4.1 Bestuur en ondersteuning

Wij zijn een gemeente die dichtbij onze inwoners, ondernemers, instellingen en verenigingen wil staan. Wij denken mee. Onze dienstverlening is klantgericht.

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Wij zijn een gemeente die dicht bij onze inwoners, ondernemers, instellingen en verenigingen wil staan. Wij denken mee. Onze dienstverlening is klantgericht. We verplaatsen ons in de behoeften van de ander in plaats van te wijzen op regels en onmogelijkheden. Wij communiceren snel, toegankelijk en betrouwbaar. Het is belangrijk dat we zoveel mogelijk inwoners bereiken en mee laten doen. Wij willen weten wat er speelt. Wij faciliteren en regisseren. Wij kunnen niet alles oplossen, maar samen kunnen we wel het verschil maken. Daarom werken we zoveel mogelijk samen. We maken verbinding met diverse partners. Lokaal en regionaal.

We maken duidelijke keuzes. Wat we doen, doen we goed. Efficiënt en effectief. We zijn betrouwbaar en proactief. We staan nadrukkelijk open voor vernieuwing en kiezen voor aansluiting bij (maatschappelijke) ontwikkelingen en veranderingen. Daarom zijn we als bestuur voortdurend in beweging en op zoek naar (nieuwe) toegevoegde waarde.
We willen actief, duidelijk en open communiceren met iedereen die iets met de gemeente Bladel te maken heeft. Bij projecten willen we belanghebbenden actiever betrekken door participatie als middel in te zetten.

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma

Uitbreiding formatie griffie: 0,67 fte administratief ondersteuner
Op 23 maart 2023 nam de gemeenteraad de aanbevelingen en conclusies over uit het rapport ‘Ondersteuning volksvertegenwoordiging’ van de rekenkamercommissie. Een aanbeveling uit het rapport was: “Ga met u zelf en met uw raadsgriffier in gesprek over de door u gewenste ondersteuning en pas daarop (desgewenst) de formatieomvang en middelen aan”. De werkgeverscommissie is met deze aanbeveling aan de slag gegaan, heeft daarbij de ambities en verwachtingen van de gemeenteraad in kaart gebracht en de daarbij benodigde ondersteuning door de griffie(r). De werkgeverscommissie adviseert de huidige tevredenheid over de ondersteuning door de griffie(r) ook in de toekomst te borgen, en dat – om aan te sluiten bij de ambities van de gemeenteraad van Bladel - daarvoor de mogelijkheden en omvang van de griffie dienen te worden uitgebreid met 0,67 fte (griffiemedewerker). 

Algemene reserve / dekkingsreserve kapitaallasten investeringen
In de raadsvergadering van 21 maart 2024 is als beleidsvoornemen besloten om een tunnel nabij Europalaan te realiseren. Voor de dekking hiervan wordt via de algemene reserve een dekkingsreserve gevormd. Ten laste van deze reserve worden de kapitaallasten meerjarig voor een deel opgevangen.
De gemeentelijke bijdrage aan de regionale bereikbaarheid Brainport voor 2028 wordt geactualiseerd op basis van de onderliggende meerjarenplanning (zie verkeer en vervoer). De dekking ten laste van de algemene reserve wordt dienovereenkomstig bijgesteld.
Daarnaast wordt de algemene reserve aangewend voor dekking van de eenmalige kosten voor sportpark de Smagtenbocht in 2025.

De mutaties vanuit het meerjarenprogramma hebben pro saldo het navolgende verloop:

A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028 2024 2025 2026 2027 2028
A Uitbreiding formatie grffie: 0,67 fte administratief ondersteuner -15 -46 -46 -46 -46
A Algemene reserve: eenmalige kosten Smagtenbocht 455
B Algemene reserve: dekking reg. bereikbaarheid Brainport -239
B Algemene reserve: dekking res. kpl. inv. tunnel Europalaan 2.295
B Reserve kpl investeringen: tunnel Europalaan -2.295
B Reserve kpl investeringen: tunnel Europalaan 82
totaal lasten bestuur en ondersteuning -15 409 -46 -46 -203
(- = nadeel en + = voordeel)

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - Bijstelling budgetten

Toelichting

Bijstelling lonen / inhuur personeel
De lonen zijn geactualiseerd op basis van de vastgestelde kaderstelling (zie R24.008). De actualisatie binnen dit programma betreft de salariskosten van het college van B&W, griffie, huwelijken, raad, raadscommissies en burgerzaken. In 2024 is een extra loonstijging te zien als gevolg van de tijdelijke vervanging van een wethouder. 

