5.1 Toelichting begroting (baten en lasten)

Financiële begroting: baten en lasten

Terug naar navigatie - Financiële begroting: baten en lasten

In deze najaarsnota zijn de ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan in de periode gelegen tussen enerzijds de perspectiefnota 2024 en de opstelling van de begroting 2025 en anderzijds de najaarsnota 2024 weergegeven. De afwijkingen zijn hiervoor per programma toegelicht.

De aansluiting op de financiële mutaties per taakveld en een onderbouwing daarop zijn ondergebracht in de financiële begroting. In onderstaand overzicht treft u de mutaties van de lasten en baten van alle beleidsvelden aan. Voor extra inzicht in de financiële positie zijn de baten en lasten geschoond van verrekeningen met reserves.

bedragen x 1.000 Begroting 2024 Wijziging Begroting 2024 Mutatie meerjarenraming
njn na wijziging 2025 2026 2027 2028
lasten
Bestuur en ondersteuning -2.767 n -280 n -3.047 n -12 n -12 n -12 n -12 n
Veiligheid -2.015 n -175 n -2.190 n -10 n -10 n -10 n -10 n
Verkeer en vervoer -4.040 n -68 n -4.108 n -39 n -52 n -59 n -59 n
Economie -1.038 n 88 v -950 n
Onderwijs -2.909 n -752 n -3.661 n -108 n -108 n -108 n -108 n
Sport, cultuur en recreatie -6.813 n 63 v -6.750 n -205 n -192 n -200 n -219 n
Sociaal domein -28.128 n -873 n -29.001 n -445 n -325 n -278 n -256 n
Volksgezondheid en milieu -8.701 n 256 v -8.445 n -309 n -6 n -6 n -6 n
VHROSV -11.124 n -2.499 n -13.623 n -2.491 n -396 n -135 n -135 n
Overhead en ondersteuning organisatie -7.401 n -87 n -7.488 n -129 n -114 n -115 n -122 n
Algemene dekkingsmiddelen -748 n 182 v -566 n
baten
Bestuur en ondersteuning 1.492 v -42 n 1.450 v 67 v
Veiligheid 98 v 4 v 102 v 7 v 7 v 7 v 7 v
Verkeer en vervoer 260 v 200 v 460 v
Economie 1.757 v -3 n 1.754 v 4 v 4 v 4 v 4 v
Onderwijs 478 v 569 v 1.047 v
Sport, cultuur en recreatie 1.491 v 181 v 1.672 v 50 v -758 n -775 n -774 n
Sociaal domein 6.376 v 725 v 7.101 v 342 v 342 v 342 v 342 v
Volksgezondheid en milieu 6.411 v -43 n 6.368 v 217 v 15 v 15 v 15 v
VHROSV 8.014 v 2.959 v 10.973 v 1.794 v 368 v 107 v 107 v
Overhead en ondersteuning organisatie 237 v 25 v 262 v 3 v 3 v 3 v 3 v
Algemene dekkingsmiddelen 48.286 v 1.211 v 49.497 v 51 v 88 v 133 v 187 v
Totaal lasten -75.684 n -4.145 n -79.829 n -3.748 n -1.215 n -923 n -927 n
Totaal baten 74.900 v 5.786 v 80.686 v 2.535 v 69 v -164 n -109 n
Saldo van baten en lasten -784 n 1.641 v 857 v -1.213 n -1.146 n -1.087 n -1.036 n
Toevoeging reserves -1.610 n 534 v -1.076 n -555 n
Onttrekking reserves 4.451 v -1.303 n 3.148 v 1.303 v
Geraamd resultaat / algemene reserve 2.057 v 872 v 2.929 v -465 n -1.146 n -1.087 n -1.036 n
(- = nadeel en + = voordeel)

Financiële begroting: structureel en incidenteel

Terug naar navigatie - Financiële begroting: structureel en incidenteel

De begroting maakt ook onderscheid tussen structurele en incidentele middelen. Structurele middelen zijn jaarlijks terugkerende middelen. Incidentele, en de naam zegt het al, zijn eenmalig of voor een beperkt aantal jaren, terugkerende middelen. Om het huishoudboekje van de gemeente gezond te maken en te houden is het van belang om de jaarlijks terugkerende lasten te kunnen betalen uit de jaarlijks terugkerende inkomsten.
Hierna is de transformatietabel van het geactualiseerde meerjarenperspectief opgenomen. In deze tabel wordt het hiervoor weergegeven meerjarenperspectief gekanteld in structurele en incidentele middelen en maakt op een transparante wijze de gang van het bestaande beleid naar de einduitkomst van deze meerjarenraming inzichtelijk. Na de financiële doorwerking van de mutaties uit deze najaarsnota sluit de najaarsnota dan in meerjarig perspectief bezien met een structureel tekort van € 2.343.000,-.

Geact.meerjarenperspectief 2024 2025 2026 2027 2028
(bedragen x 1.000,-)
structureel:
begrotingsresultaat na 6e wijz. 2024 (excl. meicirc.) v 1.489
saldo ontwerp-begroting 2025-2028 + 1e wijz. 2025 v 1.384 n -445 n -1.045 n -1.307
bestuur en ondersteuning v 1 n -12 n -12 n -12 n -12
veiligheid n -171 n -3 n -3 n -3 n -3
verkeer en vervoer n -12 n -39 n -52 n -59 n -59
economie v 86 v 3 v 3 v 3 v 3
onderwijs n -148 n -108 n -108 n -108 n -108
sport, cultuur en recreatie v 272 n -155 n -950 n -975 n -993
sociaal domein v 19 v 58 v 63 v 64 v 87
volksgezondheid en milieu v 130 v 9 v 9 v 9 v 9
VHROSV n -4 n -50 n -28 n -28 n -28
overhead en ondersteuning organisatie n -50 n -114 n -111 n -112 n -119
algemene dekkingsmiddelen v 1.393 v 51 v 88 v 133 v 187
structureel meerjarenperspectief v 3.005 v 1.024 n -1.546 n -2.133 n -2.343
mutaties reserves structureel
totaal structureel a v 3.005 v 1.024 n -1.546 n -2.133 n -2.343
incidenteel:
begrotingsresultaat na 6e wijz. 2024 (excl. meicirc.) v 568
saldo ontwerp-begroting 2025-2028 + 1e wijz. 2025 n -113 v 51 v 35 v 100
bestuur en ondersteuning n -322 v 67
veiligheid
verkeer en vervoer v 145
economie n -1
onderwijs n -35
sport, cultuur en recreatie n -29
sociaal domein n -168 n -160 n -46
volksgezondheid en milieu v 83 n -100
VHROSV v 464 n -648
overhead en ondersteuning organisatie n -12 n -12
algemene dekkingsmiddelen
incidenteel meerjarenperspectief v 693 n -966 v 5 v 35 v 100
mutaties reserves incidenteel n -769 v 748
totaal incidenteel b n -76 n -218 v 5 v 35 v 100
totaal begrotingsresultaat a+b v 2.929 v 806 n -1.541 n -2.098 n -2.243
reeds geraamde mutaties algemene reserve n -2.057 n -1.271 v 394 v 1.010 v 1.207
aanvullende mutaties tlv / tgv algemene reserve n -872 v 465 v 1.147 v 1.088 v 1.036
(- = nadeel en + = voordeel)