3.11 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

Gemeente Bladel voert een solide financieel beleid. We doen geen uitgaven die we niet kunnen betalen en kiezen voor goede lange termijn investeringen. Door realistisch te begroten en regelmatig te rapporteren, houden we grip op onze financiën. We spannen ons in om de gemeentelijke lasten voor onze inwoners op een laag niveau te houden. 

De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de beleidsvelden en van de overhead. Hoewel we de toeristenbelasting als algemeen dekkingsmiddel beschouwen is deze opbrengst (op grond van het BBV) verantwoord onder beleidsveld 3.3 Economie. Tot de algemene dekkingsmiddelen worden de onderstaande onderdelen gerekend:
a. lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is
b. uitkeringen uit het gemeentefonds
c. dividenden
d. saldo van de financieringsfunctie
e. overige algemene dekkingsmiddelen
f.  vennootschapsbelasting
g. onvoorzien en stelposten

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - Bijstelling budgetten

Toelichting bijstelling budgetten

Algemene uitkering
De algemene uitkering uit het gemeentefonds is de grootste inkomstenbron van de gemeente. De algemene uitkering wordt door het rijk op grond van bepaalde maatstaven toegerekend aan de gemeenten, zoals het aantal inwoners, de oppervlakte van de gemeente en het aantal uitkeringsgerechtigden. Gemeenten ontvangen op drie tijdstippen in het jaar de informatie over de gemeentefondsuitkeringen: in mei op basis van de Voorjaarsnota van het rijk, in september op basis van de Miljoenennota van het rijk en in december, ter afronding van het lopende jaar, op basis van de Najaarsnota van het rijk. Het geld dat via de algemene uitkering wordt ontvangen is vrij inzetbaar. 

Het voordeel in 2024 heeft ten eerste betrekking op de doorwerking van de mei- en septembercirculaire 2024. Daarnaast vindt een bijstelling plaats van de algemene uitkering uit voorgaande jaren. De algemene uitkering wordt namelijk pas definitief ver na afloop van het betreffende jaar. 

De voordelen vanaf 2025 zijn een correctie op de septembercirculaire 2024. De accressen 2025-2028 zijn door het Ministerie van BZK te laag vastgesteld in de septembercirculaire. De ministeries van BZK en Financiën informeerden gemeenten over de nieuwe standen van de accressen, zodat ze dit extra geld nog in de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028 kunnen verwerken. Voor Bladel leidt dit tot een voordeel van € 51.000,- in 2025 oplopende naar een voordeel van € 187.000,- in 2028.

Actualisatie kapitaallasten
De rente- en afschrijvingslasten zijn voor 2024 geactualiseerd op basis van de meest actuele informatie. 

Vennootschapsbelasting
Op basis van de voorlopige aanslag vennootschapsbelasting 2024 wordt rekening gehouden met een hogere aanslag van per saldo € 167.000,- ten opzichte van de ramingen voor 2024.

Uitvoering Wet WOZ/heffing en invordering belastingen
Wegens de afwikkeling van ingediende bezwaarschriften tegen de WOZ-aanslagen wordt het betreffende budget verhoogd met ca. € 66.000,-. Daarnaast is sprake van een hogere opbrengst wegens vervolgingskosten van ca. € 9.000,-.  

Vrijval stelpost onvoorziene uitgaven
Een stelpost voor onvoorziene uitgaven kan vrijvallen voor een bedrag van € 6.000,-.

De autonome ontwikkelingen voor het bestaande beleid hebben pro saldo het navolgende verloop:

omschrijving i/s budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028
Algemene uitkering s v 1.248 v 51 v 88 v 133 v 187
Actualisatie kapitaallasten s v 363
Vennootschapsbelasting s n -167
Uitvoering Wet WOZ s n -57
Vrijval stelpost onvoorziene uitgaven s v 6
Mutaties alg.dekkingsmiddelen v 1.393 v 51 v 88 v 133 v 187
(- = nadeel en + = voordeel)

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Bedragen x € 1.000,- raming 2024 raming 2025 raming 2026 raming 2027 raming 2028
Lasten
bestaand beleid v 182
meerjarenprogramma 2024-2028
Totaal Lasten v 182
Baten
bestaand beleid v 1.211 v 51 v 88 v 133 v 187
meerjarenprogramma 2024-2028
Totaal baten v 1.211 v 51 v 88 v 133 v 187
Exploitatieresultaat v 1.393 v 51 v 88 v 133 v 187
Mutaties reserves
Saldo mutaties meerjarenbegroting v 1.393 v 51 v 88 v 133 v 187
(- = nadeel en + = voordeel)