Burgemeester en wethouders
De kosten voor burgemeester en wethouders stijgen structureel met € 17.000,- als gevolg van bijgestelde representatiekosten, reis- en verblijfskosten, bijdragen, contributies en lidmaatschappen. In 2024 stijgen de kosten € 7.750,- extra als gevolg een eenmalige verhuisvergoeding.  Daarnaast ontstaat er in 2024 een voordeel van € 25.000,- als gevolg van het vervallen van wachtgeld van een voormalig wethouder. 

Raad, raadscommissies en griffie
De kosten voor de raad en raadscommissies stijgen structureel met € 6.000,- als gevolg van verhoging van het budget voor cursussen en opleidingen. Daarnaast wordt het budget voor bijdragen, contributies en lidmaatschappen structureel verhoogd met € 1.000,-. Tevens wordt het budget voor cursussen en opleidingen van de griffie structureel verhoogd met € 1.500,-. In 2024 wordt een last € 31.000,- opgenomen voor de bijdrage aan de rekenkamer.

Bijdrage Metropoolregio Eindhoven
Op basis van de conceptbegroting 2025 van de Metropoolregio Eindhoven stijgt de bijdrage met betrekking tot de regionale opgaven structureel met €14.000,- vanaf 2025.

Verkiezingen, burgerzaken & leges
In 2024 worden nieuwe stemhokjes en aanplakborden aangeschaft voor een totaalbedrag van € 18.000,-. De lasten met betrekking tot burgerzaken stijgen vanaf 2024 in verband met het aanbieden van een welkomsttas aan nieuwe inwoners van de gemeente. Daarnaast is dit jaar een nieuwe papiervernietiger aangeschaft. De opbrengsten wegens gemeentelijke leges huwelijken, BRP en VOG stijgen in 2024 met € 14.000,-.

Opbrengst grondverkopen
In de najaarsnota 2023 is rekening gehouden met de verkoop van een tweetal percelen (in Hoogeloon en Vessem). Aangezien de notariële levering pas 2024 heeft plaatsgevonden, zijn de betreffende op-brengsten overgebracht naar planjaar 2024.

Bestuursopdracht ontwikkelstrategie de Kempen
Onze gemeente ligt in de Brainport regio, welke een bijzondere ontwikkeling doormaakt. De hightechindustrie en hoogwaardige maakindustrie groeien snel. De regio groeit daardoor tot 2040 naar verwachting met 100.000 woningen. Daardoor zal ook het inwoneraantal verder toenemen. Dit heeft grote gevolgen voor de woningbouw, bereikbaarheid, bedrijventerreinen maar ook (sociaal- maatschappelijke) voorzieningen, landschap en natuur en het welzijn van de inwoners. Samen met de andere Kempengemeenten (Gemeente Reusel-de Mierden, Bergeijk en Eersel) wordt nagedacht over hoe en op welke manier we deze groei zouden kunnen opvangen en hoe we dit zouden kunnen sturen. Hiervoor wordt een voorkeursscenario opgesteld. Om tot dit voorkeursscenario te komen wordt veel ambtelijke capaciteit ingezet, maar extra externe inzet is daar eveneens voor nodig. Het voorkeursscenario wordt naar verwachting eind 2024 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraden. Naast de hiervoor in 2023 beschikbaar gestelde bijdrage van € 56.000,- wordt voor 2024 een aanvullende bijdrage van € 44.000,- verwacht. 

De autonome ontwikkelingen voor het bestaande beleid hebben pro saldo het navolgende verloop:

omschrijving i/s budgettaire voordelen / nadelen
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028
Bijstelling lonen / inhuur personeel s -38 -20 -20 -20 -20
Burgemeester en wethouders s -24 -17 -17 -17 -17
Vermindering wachtgeld wethouder s 25
Raad, raadscommissies en griffie s -40 -9 -9 -9 -9
Bijdrage Metropoolregio Eindhoven s -14 -14 -14 -14
Verkiezingen s -18
Burgerzaken s -6 -4 -4 -4 -4
Bijstelling leges s 14
Opbrengst grondverkopen i 729
Bestuursopdracht ontwikkelstrategie de Kempen i -44
Overige afwijkingen s -5 4 4 4 4
mutaties bestuur 593 -60 -60 -60 -60
(- = nadeel en + = voordeel)

Bijstelling reserves

Terug naar navigatie - Bijstelling reserves

Toelichting bijstelling reserves

Dekkingsreserve kapitaallasten investeringen
De dekkingsreserve kapitaallasten investeringen is op basis van het geactualiseerde verloop van de onderliggende investeringen geactualiseerd, wat leidt tot diverse mutaties.

