3.7 Sociaal domein

Iedereen moet ongeacht zijn leeftijd, culturele achtergrond, fysieke of economische situatie als volwaardig lid kunnen deelnemen aan de samenleving. Beperkingen mogen geen reden zijn voor uitsluiting.

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

Iedereen, ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, fysieke of economische situatie, neemt als volwaardig lid deel aan de samenleving. Aan mensen voor wie zelfredzaamheid en meedoen niet vanzelfsprekend is, wordt ondersteuning geboden.
Als gemeente dragen we hier onder meer aan bij door uitvoering van de participatiewet, WMO en jeugdwet. Daarbij werken we samen met onder andere vrijwilligersorganisaties, de jeugdcoach, mantelzorgondersteuner en ouderenconsulent. Daarnaast hebben we een subsidie jaarprogramma. 

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - Meerjarenprogramma

Inspiratiepunt Visit Bladel
In raadsmededeling RM24.062 is uw raad geïnformeerd over de realisatie en het ontwerp van het inspiratiepunt Visit Bladel. Het inspiratiepunt krijgt een plek in het nieuwe gemeenschapscentrum BRUIS. In deze raadmededeling is medegedeeld dat de financiële verwerking plaats zal vinden in de Najaarsnota 2024. Op dat moment werd nog rekening gehouden met kostprijsverhogende btw. Echter kan de btw middels de btw-aangifte worden teruggevraagd, waardoor het krediet lager is dan vermeld in raadsmededeling RM24.062.

A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028 2024 2025 2026 2027 2028
A Inspiratiepunt Visit Bladel -237 -15 -30 -29 -29 -28
totaal lasten sociaal domein -237 -15 -30 -29 -29 -28

Stand van investeringen 2024

Terug naar navigatie - Stand van investeringen 2024

Omschrijving (toelichting)

Realisatie MFA Hart van Hapert  
Eind 2023 is met een raadsmededeling eindverslag gedaan van het project MFA Hart van Hapert. Bij de jaarrekening 2023 is een bedrag van € 181.000,- overgebracht naar het dienstjaar 2024 voor voorgefinancierde en nog niet afgeronde zaken. In Q4 worden de laatste afrekeningen met de aannemer verwacht. Het resterende krediet zal dan ook bij de jaarrekening 2024 kunnen worden afgewikkeld. 

Realisatie Gemeenschapshuis aan de Markt  
De gemeenteraad heeft op 10 februari 2022 het krediet beschikbaar gesteld ten behoeve van het project Gemeenschapshuis aan de Markt. De gemeenteraad heeft op 5 juli 2023, vanwege de gestegen bouwkosten, middels de perspectiefnota 2023 een aanvullend krediet beschikbaar gesteld voor dit project. Bij de jaarrekening 2023 zijn de restantkredieten 2023 ad € 11.069.000,- overgebracht naar het dienstjaar 2024. De realisatie van het beoogde Gemeenschapshuis aan de Markt verloopt volgens planning. Oplevering zal plaatsvinden in het najaar van 2024. De restantkredieten ultimo 2024 zullen zo nodig worden overgebracht naar het dienstjaar 2025. 

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - Bijstelling budgetten

Toelichting bijstelling budgetten

Gemeentelijk minimabeleid 
Op basis van de uitgaven in 2021 tot en met 2023 wordt het budget kwijtschelding gemeentelijke belastingen structureel bijgesteld met € 21.000,-. Daarnaast is in 2024 een bedrag van € 9.000,- afgezonderd voor alleenverdienersproblematiek. De gemeente ontvangt hiervoor compensatie via de algemene uitkering. 

Programmakosten GRSK: Jeugd
De programmakosten voor Jeugd stijgen op basis van de 2e Marap 2024 van de GRSK. Programma-kosten zijn kosten van gemeenten die te herleiden zijn tot een cliënt c.q. een inwoner van de gemeente. Hierna volgen de belangrijkste ontwikkelingen. Ten eerste stijgen de kosten voor jeugdhulp begeleiding. In deze categorie was voorheen de 50j08 de meest ingezette zorgvorm. Nu is dat de 50ZLI (Zelfstandig leven Jeugd – individueel). De 50ZLI is gemiddeld ongeveer € 90,- per maand duurder én het gemiddeld aantal maanden met zorg is per jaar van 7 naar 8 gestegen als gevolg van een duurdere ingezette zorgvorm en stijging van het gemiddeld aantal maanden met zorg. Daarnaast stijgen de kosten voor jeugdhulp behandeling als gevolg van een toename van de voorzieningen binnen deze kostensoort. Als derde stijgen de kosten voor Jeugdhulp Crisis/LTA/GGZ met verblijf. Het gaat hier om een klein maar des te noodzakelijker deel van het aanbod van jeugdhulp. Deze kosten stijgen ten gevolge van een hoger definitief indexatiepercentage en een groei van het aantal cliënten met een langere beschikking en relatief duurdere zorg. Tevens wordt de begroting incidenteel bijgeraamd op het gebied van ‘gesloten plaatsing’ vanwege het feit dat er onlangs één beschikking is afgegeven voor een jeugdige voor een langere periode. Als laatste stijgen de kosten voor jeugdbescherming als gevolg van een stijging van het aantal cliënten. Met ingang van 2022 is het aantal cliënten afgenomen t.o.v. 2021, de reden hiervan is het woonplaatsbeginsel. In 2023 lijkt het aantal te stabiliseren maar in 2024 is het aantal cliënten gestegen. Daarom wordt de begroting incidenteel bijgeraamd. Het betreft ondertoezichtstellingen met een maandelijks bedrag per client ad. € 1.191,- en over het algemeen betreft het langdurige trajecten.

