5.4 Majeure projecten

Inleiding

Terug naar navigatie - 5.4 Majeure projecten - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

In mei 2024 heeft de gemeenteraad besloten een monitor majeure projecten in te stellen, waarbij maximaal vijf lopende majeure projecten worden opgenomen in de P&C-stukken. Momenteel zijn de majeure projecten Egyptische Poort, BRUIS en Herinrichting N284 onderdeel van deze monitor.
In het financiële deel van deze monitor wordt gebruik gemaakt van smileys. Hieronder volgt een toelichting op de betekenis van de smileys.

Egyptische Poort

Terug naar navigatie - 5.4 Majeure projecten - Egyptische Poort

Omschrijving (toelichting)

Projectwebsite: https://www.bladel.nl/egyptischepoort

Basisinformatie
De Egyptische Poort is het gebied dat grofweg gelegen is tussen N284, Bossingel, Egyptischedijk en Leemskuilen in Bladel. Hier vindt een gebiedsontwikkeling plaats waarin ruimte gecreëerd wordt voor bestaande en nieuwe functies zoals recreatie, sport en wonen. Het plan bestaat uit vijf onderdelen, die noemen we bouwstenen:

  1. Realisatie multifunctioneel sportcentrum (MFSC)
  2. Realisatie zwemvijver
  3. Reconstructie Sportpark de Smagtenbocht
  4. Realisatie woongebied
  5. Reconstructie infrastructuur

Recente besluitvorming
In dit onderdeel wordt inzicht gegeven in recentelijk door de raad genomen/te nemen besluiten m.b.t. dit project.

Stand van zaken
Per bouwsteen wordt een korte update gegeven van de stand van zaken per begin november 2025.

1. Sportcentrum
In de buurt van het huidige binnenzwembad komt een nieuw sportcentrum met daarin een binnenzwembad, sportschool, fysiotherapie, kinderopvang, buitenschoolse opvang en gerelateerde horeca.

De raad heeft besloten dat het binnenbad gaat bestaan uit een wedstrijdbad van 10 x 25 meter, een ‘doelgroepenbassin’ van 150 m2 met een verstelbare bodem, een peuterhoek van 100 m2 en recreatiefaciliteiten zoals een stoomcabine en een familieglijbaan.

Op hoofdlijnen is de planning als volgt:

  • 2025: opstellen Programma van Eisen
  • 2026: aanbesteding partij die het sportcentrum ontwerpt en bouwt (design & construct)
  • 2026/2027: ontwerp en vergunning
  • 2028/2029: bouw
  • 2029: ingebruikname

2. Buitenzwemmen
De raad heeft ook besloten dat er een zwemvijver met zandstrand en ligweide komt. Doordat onder het zandpakket van de zwemvijver een folie ligt, staat de vijver niet in contact met het grondwater. Zo blijft de waterkwaliteit beter beheersbaar.

De raad stelde een paar voorwaarden aan zijn besluit. Er moet een vaste omheining rond de zwemvijver komen, zwemmers betalen entree bij gebruik van de zwemvijver, er zal toezicht zijn tijdens de openstelling van de zwemvijver bij zwemactiviteiten en de samenwerking met de huidige sportcentrum-partners en eventuele nieuwe partners wordt versterkt.

3. Sportpark
Op 21 maart 2024 heeft de gemeenteraad unaniem besloten om het uitvoeringsplan Sportpark de Smagtenbocht vast te stellen. Het sportparkplan bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:

Verenigingsgebouw: centraal op het sportpark komt een nieuw verenigingsgebouw. Op de begane grond komt de kleedaccommodatie voor de korfbal-, handbal en volleybalvereniging. Op de eerste verdieping komt het gezamenlijke sportcafé van deze verenigingen en de voetbalvereniging. Eind 2024 is het voorlopig ontwerp (VO) vastgesteld. Medio 2025 was het VO uitgewerkt tot een concept definitief ontwerp (DO). Van dit concept DO is een kostenraming gemaakt. Uit deze raming bleek dat de verwachte kosten fors hoger waren dan het beschikbare budget, wat een No-Go gaf. Dat betekent dat het DO op dit moment niet vastgesteld kan worden en dat we terug moeten naar de tekentafel. In plaats daarvan is nu een traject gestart waarin onderzocht wordt of het plan zodanig aangepast kan worden dat het en binnen budget blijft en dat de basis van het ontwerp behouden blijft. Als dat niet lukt, moeten er ingrijpendere aanpassingen aan het plan gedaan worden.

Schutterslocatie: op het landbouwperceel aan de andere kant van de Egyptischedijk (tegenover ONA) komt de schutterslocatie. Het gilde wordt naar deze locatie verplaatst om op de huidige plek ruimte te maken voor woningbouw. Ook komt op de schutterslocatie het buitenschietterrein van de handboogsportvereniging.