Winstuitname grondexploitatie
De tussentijdse winstuitnames van de grondexploitaties zijn bijgesteld op basis van de geactualiseerde exploitatiebegrotingen.

Reserve kwaliteitsverbetering buitengebied
De inzet van de reserve kwaliteitsverbetering buitengebied is herschikt en opnieuw geprioriteerd. Dit leidt pro saldo tot financiële mutaties voor de jaren 2024 t/m 2026 die ten laste van de reserve kwaliteitsverbetering buitengebied worden gebracht. Meer informatie over de inhoud en de geprioriteerde projecten is te vinden bij het programma Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing. 

De bijstelling van de reserves heeft samengevat het navolgende verloop:

omschrijving i/s budgettaire voordelen / nadelen
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028
Dekkingsreserve kapitaallasten investeringen s -38 -51 18 17 -9
Winstuitname grondexploitatie i 76 -8 -195
Reserve kwal. buitengebied: versterking recr. routes i 30
Reserve kwal. buitengebied: landschapsontwikkelplan i 180
Reserve kwal. buitengebied: project ErvenPlus i 10
mutaties reserves -38 235 20 17 -204
(- = nadeel en + = voordeel)

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Raadscommunicatie
In mei 2021 sprak de gemeenteraad zich uit over raadscommunicatie met de Doorontwikkeling. In januari 2023 hebben de politieke raadsfracties raadscommunicatie (richting inwoners) als speerpunt benoemd voor de komende periode. Het presidium heeft hier in mei en augustus 2023 over gesproken en besloten:

  • De wensen van raads- en commissieleden t.a.v. raadscommunicatie op te halen middels een digitale vragenlijst.
  • Een klankbordgroep raadscommunicatie in te stellen bestaande uit één vertegenwoordiger per fractie en ondersteuning van de griffie en de afdeling communicatie.
  • De klankbordgroep opdracht te geven binnen een half jaar te komen tot een voorstel voor een raadscommunicatieplan en deze via het presidium aan te bieden aan de raad.
  • De klankbordgroep te verzoeken bij het opstellen van het raadscommunicatieplan aansluiting te zoeken bij en oog te hebben voor de in gang gezette doorontwikkeling van de raad, het samenspel tussen raad en college en de omvang en bezetting van de griffie.
  • Daarnaast heeft het presidium de voorkeur uitgesproken om de communicatie vanuit het gemeentebestuur op 1 centraal punt te doen laten plaatsvinden.

De klankbordgroep Raadscommunicatie is momenteel drukdoende om te komen tot een conceptraadscommunicatieplan. Beoogd wordt om vóór de zomer met een voorstel richting raad te komen.

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Begroting Wijziging Begroting na wijz. Mutatie meerjarenraming
(bedragen x € 1.000,-) 2024 ppn 2025 2026 2027 2028
Lasten
bestuur en ondersteuning -2.230 n -318 n -2.548 n -111 n -111 n -111 n -111 n
beheer overige gebouwen en gronden -103 n -4 n -107 n 5 v 5 v 5 v 5 v
Totaal lasten -2.333 n -322 n -2.655 n -106 n -106 n -106 n -106 n
Baten
bestuur en ondersteuning 361 v 165 v 526 v
beheer overige gebouwen en gronden 197 v 736 v 933 v
Totaal baten 558 v 901 v 1.459 v
Geraamd saldo van baten en lasten -1.775 n 579 v -1.196 n -106 n -106 n -106 n -106 n
beoogde storting in reserves -883 n 17 v -866 n 120 v 39 v 43 v -2.445 n
beoogde onttrekking aan reserves 2.888 v -55 n 2.833 v 570 v -19 n -26 n 2.085 v
Geraamd resultaat 230 v 541 v 771 v 584 v -86 n -89 n -466 n
(- = nadeel en + = voordeel)