4.8 Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf verbonden partijen moet inzicht geven in de relaties van de gemeente in rechtspersonen waarin bestuurlijke invloed wordt uitgeoefend én financiële belangen gemoeid zijn. Verbonden partijen zijn een manier om een bepaald beleidsvoornemen uit te voeren; het aangaan van verbonden partijen komt altijd voort uit het publiek belang.

Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Onder financieel belang wordt verstaan: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichting niet nakomt.

Visie op verbonden partijen

Terug naar navigatie - Visie op verbonden partijen

Bladel heeft een positieve grondhouding ten opzichte van samenwerking: regionaal of nog breder. De verbonden partijen ontwikkelen beleid of voeren beleid uit voor de gemeente. Beleidsmatig blijft de gemeente uiteraard verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de programma’s. De verbonden partijen zijn onderverdeeld in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke partijen. Monitoren en toezicht houden doen we enerzijds door bestuurlijke vertegenwoordiging in diverse overlegstructuren, anderzijds door de raad jaarstukken aan te bieden waarop zij haar zienswijze kan baseren. Partijen met een publiekrechtelijk karakter hebben hun eigen P&C-cyclus. Bij de behandeling van de begrotingen en jaarrekeningen van de verbonden partijen neemt de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende taak.

Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen / Stichtingen

In onderstaand overzicht worden de verbonden partijen nader toegelicht. Bij het onderdeel “financieel belang” wordt, daar waar bekend, de omvang van het resultaat, het gerealiseerde eigen en vreemd vermogen per eind 2024 weergegeven. Van een aantal verbonden partijen zijn deze "nog niet bekend" (nnb).

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost: Zorg voor veiligheid (VRBZO)
Vestigingsplaats: Eindhoven
Relatie taakveld: Veiligheid
Openbaar belang
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijk belang
Gezien de wettelijke taken van burgemeesters op deze terreinen is ervoor gekozen alleen vertegenwoordiging van burgemeesters in het bestuur toe te staan.
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Gemeentelijke bijdrage 2024
-€ 705.000 € 2.251.000 € 3.262.000 € 29.829.000 € 30.215.000 € 1.406.000
Ontwikkelingen & risico's
Risico die niet afgedekt zijn in de algemene reserve: De huidige omvang van de algemene reserve is onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is echter niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig én in de geraamde omvang voordoen. Daarmee achten we het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt. Voor de uitvoering van bestuurlijke opdracht om te voldoen aan wet- en regelgeving wordt in 2025 de gemeentelijke bijdrage structureel verhoogd. Om de verhoging van de gemeentelijke bijdrage in 2026 en 2027 te dempen, doen we in deze jaren een onttrekking uit de algemene reserve. Door deze onttrekkingen loopt de algemene reserve vrijwel leeg in 2027. De algemene reserve gebruiken we ook als weerstandsvermogen voor risico’s. Dat betekent dat we tzt mogelijk onvoldoende reserve hebben om onverwachte grote incidentele tegenvallers op te vangen binnen de organisatie.
Belangrijkste ontwikkelingen 2024: - VRBZO constateerde dat zij al enige tijd niet kan voldoen aan eisen en verwachtingen, die aan een veiligheidsregio mogen worden gesteld. De organisatie heeft lange tijd met moeite kunnen en willen voldoen aan deze vereisten en verwachtingen. Er zijn grote zorgen over de bedrijfscontinuïteit, op onderdelen wordt niet of onvoldoende voldaan aan wettelijke vereisten en er is onvoldoende slagkracht voor het uitvoeren van reguliere werkzaamheden. Het gaat hierbij met name om de vakbekwaamheid bij de brandweer, capaciteit bij de brandweer (zowel vrijwillige als beroepskrachten) en om taken op het gebied van ICT in de bedrijfsvoering. Lange tijd is getracht om binnen de bestaande middelen te voldoen aan de minimale vereisten. Maar blijven zoeken naar nog enige ruimte in de begroting is niet langer mogelijk en verantwoord. Deze constateringen deelden we met het Algemeen Bestuur en ook met de raden. Via o.a. raadsinformatie bijeenkomsten werden zij over de situatie geïnformeerd. Het bestuur gaf opdracht om het beeld te concretiseren. Deze bestuurlijke opdracht is uitgewerkt, waarvan de 1e deelopdracht (voldoen aan wet- en regelgeving) door het Algemeen Bestuur is vastgesteld en verwerkt in een begrotingswijziging, welke ter zienswijze is aangeboden aan de raden. - Eind 2022 gaf het Rijk aan dat zij extra BDuR gelden beschikbaar stellen voor veiligheidsregio voor de versterking van het domein van crisisbeheersing en informatiemanagement. Voor VRBZO was dat een extra structureel bedrag van € 1,75 miljoen in 2024. Op basis van de Landelijke Agenda Crisisbeheersing werken we aan de versteviging van crisisbeheersing en informatiemanagement. Zo hebben we in 2024 diverse nieuwe medewerkers aangenomen op deze vakgebieden. Ook in 2025 gaan we verder met de uitvoering van de landelijke agenda. - In 2024 is het regionaal risicoprofiel in concept opgeleverd en ter zienswijze aan de gemeenteraden voorgelegd. Daarnaast hebben we in diverse trainingen en informatiesessies het nieuwe regionale crisisplan geïmplementeerd. - In oktober 2024 startte Marijke Wilms als nieuwe directeur bij VRBZO. - Vooruitkijkend naar 2025 zijn we vooral bezig met de uitvoering van de bestuurlijke deelopdracht 1: het voldoen aan wet- en regelgeving. We moeten we hierbij stappen zetten in het op orde brengen van de brandweer en bedrijfsvoering.

Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost

Terug naar navigatie - Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost
Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Vestigingsplaats: Eindhoven (samenwerking 21 regiogemeenten)
Relatie taakveld: Volksgezondheid en milieu
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg en de ambulancezorg.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Gemeentelijke bijdrage 2024
€ 1.464.000 € 6.957.000 € 7.746.000 € 35.036.000 € 29.551.000 € 819.000
Ontwikkelingen & risico's
Het jaar 2024 is een bewogen jaar geweest. De impact van Covid-19 was in 2024 veel kleiner dan in de vier jaren ervoor maar dat neemt niet weg dat de GGD ook in 2024 een substantiële inspanning heeft verricht om de effecten van Covid-19 te minimaliseren door de Covid-19 vaccinatiecampagne uit te voeren en de pandemische paraatheid van de GGD te versterken voor toekomstige grote uitbraken van infectieziekten. Bij de meeste reguliere diensten van de GGD is de productiviteit weer op het niveau gekomen van de periode voor Covid-19. Het volume contracttaken is gestegen t.o.v. voorgaande jaren onder andere door de inspanningen die de GGD verricht in het kader van IZA & GALA en de start van STORM. De komende jaren heeft de GGD meer ruimte voor procesverbeteringen en vernieuwingen. Het opgebouwde wendbaarheidsbudget zal de komende jaren met name ingezet worden voor de noodzakelijke vernieuwing van de Jeugdgezondheidszorg.

