4.9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing

We richten ons op het planmatig inrichten van de leefruimte, waarbij rekening wordt gehouden met individuele en gemeenschappelijke belangen.

Algemeen

Terug naar navigatie - 4.9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

Het is prettig wonen en verblijven in de gemeente Bladel. De bevolking laat zien dat zij wil komen tot een duurzame samenleving.

Met volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing richten we ons op het planmatig inrichten van de leefruimte, waarbij rekening wordt gehouden met individuele- en gemeenschappelijke belangen. Wij realiseren voldoende woningen, afgestemd op de groeiende behoefte. Er is een aantal flinke uitdagingen die de opgave vergroten, zoals de ontwikkelingen in de Metropool Regio Eindhoven, de schaarste aan woningen voor starters, woningvraag van nieuwkomers, huisvesting van arbeidsmigranten, verdroging maar ook opvang van klimaatbuien. De gemeente heeft in deze opgaven een regie- en/of toetsende functie. Wij werken aan een goed woon- en leefklimaat voor onze inwoners, waarbij het kernbegrip duurzaamheid leidend is. Verzoeken om nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen benaderen wij volgens het 'ja, tenzij principe'. Wij bewaken, behouden en verbeteren de kwaliteit van de bebouwde omgeving. De landschappelijke waarde van ons onderdeel van De Kempen verbeteren we waar mogelijk.

Wij beheren de openbare ruimte volgens de kernbegrippen veilig, heel en schoon met als doel een prettige woonomgeving in stand te houden. Betrokkenheid van bewoners is wezenlijk omdat zij in de betreffende wijk of het dorp wonen en omdat zij waardevolle kennis en ervaring hebben over de behoeften ter plaatse en mogelijke veranderingen daarin.

Meerjarenprogramma

Terug naar navigatie - 4.9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing - Meerjarenprogramma
A/B omschrijving investeringen budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029 2025 2026 2027 2028 2029
A Aankoop t.b.v. visie 'Centrumplan Bladel' 45
totaal mutaties VHROSV 45
(- = nadeel en + = voordeel)

Aankoop t.b.v. visie ‘Centrumplan Bladel’
Gezien het naderende einde van het boekjaar 2025 vallen de eerder opgenomen kapitaallasten van deze investering vrij voor het dienstjaar 2025. Het investeringsbedrag 2025 en de kapitaallasten 2026 en verder blijven onderdeel van het meerjarenprogramma.

Bijstelling budgetten

Terug naar navigatie - 4.9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing - Bijstelling budgetten
omschrijving budgettaire lasten / baten
(bedragen x € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028 2029
Omgevingswet v 240 n -377
Vastgoedbeheer v 100 n -100
Beëindigingsregeling veehouderij bedrijven n -112 n -71
ODZOB n -57
Bouw-, woning- en welstandstoezicht n -25
Woonwagencentra v 15 n -15
Plankosten uitbreidingslocaties v 220 n -220
Kwaliteit buitengebied v 692 -704
Advieskosten ruimtelijke ordening v 80
Egyptische Poort (overall-visie, sportgebied en recreatiegebied) n -51
Diverse structurele mutaties v 15
Mutaties VHROSV v 1.117 n -1.487
(- = nadeel en + = voordeel)

Toelichting bijstelling budgetten

Omgevingswet
Vanuit de meicirculaire zijn in 2025 middelen uitgekeerd aan gemeenten om in hun transitie ervoor zorg te dragen dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. Er volgt nog een stelselevaluatie, waarbij de daadwerkelijk gemaakte kosten in kaart worden gebracht. Het ontvangen bedrag van € 137.000,- wordt afgezonderd voor de uitgaven in 2026. Tevens wordt voorgesteld om het verwachte resterende budget 2025 over te hevelen naar 2026 (€ 240.000,-).

Plan van aanpak maatschappelijk vastgoed/gebouwenbeheer
Begin 2025 stelden we een plan op voor het op orde brengen van ons maatschappelijk vastgoed. Voor de uitvoering (tijdelijke extra capaciteit) kregen we extra financiële middelen. De uitvoering is in volle gang. De werkzaamheden zijn over iets meer tijd uitgesmeerd, waardoor het niet lukt om alles in 2025 af te ronden. De werkzaamheden lopen nog enkele maanden door in 2026 zodat het voorstel is de verwachte restantmiddelen van € 100.000,- over te hevelen naar 2026.

Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties
Sinds 3 juli 2023 zijn de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (Lbv) en de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties met piekbelasting (Lbv-plus) opengesteld, waarmee veehouders hun bedrijfslocaties tegen subsidie kunnen beëindigen. De bijdrage voor fase 2 wordt beschikbaar gesteld op basis van door de RVO in de periode van 4 september 2024 t/m 23 januari 2025 geregistreerde ondertekende overeenkomsten tot beëindiging van de veehouderijlocatie. De kadastrale ligging van de bedrijfslocatie waarop deze overeenkomst betrekking heeft, bepaalt naar welke gemeente de bijdrage wordt uitgekeerd. De middelen worden voor een bedrag van € 112.000,- afgezonderd voor de hieraan gerelateerde uitgaven. Tevens wordt voorgesteld om de ontvangen middelen bij de decembercirculaire 2024 over te hevelen naar 2026 (€ 71.000,-). De ontvangst van de middelen is verantwoord bij het programma volksgezondheid van deze najaarsnota.

Omgevingsdienst ZO-Brabant
Op basis van de primitieve begroting 2025 van de ODZOB is een bedrag van € 698.000,- begroot voor 2025 voor uitvoering van het werkprogramma en collectieve taken. Het werkprogramma en collectieve taken bedragen samen € 755.000,- voor het jaar 2025. Om die reden is een bijstelling van het budget van € 57.000,- benodigd voor 2025.

Bouw-, woning- en welstandstoezicht
We verwachten voor 2025 op de advieskosten voor bouw-, woning en welstandstoezicht een overschrijding van € 25.000,- ten opzichte van het huidige budget van € 70.000,-.

Woonwagencentra
Bij de Perspectiefnota 2025 is budget ter beschikking gesteld van € 30.000,- voor de opruim- en opschoonwerkzaamheden en een verkennend bodemonderzoek uit te laten voeren voor het woonwagenkamp aan de Castersedijk te Hapert. De werkzaamheden zullen in 2026 afgerond worden, zodat het voorstel is de verwachte restantmiddelen van € 15.000,- over te hevelen naar 2026.

Plankosten uitbreidingslocaties
In de loop van 2025 zijn de eerste (plan)kosten gemaakt die ten laste van dit budget mogen worden gebracht. Ook in 2026 worden vergelijkbare kosten verwacht, vandaar dat het nodig is om het niet benutte deel van dit budget € 220.000,- door te schuiven naar 2026.

Het is de bedoeling dat in 2026 de nota Grondbeleid wordt geactualiseerd. De bekostiging van haalbaarheidsstudies en voorbereidingskredieten maakt hier onderdeel van uit.

Advieskosten ruimtelijke ordening
Het budget advieskosten ruimtelijke ordening wordt met € 80.000,- naar beneden bijgesteld, aangezien de advieskosten in 2025 lager zijn dan geraamd.

Verbetering ruimtelijke kwaliteit buitengebied
De voor 2025 geraamde kosten ten behoeve van EHS zuidelijk natuurgebied (€ 522.000), versterking recreatieve routes (€ 80.000), het verduurzamen van pachtgronden (€ 50.000), de bijdrageregeling sloop vrijgekomen bedrijfsgebouwen (€ 50.000) en budget projectkosten (€ 332.000) zullen worden doorgeschoven naar 2025 in verband met de wens om de natuurontwikkeling nabij het Kroonven in één keer te kunnen realiseren. De geraamde bijdrage uit het landschapsfonds ad € 330.000,- wordt eveneens doorgeschoven naar 2025 in afwachting van de verdere ontwikkelingen rondom het windpark de Pals. Voor de regeling uitbreiding bijgebouwen en woningen wordt een lagere inkomst van € 12.000,- verwacht. De hiervoor genoemde mutaties met betrekking tot lasten en baten worden verrekend met de reserve ruimtelijke kwaliteit buitengebied.