Omdat het plan niet past binnen het omgevingsplan, is een planologische procedure noodzakelijk. Hiervoor wordt een BOPA voorbereid. Voor het opstellen van een BOPA is het noodzakelijk dat de nieuwe invulling van het gebied grotendeels bekend is, zodat de tekeningen bij de aanvraag gevoegd kunnen worden. Voor het uitwerken van deze nieuwe invulling is veel afstemming met de toekomstige gebruikers nodig. Bij de voorbereiding van het sportparkplan zijn met de toekomstige gebruikers ‘afspraken op hoofdlijnen’ gemaakt. Daardoor vraagt het voorbereiden van de BOPA meer tijd, discussie en aanpassingen dan verwacht.

Velden: op een gedeelte van het huidige korfbalveld komt een beachveld. Hier komt een aantal beachvolleybalvelden. Maar het kan ook gebruikt worden voor beachkorfbal, -handbal en -voetbal. Naast het beachveld komen 2 kunstgraskorfbalvelden. Inmiddels hebben we offerte ontvangen van een adviesbureau voor de technische voorbereiding van de beach- en kunstgraskorfbalvelden.

Centraal op het sportpark komen 4 padelbanen; de aanleg van twee nieuwe padelbanen is inmiddels gestart. Deze 2 nieuwe banen zullen eind 2025 in gebruik genomen worden. Op een later moment worden de twee tijdelijke padelbanen verplaatst naar de nieuwe centrale plek (bij de twee banen die nu aangelegd worden). Vooruitlopend hierop worden nu al geluidspanelen aan de padelkooi gehangen. Deze geluidspanelen zorgen ervoor dat de geluidsoverlast van de tijdelijke banen voor omwonenden beperkt wordt.

Ook de natuurgrasvoetbalvelden worden aangepast. In 2026 wordt het hoofdveld gerenoveerd. Onze sportveldaannemer werkt aan een offerte voor het uitvoeren van deze renovatie. In 2027 worden twee velden verplaatst, waarna begin 2028 het noordelijkste voetbalveld uit gebruik genomen wordt.

4. Woongebied
In september 2023 besloot de gemeenteraad om in het noordwestelijk deel van de Egyptische Poort 50 woningen te gaan bouwen, bij voorkeur ontsloten via een rechtstreekse ontsluitingsweg richting kruising Bredasebaan/Bossingel. Om ruimte te maken voor deze woningen moet het gilde en de radiovereniging verplaatst worden en moeten de stallen van de voormalige boerderij aan de Leemskuilen 16 gesloopt worden. Hiervoor worden de nodige voorbereidingen getroffen:

  • Verplaatsing gilde: zie sportpark/schutterslocatie
  • Sloop stallen: de sloop van de stallen wordt voorbereid tegelijk met de sloop van het snoephuisje, Den Herd en Petrusschool. Het sloopbestek zit op dit moment in de afrondende fase.
  • Voor de invulling van het woongebied wordt op dit moment een landschapsplan gemaakt. Een conceptversie van dit landschapsplan is op 15 oktober 2025 gepresenteerd tijdens de ledenvergadering van de CPO-vereniging. De leden hebben nu de gelegenheid om te reageren op deze conceptversie.

5. Reconstructie infrastructuur
Met de veranderingen in het gebied, zal ook de routing en/of intensiteit van het verkeer in het gebied veranderen. Daarom moeten de wegen in en rondom het gebied zo ingericht worden dat de verschillende verkeersgroepen er op een veilige manier doorheen kunnen. Hiervoor is een klankbordgroep verkeer opgericht. In deze klankbordgroep zitten omwonenden van de Egyptische Poort. We werken samen met de klankbordgroep aan een voorstel hoe de wegen, parkeerplaatsen en paden het best ingericht kunnen worden (infravoorstel). Inmiddels is een concept infravoorstel afgestemd met de sportpark-verenigingen. In dit infravoorstel staat onder andere een langzaamverkeer-padenstructuur door de Egyptische Poort vanuit de beoogde tunnellocatie. Op 21 maart 2024 heeft de raad ingestemd met de extra bijdrage aan de fietstunnel Europalaan ad. € 2.295.000,-. Deze tunnel is formeel onderdeel van het project N284, maar doordat hij het plangebied gaat verbinden met de kern Bladel is er een zeer grote relatie met het gebied en vraagt de tunnel ruimtebeslag in het plangebied. Daarom is er regelmatig afstemming tussen beide projecten.