Metropoolregio Eindhoven

Terug naar navigatie - Metropoolregio Eindhoven
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Vestigingsplaats: Eindhoven (samenwerking 21 regiogemeenten)
Relatie taakveld: Bestuur en ondersteuning, Verkeer en vervoer, Economie en Sociaal domein
Openbaar belang
De regio moet voorzien in de behoefte aan werken, wonen, recreëren, maatschappelijke participatie en een veilige leefomgeving zonder dat daarmee kansen voor toekomstige generaties verloren gaan. Het MRE wil een organisatie zijn die op een flexibele wijze kan inspelen op de behoeften van de gemeenten en op doelmatige wijze mede inhoud geven aan de regionale vraagstukken.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Gemeentelijke bijdrage 2024
€ 629.000 € 13.903.000 € 20.597.000 € 21.121.000 € 21.827.000 € 305.000
Ontwikkelingen & risico's
- Met het besluit de organisatieonderdelen MRE en RHCe niet te ontvlechten is in 2024 gestart met het samenvoegen en opnieuw inrichten van de ondersteuning binnen de organisatie. In 2024 is een kwartiermaker aangesteld om deze herinrichting vorm te geven. - Vanwege de komst van meerdere fondsen naar de Regio is er een toegenomen vraag naar fondsmanagement. In 2024 is daarom besloten hier extra middelen voor vrij te maken en een verzwaring aan te brengen. - De capaciteitsuitbreiding van de werkorganisatie MRE met 12 fte is in 2024 afgerond op een enkele moeilijk vervulbare functie na. In 2024 is daarnaast een nieuw management gestart. Er is een nieuw organisatiemodel ingevoerd met een algemeen directeur met daaronder 3 managers voor de verschillende organisatie-onderdelen, MRE, RHCe en bedrijfsbureau. - Het golfterrein op Landgoed Gulbergen is in erfpacht uitgegeven aan Libéma, de nieuwe eigenaar van Gulbergen BV. Risico's De organisatie heeft de risico’s conform de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen MRE (vastgesteld AB juli 2018) in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is voldoende om deze risico’s af te dekken.

KempenPlus

Terug naar navigatie - KempenPlus
KempenPlus
Vestigingsplaats: Bladel
Relatie taakveld: Verkeer en vervoer, Sport, cultuur en recreatie en Sociaal domein
Openbaar belang
KempenPlus is het participatiebedrijf van de Kempengemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden. Ook wordt bepaalde dienstverlening uitgevoerd voor de inwoners van de gemeente Oirschot.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Gemeentelijke bijdrage 2024
€ 873.000 € 8.378.000 € 4.512.000 € 12.362.000 € 17.569.000 € 7.691.000
Ontwikkelingen & risico's
- Het afgelopen jaar stond in het teken van samenwerking, innovatie en veerkracht. Samen met de partners, waaronder gemeenten, werkgevers en maatschappelijke organisaties, heeft KempenPlus zich ingezet om kansen te creëren voor mensen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit deden ze door maatwerk te leveren, verbindingen te leggen en concrete oplossingen te bieden voor de uitdagingen waar onze doelgroep voor staat. - Terugkijken op 2024 is te zien dat KempenPlus aan meer cliënten dienstverlening heeft geleverd dan in het jaar daarvoor. De toename wordt voor een belangrijk deel verklaard door de groei op inburgering. Het aantal Buig clienten steeg met 2% en blijft daarmee nog steeds significant onder de landelijke gemiddelden. - Nieuwe taken voor KempenPlus waren de uitvoering van de Bijzondere Bijstand en de Regeling 18+. In samenwerking met de GRSK werd de uitvoering georganiseerd. In 2024 werd besloten om de GR te wijzigen, waardoor de Leefgeldregeling Oekraine en de inning van de eigen bijdragen van Oekrainers met ingang van 2025 als taken zijn belegd bij KempenPlus. - Het aantal personen uit doelgroepen, dat in dienst is bij KempenPlus blijft stabiel, doordat de uitstroom op Sw wordt gecompenseerd door instroom van andere doelgroepen. - Vogens benchmarks die in 2024 werden uitgevoerd door Cedris en door Divosa presteert KempenPlus zonder meer goed. Doorontwikkeling van de dienstverlening is een continu proces bij KempenPlus. - In 2024 werd invulling gegeven aan de verdere ontwikkeling van de organisatie. KempenPlus investeerde in medewerkers, relaties met gemeenten, raden, partners, organisatie en in systemen. - In 2024 beloot het bestuur van KempenPlus om met advisering door Berenschot een vervolg te geven aan de strategische verkenning die een jaar eerder was ingezet. De opdracht aan Berenschot is gericht op de vraag op welke wijze de dienstverlening door KempenPlus kan worden geoptimaliseerd. Oplevering van advies en besluitvorming door het bestuur wordt in het eerste kwartaal van 2025 verwacht. - De deelnemende gemeenten hebben ook een adviesvraag uitgezet bij Berenschot. Deze vraag, genaamd scope 2, gaat over de optimale uitvoering van de taken in het sociale domein. Daarmee gaat deze vraag ook over detaken die nu door GRSK worden uitgevoerd. - Voor het opvangen van eventuele risico's houdt KempenPlus een weerstandsvermogen aan.

