met een hogere autonome belastingopbrengst van eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen van pro saldo € 62.000,-. De structurele hogere opbrengst loopt terug naar circa € 53.000,- in 2026 en 2027,  vanaf 2028 stijgt deze weer met € 130.000,-. Dit wordt veroorzaakt door de geactualiseerde hogere WOZ-waarden van woningen en niet-woningen (als gevolg van de bijgestelde prognose). Naast deze geactualiseerde autonome opbrengsten wordt de opbrengst onroerende zaakbelastingen vanaf 2025, op basis van de vastgestelde financiële kaderstelling (zie R24.008) met een inflatiecorrectie van 3,40% verhoogd. Dit leidt tot een structurele hogere belastingopbrengst OZB van circa € 182.000,- in 2025 oplopend naar € 188.000,- in 2028.

Dividenduitkering BNG
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) heeft besloten een winstuitkering te doen van 50% van de winst 2023. De dividenduitkering is € 33.000,- lager dan waar we rekening mee hebben gehouden. BNG behoort overigens tot de meest kredietwaardige banken ter wereld (de huidige ratings zijn AAA), zodat BNG financiering kan aantrekken tegen scherpe tarieven. BNG is ook onze huisbankier.

Actualisatie rente & afschrijvingen
Betreft actualisatie van de kapitaallasten van de geactualiseerde en bijgestelde investeringen. 

Vrijval stelpost lonen en prijzen
In eerdere ramingen hebben wij een stelpost opgenomen voor hogere lonen en prijzen vanaf 2024. Deze stelpost is gevormd als gevolg van hogere verwachte loonstijgingen in de nieuwe CAO per 1 januari 2024 en hogere doorbelaste loon- en prijsstijgingen van o.a. aannemers, samenwerkingsverbanden, verbonden partijen en gesubsidieerde instellingen. De werkelijke loon- en prijsstijgingen zijn in deze perspectiefnota verwerkt. De eerder geraamde stelpost valt nu vrij ten gunste van de hogere lonen en prijzen in deze perspectiefnota.

Uitvoering Wet WOZ
In verband met de invoering van automatische vergelijking van mutaties vanuit luchtfoto’s stijgen de lasten in 2024 met € 12.000,- en ingaande 2025 structureel met € 6.000,-. 

De autonome ontwikkelingen voor het bestaande beleid hebben pro saldo het navolgende verloop:

Veiligheid i/s budgettaire voordelen / nadelen
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028
Algemene uiterking: actualisatie s 80 1.254 1.054 827 892
Algemene uitkering: schrappen opschalingskorting s -670 670 670 670
OZB: autonome stijging s 62 62 53 53 130
OZB: indexering 3,4% vanaf 2025 s 182 185 186 188
Dividenduitkering BNG s -33
Actualisatie rente s 341 99 168 169 93
Actualisatie afschrijvingen s 365 -26 -89 -98 -109
Vrijval stelpost lonen en prijzen s 570 579 569 579 579
Uitvoering Wet WOZ s -12 -6 -6 -6 -6
Overige afwijkingen s 5 -2 -2 -2 -1
mutaties algemene dekkingsmiddelen 1.378 1.472 2.602 2.378 2.436
(- = nadeel en + = voordeel)

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Begroting Wijziging Begroting na wijz. Mutatie meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2024 ppn 2025 2026 2027 2028
Lasten
algemene dekkingsmiddelen -1.526 n 1.399 v -127 n 762 v 759 v 788 v 720 v
Totaal lasten -1.526 n 1.399 v -127 n 762 v 759 v 788 v 720 v
Baten
algemene dekkingsmiddelen 48.307 v -21 n 48.286 v 710 v 1.841 v 1.590 v 1.716 v
Totaal baten 48.307 v -21 n 48.286 v 710 v 1.841 v 1.590 v 1.716 v
Geraamd saldo van baten en lasten 46.781 v 1.378 v 48.159 v 1.472 v 2.600 v 2.378 v 2.436 v
(- = nadeel en + = voordeel)