Mede vanwege de koppeling met de tunnel, duurt het nog aanzienlijke tijd voordat het infravoorstel uitgevoerd kan worden. Met de klankbordgroep verkeer en verenigingen is daarom het idee besproken om vooruitlopend op de definitieve oplossing, tijdelijke snelheidsverlagende maatregelen op de Bossingel te treffen. Hier lijkt draagvlak voor. Welke maatregelen het dan zouden moeten zijn, moet nog besproken en uitgewerkt worden.

Financiën
In dit onderdeel wordt inzicht gegeven in de kredieten m.b.t. dit project.

Onderdeel Status Krediet Uitputting 1-10-2025 Indicator

Nieuwbouw kleedlokalen sportpark De Smagtenbocht

Beschikbaar gesteld € 1.712.000 € 13.000

Nieuwbouw kantine sportpark De Smagtenbocht

Beschikbaar gesteld € 1.077.000 € 5.000

Voormalig kantinegebouw Smagtenbocht

Beschikbaar gesteld € 315.000 € 0

Herinrichting sportpark Smagtenbocht

Beschikbaar gesteld € 2.702.000 € 56.000

Verplaatsing St. Jorisgilde Bladel

Beschikbaar gesteld € 1.330.000 € 3.000

Herinrichting sportpark Smagtenbocht

Meerjarenprogramma 2026 € 250.000 n.v.t. -

Herinrichting sportpark Smagtenbocht

Meerjarenprogramma 2027 € 759.000 n.v.t. -

Herinrichting sportpark Smagtenbocht

Meerjarenprogramma 2028 € 129.000 n.v.t. -

Infrastructurele projecten Egyptische Poort

Meerjarenprogramma 2026-2029 € PM n.v.t. -

Realisatie zwembad & zwemvijver

Beschikbaar gesteld € 18.494.000 € 104.000

 

BRUIS

Terug naar navigatie - 5.4 Majeure projecten - BRUIS

Omschrijving (toelichting)

De gemeente Bladel heeft in de voormalige Rabobank in Bladel het nieuwe gemeenschapshuis voor de kern Bladel gerealiseerd: BRUIS. De bouw is op 1 april 2025 opgeleverd. In de daaropvolgende maanden hebben de verschillende verenigingen en gebruikers hun nieuwe huisvesting ingericht en is het gebouw stap voor stap in gebruik genomen.

Met de oplevering van het gebouw is een nieuwe fase aangebroken. De nadruk verschuift van bouw en realisatie naar gebruik, beheer en exploitatie. Daarmee maakt BRUIS niet langer primair onderdeel uit van de bouwfase binnen de monitor majeure projecten, maar ontwikkelt het zich tot een maatschappelijk voorzieningencentrum waarin dagelijks activiteiten plaatsvinden.

In deze gebruiksfase doen zich vanzelfsprekend ook nieuwe inzichten en aandachtspunten voor in allerlei ordergrootte. Hoofdzakelijk zijn deze aandachtspunten te categoriseren in een aantal categorieën die ieder een andere oplossingsrichting kennen. Voor wat betreft de restpunten onder de garantie is het helder; deze zijn in kaart gebracht en worden gezamenlijk met aannemer, stichting en gemeente opgevolgd. De drie hoofdcategorieën zijn:

  1. onder garantie of verantwoordelijkheid van de leverancier of aannemer valt;
  2. tot de verantwoordelijkheid van de stichting als exploitant/beheerder behoren;
  3. voortkomen uit nieuwe wensen of aanpassingen op basis van de exploitatie en feitelijk gebruik.

Anderzijds zijn er ontwikkelingen in de exploitatie die financiële en organisatorische aandacht vragen. Zo blijkt dat de energielasten hoger uitvallen dan geraamd, deels door de intensieve openstelling en het gebruik van installaties, en deels door de werking van het toegepaste WKO-systeem. Op dit moment wordt onderzocht wat het theoretische verschil in energieverbruik is tussen de oorspronkelijk beoogde en de feitelijk gerealiseerde installatie. Deze informatie wordt niet alleen gebruikt om de effecten op de exploitatie inzichtelijk te maken, maar ook om te kunnen onderbouwen of er sprake is van een mogelijke schadestelling als gevolg van de toegepaste installatie bovenop de investeringskosten.

Om over (extra) middelen te kunnen beschikken op het moment dat de noodzaak zich voordoet om de exploitatiebijdrage te verhogen, wordt bij gelegenheid van de najaarsnota een bedrag van € 100k gevraagd. Bestaande bijdrage zal pas worden verhoogd (en uitgekeerd) op het moment dat de noodzaak aan de (daaraan ten grondslag liggende) uitgaven is aangetoond.