Kempenplus / bijstandsuitkering
Als gevolg van de definitieve beschikking bijstandsuitkering 2024, de voorlopige beschikking bijstandsuitkering 2025 en actualisatie van de kosten vindt bijstelling plaats. 

Gehandicaptenbeleid
In 2024 is sprake van een lagere subsidie conform het welzijnsplan voor De Hooiberg Bladel en enke-le terugbetalingen van subsidies 2024. In totaal betreft dit een voordeel van € 31.000,-.

Garantiebanenproject Bladel
De geraamde salariskosten en daarmee daarmee samenhangende loonkostensubsidie voor garantiebanen zijn geactualiseerd. In 2024 leidt dit per saldo tot een voordeel van € 23.000,-.

Gemeenschapshuizen / MFA's
De lasten van de gemeenschapshuizen / MFA’s stijgen in 2024 per saldo met circa € 117.000,-. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
•    hogere onderhoudskosten Den Herd Bladel € 22.000,-
•    hogere kosten belastingen en gas- en elektriciteitsverbruik Den Tref Hapert € 75.000,- 
•    hogere lasten diverse MFA’s en gemeenschapshuizen €  20.000. 

De hogere kosten voor Den Tref Hapert zijn gerelateerd aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen. De gemeente wordt hiervoor gecompenseerd (zie toelichting hieronder: Opvang Oekraïners). 

In structurele zin stijgen deze lasten met circa € 90.000,- vanwege hogere exploitatielasten MFA Hapert € 62.000,- en hogere huurlasten D’n Aord Casteren € 28.000,-. 

Voor de uitbreiding en aanpassing van gemeenschapshuis Casteren is bij de Perspectiefnota 2024 structureel € 10.000,- geraamd vanwege extra verschuldigde huur. De huur van het gemeenschapshuis zal toenemen omdat de eigenaar (Woningstichting De Zaligheden) de kapitaallasten van de investeringen, één op één zal verdisconteren in de huurprijs. De extra huurlasten bij een investering van € 230.000 bedragen ca. € 35.000 per jaar. Over de omvang van de definitieve investering moet nog onderhandeld worden. Op voorhand is echter duidelijk dat de gevraagde extra middelen niet toereikend zullen zijn om de financiële gevolgen van de plannen met het gemeenschapshuis volledig te bekostigen. Aanvullend op het bij de Perspectiefnota beschikbaar gestelde budget wordt een bedrag van € 25.000,- nodig geacht. 

Opvang Oekraïners
Op verschillende plekken in de gemeente Bladel worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Sinds begin maart 2024 is daar in de gemeente Bladel een opvanglocatie bijgekomen, namelijk het voormalige gemeenschapshuis Den Tref te Hapert. Hier kunnen 60 Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. De locatie is 2 jaar beschikbaar. Om gevluchte Oekraïners een goede opvang te bieden, krijgen gemeenten in Nederland een vergoeding van het Rijk. Voor de vergoeding geldt vanaf 1 januari dit jaar € 61,- per dag per opvangplek. De gemeente heeft de recent de beschikking voor de rijksbijdrage Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne ontvangen. In combinatie met de actualisatie van de kosten leidt dit tot een voordeel van ca. € 679.000,- met betrekking tot de opvang van Oekraïners. Hiervan is € 75.000,- dekking voor de hogere kosten belastingen en gas- en elektriciteitsverbruik Den Tref in Hapert.

Diverse structurele mutaties
Binnen het programma ‘Sociaal Domein’ vinden bijstellingen plaats van diverse structurele budgetten. Dit is onder andere het gevolg van bijstellingen/actualisaties in de budgetten op het gebied van armoedebestrijding, vluchtelingenhulp- en opvang, kinderopvang, diverse taken in het kader van Wmo, ouderenbeleid, mantelzorgondersteuning en jeugd- en jongerenwerk. 

De autonome ontwikkelingen voor het bestaande beleid hebben pro saldo het navolgende verloop:

omschrijving i/s budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2024 2025 2026 2027 2028
Gemeentelijk minimabeleid s n -30 n -21 n -21 n -21 n -21
Programmakosten GRSK: Jeugd s n -711
Programmakosten Kempenplus / bijstandsuitkering s v 14 v 53 v 163 v 199 v 199
Gehandicaptenbeleid s v 31
Garantiebanenproject Bladel s v 23
Gemeenschapshuizen / MFA's s n -117 n -90 n -90 n -90 n -90
Opvang Oekrainers i v 679
Diverse structurele mutaties s n -24 n -15 n -6 v 4 v 26
Mutaties sociaal domein n -135 n -73 v 46 v 92 v 114
(- = nadeel en + = voordeel)

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Bedragen x € 1.000,- raming 2024 raming 2025 raming 2026 raming 2027 raming 2028
Lasten
bestaand beleid n -858 n -415 n -296 n -250 n -228
meerjarenprogramma 2024-2028 n -15 n -30 n -29 n -29 n -28
Totaal Lasten n -873 n -445 n -325 n -279 n -256
Baten
bestaand beleid v 725 v 342 v 342 v 342 v 342
meerjarenprogramma 2024-2028
Totaal baten v 725 v 342 v 342 v 342 v 342
Exploitatieresultaat n -148 n -103 v 17 v 63 v 86
Mutaties reserves
Saldo mutaties meerjarenbegroting n -148 n -103 v 17 v 63 v 86
(- = nadeel en + = voordeel)