Kempisch Bedrijvenpark

Terug naar navigatie - Kempisch Bedrijvenpark
Kempisch Bedrijvenpark (KBP)
Vestigingsplaats: Bladel
Relatie taakveld: Economie
Openbaar belang
Het ontwikkelen en realiseren van een kwalitatief hoogwaardig en uit financieel-economisch oogpunt aanvaardbaar bedrijvenpark gelegen binnen het rechtsgebied, binnen de door het bevoegd gezag te stellen ruimtelijke en andere publiekrechtelijke randvoorwaarden en met inachtneming van de nader te formuleren sectorale doelstellingen en uitgangspunten.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Gemeentelijke winstuitkering 2024
€ 810.000 € 456.000 € 0 € 12.995.000 € 0 € 203.000
Ontwikkelingen & risico's
In 2023 zijn de laatste kavaels op het KBP verkocht. Eén levering van een bedrijfskavel vond nog plaats in 2024. In december 2023 heeft het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling KBP het liquidatieplan en liquidatiebegroting vastgesteld. Op basis van de eindverantwoording zal het KBP in 2025 een laatste wintsuitkering uitbetalen, waarvan de gemeente Bladel naar verwachting € 203.000,- ontvangt. De winstuitkering is als baat opgenomen in de jaarrekening 2024 van de gemeente Bladel.