Grondexploitatie
Jaarlijks worden de kostenbegrotingen van de verschillende grondexploitaties bijgesteld. Pro saldo wordt er in 2025 als gevolg van deze actualisatie meer verrekend met de balanspost ‘voorraad onderhanden werken’. Dit wordt veroorzaakt door de herziening van de grondexploitatie Egyptische Poort.

Egyptische Poort
In september 2023 heeft de gemeenteraad de grondexploitatie Egyptische Poort (50 woningen) te Bladel vastgesteld. De afgelopen periode zijn voor deze woningbouwontwikkeling diverse onderzoeken uitgevoerd en zaken uitgewerkt. Een aantal van deze onderzoeken en uitwerkingen vragen om herziening van deze grondexploitatie. Zo is in de grondexploitatie geen rekening gehouden met de noordelijke ontsluitingsweg. De financiële mutaties als gevolg van de herziening zijn verwerkt in de voorliggende najaarsnota. De mutaties worden verrekend met de balanspost ‘voorraad onderhanden werken’. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar Raadsvoorstel R25.080.

Tevens worden de kostenramingen voor de onderdelen Egyptische Poort van de overall visie (€ 32.000,-), het sportgebied (€ 13.000,-) en het recreatiegebied (€ 5.000,-) voor 2025 bijgesteld. Voor de sloop van het voormalige snoephuisje (Egyptische Poort) wordt € 1.500,- geraamd.

Sloopkosten Den Herd en de Petrusschool
In de kern Bladel staan momenteel enkele panden leeg die op korte termijn gesloopt worden. Het gaat onder andere om Den Herd (Emmaplein) en de Petrusschool (Burg. Goossensstraat). Op basis van een indicatieve kostenraming worden de ramingen voor de sloopkosten geactualiseerd in de voorliggende najaarsnota. De indicatie voor sloopkosten betreft ca. € 152.000,- voor Den Herd en ca. € 100.000,- voor de Petrusschool. Eerder was een kostenraming voor deze twee panden opgenomen van € 200.000,- in het totaal. Deze voorbereidingskosten activeren we onder de immateriële vaste activa. De boekwaarden van de (im)materiële vaste activa zullen te zijner tijd worden verdisconteerd in de betreffende grondexploitatieplannen.

Centrumplan Hapert
De kostenramingen voor Centrumplan Hapert worden in deze najaarsnota bijgesteld. In het totaal betreft dit voor het Palet ca. € 335.000,- (2025) en voor Den Tref ca. € 333.000,- (2026). De kosten voor het Palet betreffen sloopkosten, interne salariskosten, voorbereiding en toezicht, advieskosten en kosten voor het grondwerk. De kosten voor Den Tref betreft een indicatie voor de sloopkosten, ecologie en kosten voor de inrichting van de buitenruimte. Deze voorbereidingskosten activeren we onder de immateriële vaste activa. De boekwaarden van de (im)materiële vaste activa zullen te zijner tijd worden verdisconteerd in de betreffende grondexploitatieplannen.

Diverse mutaties
Binnen het programma 'Volksgezondheid en milieu' vinden bijstellingen plaats van diverse budgetten.

Samenvatting financiële consequenties

Terug naar navigatie - 4.9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing - Samenvatting financiële consequenties

Na de hiervoor genoemde (doorlopende) activiteiten volgt in onderstaand overzicht “Wat het mag kosten?”

Bedragen x € 1.000,- raming 2025 raming 2026 raming 2027 raming 2028 raming 2029
Lasten
bestaand beleid v 1.457 n -3.108 n -850 n -56
meerjarenprogramma 2025-2029 v 45
Totaal Lasten v 1.502 n -3.108 n -850 n -56
Baten
bestaand beleid n -340 v 1.621 v 850 v 56
meerjarenprogramma 2025-2029
Totaal baten n -340 v 1.621 v 850 v 56
Exploitatieresultaat v 1.162 n -1.487
Mutaties reserves
Saldo mutaties meerjarenbegroting v 1.162 n -1.487
(- = nadeel en + = voordeel)