De gemeente blijft in deze fase primair gericht op haar verantwoordelijkheid als bouwheer en eigenaar, met aandacht voor zaken die onder de garantietermijnen vallen. In samenspraak met het bestuur van BRUIS blijven we aandacht hebben om met elkaar een goed lopende MFA te realiseren. De stichting BRUIS richt zich op het beheer, de dagelijkse exploitatie en de verdere doorontwikkeling van de maatschappelijke functie van het gebouw.

Recente besluitvorming
In dit onderdeel wordt inzicht gegeven in recentelijk door de raad genomen/te nemen besluiten m.b.t. dit project. 

Financiën
In dit onderdeel wordt inzicht gegeven in de financiën m.b.t. dit project.

Onderdeel Status Krediet Uitputting 1-10-2025 Indicator
BRUIS Beschikbaar gesteld € 23.463.000 € 23.437.000

 

Herinrichting N284

Terug naar navigatie - 5.4 Majeure projecten - Herinrichting N284

Omschrijving (toelichting)

Projectwebsite: https://www.brabant.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/wegen-infraprojecten-brabant/n284-reusel-bladel-hapert/

Basisinformatie
De aanpak van de provinciale weg N284 tussen Reusel en de A67 bij Hapert is een gezamenlijk project van de provincie Noord-Brabant, gemeente Bladel en gemeente Reusel-De Mierden. De drie partners streven samen met de omgeving naar een ontwerp dat voor iedereen leefbaar en veilig is, en bijdraagt aan zowel een goede bereikbaarheid van dorpen als aan een betere verkeersdoorstroming.

Recente besluitvorming
In dit onderdeel wordt inzicht gegeven in recentelijk door de raad genomen/te nemen besluiten m.b.t. dit project.

Stand van zaken
De gemeenteraad van Bladel is op 21 maart 2024 akkoord gegaan met het voorkeursalternatief voor de reconstructie van de N284, met uitzondering van de realisatie van de fietstunnel bij de Lange Trekken. De raad heeft ingestemd met de extra bijdrage aan de fietstunnel nabij Europalaan ad € 2.295.000,-.

Planning reconstructie
In Q1 en Q2 van 2025 zijn er informatieavonden georganiseerd, hebben er meedenksessies plaatsgevonden, zijn georganiseerde partijen geïnformeerd en zijn er vele één op één gesprekken gevoerd over het schetsontwerp. Het doel is om te werken aan een ontwerp dat voldoet aan de doelstellingen, maar ook realistisch en haalbaar is en wat zo veel mogelijk aansluit op het verwachtingspatroon. Met name het laatste vraagt veel tijd, uitleg en herhaling om iedereen mee te nemen in waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. Deze keuzes kunnen in sommige gevallen ook consequenties hebben op het onderliggend wegennet maar zijn belangrijk in het algemeen belang van het project. In 2025 wordt het VKA uitgewerkt naar een “voorlopig ontwerp (VO)” (zie raadsmededeling RM25.069) waarin inzichtelijk wordt gemaakt wat de ruimtelijke impact is van de gemaakte keuzes. Vooralsnog leidt het VO niet tot grote verkeerskundige- en financiële consequenties voor het onderliggend wegennet. Het VO gaat ons over het hele traject heel veel oplossend vermogen bieden. Op een aantal lokale situaties vraagt dat echter wel dat we op ons eigen wegennet daar een offer voor brengen met name als het gaat om directe bereikbaarheid. (afsluiten wegen)

Inmiddels is de ruimtelijke procedure (projectbesluit) gestart. Deze processen vragen tijd en aandacht. Zeker omdat het voorkeursalternatief alleen kan worden uitgevoerd als het binnen de stikstofnormen past. De uitvoering van de reconstructie kan daarom nog een paar jaar op zich laten wachten. De realisatie staat vooralsnog gepland voor 2028 (start uitvoering) tot 2030 (oplevering). Zover is het nog niet, hieronder een korte globale planning;

  1. 2025/2026: onderzoeken
  2. 2025/2026/2027: aankoop benodigde gronden
  3. 2026/2027: ruimtelijke procedures
  4. 2027: aanbesteding aannemer
  5. 2028 start uitvoering
  6. 2030: oplevering

Financiën
In dit onderdeel wordt inzicht gegeven in de kredieten m.b.t. dit project.

Onderdeel Status Krediet Uitputting 1-10-2025 Indicator

Voorbereiding herinrichting N284

Beschikbaar gesteld

€ 650.000

€ 385.000

Voorbereiding herinrichting N284

Meerjarenprogramma 2026

€ 200.000

n.v.t.

 

Uitvoering herinrichting N284

Meerjarenprogramma 2027-2030

€ 4.800.000

n.v.t.

 

Fietstunnel Europalaan

Meerjarenprogramma 2029

€ 2.295.000

n.v.t.