Samenwerking Kempengemeenten

Terug naar navigatie - Samenwerking Kempengemeenten
Samenwerking Kempengemeenten (SK)
Vestigingsplaats: Reusel
Relatie taakveld: Overhead, Sociaal domein en VHROSV
Openbaar belang
De Gemeenschappelijk Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) werkt voor de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Reusel-De Mierden en Oirschot en voert voor de gemeente Bladel taken uit op de vakgebieden maatschappelijke dienstverleningen en ICT.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur.
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Gemeentelijke bijdrage 2024
-€ 606.000 € 20.000 -€ 382.000 € 15.336.000 € 14.386.000 € 4.726.000
Ontwikkelingen & risico's
De focus lag in 2024 op goed werkgeverschap en organisatieontwikkeling tot een blijvende goede en professionele dienstverlening. De arbeidsmarkt blijft krap en het ziekteverzuim was relatief hoog. Voor SSC lag de nadruk op veiligheid, datagedreven werken, open overheid en kantoorautomatisering (Microsoft365). Voor MD was dat de voorbereiding inkomensafhankelijke bijdrage Wmo, introductie Pgb 2.0, eenmalige energietoeslag, schuldhulpverlening, het beleggen van uitvoering bijzondere bijstand en beschikbaarheid van meer sturingsinformatie. Daarbij waren de stijgende programmakosten (Wmo, jeugdhulp en schuldhulpverlening) een belangrijk aandachtspunt. Risico's Afdeling MD ziet een toenemend aantal aanvragen Wmo en toenemende complexiteit en aantal schuldhulp- en jeugddossiers. Vacatures bij zowel MD als SSC zijn moeilijk in te vullen.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Vestigingsplaats: Eindhoven (samenwerking 21 regiogemeenten en provincie)
Relatie taakveld: Veiligheid en VHROSV
Openbaar belang
De ODZOB voert werkzaamheden uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarnaast worden er specialistische (advies)taken uitgevoerd. De ODZOB werkt samen met de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling en met andere organisaties op het gebied van de fysieke leefomgeving. Gezamenlijk verbeteren we de kwaliteit van de fysieke leefomgeving: veiliger, gezonder en minder overlast.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.
Financieel belang
Ingeschat resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024* Eigen vermogen eind 2024* Vreemd vermogen begin 2024* Vreemd vermogen eind 2024* Gemeentelijke bijdrage 2024
€ 522.000 € 2.481.000 € 4.183.000 € 7.806.000 € 4.907.000 € 681.000
*Geprognosticeerde balans
Ontwikkelingen & risico's
Ontwikkelingen Op 16 januari 2025 hebben Rijk, VNG, IPO, Unie van Waterschappen en Omgevingsdienst NL de Samenwerkingsafspraken ondertekend die er toe strekken dat opvolging wordt gegeven aan de producten en aanbevelingen die in het Interbestuurlijk Programma Versterking stelsel VTH zijn vastgesteld. Het ministerie van I&W heeft de Tweede Kamer daarnaast toegezegd wetgeving voor te bereiden om die afspraken minder vrijblijvend te maken. Op 19 december 2024 heeft het algemeen bestuur opdracht gegeven om hiervoor concrete voorstellen te doen. Op 19 december 2024 heeft het algemeen bestuur ook ingestemd met de Meerjaren ontwikkelaanpak Dit is de uitwerking van de Meerjarenvisie 2023-2027. Naast de producten en aanbevelingen uit het IBP VTH gaat het om ontwikkelopgaven die moeten leiden tot een kwaliteitsverbetering op de uitvoering van de VTHA inclusief de bedrijfsvoering die daarvoor nodig is. De stikstofproblematiek en alle (juridische) ontwikkelingen daaromtrent hebben invloed gehad op de cijfers 2024. Mogelijke effecten van de recente jurisprudentie voor de uitvoering van de VTH-taken worden in beeld gebracht, het is nog niet helemaal duidelijk welk effect deze ontwikkelingen in 2025 en de jaren daarna hebben. Risico's Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2026 en jaarrekening 2024 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Deze inventarisatie is opgenomen in bijlage C. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.594.000 bedraagt. De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2024 € 1.500.000. Dat is minder dan bovenstaande verwachtingswaarde van de risico’s. Dit is een aandachtspunt dat zal worden meegenomen in de besluitvorming rondom de jaarstukken 2024.

BIZOB

Terug naar navigatie - BIZOB
Bizob
Vestigingsplaats: Oirschot
Relatie taakveld: Overhead
Openbaar belang
Bizob zet zich in voor ruim 35 gemeenten en publieke organisaties als strategisch partner voor inkoop en aanbestedingen. In nauwe samenwerking met gemeente Bladel regelt Bizob inkoop, aanbestedingen, contractmanagement en contractbeheer voor het sociaal domein, openbare ruimte, bedrijfsvoering en ICT. Het doel is het behalen van voordeel voor alle bij Bizob aangesloten organisaties. De inkoopsamenwerking gaat verder dan het bundelen van inkoopvolumes. Door samenwerking wordt kennis opgebouwd van producten, markten en bedrijven, waardoor transactiekosten en inkooprisico’s verminderen en de professionaliteit van de inkoopfunctie toeneemt.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in de algemene leden vergadering.
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Gemeentelijke bijdrage 2024
€ 1.344.000 € 1.302.000 € 600.000 € 1.973.000 € 1.832.000 € 168.000
Ontwikkelingen & risico's
In 2024 werkte Bizob samen met onze aangesloten organisaties aan meer dan 1.450 aanbestedingstrajecten. Bizob blijft sterk inzetten op collectieve inkoop, omdat we samen aanzienlijke voordelen kunnen behalen en inkoopkosten kunnen verlagen. In totaal zijn er 42 trajecten collectief opgepakt en 330 collectieve contracten afgesloten met een waarde van € 223 miljoen. Daarnaast hebben Bizob en VNG Realisatie de handen ineengeslagen voor een landelijke collectieve aanbesteding voor Cyberweerbaarheid, voortbouwend op de succesvolle aanbesteding voor Monitoring en Responsediensten in 2023 voor 127 gemeenten en gemeentelijke organisaties in Nederland. De structurele krapte op de arbeidsmarkt, ook voor gemeenten en publieke organisaties, maakt het lastig om op alle gebieden specialisten in huis te halen. In 2024 ondersteunde Bizob de aangesloten organisaties met vakspecialisten voor de inkoop van specifieke producten of gebieden en leverde waar nodig tijdelijke ondersteuning. Om partners op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen op het gebied van inkoop, organiseerde het Bizob Expertise Centrum regelmatig korte informatiesessies (Uurtje over...). MVOI staat bij Bizob, net als in vele coalitieakkoorden, hoog op de ambitieladder. In 2024 werd bij 81% van de aanbestedingen rekening gehouden met het milieu (o.a. circulaire inkoop) en bij 69% werd social return toegepast. Samen met de regiogemeenten is een zeroemissie gunningsmethodiek geïmplementeerd. Bij bijna 75% van de bij Bizob aangesloten organisaties is er een aanbesteding in de markt gezet waarin deze methodiek is toegepast. Tot slot organiseerde Bizob, samen met VNG, twee bijeenkomsten over het versnellen van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. Om de positie van het lokale en regionale MKB te verbeteren, organiseerde Bizob in 2024 verschillende ondernemersbijeenkomsten waarin aandacht werd besteed aan de mogelijkheden voor lokale ondernemers om zaken te doen met de gemeente. Daarnaast organiseerde Bizob kwartaalsessies met Bouwend Nederland, waar opdrachtgevers en -nemers in de bouwsector elkaar ontmoetten om over actuele thema’s te praten, zoals contractvormen, het afstemmen van vraag en aanbod en het borgen van duurzaamheid binnen een aanbesteding. In 2024 werd 67% van de aanbestedingen die door Bizob zijn begeleid, gegund aan het MKB en 44% aan lokale of regionale bedrijven.

Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO)

Terug naar navigatie - Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO)

Excel-tabel

Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO)
Vestigingsplaats: Helmond
Relatie taakveld: Veiligheid
Openbaar belang
De veiligheid en leefbaarheid in Zuidoost-Brabant te verbeteren door integrale aanpak van complexere problemen waar de reguliere zorg- en veiligheidsprocessen geen -afdoende- oplossing bereiken.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in de algemene leden vergadering.
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Gemeentelijke bijdrage 2024
nog niet besch. nog niet besch. nog niet besch. nog niet besch. nog niet besch. € 7.000
Ontwikkelingen & risico's
Er zijn geen materiele risico’s aanwezig.

NV Bank Nederlandse Gemeenten

Terug naar navigatie - NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats: ’s-Gravenhage
Relatie taakveld: Algemene dekkingsmiddelen
Openbaar belang
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt kredieten tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder (62.790 aandelen á € 2,50)
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Dividend 2024
€ 294.000.000 € 4.721 mln € 4.777 mln € 107.459.000 € 110.819.000 € 136.000
Ontwikkelingen & risico's
Wij verwachten dat gedurende het begrotingsjaar zich geen veranderingen voordoen in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. De BNG wordt door beleggers onverminderd als één van de veiligste banken ter wereld beschouwd. Het uit te keren dividend blijft een prognose, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeontwikkelingen.

NV Brabant Water

Terug naar navigatie - NV Brabant Water
NV Brabant Water
Vestigingsplaats: ’s-Hertogenbosch
Relatie taakveld: Economische zaken
Openbaar belang
De uitoefening van een bedrijf op het gebied van de watervoorziening en het verrichten van alle werkzaamheden die verband houden met de waterketen in de ruimste zin van het woord.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder (17.706 aandelen á € 0,10)
Financieel belang
Resultaat 2024 Eigen vermogen begin 2024 Eigen vermogen eind 2024 Vreemd vermogen begin 2024 Vreemd vermogen eind 2024 Dividend 2024
nog niet besch. € 699.000 nog niet besch. € 619.000 nog niet besch. € 0